Ombytning af motor i Volvo 240GLT
Fra : Morten Lund

Dato : 24-03-05 10:24

Hej

Ja, så er der konstateret en revne i motorblokken i min 240GLT fra 1989
(model 88, tror jeg). Det er jo lidt noget sheisse.

I bilen sidder der en B230E motor med 133hk. Jeg nægter at gå tilbage til
K-motor, og har heldigvis også fundet B23E til kun 2500.

Hvor stor er forskellen på disse to motorer? Passer vandpumpe, benzinpumpe,
generator osv lige over? Hvor meget bøvl er der ved at skifte motor? Hvad
vil en mekaniker normalt tage for det?

Så vidt jeg kan forstå er B230E den naturlige afløser for B23E. Den har også
en noget bedre benzinøkonomi (Jeg kørte selv til Belgien og tilbage igen
med næsten 12km/l). Hvor dårlig benzinøkonomi vil jeg få med en B23E?

Og kan det være rigtig at motorblokken står af efter kun 333.333km?

Venlig hilsen
Morten, der skal afgøre om han skal skyde sin Volvo eller lade den overleve.

Fra : jan nissen

Dato : 24-03-05 11:37

On Thu, 24 Mar 2005 10:24:06 +0100, Morten Lund <m-lund@post8.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Venlig hilsen
>Morten, der skal afgøre om han skal skyde sin Volvo eller lade den overleve.

Prøv forumet ved www.volvo240.dk der er helt sikkert en der ved god
besked.

Mvh Jan

Fra : Eg Egemarke

Dato : 24-03-05 12:54

Ellers kontakt stefan fra www.autotech.nu Han finder en maskine til dig på
2 min til en SUPER pris det VRIMLER jo med dem herovre i det skånske !!

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-03-05 16:34

> [...]
> med næsten 12km/l). Hvor dårlig benzinøkonomi vil jeg få med en B23E?
>
> Og kan det være rigtig at motorblokken står af efter kun 333.333km?

En B23E er noget forksellig fra en B230E. B23E er mekanisk indsprøjtning og
ikke elektronisk, så den ville jeg droppe.
Find en der passer til din, det må kunne gøres billigt, har du prøvet danske
ophuggere?
Hvis ikke de er til at tale med og man bor på Sjælland, er der jo ikke langt
til Sverige.

Det er altid lidt bøvlet at skifte motor på en bil, men i en Volvo 240 er
det til at klare. Mit bud er at hvis man kommer med en næsten komplet motor
som vel at mærke er identisk med den gamle, så kan det gøres på en
arbejdsdag.

Blokken går ikke i stykker på en sådan motor. Det kan tyde på man har kørt
uden kølervæske og så ruster den med tiden op, alternativt fryser den.
Jeg har kun oplevet revnede blokke, hvis de var overdrejet og en plejlstang
var gået gennem siden.

Niels

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 25-03-05 17:27

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Venlig hilsen
> Morten, der skal afgøre om han skal skyde sin Volvo eller lade den

Jeg tænkte på http://www.returbilen.se/ da jeg synes at de danske huggere
har fået ligevel meget styr på de indbyrdes priser! Især hvis din bil
fortsat kan køre til sverige.

Glem B23E der er lidt forskel og betalingen for det besvær er hurtigt spist
op.
Du skal selvfølgelig heller ikke gå over til karburator, men hvis karossen
har langt igen kunne man måske tænke på turbo,

Jeg tror ikke at brændstof forbruget ville bliver ret meget større med B23E.

Og så lige en røver historie, Jeg har lige pakket en Ruberg trailer monteret
brandsluknings pumpen ud på mit arbejde, på den sidder der en B230FD (ca.
130HP), den er fremstillet i 2004 så B230 lever stadig,
Det er måske lige ved at http://cars.bilia.se kunne levere dig en ombytning
til en fornuftig pris.

Mvh Peter
745