undervognsbehandling vigtigt?
Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 11:26

Forhandlere oplyser i annoncer aldrig (sjældent) om deres brugte biler
har været undervognsbehandlet. Hvor vigtigt er det?

Hvad kan man give for f.eks. denne:

Skoda Fabia 1,4 Comfort 68hk st.car 5d,
År:    1/2001
Km:    79.000

Intet nævneværdigt ekstraudstyr.
Har IKKE været undervognsbehandling.
Iflg. forhandler i rigtig god stand.

mvh tb

Fra : anders majland

Dato : 28-03-05 12:48

> Forhandlere oplyser i annoncer aldrig (sjældent) om deres brugte biler har
> været undervognsbehandlet. Hvor vigtigt er det?

Hvis det er en vil du forventer at have til rustgarantien udløber vil jeg
sige - meget vigtigt...

> Skoda Fabia 1,4 Comfort 68hk st.car 5d,
> År: 1/2001

Jeg vil ikke gætte på prisen men bare sige at vi kørte vores 2004 næsten
direkte omkring et pava center for en behandling af det han kunne komme til
uden at bore huller....

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Fra : GiWeo

Dato : 28-03-05 13:25

Hejsa

>uden at bore huller....

Og hvorfor ikke få det gjort ordentligt og så få boret de huller ??

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-03-05 13:59

meddelelse

> Jeg vil ikke gætte på prisen men bare sige at vi kørte vores 2004 næsten
> direkte omkring et pava center for en behandling af det han kunne komme
> til uden at bore huller....

Uden huller af hensyn til fabriks-garantien?. Men er Pava et af de godkendte
produkter?, for ellers kan det være lige meget med at tage hensyn til den
;). Jeg ved at Dinitrol og Mercansol er godkendte af Skoda, VW.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-05 14:07

> Forhandlere oplyser i annoncer aldrig (sjældent) om deres brugte biler har
> været undervognsbehandlet. Hvor vigtigt er det?
> Hvad kan man give for f.eks. denne:
> Skoda Fabia 1,4 Comfort 68hk st.car 5d,

Netop Skoda Fabia er blandt de bedste overhovedet til ikke at ruste - så det
ville jeg ikke bekymre mig 2 minutter over - når bilen er fra 2001.

Jeg ville til gengæld give den rustbehandling nu - for nu er fabrikkens
olie/voks-behandling ved at tørre ud - og så er der kun lak og galvanisering
tilbage..

/Jan W Nielsen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 28-03-05 14:28

> [...]
>
> Jeg ville til gengæld give den rustbehandling nu - for nu er fabrikkens
> olie/voks-behandling ved at tørre ud - og så er der kun lak og

Helt enig!

De første år kan rustbeskyttelsen fra fabrikken nemt beskytte bilen, men som
Jan skriver så tørrer den ud efter nogle år og bør fornys.

Slidlaget i skærmene kan man nemt holde øje med. Og det er nemt at
konstatere hvorvidt det er ved at være slidt af og skal fornys.

Så med mindre bilen har åbenlyse skader på den originale rustbeskyttelse, er
der ingen grund til at frygte for rust på den. Til gengæld begynder den at
trænge til supplerende beskyttelse.

Mvh
Claus

Fra : HGF

Dato : 28-03-05 14:49

"tom(a)brondsted.dk" <"tom(a)brondsted.dk"> skrev i en meddelelse
> Forhandlere oplyser i annoncer aldrig (sjældent) om deres brugte biler
> har været undervognsbehandlet. Hvor vigtigt er det?

Uanset bil, så er der endog meget vigtigt at ha' en undervogn
som har fået pleje fra dag 1.

Er du rigtig nørdet, så kører du din spritny bil til SUVO-manden
på en ladvogn....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-05 18:55

> Uanset bil, så er der endog meget vigtigt at ha' en undervogn
> som har fået pleje fra dag 1.

Det er overdrevet - det er fint nok - men på en Fabia, betyder det ikke det
store, at den ikke får før nu.

Ej heller selvom bærearme mv. ikke er galvaniserede.

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-05 19:49

HGF skriver:

> Uanset bil, så er der endog meget vigtigt at ha' en undervogn
> som har fået pleje fra dag 1.

Nu slapper du helt af, min 8 år gamle golf har kun fået fabrikkens
behandling. Der er _intet_ at se på undervognen, ud over et par
blikclips til noget plastic der er ved at ruste.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-05 19:58

> Nu slapper du helt af, min 8 år gamle golf har kun fået fabrikkens
> behandling. Der er _intet_ at se på undervognen, ud over et par
> blikclips til noget plastic der er ved at ruste.

En Golf 4 er også hamrende ruststærk - ligesom Fabia.

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-05 20:01

Jan W Nielsen skriver:

> En Golf 4 er også hamrende ruststærk - ligesom Fabia.

Host.... Golf 3 host

Den er fuld af gummi under bunden.....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-05 20:09

> Host.... Golf 3 host

Ok - den var faktisk en af de slemme..

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-05 20:23

Jan W Nielsen skriver:

> Ok - den var faktisk en af de slemme..

What ?

Jeg har 2 stenslag på højre fordør og et på overkantekanten af venstre,
kun døren er begyndt af bule. Der er selvfølgelig let overfladerust på
bærearme osv, men de er også 8 år gamle.

Bilen har gået 160kkm.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-05 22:14

> What ?

Ja, desværre - Golf III var væsentlige ringere end Passat af samme årgange,
og vildt meget dårliger end Golf IV og Passat 3B, der kom i 1997.

> Jeg har 2 stenslag på højre fordør og et på overkantekanten af venstre,
> kun døren er begyndt af bule. Der er selvfølgelig let overfladerust på
> bærearme osv, men de er også 8 år gamle.

Fedt - altid godt med et sundt eksemplar.

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-05 05:30

Jan W Nielsen skriver:

> Ja, desværre - Golf III var væsentlige ringere end Passat af samme årgange,
> og vildt meget dårliger end Golf IV og Passat 3B, der kom i 1997.

Den er heller ikke galvaniseret.

> Fedt - altid godt med et sundt eksemplar.

Derfor forhandleren ikke gad at se på endet end lakken

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 29-03-05 10:31

> [...]
> kun døren er begyndt af bule. Der er selvfølgelig let overfladerust på
> bærearme osv, men de er også 8 år gamle.

160.000 km på 8 år - Er du sikker på at du ikke kunne nøjes med en cykel ;)

Efter 160.000 km og 8 år er rustbeskyttelsen leveret fra fabrikken ved at
synge på sidste vers og din Golf 3 begynder så småt at trænge til en
supplerende behandling af flere årsager.

1. Slidbelægningen i skærmene er ved at være slidt væk
2. Voksen i hulrummene er ved at tørre ud
3. Voksen i hulrummene er efterhånden løbet ned i bunden af hulrummene pga.
solopvarmning
4. PVC belægningen i bunden begynder at vise de første tegn på at løsne sig
på udsatte steder

I øvrigt er det ikke gummi men PVC der er på vognbunden og det farlige er at
den kan løsne sig og samle vand mod kasserosseripladen - Og det giver rust.

Men... Jeg er enigi at supplerende rustbeskyttelse på en ny VAG er penge
lige ud af vinduet!

Mvh
Claus
http://vwgolf.nygaard-pedersen.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-05 16:02

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> 160.000 km på 8 år - Er du sikker på at du ikke kunne nøjes med en cykel ;)

Nej, jeg har kun haft den i 7år/155.000 km.

> Efter 160.000 km og 8 år er rustbeskyttelsen leveret fra fabrikken ved at
> synge på sidste vers og din Golf 3 begynder så småt at trænge til en
> supplerende behandling af flere årsager.

Så må jeg nok til at få den skiftet ud......

> Men... Jeg er enigi at supplerende rustbeskyttelse på en ny VAG er penge
> lige ud af vinduet!

Tak

Fra : Olesen

Dato : 29-03-05 16:52

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
rust.

> Men... Jeg er enigi at supplerende rustbeskyttelse på en ny VAG er penge

Hvad gør de tilsvarende idag som er radikalt bedre/anderledes ?

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 30-03-05 09:40

"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> at
> rust.

> Hvad gør de tilsvarende idag som er radikalt bedre/anderledes ?

Hvad mener du med i dag?

Min egen Golf III fra 06/1996 fik heller ikke supplerende rustbeskyttelse
før det var nødvendigt. Det vil sige da slidlaget i skærmene var ved at være
slidt ned, da voksen i dørene og bagklappen var ved at være tør og tynd og
da PVC-belægningen under bunden viste de første tegn på at løsne sig. Alt
dette skete stort set samtidig efter ca 6 år og 180.000 km.

Om PVC -belægninen skal siges at det altså ikke er hele belægningen der
pludselig falder af og ligger under bilen en morgen man skal på arbejde. Ved
min Golf har det 3 steder og et areal der sammenlagt svarer til én
håndflade, men ikke desto mindre vil sådanne vandlommer fremme rusten
væsentligt.

Om PVC-belægningen skal desuden siges at på de første årgange af Golf III og
særligt de første årgange af Vento løsnede den sig væsentlig hurtigere og at
de derfor var slemme til at ruste under den.

Mvh
Claus

Fra : Olesen

Dato : 30-03-05 17:51

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med i dag?

For mig lød det som om, at 'dengang' brugte de PVC som størkner,
så jeg blev blot nysgerrig efter at høre, hvad de så bruger idag, som
holder bedre.

> [...]
> da PVC-belægningen under bunden viste de første tegn på at løsne sig. Alt
> dette skete stort set samtidig efter ca 6 år og 180.000 km.

Burde man ikke gøre det tidligere, så det fra fabrikken
var så frisk som muligt, før der var synlige tegn på ælde.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 30-03-05 22:16

> Burde man ikke gøre det tidligere, så det fra fabrikken
> var så frisk som muligt, før der var synlige tegn på ælde.

Det her kunne godt blive en lettere religøs diskussion, men for at undgå det
vil jeg blot nævne at jeg personligt mener at tingene skal slides op (til et
punkt hvor jeg kan konstatere at de snart ikke længere vil tjene formålet)
inden de udskiftes.

Mvh
Claus

Fra : Roberto Saldo

Dato : 31-03-05 07:33

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> [...]
> punkt hvor jeg kan konstatere at de snart ikke længere vil tjene formålet)

PVC'en falder jo også af selvom man har givet gums udenpå og så er man ligevidt.
Måske en jævnlig behandling med en tynd olie.

Mvh
Roberto

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 31-03-05 09:04

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> PVC'en falder jo også af selvom man har givet gums udenpå og så er man
ligevidt.
> Måske en jævnlig behandling med en tynd olie.

Det er vigtig af man helt fjerner den løse PVC og erstatter den med
traditionel rustbeskyttelse. Af samme årsag bør man jævnligt tilse
PVC-belægningen under hele bilens levetid.

Mvh
Claus

Fra : Roberto Saldo

Dato : 31-03-05 09:23

> [...]
> traditionel rustbeskyttelse. Af samme årsag bør man jævnligt tilse
> PVC-belægningen under hele bilens levetid.

Det er der da ingen rustebehandlere overhovet der gør.
De pøser bare bilen til så det driver og skriver en regning.

Mvh
Roberto

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 31-03-05 09:36

> Det er der da ingen rustebehandlere overhovet der gør.
> De pøser bare bilen til så det driver og skriver en regning.

Efter at have forhørt mig hos flere antirustcentre og set det udførte
arbejde på flere biler vil jeg mene at du et langt stykke hen ad vejen har
ret.

Der findes dog folk i branchen som laver et pænt stykke arbejde. Kunsten er
at finde dem. Ham her har jeg selv gode erfaringer med:
http://www.danweber.dk/

I øvrigt mener jeg at man selv jævnligt (og i hvert fald idnden vinteren)
bør checke sin bils rustbeskyttelse.

Mvh
Claus

Fra : Olesen

Dato : 28-03-05 20:28

> HGF skriver:

> Nu slapper du helt af, min 8 år gamle golf har kun fået fabrikkens

Ved nærmere eftertanke gik min Sierra også 6-7 år uden
at få noget....

Men en ny bil idag bør få en behandling snarest
efter hjemkomst i garagen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-05 20:33

Olesen skriver:

> Men en ny bil idag bør få en behandling snarest
> efter hjemkomst i garagen.

Sludder, med mindre at man ha tænkt sig at beholde den i +10 år.

Forhandlerne giver ikke bedre pris for en brugt bil om den er behandler
eller ej, det er min erfaring. Måske fordi det kun er med VW ?

Fra : Olesen

Dato : 28-03-05 22:08

> Olesen skriver:

> Sludder, med mindre at man ha tænkt sig at beholde den i +10 år.

Og at beholde en bil i mere end 10 år behøver
ikke være unormalt - og du siger dermed,
at der sker en forholdsvis hurtigere forringelse
indtil de 10 år, og det er i sig selv ikke særlig
tilfredsstillende, når målet for de fleste bilister
er at holde bilen pæn længst muligt.

> Forhandlerne giver ikke bedre pris for en brugt bil om den er behandler
> eller ej, det er min erfaring. Måske fordi det kun er med VW ?

Nu ved jeg ikke hvor du handler, men kan jeg vælge
mellem en bil som aldrig har fået behandling
og een som er blevet passet og plejet, så
er jeg ikke i tvivl om, hvilken jeg ville vælge,
og dêt uanset mærket.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-05 05:32

Olesen skriver:

> Og at beholde en bil i mere end 10 år behøver
> ikke være unormalt

Der er heldigvis ikke s¨mange i danmark der beholder ders biler i 10 år

> - og du siger dermed,
> at der sker en forholdsvis hurtigere forringelse
> indtil de 10 år

Nej

> Nu ved jeg ikke hvor du handler,

SMC Århus har gjort det et par gnge efterhånden.

> men kan jeg vælge
> mellem en bil som aldrig har fået behandling
> og een som er blevet passet og plejet, så
> er jeg ikke i tvivl om, hvilken jeg ville vælge,
> og dêt uanset mærket.

En bil der ikke har fået "snask" over det hele kan altså godt være
passet og plejet. Min golf er et eksempel herpå !

Fra : Olesen

Dato : 29-03-05 16:50

> En bil der ikke har fået "snask" over det hele kan altså godt være
> passet og plejet. Min golf er et eksempel herpå !

Hvis det er udført korrekt, så er der netop ikke
kommet snadsk over det hele.

Hvor gammel er Golfen ?

Kan den klare et nærmere syn i diverse
kanter, eks. i motorrummet ?

Håber ikke det er en Golf 2, for jeg
synes faktisk at når rusten tar' fat i dêm,
så går det alt for hurtigt.
En kammerats er et eksempel dêrpå.
Han har faktisk haft 2 som var lige slemme,
og især dem med plastic-pynt over skærmkasserne
kan være slemme, selvom det umiddelbart ser ok ud.

Fra : Olesen

Dato : 29-03-05 17:03

"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> Håber ikke det er en Golf 2, for jeg...

Ok ser nu det er en Golf 3.
Vil godt tro den er mere ruststabil end 2'eren,
som måske var mere gennemført mht. manglen
på irriterende småting.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-05 20:11

Olesen skriver:

> Hvis det er udført korrekt, så er der netop ikke
> kommet snadsk over det hele.

Jo, under bunden og i vanger..

> Hvor gammel er Golfen ?

Årgang 1997

> Kan den klare et nærmere syn i diverse
> kanter, eks. i motorrummet ?

Ja, har lige været dernede i et par timer.

> Han har faktisk haft 2 som var lige slemme,
> og især dem med plastic-pynt over skærmkasserne
> kan være slemme, selvom det umiddelbart ser ok ud.

Den 2'er jeg havde var fra 91 og jeg solgte den i 1998. Da den var 6 år
gammel, blev den kaldt til rusteftersyn hos VW, de forærede mig en ny
bagklap, ellers var der ikke meget på den.... (og nej, den gav jeg
heller ikke "snask" i de 4 år jeg havde den)

Fra : Olesen

Dato : 29-03-05 21:00

> Olesen skriver:

> Jo, under bunden og i vanger..

Og det er netop dêr, jeg mener det gør godt.
Du sku' se mit lyn under bunden....Dêr er
der tale om 'snadsk' en mass.

> Årgang 1997

Ok, en relativ ny bil, og
efter 8 år bør der heller ikke
være synlig rust, -det var der
ikke engang i min 1981' da den
var 10 år gammel.

> Ja, har lige været dernede i et par timer.

Lang tid at bruge hvis den er SÅ pletfri..

> gammel, blev den kaldt til rusteftersyn hos VW, de forærede mig en ny
> bagklap, ellers var der ikke meget på den....

'meget'.
En ny bagklap efter 7 år ?
Det er for dårligt.
En bagklap BØR se flot ud, også
efter 19 år.....
Eller 24 år (læs: polo'ens).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-05 21:06

Olesen skriver:

> Lang tid at bruge hvis den er SÅ pletfri..

Til afmontering af horn og elektriske dele til bilstereo ?
Nej, så er det ikke så slemt (hold da kæft hvor har man puttet meget i
sådan en bil)

> 'meget'.
> En ny bagklap efter 7 år ?
> Det er for dårligt.

Nej - 6år Derfor gav de mig en ny.

> En bagklap BØR se flot ud, også
> efter 19 år.....
> Eller 24 år (læs: polo'ens).

Jo, hvis man fylder dem med......
Golf 2 har svage bagklapper, derfor forærede de dem væk

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-05 20:39

Jeg takker for svarene om (u)vigtigheden af undervognsbehandling.

Men vigtigt eller uvigtigt, jeg vil da prøve at forhandle prisen på
Fabia'en årg. 2001 ned med henvisning til den "katastrofale mangel". Vi
er på den rigtige side af både Storebælt og Lillebælt

mvh tb