Fiat JTD 1.3 og 1.9
Fra : Tom

Dato : 27-03-05 22:05

Overvejer en punto diesel brugt

Den gamle 1.9'er er til at betale, men nu hedder den 1.3 og koster mere, men
går også længere på literen

Vigtigst for mig er dog driftsstabilitet og running-costs, da jeg kører op
med 70.000km/årligt pt.

Nogle erfaringer / viden om forskelle og i det hele taget godt og skidt ved
de to

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-03-05 22:47

On Sun, 27 Mar 2005 23:05:06 +0200, "Tom" <skodskod@yahoo.com> wrote:

> [...]
>med 70.000km/årligt pt.
>
>Nogle erfaringer / viden om forskelle og i det hele taget godt og skidt ved

Nu skriver du ikke hvad dit budget er, men har du overvejet en Stilo
JTD 115 hk.?

Det er en meget komfortabel langtursvogn, og der følger en god del
udstyr med, som Punto'en enten ikke har, eller som du skal ud og købe.
Udstyr som du vil sætte stor pris på, når du skal køre 70.000 km. om
året

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Tom

Dato : 28-03-05 11:56

> Nu skriver du ikke hvad dit budget er, men har du overvejet en Stilo
> JTD 115 hk.?

Ja, jeg har set at de er på tilbud lige nu. men idag kører jeg en gammel
Felicia, og den er fint tilfredsstillende med komfort. Jeg tvivler på at en
dyere bil nødvendigvis holder længere. At de er mere komfortable er jeg dog
ganske enig i, men det er en luksus jeg ikke vil betale for.

en 1.9 JTD Punto kan findes for ca 80.000 med 120k på klokken og en demo 1.3
med ca 5000km på klokken kan findes for omkring 150k, som er ABSOLUT max og
kun kan accepteres fordi det er en næsten ny bil.

Flere input

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-03-05 15:48

On Mon, 28 Mar 2005 12:55:42 +0200, "Tom" <skodskod@yahoo.com> wrote:

> [...]
>med ca 5000km på klokken kan findes for omkring 150k, som er ABSOLUT max og
>kun kan accepteres fordi det er en næsten ny bil.

Jow, et enkelt input mere kan du godt få.

Jeg har ved flere lejligheder i diplomatiske vendinger prøvet at gøre
dette forum opmærksom på, at jeg synes du er en anelse påholdende.

Om du vil køre 70.000 km. om året i en halvgammel Felicia, bliver din
egen sag, men jeg synes personligt at det ville være stærkt
ubehageligt.

Om den ene bil holder bedre til det, end den anden, beror mest på
hvordan den bliver kørt og passet. De fleste biler i dag vil jeg vove
at påstå at jeg kan få 300.000 km. ud af, uden de store udgifter.

Det er bl.a. et spørgsmål om kørestil.

Jeg er af den overbevisning, at vi kun lever én gang, og så dukker
Felicia overhovedet ikke op i min begrebsverden.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Tom

Dato : 28-03-05 16:11

> Jow, et enkelt input mere kan du godt få.
>
> Jeg har ved flere lejligheder i diplomatiske vendinger prøvet at gøre
> dette forum opmærksom på, at jeg synes du er en anelse påholdende.

nærig er vist mere beskrivende

> Om du vil køre 70.000 km. om året i en halvgammel Felicia, bliver din
> egen sag, men jeg synes personligt at det ville være stærkt
> ubehageligt.

Jeg har heldigvis aldrig prøvet andet (har haft 2), så jeg ved ikke hvad jeg
går glib af.

> Om den ene bil holder bedre til det, end den anden, beror mest på
> hvordan den bliver kørt og passet. De fleste biler i dag vil jeg vove
> at påstå at jeg kan få 300.000 km. ud af, uden de store udgifter.

Og dermed vil en bil til 300.000kr bliver dobbelt så dyr i afskrivning som
en til 150.000. Sat på spidsen er det et spørgsmål om der er råd til en
konebil eller ej for de samme penge (eller andre sjove ting også at bruge
penge på - og dem er der mange af

> Jeg er af den overbevisning, at vi kun lever én gang, og så dukker
> Felicia overhovedet ikke op i min begrebsverden.

Hæ. Næh. Det er en bil og så er alt sagt om den. MEN den klarer strækningen
A->B hver dag uden brok, og den er utrolig billig i drft.

Mvh Tom
- Overvejer stadig at "opgradere" til en punto

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 23:24

> [...]

>med 70.000km/årligt pt.
>
>Nogle erfaringer / viden om forskelle og i det hele taget godt og skidt ved

Brugt?........nå, det skal ikke være min bil, men jeg se mig om efter
et nyt alternativ. Ellers vil jeg foretrække kubik frem for marginal
brændstoføkonomi i længden, det er den erfaring, jeg har fra egne og
et antal kollegers erfaring med pendlerbiler. Men jeg ville undersøge
normalprisen for service i en periode for begge biltyper - og så
vurdere igen.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-05 19:47

Tom skriver:

> Overvejer en punto diesel brugt
>
> Den gamle 1.9'er er til at betale, men nu hedder den 1.3 og koster mere, men
> går også længere på literen

Hvad med en Lupo 3L ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tom

Dato : 29-03-05 18:23

> Hvad med en Lupo 3L ?

Den er billig som brugt, den er billig i vægtafgift og meget billig i diesel

MEEEN : Jeg har hørt så meget skidt om den mht. holdbarhed og
reservedelspriser, at jeg ikke tør...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-05 20:06

Tom skriver:

> Den er billig som brugt, den er billig i vægtafgift og meget billig i diesel

Jep

> MEEEN : Jeg har hørt så meget skidt om den mht. holdbarhed og
> reservedelspriser, at jeg ikke tør...

Hmm, har en kammerat og hans kæreste der har kørt 200kkm på 3 år i
deres. Den første motor gik efter 800 km, den anden holder endnu.

Fejl ?
Den springer forlygtepærer........
Ellers er der ikke noget, de bor vest for Randers og får den serviceret
i Tyskland. Den sparede pris æder sig ikke op i diesel.