Sommerdiesel
Fra : phk

Dato : 28-03-05 03:48

Er der nogen der kender datoen for hvornår benzin(!)selskaberne begynder at
køre sommerdiesel ud?

--
Per, Esbjerg
der er træt af kun at køre 22 km/l :)

Fra : Preben Andersen

Dato : 28-03-05 07:32

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> Er der nogen der kender datoen for hvornår benzin(!)selskaberne begynder
at
> køre sommerdiesel ud?

Hvad er forskellen? Kører man længere på sommerdiesel?

mvh
Preben

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-03-05 08:36

Preben Andersen - pranSLETDETTE@privat.dk
4247a4c5$0$23103$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
skrev følgende:
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
>
> Hvad er forskellen?

Antifrosthalløj?

--
Martin Petersen
"A low voter turnout, is an indication

Fra : Per Tolbøll

Dato : 28-03-05 10:02

> Hvad er forskellen? Kører man længere på sommerdiesel?

Vinterdiesel er tilsat 25% petroleum for at forhindre parafffinudskilning
ved _lave_ frostgrader.
Mener skilledatoen er 1. april, men det er længe siden jeg havde berøring
med branchen.

/Per

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-03-05 12:53

Per Tolbøll wrote:
> [...]
> ved _lave_ frostgrader.
> Mener skilledatoen er 1. april, men det er længe siden jeg havde berøring

Det er også længe siden de brugte petroleum. I dag bruges der nogle
additiver der ikke har samme effektnedsættende virkning som petroleumen.

--
MVH Finn

Fra : phk

Dato : 29-03-05 17:48

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er forskellen? Kører man længere på sommerdiesel?

Frem til 97, hvor jeg solgte min sidste dieselbil, kørte jeg den samme tur
hver dag året rundt - stort set. Da var det meget tydeligt for mig hvornår
man skiftede over fra sommer- til vinterdiesel og omvendt. Bilen gik
pludseligt 2 km længere på literen. Jeg købte diesel igen i for små 2 år
siden, men mit kørselsmønster har været for uregelmæssigt til at jeg har
kunnet registere en forskel - det er den dog ikke p.t. Derfor ser jeg frem
til at køre et par km længere på literen end jeg har gjort her i vinter.

Ændringen kommer fra den ene tankfuld diesel til den næste, så det er altså
ikke vejret der gør det :)

Jeg er ikke kemiker - men jeg tvivler på et par additiver kan sørge for at
dieselen ikke fryser - hvorfor så ikke bruger additiver i kølevandet? Jeg
tror lidt på der er petrolium i dieselolien, lige som der altid har været :)

Men måske er der nogen her der ved noget konkret om det?
--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-03-05 20:41

phk - phk_stopspam@esenet.dk
424986ce$0$23028$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
skrev følgende:

> [...]
> for at dieselen ikke fryser - hvorfor så ikke bruger additiver i
> kølevandet? Jeg tror lidt på der er petrolium i dieselolien, lige som

Bruger du ikke additiver i kølevandet?

--
Martin Petersen

Fra : Brizz

Dato : 28-03-05 10:37

> Er der nogen der kender datoen for hvornår benzin(!)selskaberne begynder
> at køre sommerdiesel ud?

Mener faktisk det er kørt ud nu.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : David Hansen

Dato : 28-03-05 14:19

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> Er der nogen der kender datoen for hvornår benzin(!)selskaberne begynder
> [...]

Mig bekendt er den diesel der sælges på tankstationerne frostsikret til
minus 25 hele året rundt..... den diesel bønderne får leveret frostsikres
ekstra i venterperioden, men som sagt er den alm diesel ( miljødiesel,
letdiesel osv ) som alm personbiler og lastbiler kører på ikke ekstra
frostsikret, dette sker kun hvis det skulle blive ekstremt koldt ( under
minus 25 )

Mvh David
Medlem af Opel Team Trekanten

Fra : Brizz

Dato : 29-03-05 20:21

> [...]
> letdiesel osv ) som alm personbiler og lastbiler kører på ikke ekstra
> frostsikret, dette sker kun hvis det skulle blive ekstremt koldt ( under

er ikke korrekt. Sommerdiesel er ikke frostsikret til mere end omkring 7
minus grader eller lige der omkring.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 28-03-05 15:53

> Er der nogen der kender datoen for hvornår benzin(!)selskaberne begynder
> [...]
Hilsen Matthias