Sammenhæng mellem hk og nm
Fra : Hans M

Dato : 24-03-05 09:50

Hejsa

Jeg har ikke helt forståelsen med hestekræfter og momentet... Det begynder
at irretere mig, og vil derfor gerne have det forklaret.

Det jeg ikke fårstår er, at maks moment og maks antal hk, ligger ved et
forskelligt omdrejningsantal?? Min motor yder 240hk ved 6000 rpm, men
momentet 315nM er maks ved 4100 rpm. Hvad skal alle hestekræfterne bruges
til, hvis de alligevel ligger så meget højere, end der hvor momentet er?

Momentet er et ydtryk for hvor meget træk motoren har ikke? Men hvad med hk?

Håber nogen kan hjælpe, med en god forklaring, eller måske et link der
forklarer det, så også alm mennesker kan forstå sammenhængen.

På forhånd tak
Hans M

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-03-05 10:28

Hans M wrote:
> [...]
>
> Håber nogen kan hjælpe, med en god forklaring, eller måske et link der
> forklarer det, så også alm mennesker kan forstå sammenhængen.

Det er simpelt.

Hestekræfter (effekt, er målet for hvor meget arbejde motoren kan udføre
(flytte noget tungt fex elle overvinde vind og rullemodstand).

Momentet siger hvor meget motoren trækker ved et *bestemt* omdrejningstal.

Man angiver begge tal fordi det er svært at beskrive forløbet ved alle
omdrejningstal.

Hestekræfter = moment*antalomdrejninger*enkonstant.

(Helt præcist er effekt = moment*rpm*2*pi/60.0, og hk =
effekt/735[watt/hk])

Momentet uden o/min siger intet.

Det samme moment (fex 100Nm) ved 1000o/min er kun 14hk, men ved 19000
er det 270hk!

En vandmølle der trækker 100000Nm yder kun 28hk hvis den ikke roterer
mere end 2 gange i minuttet.

Derfor er dieselbrændere nød til at have moment, de mangler nemlig
omdrejningerne og benzinmotorer nød til at tage omdrejninger.

Mvh
Roberto

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-03-05 10:48

> Derfor er dieselbrændere nød til at have moment, de mangler nemlig
> omdrejningerne og benzinmotorer nød til at tage omdrejninger.

God forklaring..!

Jeg kan måske supplere med at sige, at jeg personligt bruger opgivelsen af
momentet til at udregne, hvor meget effekt (hk), som en motor har ved det
givne omdrejningstal.

Eksempel på min egen bil:

Effekt 120 hk ved 5.100 o/min.
Moment: 180 Nm ved 2500 o/min.

Effekten er dermed ca. 180 * 7125 /2500 = 63 hk ved 2500 o/min.

Det er som regel ønskeligt, at en bil har noget effekt i den nedre del af
omdrejningsregistret, da det er dér, motoren snurrer under kørsel på vejene.

Det bedste var dog efter min mening, hvis man altid fik en kurve over
effekten/momentet. Så blev man da klogere.

/Jan W Nielsen

Fra : Claus

Dato : 25-03-05 12:59

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Det er simpelt.

Klip

> Hestekræfter = moment*antalomdrejninger*enkonstant.
>
> (Helt præcist er effekt = moment*rpm*2*pi/60.0, og hk =
> effekt/735[watt/hk])

Jeg må indrømme at jeg stadig er forvirret. Som jeg husker det fra teorien
kunne formlen kun bruges på motorer med lineær effektudvikling, f.eks.
el-motorer. Og jeg kan huske at min lærer i maskinkonstruktion pointerede at
man ikke lige kunne overføre teorien til en forbrændingsmotor da den ikke
have en lineær effektkurve.

Hvis man sidder og sammenligner moment og effekt for forskellige
dieselmotorer er der da heller ikke altid sammenhæng mellem effekt, moment
og omdrejningstal. F.eks. en 115 hk TDi som er opgivet til både 285Nm og
310Nm ved samme omdrejningstal afhængig af om den ligger i en Golf eller en
Sharan (Bilrevyen 2001).

Eller hvad med Mondeo TDCi 130hk@4000 / 330Nm@1800 kontra Passat TDi
130hk@4000 / 310Nm@1900 (Bilrevyen 2003) ?
Skal det forstås sådan at begge biler har det samme moment ved 4000 omd. men
at Mondeoen har det bedste moment-/effektforløb da den har det største
moment ?

Er der et par kapitler i teoribogen jeg har glemt og er der en venlig sjæl
der lige vil forklare sammenhængen en gang til ?

Vh. Claus
(Læring er en livslang proces)

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 25-03-05 17:20

I news:6536f$4243fcea$3e3d863b$24697@nf4.news-service.com <Claus>
<4xc@SLETmidtfyn.net> skrev:

> Er der et par kapitler i teoribogen jeg har glemt og er der en venlig
> sjæl der lige vil forklare sammenhængen en gang til ?

Du blander enherderne sammen.

HK er udtryk for udført arbejde = effekt = kraft pr tidsenhed.

Nm er udtryk for den momentvis påvirkende kraft.

I bilsammenhæng er det mere interessant at kende formen på momentkurven.
En flad momentkurve antyder stor sejtrækkeevne = få gearskift.
En spids momentkurve betyder oftere gearskift.
Desuden kan momentkurven hjælpe dig med hvilket omdrejningstal du skal
lande på i det nye gear for maksimal udbytte.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-03-05 17:24

> Eller hvad med Mondeo TDCi 130hk@4000 / 330Nm@1800 kontra Passat TDi
> 130hk@4000 / 310Nm@1900 (Bilrevyen 2003) ?

De har lige meget effekt og moment ved 4.000 o/min

> Skal det forstås sådan at begge biler har det samme moment ved 4000 omd...

Jep.

> men
> at Mondeoen har det bedste moment-/effektforløb da den har det største
> moment ?

Forløbet ved vi principielt ikke noget om, da vi jo kun har effekt/moment
opgivet i to punkter for hver bil (der kunne jo principielt være et stort
momenthul, som tallene ikke sagde noget om) - men det er i hvert fald
sikkert, at der er mere "skub" i Mondeo´ens motor ved 1800 o/min, end der er
i Passatens.

Med andre ord - Mondeo´en har en lille bitte smule mere bundtræk, end
Passaten har.

Ved du i øvrigt noget om, hvad der er lavet af ændringer på TDi 130´eren,
for at den nu har 160 hk standard i Seat Ibiza Cupra TDi...?

/Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-03-05 18:23

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> i Passatens.
>
> Med andre ord - Mondeo´en har en lille bitte smule mere bundtræk, end

Og ind kommer så gearkassen (ta-daa) og vi er tilbage ved startfeltet.
Gearingen bestemmer nemlig momentet på hjulene :)

Mhv
Roberto

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-03-05 18:49

> Og ind kommer så gearkassen (ta-daa) og vi er tilbage ved startfeltet.
> Gearingen bestemmer nemlig momentet på hjulene :)

Netop derfor skrev jeg "Mondeons motor"..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 01:38

> [...]
> er i Passatens.
>
> Med andre ord - Mondeo´en har en lille bitte smule mere bundtræk, end

Endnu en god grund til at køre Ford

--
Tom
som lige er blevet far (igen)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-03-05 09:54

Claus wrote:

> [...]
> man ikke lige kunne overføre teorien til en forbrændingsmotor da den ikke

Det er noget vrøvl. Sammenhængen mellem effekt, moment og
vinkelhastighed er universiel og ikke afhængig af hvilket brændsel
der fyres med. Det er korrekt at en forbrændingsmotor ikke har en
lineær effektkurve, men det ændrer ikke på at der er en fast
sammenhæng mellem effekt og moment.

Formlen hedder Effekt[W]=Moment[Nm]*vinkelhastighed[rad/s] og
dækker alle former for motorer samt andre former for roterende
opstillinger.
Radianer pr. sekund er ikke noget vi motorfolk forstår, vi er vant
til omdrejninger pr. minut. 1 omdrejning = 2*pi radianer, og da
der er 60 sekunder på et minut har Roberto skrevet rpm*2*pi/60 i
stedet for rad/s. Vi også er vant til at snakke om HK, og der går
735 W på 1 HK, så du kan dividere resultatet med 735 for at få
svaret i HK fremfor i W.

Ganske universielt, uanset hvad din lærer har sagt (eller hvad du
måske mener han sagde?).

> [...]
> 310Nm ved samme omdrejningstal afhængig af om den ligger i en Golf eller en

Der kan være tale om forskellige knastaksler i de to biler, det
ændrer formen på effekt- og momentkurven.

> [...]
> at Mondeoen har det bedste moment-/effektforløb da den har det største

Begge biler har 228Nm@4000, så ja, de har lige meget moment ved
det omdrejningstal. Effektmæssigt har forden 84,6HK@1800, mens
vw'en har 83,9HK@1900, jeg tvivler på at det er nok til at du kan
mærke forskel i det daglige..

Effektkurver kan se vidt forskellige ud, også selv om der
grundliggende er tale om en og samme motor. Ved at vælge dimension
og udformning på udstødningssystemet, løftehøjder og timing på
knastakslerne, længden af indsugningsmanifold og meget mere kan
motorbyggerne vælge i hvilke omdrejningsområder motoren skal
fungere bedst ved. Biler som paasaten og mondeoen vil typisk være
afstemt til at fungere bedst ved ca. 2000 rpm, da det er der man
må forvente at folk bruger dem mest.

Indenfor racerverden kan fx. en Corolla til banesport være sat
"hysterisk" op, den fungerer optimalt ved 8000 rpm, til gengæld
hoster og sprutter den ved 2000 rpm og er tæt på ubrugelig fordi
"åndedrættet" er helt forkert ved det omdrejningstal. Bygger man
den samme motor om til en rallybil, vil man ofte vælge at ofre
noget af topeffekten på at få et bredere og mere brugbart
effektområde. I modsætning til banekøreren ved en rallykører jo
ikke altid hvad der kommer omkring det næste hjørne, og kan derfor
ikke altid vælge det rette gear på forhånd..

> Vh. Claus
> (Læring er en livslang proces)

Roger that!

--
Hygge..
Thomas

Fra : phk

Dato : 24-03-05 10:44

"Hans M" <hom@fjernmigpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> til, hvis de alligevel ligger så meget højere, end der hvor momentet er?

Momentet fortæller dig hvor motoren har hestekræfter i forhold til
omdrejningstallet. Stiger omdrejningstallet forholdsvis mere end HK´erne, så
stiger momentet. Det højeste moment fortæller dig altså hvor motoren har
flest HK i forhold til omdrejninger. Tallet kan du ikke bruge til noget som
helst, fordi hastigheden hvor det indfinder sig befinder sig fra omkring 70
km/ timen til langt over 200 km/t ...

Momentet fortæller dig heller ikke hvor bilen er mest økonomisk at køre.

Moment bruger man når man accellerer i højeste gear. Hestekræfterne bruger
man når man accellerer alt hvad man kan. Sådan lidt kort fortalt.

Du kan omregne fra omdrejninger og moment til HK. F.eks. giver dine 240HK
ved 6.000 rpm et moment på 281 Nm og dine 315nM ved 4100 rpm giver 184HK

Begge tal er rundet op for at gøre dig glad :)

7023,5 / rpm / nM = HK
7023,5 * HK / rpm = Nm

--
Per, Esbjerg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-03-05 13:07

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev>
> Momentet fortæller dig heller ikke hvor bilen er mest økonomisk at køre.

For en diesel ligger det meget tæt på max. moment, forstået på den måde at
det er der hver liter bliver brændt mest økonomisk af. Men kan man nøjes med
mindre end det literforbrug, kan man som du skriver, spare ved at holde
omdrejninger under.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-03-05 11:48

Hans M wrote:

> Jeg har ikke helt forståelsen med hestekræfter og momentet... Det begynder
> at irretere mig, og vil derfor gerne have det forklaret.

Som Roberto allerede har forklaret, er effekt = moment gange
omdrejningstal, det vil sige de to størrelser "hænger sammen"..

> [...]
>
> Momentet er et ydtryk for hvor meget træk motoren har ikke? Men hvad med hk?

Korrekt, momentet beskriver hvor hårdt der trædes i pedalerne
(eller mere konkret, hvor hårdt der trykkes ned på stemplerne).
Det er dog også interessant at se på hvor tit motoren træder hårdt
i pedalerne, jo flere gange den træder hårdt pr. tidsinterval, des
mere kan man få fra hånden. Moment gange "antal gange pr.
tidsinterval" kalder man effekt.

Billedligt talt: Hvis du har et stillads og et par
murerarbejdsmænd der skal hive cement op på 3. sal, så er
Storeklaus en ordentlig kleppert, der kan hive spande med 50 kg
cement op ad gangen. Han bander og svovler mens han gør det, og
kan kun hive 4 spande op i timen, resten af tiden sidder han og
hiver efter vejret. Lilleklaus kan kun klare 20 kg spande, til
gengæld kan han hente 15 spande i timen uden at gå kold. Effekten
af deres arbejde er "vægt af spand" gange "antal spande pr. time".
Momentet er altså "hvor tung en spand kan der løftes" og effekten
er "hvor meget cement bliver der flyttet på en time"..

For din bil betyder det, at ved momentmax løfter din bil de
største spande, men ved effektmax yder motoren det bedste
kompromis mellem størrelsen af spande og antal gange i timen.

Kørselsmæssigt betyder det, at hvis du ikke ønsker at bruge
gearstangen, så får du det største skub i ryggen når du
accelererer fra det omdrejningstal hvor der er momentmax. Hvis du
ønsker at bruge gearstangen, kan du få et større skub i ryggen ved
at geare ned til "mindre spande, men langt flere af dem", det er
derfor du oplever at det kan være en fordel at skifte et gear
eller to ned når du overhaler.

> Håber nogen kan hjælpe, med en god forklaring, eller måske et link der
> forklarer det, så også alm mennesker kan forstå sammenhængen.

Jamen så håber jeg da det gav mening hvad jeg skrev..

--
Hygge..
Thomas