regler for katalysator
Fra : Judge

Dato : 28-03-05 13:36

Kan bil bil gå gennemsyn uden katalysator`???
Bil: BMW 525i E34 1989.
Bilen er registreret føste gang: 14.02.89

påforhånd tak.

Fra : John N. H.

Dato : 28-03-05 14:49

"Judge" skrev:

> Kan bil bil gå gennemsyn uden katalysator`???
> Bil: BMW 525i E34 1989.
> Bilen er registreret føste gang: 14.02.89

Sagtens.
Hvis den vel og mærke er førstegangsregistreret uden katalysator, og
samtidig holder sig inden for de forureningsværdier, der var gældende
dengang.

Mvh
John

Fra : Judge

Dato : 28-03-05 15:56

> [...]
> dengang.
>

>Har det ingenting at sige at den er impoteret i 2001???

MVH J

Fra : John N. H.

Dato : 28-03-05 16:46

"Judge" skrev:

> Har det ingenting at sige at den er impoteret i 2001???

Ved det ikke.
Gik faktisk ud fra, bilen var købt fra ny i DK, da du ikke oplyste
andet.
Men den har vel opfyldt reglerne på importtidspunktet, så må den vel
gøre det endnu? : -)

Mvh
John

Fra : Thomas

Dato : 28-03-05 18:43

> Hvis den vel og mærke er førstegangsregistreret uden katalysator, og
> samtidig holder sig inden for de forureningsværdier, der var gældende
> dengang.

Dvs. hvis jeg henter en bil i Italien der er synet og har kørt i Italien
uden kat. så kan jeg også gøre det i Danmark? Hvor står den - bilsyn er
ikke enig.

--
Thomas Krath

Fra : John Sahl

Dato : 28-03-05 18:46

Thomas wrote:
> Dvs. hvis jeg henter en bil i Italien der er synet og har kørt i
> Italien uden kat. så kan jeg også gøre det i Danmark? Hvor står den
> - bilsyn er ikke enig.

Hvis den er fra før 10/1990 så jo.. Hvor det står ved jeg ikke,
men sådan er det så vidt jeg husker.

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Thomas

Dato : 28-03-05 18:47

> Hvis den er fra før 10/1990 så jo.. Hvor det står ved jeg ikke,
> men sådan er det så vidt jeg husker.

Det er jo ikke dig der skal svare vel ;) Jeg kender godt reglerne, skulle
bare høre John N. H.'s fortolkning ;)

--
Thomas Krath

Fra : John Sahl

Dato : 28-03-05 18:48

Thomas wrote:
> Det er jo ikke dig der skal svare vel ;) Jeg kender godt reglerne,
> skulle bare høre John N. H.'s fortolkning ;)

Sorry

Fra : John N. H.

Dato : 28-03-05 19:23

"Thomas" skrev:

> Det er jo ikke dig der skal svare vel ;) Jeg kender godt reglerne,
> skulle bare høre John N. H.'s fortolkning ;)

Og jeg vil også gerne svare : -)
Som jeg skrev tidligere i tråden, gik jeg ud fra, at bilen var
førstegangsregistreret i DK, og ikke importeret. Det fremgik der jo
intet om i det oprindelige spørgsmål.

Da Judge så skrev, at bilen var importeret, svarede jeg simpelt hen:
"ved ikke", og det er da ærlig snak. Jeg har kun svaret ud fra min viden
på området, og ikke siddet og tolket nogen ting.

Mvh
John

Fra : Thomas

Dato : 28-03-05 20:19

> Da Judge så skrev, at bilen var importeret, svarede jeg simpelt hen:
> "ved ikke", og det er da ærlig snak. Jeg har kun svaret ud fra min
> viden på området, og ikke siddet og tolket nogen ting.

Fint nok, det indlæg kan jeg ikke se.

--
Thomas Krath

Fra : Mogens

Dato : 28-03-05 18:24

On Mon, 28 Mar 2005 14:35:51 +0200, "Judge" <beowulfdk@hotmail.com>
wrote:

>Kan bil bil gå gennemsyn uden katalysator`???
>Bil: BMW 525i E34 1989.
>Bilen er registreret føste gang: 14.02.89

Bilsyn Hotline skriver:
"Ifølge vejledning for syn skal en bil efter 1.10.1990 have 3-vejs
katalysator, når motoren er på højst 2000 cm3. Der henvises iøvrigt
til fstyr.dk eller bilsyn.dk. Mvh Hotline"

Jég ville maile Bilsyn Hotline...

Mvh...

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 19:46

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Bilsyn Hotline skriver:
> "Ifølge vejledning for syn skal en bil efter 1.10.1990 have 3-vejs
> katalysator, når motoren er på højst 2000 cm3. Der henvises iøvrigt
> til fstyr.dk eller bilsyn.dk. Mvh Hotline"

Gad vide hvorfor de skriver sådan.
Det er bestemt ikke noget lovkrav at biler skal køre med KAT, ikke engang i
dag

Den eneste bil jeg kender som ikke behøver kat efter nævnte dato er Ferrari
F50. Imponerende at man kan lave en motorstyring som fungerer så godt at den
kunne undvære en kat og stadig emmisionskravene.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 28-03-05 20:02

"Tom" skrev

> Gad vide hvorfor de skriver sådan.
> Det er bestemt ikke noget lovkrav at biler skal køre med KAT, ikke engang
> dag

April 2005
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 7
7.06 Motor, støj, luftforurening
Personbil M1 med benzinmotor
Alle biler skal have reguleret trevejs katalysator, og skal desuden være
forsynet
med kontrollampe for egendiagnose-system (OBD)

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas

Dato : 28-03-05 20:19

> [...]
> være forsynet
> med kontrollampe for egendiagnose-system (OBD)

LOL, sådan :D

--
Thomas Krath

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 20:22

> [...]
> forsynet
> med kontrollampe for egendiagnose-system (OBD)

vejledning er ikke det samme som en lov.
Bedste exempel er måske at min mondeo heller ikke er født med nævnte
kontrollampe

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 28-03-05 21:03

"Tom" skrev

> vejledning er ikke det samme som en lov.
Nej.

> Bedste exempel er måske at min mondeo heller ikke er født med nævnte
kontrollampe
Det er fordi det er en gammel spand, født før kravet om kontrollampe.
Du skrev at der ikke er noget krav om kat i dag, så jeg skrev om reglerne
for i dag.

Nu ved jeg godt at du ikke mener at en vejledningen har baggrund i en lov,
men her har du hele smøren, så kan du vælge og vrage.

Alle biler skal have reguleret trevejs katalysator, og skal desuden være
forsynet
med kontrollampe for egendiagnose-system (OBD). Hvis der er foretaget
konstruktive
ændringer af bilen, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 3
(98/69/EF,
1999/102/EF, 2001/1/EF, 2001/100/EF, 2002/80/EF eller 2003/76/EF), herunder
at
OBD-systemet er kalibreret i overensstemmelse med kravene i ovennævnte
direktiver.
Før 01.01.01: Alle biler skal have reguleret trevejs katalysator. Hvis der
er foretaget
konstruktive ændringer af bilen, skal det dokumenteres, at bilen
overholder Euro 2 (94/12/EØF eller 96/44/EØF).
Før 01.01.97: Alle biler skal have reguleret trevejs katalysator. Hvis der
er foretaget
konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 1
(93/59/EØF eller 91/441/EØF).
Før 01.01.95: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis
der er
foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 1
(91/441/EØF eller 93/59/EØF).
Dog er der for bil med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt
(med standardudstyr) på over 685 kg ikke krav om katalysator.
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller
forureningsbegrænsende
udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv 83/351/EF
(ikke Euro). For seriefremstillet bil (med forskel mellem tilladt totalvægt
og tjenestevægt (med standardudstyr) på over 685 kg), der er
forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav
for luftforurening. Fabrikanten eller dennes repræsentant
fastsætter "tjenestevægt med standardudstyr", idet dog
- ekstra udstyr som fx kran, læssebagsmæk eller personlift, og
- for campingbil den særlige indretning med borde og bænke,
køkkenindretning og toilet m.m.,
ikke indgår som standardudstyr i denne forbindelse.
Før 01.10.90: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis
der er
foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv
88/76/EØF (ikke Euro).
Dog er der for biler, der opfylder ét af nedenstående punkter, ikke
krav om katalysator:
.. slagvolumen på højst 2000 cm3

April 2005
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 7
7.06 Motor, støj, luftforurening
Side 29 Luftforurening
.. terrængående
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller
forureningsbegrænsende
udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv 83/351/EF
(ikke Euro). For seriefremstillet bil (med slagvolumen på højst 2000
cm3 eller som er terrængående), der er forsynet med reguleret katalysator,
er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.
Før 01.10.89: Alle biler skal have fire-takts motor. Hvis der er foretaget
konstruktive
ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal
det dokumenteres, at bilen overholder ECE 15-03. For seriefremstillet
bil, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen
dokumentationskrav for luftforurening.
Før 01.04.84: Ingen krav bortset fra de almindelige krav om CO i tomgang
(pkt.
7.06.020 (1)).

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-05 19:45

> [...]
>
> Nu ved jeg godt at du ikke mener at en vejledningen har baggrund i en lov,
> men her har du hele smøren, så kan du vælge og vrage.

Jeg ved ikke hvem der har forsøgt at oversætte EU direktiverne til noget de
kan forstå ved statens bilinspektion, men de rummer flere unøjagtigheder.
Uden at kende alle de nyeste direktiver så mener jeg nu ikke at være stødt
på nogen direktiver der påkræver katalysator, men der er en del tal for de
emmisioner som man tillader.
Jeg er ikke jurist men mener ikke at vejledninger har nogen juridisk
gyldighed, men det har EU direktiverne fordi vi har ratificeret dem.

Jeg stødte også på en unøjagtighed i forbindelse med afstand fra vej til
lygteglasset som skal være større end 500 mm (og mindre end xxxxx). Men i EU
direktiverne skriver de at det er fra vejen til nederste indvendige kant på
parabolen, hvilket faktisk kan give ca. 20 mm forskel på nogle biler
Medlemsstaterne kan ikke nægte EØF-standardtypegodkendelse eller
national godkendelse af et køretøj eller nægte eller forbyde salg,
indregistrering,
ibrugtagning eller brug af et køretøj under henvisning til
CO2-emissionerne og brændstofforbruget, der som værdierne for emission
og brændstofforbrug er bestemt i overensstemmelse med
bestemmelserne i bilag I og II og er anført i et dokument, som udleveres
til bilisten ved købet ifølge de eventuelle retningslinjer, som
fastlægges af hver enkelt medlemsstat.

http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/site/da/consleg/1980/L/01980L1268-19940102-da.pdf

http://www.europarl.eu.int/workingpapers/envi/pdf/w20_da.pdf

Nu ved jeg så godt at en Ferrari F50 rent faktisk HAR katalysator, men jeg
referer til en spændende artikel i et gammelt bilblad (mener det var
Bilmagasinet) hvor man besøgte Ferrari fabrikken og hvor ingeniørene der,
udtalte hvilke emmisioner deres F50 kunne opfylde uden brug af Kat.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 29-03-05 20:50

"Tom" skrev

> [...]
> direktiverne skriver de at det er fra vejen til nederste indvendige kant

> parabolen, hvilket faktisk kan give ca. 20 mm forskel på nogle biler

I DK kalder man det lysåbningen, jeg kan ikke rigtig se forskellen.

> [...]
> bestemmelserne i bilag I og II og er anført i et dokument, som udleveres
> til bilisten ved købet ifølge de eventuelle retningslinjer, som

Det er sikkert rigtigt, det har bare ikke noget med sagen at gøre, en ting
er at DK anerkender andre landes forbrugs og CO2 måling, noget andet er at i
DK er der krav om katalysator, ligesom man kræver sideblink.
Egentlig tror jeg der er krav om katalysator alle steder.

mvh
Alex Christensen

Fra : claus b. p.

Dato : 01-04-05 20:51

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> wrote in message

> Bilsyn Hotline skriver:
> "Ifølge vejledning for syn skal en bil efter 1.10.1990 have 3-vejs
> katalysator, når motoren er på højst 2000 cm3. Der henvises iøvrigt
> til fstyr.dk eller bilsyn.dk. Mvh Hotline"

Hvis en brugt bil importeres til DK i 2005, giver det ingen reel mulighed
for at få den synet, hvis den skal opfylde 2005 normerne. Så udgangspunktet
må være at den skal opfylde kravene i DK for det tidspunkt hvor den første
gang blev registreret. Hvis kravene i oprindelseslandet er mindre end i DK,
giver det ikke ret til at få den godkendt i DK på det grundlag. Men
katalysatorkravet blev indført 1/10-89 for biler over 2000ccm, og 1/10-90
for biler under 2000ccm, så svaret er, at bilsyn ikke kan forlange din BMW
forsynet med kat, med mindre den oprindelig var forsynet med en. Så er det
nemlig en konstruktiv ændring at afmontere den.
/Claus