Dagens JP København: Millionbøde for at bo~
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-03-05 12:56

Følgende er fra http://www.jp.dk/kbh/artikel:aid=2962502/ :

MILLIONBØDE FOR AT BO PROFORMA I SVERIGE
Af Carsten Ellegaard

Københavns Byret har afsagt en principiel dom, hvor en mand er dømt til at
betale 1,3 mio. kr. til det danske skattevæsen, fordi han med en
proformaadresse i Sverige købte en dyr bil. Flere sager følger.

Skattevæsenet er parat med en stribe nye sager, efter at en dansk mand, der
havde proformaadresse i Sverige, netop af Københavns Byret er blevet dømt til
at betale 900.000 kr. i registreringsafgift for en dyr bil, 450.000 kr. i
tillægsbøde og har fået en betinget straf på et halvt års fængsel.

»Det var en principiel afgørelse, der betyder, at den måde, vi arbejder med
det her på, ender med straffe ved domstolene. Havde vi tabt, havde det set
skidt ud. Men med dommen kan man nu forvente en række tilsvarende sager. Selv
om det er vanskeligt at bevise, så kan vi faktisk godt afdække
proformabopælen og få tvangsflyttet adressen til Danmark. Og så falder
hammeren,« siger områdedirektør Johnny Schaadt Hansen, Told & Skat København.

600 sager
Siden man fra både dansk og ikke mindst svensk side skærpede opmærksomheden
mod danskere, der proforma får en adresse i Sverige og dermed adgang til
lavere skat, betydeligt billigere biler og sværere efterforskning af
forskellige former for kriminalitet, er skattemyndighederne stødt på 600
sager, der efterforskes.

»Og jeg tør godt sige, at der vil være noget at komme efter i 30-40 procent af
sagerne. Men efterforskning og sagsbehandling tager tid, ikke mindst fordi vi
naturligvis sætter borgernes retssikkerhed højt,« siger Johnny Schaadt
Hansen.

Der kom især fokus på problematikken, da dansk politi konstaterede, at mange
rockere, der reelt bor i Danmark, har flyttet adressen over på den anden side
af sundet. Undersøgelserne er siden blevet udvidet, så det gælder alle
danskere, der får adresse i Sverige, og snyderne fordeler sig på alle
samfundsgrupper, men der er primært tale om mænd mellem 20 og 50 år.

Johnny Schaadt Hansen oplyser, at skattemyndighederne på begge sider af sundet
får flere henvendelser dagligt fra borgere, der kender til sager, hvor folk,
der reelt bor i Danmark, kører rundt i svensk indregistrerede biler.

Sideløbende med efterforskningen af proformaadresserne er danske og svenske
skattemyndigheder også i gang med en omfattende kontrol for at afdække anden
skatte- og afgiftssnyd. I perioden fra 2002 til 2004 har Told & Skat
København og Skatteverket i Malmø netop opgjort, at der er rejst 40 sager,
hvor skattevæsenet er blevet bedraget for 110 mio. kr.

Mange unddragelser
På dansk side handler sagerne om unddragelser vedrørende A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, afgiftsundragelser på områder som salg af
mobiltelefoner, edb-komponenter, internetydelser, tax-free salg og ikke
mindst kioskvarer som chokolade, nødder og sodavand.

På svensk side har sagerne handlet om handel med levnedsmidler, telefonkort,
parabolantenner og entreprenørmaskiner samt smugling af øl, vin og spiritus,
som sælges videre til restauranter.

Sidste år lukkede Told & Skat syv større lagre af ulovligt importerede
kioskvarer i København.

Siden har myndighederne konstateret, at salget nu er blevet mobilt og foregår
fra kassevogne i nærheden af de lukkede lagre. Ib Jørgensen, planlægningschef
ved Told & Skat i København, siger til publikationen Nyt fra
Bryggeriforeningen, der udkom i går, at der fortsat er efterspørgsel efter
ulovlige varer, fordi åbenlyst er mange penge at tjene på at unddrage sig
afgifter og moms.

»Vores erfaring har hidtil været, at hver gang vi opgraderer på kontrol- og
sanktionssiden, så har sortbørshajerne fundet nye veje, og de er dygtige.«

Han håber, at en ny lovgivning, der bl.a. betyder højere bøder og mulighed
for, at Told & Skat kan konfiskere hele varelagre ved kontrolaktioner, vil
hjælpe på situationen i København.

carsten.christensen@jp.dk

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Turn to the light. We can find our own mortality"
-- Dream Theater: The Great Debate

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 26-03-05 14:03

Henrik Bøgh wrote:

> [...]
> betale 1,3 mio. kr. til det danske skattevæsen, fordi han med en
> proformaadresse i Sverige købte en dyr bil. Flere sager følger.

Kommentar til emnet:
Det er da helt iorden.

Min kommentar til formen af dit indlæg er:
Prøv gruppen dk.opslag istedet. - Næste gang.

Jeg ved at der tidligere har været diskussioner i andre grupper om
hvorvidt man bare kunnne kopiere tekst som du gør det.

Noget med avisers ophavsret o.l. Har du overvejet det.?

Mvh. Jørgen

Fra : Basil

Dato : 26-03-05 15:39

Jørgen Rasmussen wrote:

> Kommentar til emnet:
> Det er da helt iorden.

Jeg græder også kun tørre tårer.
Kai

Fra : Frederik

Dato : 26-03-05 15:54

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> wrote in message

> at

> Jeg græder også kun tørre tårer.
> Kai

Ja, men et eller andet sted har jeg det lidt skidt med et betalningspåkrav
på 1,3 mio. for at have kørt rundt i en bil...

Minder om en tysk by, hvor man kunne blive skudt for at klatre over en mur.

Jeg er helt på det rene med, at loven er ens for alle og skal overholdes,
men for s...n hvor er jeg træt af den danske registreringsafgift.

Mvh.

Frederik

Fra : Basil

Dato : 26-03-05 15:54

Frederik wrote:
> [...]
>
> Jeg er helt på det rene med, at loven er ens for alle og skal overholdes,
> men for s...n hvor er jeg træt af den danske registreringsafgift.

Sådan er den bare her i landet.
Man kan vælge at flytte til Sverige hvis en bil betyder så meget for en at
den opvejer alle ulemperne.
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 16:01

> Ja, men et eller andet sted har jeg det lidt skidt med et betalningspåkrav
> på 1,3 mio. for at have kørt rundt i en bil...

Han får formodentligt et sæt danske nummeplader med.
Så kan han da bare sælge karetten, så er nogle af pengene da hentet hjem.
Ingen medynk til sådan en snyder fra min side.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI (med fuld afgift).
http://vwfanatic.dk

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 26-03-05 16:22

> [...]
>
> Jeg er helt på det rene med, at loven er ens for alle og skal overholdes,
> men for s...n hvor er jeg træt af den danske registreringsafgift.

Så må du blive politikler og ændre det ;)

vh
jeppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-05 16:24

Frederik skriver:

> Ja, men et eller andet sted har jeg det lidt skidt med et betalningspåkrav
> på 1,3 mio. for at have kørt rundt i en bil...

Hvorfor ?
Det er bevidst svindel med afgifterne.

> Jeg er helt på det rene med, at loven er ens for alle og skal overholdes,
> men for s...n hvor er jeg træt af den danske registreringsafgift.

Så flyt til sverige

Klaus (det mørke jylland og stor registreringsafgift)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Frederik

Dato : 26-03-05 17:12

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
>
> Så flyt til sverige
>

> Klaus (det mørke jylland og stor registreringsafgift)
> Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:

Jeg er slet ikke uenig med Jer, i at forholdet skal retsforfølges...

Jeg forestiller mig blot et utopia, hvor man kan undlade at betale ~200% i
afgift for en bil der er påkrævet i dagligdagen.

Jeg ved godt, jeg er syg og skal have hjælp.

Bemærkningen om at man bare kan flytte til Sverige, synes jeg er
malplaceret. Jeg vil blive boende i DK og må så blot sætte mit kryds, det
sted jeg synes tjener mig bedst.

Indtil videre må man så blot købe gulpladebiler.

Mvh.

Frederik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-05 17:26

Frederik skriver:

> Jeg forestiller mig blot et utopia, hvor man kan undlade at betale ~200% i
> afgift for en bil der er påkrævet i dagligdagen.

Sverige ?

> Bemærkningen om at man bare kan flytte til Sverige, synes jeg er
> malplaceret. Jeg vil blive boende i DK og må så blot sætte mit kryds, det
> sted jeg synes tjener mig bedst.

Og betale afgift

I gamle dage rejste utilfredse til Amerika....

> Indtil videre må man så blot købe gulpladebiler.

Eller betale

Klaus (biler køber man kontant)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-03-05 08:56

Frederik wrote:
> Indtil videre må man så blot købe gulpladebiler.

Således at bagsæde-afgiften bliver bibeholdt så høj som den er. Lad
børnefamilierne betale - de har alligevel ikke andet at bruge deres
penge til (henvendt til politikerne, hvis nogen skulle være i tvivl) ...

Jeg har i øvrigt spurgt skatteministeriet om de synes det var rimeligt
at dem med behov for bagsæder skulle betale broderparten af
registreringsafgiften her i landet. Det kunne man ikke se noget galt i.

-dennis

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-03-05 17:16

En helt masse bits fra Jørgen Rasmussen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Min kommentar til formen af dit indlæg er:
> Prøv gruppen dk.opslag istedet. - Næste gang.

Hvorfor dog det?
Det er da langt fra første gang, der har været bragt artikler o.l. herinde, og
tidligere har det da ikke givet problemer. Hvorfor skal der nu pludselig
laves om på det?

> Jeg ved at der tidligere har været diskussioner i andre grupper om
> hvorvidt man bare kunnne kopiere tekst som du gør det.

Hvad folk diskuterer i andre grupper (bortset fra d.admin(.*)), må folk sgu'
ærlig talt selv ligge og rode med.

> Noget med avisers ophavsret o.l. Har du overvejet det.?

Ja.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Why do you have to break up with her? Be a man. Just stop calling"
-- Matt LeBlanc as Joey in 'Friends

Fra : alexbo

Dato : 26-03-05 17:37

"Henrik Bøgh" skrev

> Det er da langt fra første gang, der har været bragt artikler o.l.
herinde, og
> tidligere har det da ikke givet problemer. Hvorfor skal der nu pludselig
> laves om på det?

For at undgå det tager overhånd,
du har bare skrevet en artikel af, uden at skrive et selvstændigt ord, ingen
kommentar, ingen bemærkning, ingenting.
Det er jo værdiløst, hvorfor skal vi fylde denne Ng med afskrift af hvad man
kan læse i avisen, eller på nettet.
Det er i virkeligheden bare et banalt tyveri af hvad andre har skrevet.

Det er rigtigt at du er ikke den eneste, men det gør det ikke bedre.
Hvis du nu bare havde omtalt bøden med henvisning til JP og skrevet hvad du
mente om den sag, så havde det været noget andet, for du må jo mene noget
siden du fandt den interessant nok til at vi skulle læse den igen.
Lars Knudsen omtalte sagen for en uge siden, men han skrev dog lige et par
linier om hvad han mente.

Vi kunne selvfølgelig også lave en fast tråd med emnet "udklip" så kunne den
køre til evig tid, og må vel kunne komme i avisen selv alene på sin længde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-03-05 17:51

En helt masse bits fra alexbo til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> du har bare skrevet en artikel af, uden at skrive et selvstændigt ord, ingen
> kommentar, ingen bemærkning, ingenting.

Det var nu faktisk et bevist valg. Det var en helt almindelig FYI og ikke
andet :)

> Det er jo værdiløst, hvorfor skal vi fylde denne Ng med afskrift af hvad man
> kan læse i avisen, eller på nettet.

Måske fordi det kunne være interessant for dem der ikke lige havde læst det?

[...]

> Hvis du nu bare havde omtalt bøden med henvisning til JP og skrevet hvad du
> mente om den sag, så havde det været noget andet, for du må jo mene noget
> siden du fandt den interessant nok til at vi skulle læse den igen.

Egentlig ikke. Personligt er jeg totalt indifferent over for sagen.

> Lars Knudsen omtalte sagen for en uge siden, men han skrev dog lige et par
> linier om hvad han mente.

Det havde jeg ikke bemærket :(

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I hate to see you go, but I LOVE to watch you leave"
-- John Travolta as Castor Troy in 'Face/Off'

Fra : Eg Egemarke

Dato : 28-03-05 14:01

Så ka de fandme LÆRE det ka de

Der er ingen medlidenhed herfra ihvertfald !!

Jeg er selv flyttet og er utroligt glad for det, og jeg var flyttet uanset
hvad bilerne/motorcyklerne havde koster herovre i Malmö.
Jeg ku få min drømme lejlighed til en fornuftig pris, alternativet havde en
mindre provins by i Dk og laaaang transport til jobbet i Kbh

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 28-03-05 22:58

On Sat, 26 Mar 2005 17:37:29 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Det er jo værdiløst, hvorfor skal vi fylde denne Ng med afskrift af hvad man
>kan læse i avisen, eller på nettet.

For at diskutere et for gruppen yderst relevant emne?

Fra : Morten Kirsbo

Dato : 04-04-05 09:42

[...]

fy for satan.

Fra : Thomas H.

Dato : 04-04-05 09:49

"Morten Kirsbo" <kirsbo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
folk,
> der reelt bor i Danmark, kører rundt i svensk indregistrerede biler."

Jaa sådan en omgang sindssyge afgifter, kan virkelig skabe splid mellem
folk.
Hvis staten er ekstra smarte, så åbner de en masse huller halvt, sådan så
det bliver endnu mere fristende at snyde, og samtidig hæver bødestraffen,
ligesom når man laver en stor 4-sporet vej, laver 50 km/t og intensiverer
overvågning - ganske enkelt genialt.

Fra : Martin

Dato : 04-04-05 11:39

> [...]
> folk,
> der reelt bor i Danmark, kører rundt i svensk indregistrerede biler."

Helt enig - det er noget svineri at folk i større og større omfang snyder
med registreringsafgiften.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-05 12:16

"Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse | "Morten Kirsbo"

| Helt enig - det er noget svineri at folk i større og større omfang snyder
| med registreringsafgiften.

LOL.. jeg tror ikke det er, det som menes. Men jeg er enig, hvis man vil med
til festen, må man betale entréen, eller finde sig en anden fest.