ATA/IDE etc: Forvirringen er komplet
Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-05-01 14:02

OK, jeg må krybe til korset. Jeg har desværre leveret en del misvisende og
ukorrekte informationer omkring de diskstandarder, som Apple anvender i
deres Mac'er. D.d. satte jeg mig ned for at udforske emnet ATA i dybden. Og
gudfaderbevares...

Der er 100%, totalt, gennemført ROD i ATA-standarderne. Ifølge IBM

http://ssddom01.storage.ibm.com/hddt/glossary.nsf/6947efffef9f680e8625662700
79755d/0fb612db684292dc8625662d006dc60b?OpenDocument

Er der _ingen_ definitiv orden i navngivningen af ATA standarderne. Dette
synes også at været sandt, efter at jeg i dag har rodet igennem indtil flere
PC-hardware bøger (deriblandt Scott Mueller's PC-bibel "Upgrading and
Repairing PC's"), Quantum, Maxtor, IBM, whatis og lign. Hardware sites. Det
er en total pærevællig.

Ifølge Scott Mueller...

ATA-4 (1998) er betegnelsen for den ATA standard, der tillod harddiske at
overføre 33 MB/sek. Denne kendes også som UltraDMA (33), og Ultra ATA.

ATA-5 (1999) er betegnelsen på den ATA standard der tillader 66 MB/s
overførsler.

ATA-6 (2000) er den (uofficielle) betegnelse for harddiske, som kan overføre
data med 100MB/s. ATA-100 er dog den anvendte betegnelse, da ATA-6
standarden endnu ikke er finaliseret (ifølge Maxtor).

Dog er nogle af disse info i modstrid med hvad jeg selv har af erfaringer
for et par år tilbage, samt Apple's technotes. Om Apple's skiverkarle har
været uinformerede eller blot så forvirrede som jeg selv.... Det ved jeg
ikke.

Jeg vender tilbage med mere info, nåpr jeg har researchet emnet... KORS i
RÆVEN!!!!

Best regards , Peter

- http://haxor.dk - Mac stuff, hax0ring, news... What more do you want?
- http://titancity.com/lib/ - Gør Danmark bedre og billigere!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-05-01 17:02

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> [...]
> PC-hardware bøger (deriblandt Scott Mueller's PC-bibel "Upgrading and
> Repairing PC's"), Quantum, Maxtor, IBM, whatis og lign. Hardware sites. Det

Lige netop...

> [...]
> data med 100MB/s. ATA-100 er dog den anvendte betegnelse, da ATA-6
> standarden endnu ikke er finaliseret (ifølge Maxtor).

Indtil for nogle måneder siden troede jeg rent faktsik også at
ovenstående var de korrekte definitioner.

Da jeg undersøgte dem nærmere netop pga af forvirringen i især Apples
egen dokumentation fandt jeg frem til at:

ATA2 = 16,7 MB/sek
ATA3 = 33 MB/sek
ATA4 = 66 MB/sek
ATA5 = 100 MB/sek
ATA6 = endnu ikke eksisterende.

Overførsler på mere end 16.7 MB/sek forudsætter envidere Ultra DMA (den
del kan vi i al fald godt blive enige om). ATA 3, 4 og 5 kan understøtte
Ultra DMA men gør ikke nødvendigvis.

> [...]
> ikke.
>
> Jeg vender tilbage med mere info, nåpr jeg har researchet emnet... KORS i

Mange tak, det lader til at forvirringen er total. Sålænge den er det,
kan vi vel nøjes med at referere til overførselshastigheden på ATA
busser frem for de forvirrende betegnelser.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-06-01 14:05

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> kan vi vel nøjes med at referere til overførselshastigheden på ATA
> busser frem for de forvirrende betegnelser.

Hej Morten, og andre...

Nærmer eundersøgelse so far tyder altså på at din opfattelse af
ATA-standarden ikek er helt korrekt.

ATA2 - først til at tillade DMA (0,1,2). Tillod POI i op til 16,7
MB/sek.
ATA3 - tillod hurtigere DMA - op til 16,7 MB /sek.
ATA4 - UltraDMA, ATA/33, UltraATA - op til 33 MB/sek.
ATA5 - ATA/66, 80-leder kabler.
ATA6, endnu ikke finaliseret. Et undersæt af denne hedder ATA-100 (100
MB/sek).

ATA3 understøtter IKKE Ultra DMA. At det fremgår af deres technotes
forstærker kun faktum, at deres technotes generelt er fejlbehæftede.

Apple har ikke været behjælpelige med at udrede forvirreingen.

Pyha. Så kom der orden på det.

--
- Peter
http://haxor.dk - Mac news portal

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 03-06-01 15:11

Peter Perlsø <ANTISPAMh@haxor.dk> wrote:

Nu har jeg opgivet at følge med i jeres diskussion om emnet men er...

> ATA3 understøtter IKKE Ultra DMA. At det fremgår af deres technotes
> forstærker kun faktum, at deres technotes generelt er fejlbehæftede.

ikke lige en tand for generaliserende?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-06-01 16:16

> Peter Perlsø <ANTISPAMh@haxor.dk> wrote:
>
> Nu har jeg opgivet at følge med i jeres diskussion om emnet men er...

Nå - det er jo kun 4 indlæg eller så'n det drejer sig om.

> ikke lige en tand for generaliserende?

Måske. :)

Men jeg er langt far den eneste der klantrer Apple for
kvaliteten/korrektheden af deres technotes.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-01 16:14

Peter Perlsø <ANTISPAMh@haxor.dk> wrote:

> Pyha. Så kom der orden på det.