hæderkronede Sonax - hvad gik der galt?
Fra : Christensen

Dato : 29-03-05 14:44

Hej rødder

Propellen skulle have en gang voks og jeg besluttede mig for Sonax efter at
have læst om det herinde, andetsteds på nettet osv. osv. Det skulle bare
virke....men...

Jeg ved sq ikke om det er mig, der er et fjols men jeg synes ikke resultatet
er noget værd. Det er muligt det er mig, der ikke bruger produktet korrekt
og jeg har ikke speciel meget erfaring med det - men hvor svært kan det
være?

Bilen er jo sort, og jeg synes den er blevet alt for mat - nærmest fedtet at
se på efter min behandling. Lakken står i hvert fald ikke blankt som et
flygel - og det skal den!

Bilen blev vasket - først i maskinen og dernæst tørret efter i hånden. Så
valgte jeg ikke at bruge lakrens da det ikke burde være nødvendigt på en så
ny bil (har jeg læst...). Dernæst begyndte jeg at påføre Sonax Extreme2 -
den i den blå flaske til "nyere" lak. Jeg påfører en del med svampen og
"gnubber" lidt. Så lader jeg det være indtil det er tørt og så polerer jeg
alt voksen af med enten bomuld eller de der polerklude fra Simonitz....det
er ca har jeg måske laver en fejl - skal jeg blive ved at skure med svampen
indtil det faktisk tører ud under den og falder af - og først derefter
begynder med en egentlig efterpolering med en klud?

Jeg har poleret efterfølgende men kan ikke fjerne det der fedtede look - så
jeg kommer msåke til at gøre det om - og med lakrens først?

Hvad gik der galt?

/f christensen
BMW 320d Touring '02

Fra : Lau

Dato : 29-03-05 15:53

> Jeg har poleret efterfølgende men kan ikke fjerne det der fedtede look -
> så jeg kommer msåke til at gøre det om - og med lakrens først?
>
> Hvad gik der galt?
Velkommen i klubben (desværre). Det sidste halve år har min bil også set
fedtet ud efter vask.
Jeg tror jeg skal tilbage til "skildpadden"
-
Lau
___,
\o

/ \ .

Fra : Mogens

Dato : 29-03-05 16:45

On Tue, 29 Mar 2005 16:52:34 +0200, "Lau" <lauremovethis@pc.dk> wrote:

>Velkommen i klubben (desværre). Det sidste halve år har min bil også set
>fedtet ud efter vask.

Mærkeligt - BMW 323i'eren fik samme tur med den blå Sonax, og man må
sige, at resultatet er hamrende lækkert.

Mvh...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-05 16:10

Christensen skriver:

> Hvad gik der galt?

Hvad pøsede vaskehallen over bilen af voks ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Christensen

Dato : 29-03-05 18:58

> Hvad pøsede vaskehallen over bilen af voks ?

Ikke noget tror jeg - jeg tog den billigste vask af selvsamme årsag

Fra : FJ

Dato : 29-03-05 16:42

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har poleret efterfølgende men kan ikke fjerne det der fedtede look -
> så jeg kommer msåke til at gøre det om - og med lakrens først?

Hej
Underligt. Det lyder som om at du gør det rigtigt. Sonax-2 skal ikke tørre
ud mens du påfører det, men først bagefter.

http://www.sonax.dk/default.asp?produkt=1669

Prøv evt. den her! Måske en Lakrens først. Det har jeg rigtig gode
erfaringer med.

Mvh:
FJ
Mazda 626 GT 2,5i V6

Fra : Christensen

Dato : 29-03-05 18:59

> Hej
> Underligt. Det lyder som om at du gør det rigtigt. Sonax-2 skal ikke
> tørre ud mens du påfører det, men først bagefter.

Det gjorde det netop heller ikke....jeg gnubbede lidt - lod det tørre - og
så polerede jeg efter...

Fra : Olesen

Dato : 29-03-05 16:43

> [...]

> indtil det faktisk tører ud under den og falder af - og først derefter
> begynder med en egentlig efterpolering med en klud?

Svamp ?
Ved ikke hvilken svamp du har brugt, men
en svamp hører ikke til når man polerer bil.

Du skal bruge engangsklude (10 stk i pakke)
eller rigtige bomuldsklude.

Vask, massêr ind, lad tøre, polêr til højglans.
Brug samme type klude.

Ang. voks fra vaskehallen så er det en stor skrøne.
Alle de år jeg har poleret bil har bilen altid fået
een af de bedre ture i vaskehallen først, og der
har aldrig været de store problemer med en
hinde, men som jeg skrev tidligere, så er
Turtle åbenbart en anelse mere medgørlig i sidste ende..
men voksen fra hallen gør ikke Sonax til
et problembarn overhovedet. Nævnte
det bare, fordi jeg synes der alligevel er en detaljeforskel
når der skal poleres til højglans, hvor turtlen er hurtigere.

Fra : Christensen

Dato : 29-03-05 19:01

> Svamp ?
> Ved ikke hvilken svamp du har brugt, men
> en svamp hører ikke til når man polerer bil.

Den der ligger i bunden af flasken - netop til påføring og massering af
Sonax-2. Som jeg skrev polerede jeg med bomuld eller rigtig
polerdug....stadig fedtet at se på

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-05 20:00

"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> svampen

> Svamp ?
> Ved ikke hvilken svamp du har brugt, men
> en svamp hører ikke til når man polerer bil.

Jo det gør det bestemt!

Man skal bruge en våd "ægte" svamp.
Til mange produkter følger der ovenikøbet en med.
Jeg har haft forrygende resultater med svampe.
Både med Sonax, A1 speed polish / speed wax.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Olesen

Dato : 31-03-05 18:48

> Jo det gør det bestemt!
>
> Man skal bruge en våd "ægte" svamp.
> Til mange produkter følger der ovenikøbet en med.
> Jeg har haft forrygende resultater med svampe.
> Både med Sonax, A1 speed polish / speed wax.

Hvad gør en svamp som er godt for lakken
sammenlignet med lækre bløde klude ?

For mig at se er det ikke 'værktøjet'
som skaber resultatet, men mere produktet
og det arbejde man gør sig.

En svamp er jo bare base for polishen,
og hvad svampen skal kunne bidrage
med glansmæssigt kan jeg ikke se
det logiske i.

Men det sælger måske bedre,
når der er en high-tec natursvamp i bunden..

Fra : Karsten Andersen

Dato : 29-03-05 16:49

Tue, 29 Mar 2005 15:43:54 +0200, skrev Christensen, på 34 linier, i
<42495b97$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

>Hvad gik der galt?

Du stod i solen

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Anders E. Larsen

Dato : 29-03-05 16:59

Hej...
kan man ikke også bruge twist(tror det staves sådan og det er ikke slik) det
er kun noget jeg har hørt ikke noget jeg ved????

Anders

Fra : Christensen

Dato : 29-03-05 19:03

> Du stod i solen

Nææ....ikke sådan rigtigt *rødmer*....jo altså solen skinnede da lidt, men
jeg tog det i skyggesiden først og vendte så bilen rundt....

Kan det virkeligt være det ?

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 29-03-05 17:44

> [...]
at
> have læst om det herinde, andetsteds på nettet osv. osv. Det skulle bare

Jeg har kun gode erfaringer med Sonax-produkter!

> [...]
> og jeg har ikke speciel meget erfaring med det - men hvor svært kan det

Det burde ikke være svært!

> Bilen er jo sort, og jeg synes den er blevet alt for mat - nærmest fedtet
at
> se på efter min behandling. Lakken står i hvert fald ikke blankt som et
> flygel - og det skal den!

Jeg vil næsten tro at lakken har været for kold da du gjorde det.

Hvis jeg var dig ville jeg i morgen prøve at lade solen varme lakken og hvis
den stadig er fedtet at se på ville jeg polere den igen med nye rene klude.

Husk at skylle og tørre bilen inden du polerer. Den når sikkert at blive
støvet i løbet af aftenen og natten. Og støv ridser når du polerer.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-05 19:23

> [...]
>
> Jeg har poleret efterfølgende men kan ikke fjerne det der fedtede look -
> så jeg kommer msåke til at gøre det om - og med lakrens først?

Xtreme Polish+Wax 2+3 er jo netop et rensende produkt, altså en slags
lakrens, så du skal ikke bruge en decideret lakrens (Sonax Lakrens - den
røde, er fra Sonax's gamle billig serie, hvor Xtreme serien er deres
topserie, så du skal ikke blande de serier sammen...).

Xtreme Polish+Wax 2 er til nyere lakker og der mener jeg at Sonax
foreskriver under 1/2 år gammel, så til din bil ville jeg helt klart have
givet den Xtreme Polish+Wax 3 og så efterfølgende Xtreme Liquid Wax 1 som er
en voks/forsegler som beskytter resultatet!

Du skriver at du gnupper lidt. Der skal gnubbes meget og med et rimeligt
fast tryk for et godt resultat og så når midlet er så godt som væk og
udtørret skal du polere efter med en ren/tør klud/papir.

En polermaskine (ikke de billige til 150-300 kr.) eller en excentersliber
anbefales dog til arbejdet for bedste resultat!

Fra : Christensen

Dato : 29-03-05 19:38

> [...]
> røde, er fra Sonax's gamle billig serie, hvor Xtreme serien er deres
> topserie, så du skal ikke blande de serier sammen...).

ok - men det gjorde FDM vist i deres test....?

> [...]
> givet den Xtreme Polish+Wax 3 og så efterfølgende Xtreme Liquid Wax 1 som
> er en voks/forsegler som beskytter resultatet!

okay - det bliver det så ikke....men min er sikkert også blevet behandlet
før så derfor blev jeg anbefalet Extreme-2...

> Du skriver at du gnupper lidt. Der skal gnubbes meget og med et rimeligt
> fast tryk for et godt resultat og så når midlet er så godt som væk og
> udtørret skal du polere efter med en ren/tør klud/papir.

AHA !!

Måske har jeg gnubbet for lidt, lade det sidde for "vådt" - og kan så ikke
polere fedtet væk. Jeg tror jeg vil prøve med en dør imorgen, og så gnubbe
som en gal indtil produktet er næsten tørret ind/gnubbet af inden jeg
polerer efter...

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-05 19:47

> ok - men det gjorde FDM vist i deres test....?

Jep... Men de er jo heller ikke fejlfrie... Der er to forskellige serier,
den røde billige serie og så den dyre Xtreme serie...

> [...]
> polere fedtet væk. Jeg tror jeg vil prøve med en dør imorgen, og så gnubbe
> som en gal indtil produktet er næsten tørret ind/gnubbet af inden jeg

Pas nu på at du ikke trykker så hårdt at du laver buler i bilen...

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 29-03-05 19:48

"Mikkel" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> røde, er fra Sonax's gamle billig serie, hvor Xtreme serien er deres
> topserie, så du skal ikke blande de serier sammen...).

Vrøvl!

For det første er de røde flasker fra Sonax ikke en billig-serie. Det er
korrekt at disse produkter har været på markedet længe før de blå kom til.
Der er tale om andre produkter med andre egenskaber.

For det andet kan man udemærket bruge produkter fra den røde serie sammen
med produkter fra den blå serie. Det afhænger helt af behovet. Hvis man
eksempelvis har brug for en egentlig lakrens (slibe beskadiget lak væk)
behøver man ikke efterbehandle med det røde hardwax. Man kan udemærket bruge
produkter fra den blå serie.

Mvh
Claus

Fra : Mikael L

Dato : 29-03-05 20:40

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gik der galt?

Jeg har ikke den store erfaring med Sonax, men det lyder som om bilen har
været for kold. Det skal helst være +15 grader når man polerer bilen, hvis
resultatet skal blive godt, bilen må omvendt heller ikke være for varm, som
i solen på en god sommerdag.

Jeg har selv prøvet at polere en kold bil, det bliver noget mærkeligt fedtet
noget man ikke kan bruge til en skid.

Mikael

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-03-05 20:47

On Tue, 29 Mar 2005 15:43:54 +0200, "Christensen" <ikke_nikke@nej.dk>
wrote:

KLIP

>Jeg har poleret efterfølgende men kan ikke fjerne det der fedtede look - så
>jeg kommer msåke til at gøre det om - og med lakrens først?
>
>Hvad gik der galt?

>--

Nu er det vel ikke sådan at Sonax'en har været udsat for frost?

Det kan den ikke tåle.

Jeg kan forstå på et af dine svar i tråden, at du har stået ude og
poleret. Det er det ikke varmt nok til endnu.

Direkte sollys kan man ikke polere bil i.

På denne årstid skal det foregå indendøre, og i mindst +12 grader.
Gerne med neonlys. Det afslører de mulige helligdage lige på stedet.

Der er intet i vejen med produktet, hvis det har været opbevaret
korrekt. Det er der heller ikke med de øvrige produkter.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christensen

Dato : 29-03-05 21:20

> Nu er det vel ikke sådan at Sonax'en har været udsat for frost?

nope...

> [...]
>
> På denne årstid skal det foregå indendøre, og i mindst +12 grader.
> Gerne med neonlys. Det afslører de mulige helligdage lige på stedet.

Okay - jamenjamen - mine fejl hober sig jo op. Det var lørdag d. 19 og der
kan der ikke have været mere end 5-6 grader.....OG jeg stod udefor og jeg
kan ikke udelukke at solen ramte mig...der var godt vejr. Jeg var ellers af
den opfattelse af problemet med solen var at der så blev for varmt?

Okay - men hvad skal jeg så gøre nu? Kan jeg vokse oveni igen?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-03-05 21:30

On Tue, 29 Mar 2005 22:19:56 +0200, "Christensen" <ikke_nikke@nej.dk>
wrote:

> [...]
>den opfattelse af problemet med solen var at der så blev for varmt?
>
>Okay - men hvad skal jeg så gøre nu? Kan jeg vokse oveni igen?

Vask dytten og begynd forfra, men vent nu for fa'en til det bliver
varmt nok i vejret, hvis du ikke har mulighed for at komme indendøre.

Det er heller ikke nok bare at køre indendørs. Bilen skal stå der til
den er tempereret.

Jeg véd lige præcist hvad der er gået galt. Det er påsken!

Den var bare ultratidlig i år. Polering og havearbejde kan godt vente
en 3 ugers tid endnu.

Det er tid når de piller pigdækkene af i Finland. Jeg skal nok sige
til.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Esben Tærsker

Dato : 29-03-05 21:36

Christensen wrote:
> Hej rødder

Snip
Hele historien...
Snip

> Hvad gik der galt?

Godt jeg kun har kørt rundt i "ældre biler" indtil nu. Polering er jo
tilsyneladende en komplex videnskab....:)

/Esben

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-03-05 21:45

On Tue, 29 Mar 2005 22:36:12 +0200, Esben Tærsker <esben@essers.dk>
wrote:

> [...]
>>

>Godt jeg kun har kørt rundt i "ældre biler" indtil nu. Polering er jo
>tilsyneladende en komplex videnskab....:)

Kun for os ekstreme fundamentalister, så du har ikke noget at frygte.
))

Venlig hilsen
Folmer

Fra : ct

Dato : 30-03-05 11:45

> Godt jeg kun har kørt rundt i "ældre biler" indtil nu. Polering er jo
> tilsyneladende en komplex videnskab....:)

Åh ja, det er med glæde at vi hvert år ser monster-diskussioner om emnet. Et
godt tip, hvis du vil forlænge tråden lidt er at nævne 'Ultraglozz' *G*

claus