Jeep cj 7
Fra : Hannibal

Dato : 28-03-05 18:53

Hej

Er der en der har tekniske data på en amc Jeep cj7 1979

Jeg står og skal skifte toppakninger og et par ventiler på min v8 304

Jeg mangler data på

Tilspændingsmoment på topstykke
Ventil justeringer efter renoveringen

Kan de samme topstyksbolte bruges???

Skriv til lotte@ganer.dk har du noget på tryk med min bil modtager jeg også
gerne det

Tak

Mvh

Stefan

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 28-03-05 23:35

Læs til øjene falder ud http://amccf.com/tech.html

> Kan de samme topstyksbolte bruges???

Jeg ville ikke genbruge dem uanset hvad, og de 3-500kr vælter vel næppe
budgettet.

Mvh
Leon

Fra : Hannibal

Dato : 29-03-05 11:45

Hej Leon

Hvad er dit kendskab til sådanne en vogn???

Har du et godt sted at købe reservedele??

Jeg er selv mekaniker, så jeg regner med selv at lave reperationen, er der
ellers noget, jeg skal være opmærksom på. Har lavet meget i Ford v6 for mig
er der ikke den store forskel at se.

Mvh

Stefan

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-03-05 11:59

"Hannibal" <mr_nice154@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Leon
>
> Hvad er dit kendskab til sådanne en vogn???
>
> Har du et godt sted at købe reservedele??

Det billigste er at bestille stumper i USA evt. hos www.summitracing.com -
de har alt i mekaniske dele, og de koster ikke en sk*d ift. herhjemme - de
danske forhandlere tager sig godt betalt !! besparelser ligger snildt på
30-40%.....

> [...]
> ellers noget, jeg skal være opmærksom på. Har lavet meget i Ford v6 for

Der *er* faktisk ingen forskel - grundkonstruktionen er den samme - der kan
være lidt forskel på hvordan strømfordeleren er anbragt på blokken, ellers
er de det samme for 95% af alle US V8 motorer.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St Car

Fra : Hannibal

Dato : 29-03-05 15:41

Tak for dine svar...

Det jeg søger er også

Ventil justeringen???? spillerum

Moment topstyksboltene???

Skal topstyksboltene skiftes??

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 29-03-05 16:00

Det skulle stå på det site jeg sendte dig.

Fra : Hannibal

Dato : 29-03-05 19:13

Hej Leon

Jeg har været inde og kigge.....

Jeg kan ikke finde ventiljusterings måden eller data for dette, måske er det
mit tekniske engelsk der ikke virker.

men jeg har kigget under ventiler, der står størelse osv...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-03-05 19:21

Hannibal wrote:
> [...]
> er det mit tekniske engelsk der ikke virker.
>
> men jeg har kigget under ventiler, der står størelse osv...

http://amccf.com/tech/v8_specs.html
Hvis det er denne maskine du har, så står der at den er med hydrauliske
ventilløftere (spillerumsudlignere).

--
Mvh Per - som også engang kørte Jeep CJ7 V8 i et par måneder
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 29-03-05 19:33

sakset fra smallblock.dk forum omhandlende GM 305cui:
****
1. Pump løfterne op, drej krumtappen imens, tjek de ikke taber tryk
2. Drej krumptappen så der ikke er løft på den ventil du vil justere
3. Brug to fingre til at dreje frem og tilbage med stødstangen samtidig med
du spænder vippearmen
4. Når du ikke kan dreje stødstangen længere, så giv møtrikken 1/2 til 3/4
omgang mere
5. gå til punkt 2

Tjek løbende de ventiler du allerede har justeret, hvis en stødstang
begynder at dreje løst har du haft løft på ventilen og må gøre det om.

Hvis løfterne er nye og tørre behøver du ikke pumpe dem op først, bare
undlad den 1/2 til 3/4 omgang (Husk at pumpe dem op inden du starter
motoren)

Du må under ingen omstændigheder have "spillerum", så forsvinde din knast
lynhurtigt
****

Man kan med fordel lade løfterne stå i frisk motorolie natten over, tryk
evt. et par gange på dem imens de står i olien(centeret i bund)

Mvh
Leon

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-03-05 19:36

> [...]
det
> mit tekniske engelsk der ikke virker.
>
> men jeg har kigget under ventiler, der står størelse osv...

Ventilerne skal justeres med Zero Lash , dvs, der skal ikke være noget
spillerum, det klarer de hydrauliske løftere.
Det er vigtigt du sætter stødstængerne det samme sted som du tog dem fra
pga. der sker en hvis tilpasning mellem stødstang og vippearm.

Er den med "bridged rockers" http://amccf.com/tech/new/V8-head_bridged.jpg -
er der ikke nogen justering, bare skru det sammen.
Hvis den har "pivot rockers" http://amccf.com/tech/new/V8-head_pivot.jpg -
er proceduren som følger :

Du skal sikre dig at ventilen er lukket helt - dvs. krumtappen skal stå ved
topmærket sådan at cyl.#1 er i tændingstakten - det tjekker du ved at begge
ventiler er helt lukkede, men det ved du sikkert alt om når du er mekker.
Du strammer skruen på vippearmene indtil det bliver trægt at dreje
stødstangen rundt, så stiller du skruen sådan at stødstangen lige nøjagtigt
kan drejes med fingrene og spænder den en halv til trekvart omgang ned - så
er den ged barberet.
Dette gøres ved Cyl#1 og den "paralelle" cyl : F.eks. hvis
tændingsrækkefølgen er 1-8-4-3-6-5-7-2 (chevrolet) stiller du 1+6, 8+5, 4+7
og 3+2 samtidigt - vær opmærksom på hvordan cyl. er nummereret - det bør stå
på indsugningsmanifolden.

Fra : Hannibal

Dato : 29-03-05 20:13

Hej

Sjovt jeg er selv Ford mek, og kender udmærket de løfter.... jeg har siddet
og kigget og kigget... nu kan selv jeg se der er en type 1 og 2 det må jeg
lige se på når jeg får ventildækslerne af.....

Så skulle den være i vinkel...

Jeg har fået en pris på 700 kr for et slibesæt og 130 kr pr ventil af et
firma i Odense, det er vel en fair pris, jeg her ikke rigtig mod, på noget i
usa, da jeg ikke kender forskel på div. motor og ting...

tak for hjælpen
nu håber jeg jeg får den til at køre godt, den har ikke kørt mere end 70000
km så der burde være km tilbage i den ( det håber jeg da) det er min første
v 8

Mvh

Stefan

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 29-03-05 13:45

> Hvad er dit kendskab til sådanne en vogn???

Jeg har tidligere kikket lidt efter en Renegade, udover 18år med interesse
for "rigtige" amerikanerbiler så kender jeg ikke modellen eller motoren. MEN
v8'erne er generalt ens i opbygning.

> Har du et godt sted at købe reservedele??

Det kommer an på hvad du skal have, hvis det bare er en "lille" stump i ny
og næ, så køb den i DK, hvis det er et større projekt, så skal du få samlet
alle dine indkøb i usa og sendt det samlet hjem i en kontainer.

www.smallblock.dk lever det online amerikanerbil folk, der en efterhånden
en fin link samling over div. forhandlere i dk. Giv det alle et ring da
nogle er generalle us-forhandlere og andre mange stumper og viden om et
mærke.
På smallblock er der også er fint forum

> [...]
> ellers noget, jeg skal være opmærksom på. Har lavet meget i Ford v6 for

Det er der heller ikke, husker man at vænne stempelringe og plejestænger
rigtigt, kan oliepumpen køre let rundt og står knasten og krumtap rigtigt,
så er man kommet langt. Nå ja og så skal man lige kunne slå en pakdåse lige
Typisk lader man sin "motormand" rengøre og hone/bore blokken, samt skifte
frostpropper til messing og monterer knastlejer. Han kan kan ske skaffe
disse stumper til en fornuftig pris.

Mvh
Leon