Chiptuning af C-Max
Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 20-03-05 14:13

Hej gruppe

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en Ford Focus C-Max - en rigtig
dejlig bil.

Jeg gik lidt at tænke på hvad muligheder var for chip tuning, når nu
en gang fabriks garantien er udløbet.

Nogen der har erfaringer med netop denne model ?

Med venlig hilsen

Ulrik
Ford Focus C-Max 2.0 Ghia
http://www.blackend.dk/focus.htm

Fra : Mogens

Dato : 20-03-05 16:58

On Sun, 20 Mar 2005 14:12:57 +0100, Ulrik Vadstrup
<blackend@blackend.dk> wrote:

>Jeg er blevet den lykkelige ejer af en Ford Focus C-Max - en rigtig
>dejlig bil.
>Jeg gik lidt at tænke på hvad muligheder var for chip tuning, når nu
>en gang fabriks garantien er udløbet.

Chip-tuning med "Powerboks" er allerede generelt forbudt i Danmark på
biler, der er registreret efter den 1. januar 2001, og som dermed skal
opfylde Euro 3 forureningsnormen. Ifølge EU-direktivet om Euro 3 må
der nemlig ikke være "manipulations-anordninger", der
påvirker.....osv.. Og en ekstern "Powerboks" er jo netop sådan en
manipulations-anordning. Så kan der være nok så meget TÜV-godkendelse
af boksen. Måske smutter en sådan igennem syn, men så har synshallen
blot begået en fejl.

Mvh...

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 20-03-05 21:00

On Sun, 20 Mar 2005 16:57:42 +0100, Mogens
<nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> wrote:

> [...]
>manipulations-anordning. Så kan der være nok så meget TÜV-godkendelse
>af boksen. Måske smutter en sådan igennem syn, men så har synshallen

Tjaa - havde godt hørt om noget i den retning.

Så må man jo tage op til overvejelse om man vil tage chancen

Ulrik

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-03-05 21:11

> Tjaa - havde godt hørt om noget i den retning.

Ja - men glem du bare det. Der er aldrig sket nogen noget endnu, når man
blot fjerne boksen før service og syn.

> Så må man jo tage op til overvejelse om man vil tage chancen

Der er masser af muligheder - blandt andet hos Thomas Landberg:
www.bokstuning.dk

/Jan W Nielsen

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 20-03-05 23:02

On Sun, 20 Mar 2005 21:11:18 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> [...]
>blot fjerne boksen før service og syn.

>Der er masser af muligheder - blandt andet hos Thomas Landberg:

Ja, det ser ud til det var en mulighed der er nem at gå til.

Vil overveje om jeg "tør" gøre det, før fabriks garantien udløber.

Ulrik

Fra : anders

Dato : 21-03-05 06:51

I instruktionsbogen til vores 307'er står der direkte at Peugeot kan spore
hvis der har været monteret chiptuning.
Blot til info hvis du overvejer at gøre det i garantiperioden.

Derudover er min holdning at der nok er en grund til at fabrikken mener at
90 hk er passende for min motor/drivlinie, derfor skal den ikke tunes,
heller ikke efter garantien udløber.

Mvh
Anders

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-05 22:16

>I instruktionsbogen til vores 307'er står der direkte at Peugeot kan spore
>hvis der har været monteret chiptuning.

....men det kan de ikke...

...så er det i hvert fald noget nyt...

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-05 23:23

> ...men det kan de ikke...

Hvad hvis der i motorstyringen gemmes data om sprøjt, turbotryk m.v. i
log'en? Så er det ret nemt at se...

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : ChipMIK

Dato : 22-03-05 00:13

Henrik B. wrote:
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad hvis der i motorstyringen gemmes data om sprøjt, turbotryk m.v. i
> log'en? Så er det ret nemt at se...

Hvad nu hvis boksen gør at computeren tror trykket er 5-10% lavere end
det reelt er fordi den sidder imellem føleren & computeren (ECU) og ECU
på INGEN anden måde kan se det reele tryk......så vil jeg gætte at
Peugeot ser NADA....Hvilket er ca. det samme som de i 1½ år så på min
spritnye 306 GTI der gik 7 KM/l.....først efter nyt spjældhus (det sagde
de, men tror ikke en skid på PUG) gik den over 1 tankfuld op på 11
KM/l......ALDRIG ALDRIG mere PUG

ChipMIK

Fra : Henrik B.

Dato : 22-03-05 00:19

"ChipMIK" <Michael@migfjern.kallnet.fo> skrev i en meddelelse

> Hvad nu hvis boksen gør at computeren tror trykket er 5-10% lavere end det
> reelt er fordi den sidder imellem føleren & computeren (ECU) og ECU på
> INGEN anden måde kan se det reele tryk......

Nu sidder boksen netop ikke mellem føler og ECU. Der sidder en trykføler i
indsugningen. Og det er vældig nemt at log'e, hvad den måler af tryk. Jeg
siger ikke at Pøsjø gør det, men det er nemt at gøre.

> KM/l......ALDRIG ALDRIG mere PUG

Nej, godt det samme....

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : ChipMIK

Dato : 22-03-05 00:47

Henrik B. wrote:
> [...]
> indsugningen. Og det er vældig nemt at log'e, hvad den måler af tryk. Jeg
> siger ikke at Pøsjø gør det, men det er nemt at gøre.

Nå læste det som det var en diesel og mente derfor trykket på
common-rail bar...men han skriver jo godtnok 2.0 så det er jo nok ikke
diesel :)..... SÅVIDT jeg ved er det så nødvendigt at klippe i
ledningsnet...og JA så ses det sføli :)

ChipMIK

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-03-05 08:35

> [...]
> manipulations-anordning. Så kan der være nok så meget TÜV-godkendelse
> af boksen. Måske smutter en sådan igennem syn, men så har synshallen

Hvor i indlægget ser du spørgsmål angående lovligheden af chiptuning?

--

MVH

Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi Combi - 365.3nm v. 2.120omdr/min og 142.8hk v.
3.430omdr/min.
www.bokstuning.dk
Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr (14.495kr
vejl.)

Fra : Mogens

Dato : 22-03-05 17:17

On Tue, 22 Mar 2005 08:35:24 +0100, "Thomas Landberg"
<thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote:

>Hvor i indlægget ser du spørgsmål angående lovligheden af chiptuning?

:) Hr. Chiptuner

Mvh...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-03-05 08:34

> [...]
> en gang fabriks garantien er udløbet.
>
> Nogen der har erfaringer med netop denne model ?

Lækker vogn. Din bil kører med Siemens styresystem og mulighederne for at få
en (velfungerende) tuningsboks til den er begrænset. Indtil videre findes
der ikke andre bokse til biler som din end dem der øger trykket i
commonrailbaren og det giver ikke ret meget mereffekt. Først når der kommer
en boks som forlænger dysernes åbningstider får man en alvorlig
effektforøgelse.
Bilen kan til gengæld chiptunes. P.t. skal styreboksen åbnes, men når man
først er "indenfor" kan programmet i bilens egen chip ændres uden at denne
skal udloddes. Snart vil det være muligt at chippe bilen direkte via bilens
OBD-stik og så foregår det på samme måde som når Ford læser fejlkoder ud
eller selv skriver ny software i styreboksen. Så kan du til enhver tid få
bilen bragt tilbage til standard.

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 22-03-05 22:53

On Tue, 22 Mar 2005 08:34:26 +0100, "Thomas Landberg"

> [...]
>eller selv skriver ny software i styreboksen. Så kan du til enhver tid få

Oki, det lyder jo som en temlig fornuftig løsniing. Som sagt står jeg
ikke og skal bruge tuning her og nu, kan godt nøjes med 350 Nm og 135
Hk lidt endnu

Vil tage det op til overvejelse om et par år, så er mulighederne nok
også anderledes.

Ulrik