Hvad er forskellen på en radial og en aksi~
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 22-03-05 18:23

Som subject spørger - Hvad er forskellen egentlig?

Mvh
Claus

Fra : p.jarnbak

Dato : 23-03-05 02:21

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message
> Som subject spørger - Hvad er forskellen egentlig?
>
> Mvh
> Claus

En radial har en kompressor der virker som en centrifugal kompressor med en
impeller
der virker lidt som en vandpumpe i en bil.En aksial kompressor har
kompressor blade og stator
der får luften til at bevæge sig paralelt med akslen hvor bladene er
monteret, deraf navnet.Tror kun at en aksial
turbo vil blive brugt på skibsmotorer(har aldrig set en selv) da den er mere
kompliceret(dyr)men også kan give meget mere tryk og
flow.Til biler er det muligt at der snakkes om hvordan turbinen er lavet,men
det er samme regler der gælder
med hensyn til navnet.
Hej Palle.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-03-05 10:16

"p.jarnbak" wrote:

> monteret, deraf navnet.Tror kun at en aksial
> turbo vil blive brugt på skibsmotorer(har aldrig set en selv) da den er mere
> kompliceret(dyr)men også kan give meget mere tryk og
> flow.

Jeg supplerer dig lige lidt.

Du har helt sikkert set en aksial kompressor, sådan en sidder der
på alle jetfly..

Jeg synes billederne på
<http://people.bath.ac.uk/en3sc/the%20compressor.html> illustrerer
det ret godt.

En centrifugal kompressor får luften ind forfra, men
"centrifugerer" den ud til siderne ligesom vasketøjet i
vaskemaskinen. Det er det man kender fra turbobilerne..

Den aksiale kompresser ændrer ikke retning på luften, luften
bevæger sig hele tiden parallelt med kompressorens akse..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-03-05 19:58

Thomas Strandtoft - thomas@carftp.com
424133EB.A3CF683D@carftp.com
skrev følgende:

> En centrifugal kompressor får luften ind forfra, men
> "centrifugerer" den ud til siderne ligesom vasketøjet i
> vaskemaskinen. Det er det man kender fra turbobilerne..

Og fra en emhætte. :)

> Den aksiale kompresser ændrer ikke retning på luften, luften
> bevæger sig hele tiden parallelt med kompressorens akse..

Ganske som blæseren i en pc.

Så er den ged vist barberet. :)

--
Martin Petersen
"A low voter turnout, is an indication

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-03-05 10:50

Martin Petersen wrote:

> Ganske som blæseren i en pc.
>
> Så er den ged vist barberet. :)

Min pc blæser suger bare luften ud, den kompresser den ikke..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-03-05 18:02

> Min pc blæser suger bare luften ud, den kompresser den ikke..

Skod-pc...

/Jan W Nielsen

Fra : ChipMIK

Dato : 24-03-05 18:56

Jan W Nielsen wrote:

> Skod-pc...
>
> /Jan W Nielsen

JO det gør den...ellers ville den ikke kunne flytte noget luft :) så´n
er det bare

ChipMIK

Fra : p.jarnbak

Dato : 24-03-05 12:17

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> Jeg supplerer dig lige lidt.
>
> Du har helt sikkert set en aksial kompressor, sådan en sidder der
> på alle jetfly..

Nu var det som turbolader jeg mente.Der er ikke altid aksial kompressor
i jet fly f.eks alle mindre jet med pratt&whitney jt15d har radial
kompressor
og den 4 motorede ba 146/avro rj70/85/100 med avco lycoming alf502/3 har
også radial kompressor.Der er flere men jeg har ikke tid til checke detSå er
der alle
turboprop blandt andet alle pratt&whitney p&w 100 serie dog ikke p&w 150a/b.
Der er lidt fra alle hylder så man kan ikke sige der kun er det ene eller
det andet
i jet motorer.
Hej Palle.

Fra : p.jarnbak

Dato : 24-03-05 12:43

> turboprop blandt andet alle pratt&whitney p&w 100 serie dog ikke p&w
> 150a/b.

Rettelse: p&w 150a/b har også radial kompressor,dog kun 1 trin,resten af
serien har 2 trin.
Jeg sov lidt i timen.
Hej Palle.

Fra : Eg Egemarke

Dato : 24-03-05 12:59

Ha der blev du vist fanget i din uvidenhed der palle
Enhver VED jo at netop Pratt & Whitney 150a/b KUN har eet trin..... Sikke
noget

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : p.jarnbak

Dato : 25-03-05 00:07

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> wrote in message
> Ha der blev du vist fanget i din uvidenhed der palle
> Enhver VED jo at netop Pratt & Whitney 150a/b KUN har eet trin..... Sikke
> noget

Ikke så højt.Jeg skrev også at jeg sov lidt i timen da jeg skrev det.Jeg
burde vide det da jeg er censor
til teknikernes certifikat prøver netop til den motor(og flymodel) så please
brug små bogstaver hvis
du skriver mere om det.
hej palle(med små bogstaver)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-03-05 13:22

"p.jarnbak" wrote:

> Nu var det som turbolader jeg mente.Der er ikke altid aksial kompressor
> i jet fly f.eks alle mindre jet med pratt&whitney jt15d har radial
> kompressor

Du har jo ret.. Jeg tænkte bare på at jetmotorer har den der
koniske ting i midten, og efterhånden som luften suges ind i
motoren, komprimeres den pga. konen efterlader mindre og mindre
plads til luften..

--
Hygge..
Thomas