Hyndai Elentra - Benzin og olie forbrug?
Fra : rasmus

Dato : 22-03-05 22:04

Hej gruppe,

Jeg er den lykkelige ejer af en Hyndai Elentra 1.6 GL St.car fra 1999, der
har kørt ca 145.000 km.

Jeg har 2 spg.

1. Den kører kun 10 km på literen - og det er ligegyldigt om det er blandet
kørsel eller kun motorvej. Ifølge oplysningerne på Bilbasen.dk burde den
kører 13 km/liter. Er det normalt?

2. Den bruger lidt mere end 1 liter motorolie på 1000 km. Hyundai
forhandleren siger at det gør nogen biler bare - og det skal jeg ikke
bekymre mig om. Er også dette normalt?

Fra : Mogens

Dato : 22-03-05 22:52

On Tue, 22 Mar 2005 22:04:23 +0100, "rasmus" <emailTAGVÆK@sser.dk>
wrote:

>1. Den kører kun 10 km på literen - og det er ligegyldigt om det er blandet
>kørsel eller kun motorvej. Ifølge oplysningerne på Bilbasen.dk burde den
>kører 13 km/liter. Er det normalt?

Lyder ikke af meget - til sammenligning kører min '97 Camaro Z28 V8
9,3 km/l på en hurtig tur til Jylland og retur igen...

>2. Den bruger lidt mere end 1 liter motorolie på 1000 km. Hyundai
>forhandleren siger at det gør nogen biler bare - og det skal jeg ikke
>bekymre mig om. Er også dette normalt?

Næh - op til 1000 km nævner man som acceptabelt, men dit forbrug tyder
på en motormæssig fejl, som jeg ser det...

Mvh...

Fra : rasmus

Dato : 22-03-05 23:03

Kan du uddybe "motormæssig fejl"?

Fra : Mogens

Dato : 22-03-05 23:05

On Tue, 22 Mar 2005 23:02:47 +0100, "rasmus"
<ingenemailstilmig@tak.dk> wrote:

>Kan du uddybe "motormæssig fejl"?

Oliering knækket, stor tolerance mellem cylinder/stempel og dermed
slid mm. Hvad har man prøvet/testet?

Mvh...

Fra : rasmus

Dato : 22-03-05 23:07

Det er ikke prøvet/testet noget - jeg har selv konstateret problemet.

Bilen skal alligevel til "service" og have sæt sommerdæk på snart så jeg
regner med at få dem til at kigge på det til den tid

Fra : Mogens

Dato : 22-03-05 23:09

On Tue, 22 Mar 2005 23:06:54 +0100, "rasmus"
> [...]

>Bilen skal alligevel til "service" og have sæt sommerdæk på snart så jeg
>regner med at få dem til at kigge på det til den tid

OK - du kan evt. prøve at eksperimentere med olietypen. Altså anvende
en lidt "tykkere" olie end den nuværende. Hvad kører du på af olie?

Mvh...

Fra : rasmus

Dato : 22-03-05 23:13

Olie: Catrol Formular RS 10W-60 Sport

Det var den mekanikeren sagde jeg skulle bruge

Fra : John Sahl

Dato : 22-03-05 23:15

rasmus wrote:
> Olie: Catrol Formular RS 10W-60 Sport

Totalt skudt over målet til sådan en motor.

> Det var den mekanikeren sagde jeg skulle bruge

Jeg tror han har hygget sig

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Mogens

Dato : 23-03-05 06:44

On Tue, 22 Mar 2005 23:14:58 +0100, "John Sahl"
<spamnet@mandezonen.dk> wrote:

>Totalt skudt over målet til sådan en motor.

Helt hen i skoven. Men det betyder også, at du ikke får et mindre
forbrug ved anvendelse af en anden olie. Jeg tror, du har en fejl ->
den må ryge blå røg ud af udstødningen

Mvh...

Fra : rasmus

Dato : 23-03-05 07:01

måske - har ikke kigget efter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-03-05 08:51

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Totalt skudt over målet til sådan en motor.

> Jeg tror han har hygget sig

Jeg mener også det er overkill, men det skader ikke, så hvis man ikke har
andet at bruge pengene til så ingen alarm ;).

Fra : Jacob Larsen

Dato : 23-03-05 16:18

"rasmus" <ingenemailstilmig@tak.dk> wrote in message
> Olie: Catrol Formular RS 10W-60 Sport
>
> Det var den mekanikeren sagde jeg skulle bruge

Hvis du kører med sådan en tynd olie bruger den vel mere olie ganske
automatisk? Det gør en mc i hvert fald, når den bruger en tyndere olie end
foreskrevet.

Tror dog ikke det ville hjælpe på benzinforbruget at skifte olien til en
10W-40.
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Aksel

Dato : 24-03-05 11:19

> Hvis du kører med sådan en tynd olie bruger den vel mere olie ganske
> automatisk? Det gør en mc i hvert fald, når den bruger en tyndere olie end
> foreskrevet.

10W-60 er ikke en tynd olie, der er ikke ret mange mulitgrade olier der er
tykkere, både olie- og benzinforbrug tyder på enten motorfejl eller hård
kørsel.

Hilsen Aksel

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-03-05 11:40

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote in
message news:424293f6$0$697$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> 10W-60 er ikke en tynd olie, der er ikke ret mange
> mulitgrade olier der er tykkere, både olie- og
> benzinforbrug tyder på enten motorfejl eller hård kørsel.

Hvordan kan det ikke være en tynd olie hvis viskositeten er 60? Er det ikke
sådan det skal forstås? Jeg har ikke ret meget forstand på olier, kan jeg
nok regne ud.
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-03-05 11:48

Jacob Larsen wrote:
> [...]
> sådan det skal forstås? Jeg har ikke ret meget forstand på olier, kan jeg

60 er en tyk olie.

Mvh
Roberto

Fra : Mogens

Dato : 24-03-05 12:35

On Thu, 24 Mar 2005 11:48:20 +0100, Roberto Saldo <rs@yahoo.com>
wrote:

>60 er en tyk olie.

Som holder max 10.000 km og kun ved den rette "racingtemperatur"
Derfor umulig ift. den nævnte bil, men bedre til Alfa Romeo folket.
Jeg har kørt med den gennem nogle år - Castrol Racing 10W-60 :)

Mvh...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-03-05 09:45

Mogens wrote:

> Som holder max 10.000 km og kun ved den rette "racingtemperatur"
> Derfor umulig ift. den nævnte bil, men bedre til Alfa Romeo folket.
> Jeg har kørt med den gennem nogle år - Castrol Racing 10W-60 :)

Hvis den drikker 1L/1000km er olien brugt 2.5 gange pr 10000km så det er
et mindre problem. Men 10w60 olien er unødvendig dyr.

Jeg ville få foretaget en kompressionstest for at afgøre om det drejer
sig om alle eller een af cylindrene.

Der findes metoder hvis det er koks, ellers kan man godt få skiftet en
olieskrabe-ring hvis man insisterer.

Mvh
Roberto