Køb af Skoda Fabia
Fra : Knud Hjørlund

Dato : 20-03-05 09:54

Jeg skal have mig en bil i 100k-120k kroners klassen og har i den
forbindelse haft kig på en Skoda Fabia (år 2001, 60kkm).

Jeg er dog blevet lidt i tvivl om man skal købe 68HK modellen eller give de
sidste par kroner og købe 101HK modellen?

Mit andet spørgsmål er om man skal gå efter ny årgang eller få km eller en
kombination ?

Fra : Janner

Dato : 20-03-05 11:13

> [...]
> sidste par kroner og købe 101HK modellen?
>
> Mit andet spørgsmål er om man skal gå efter ny årgang eller få km eller en

Hvilken model kommer jo lidt ant på hvad bilen skal bruges til ....... Mine
sviger forældre har 68 HK modellen og den kører egentligt fint fint , men
har altså ingen overskud til en rask overhaling. Ville foreslå at du prøve
kørte begge modeller og så om du kunne leve med eller uden de ekstra kræfter
den "store" giver. Personligt ville jeg gå efter 101 HK modellen da jeg
mener 68 ponyer er lige lidt i underkanten til mit temprement , men det jo
heldigvis individuelt.

Hygge

Jan
Octavia TDI

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 20-03-05 12:01

God idé, tror jeg vil tage ud og prøve en tur i begge modeller (har prøvet
68hk modellen). Vender lige tilbage når det er gjort... :)

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-05 11:21

Knud Hjørlund wrote:

> [...]
> sidste par kroner og købe 101HK modellen?
>
> Mit andet spørgsmål er om man skal gå efter ny årgang eller få km eller en

Jeg har ikke noget svar, men er i samme situation. Jeg *tror* nok at
Fabia først fra og med årg. 2000 er galvaniseret (se tråden "Skoda
galvaniseret siden?" ovenfor), men det kan godt være at dette ikke har
den store betydning.

Få/mange km? Jeg synes ikke at dette har den helt store indflydelse på
prisen. Men logikken må vel være: Hvis bilen er relativ ny og den har
mange km bag sig, kan den vel ikke være brugt til den "usunde" bykørsel(?)

mvh tb

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 20-03-05 12:05

Den bil jeg skal have skal være fra 2001 eller nyere, så den burde vel være
galvaniseret.

Med hensyn til km så har jeg kig på en 68Hk model (2001) der har kørt 60.000
km og en 101Hk (2001) der har kørt 82.000. Prisen for 68Hk modellen er
117.000 og for 101Hk modellen 124.900. Ifølge bilpriser.dk er det lige i
overkanten af hvad de skal koste men man kan vel presse dem lidt i pris.

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-05 13:33

"Knud Hjørlund" <knud.hjoerlund@mail.dk> wrote in message
> [...]
> 117.000 og for 101Hk modellen 124.900. Ifølge bilpriser.dk er det lige i
> overkanten af hvad de skal koste men man kan vel presse dem lidt i pris.

Jeg tror sagtens, du kan få en 2002 model til mindre end 117.000. Jeg faldt
fx over den her :

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showad.asp?id=180600178&page=1

Det er Comfortudgaven - går ud fra, at det er den, du kigger på. Presset i
pris kan du da nok få den ned i under 110 vil jeg tro.

Hvis du vil købe privat, findes de nede under 100.000 (hvis du er ligeglad
med farven :) :

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showad.asp?id=621785&page=1

Så vil da anbefale en 2002-model, når den kan fås til samme penge :)

/Kenneth - (der stadig kigger, læser, lytter og glæder sig til mindre priser
på storebælt)

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 20-03-05 16:40

Glemte at skrive at jeg går efter station car modellen.. ups.

Har nu været ude og prøve både 101Hk og 68Hk (begge station car).

101Hk:
Kører rigtigt godt på motorvejen men er lidt sløv i optrækket i bykørsel.
Desuden virker det som om motoren næsten går i stå når man holder ved
lyskryds.

68Hk:
Har lidt bedre optræk i bykørsel men den kommer ikke i nærheden af 101Hk på
motorvej. Desuden var den model jeg prøvede lidt tung at få i gear. Selve
gearskiftet går godt nok men den var lidt træg i det. Og når man holdt
stille stod motoren og "hoppede" lidt.

Må lige tænke lidt over det, måske jeg skulle prøve nogle andre mærker såsom
Seat, Kia, Hyundai etc... Nogle som har nogen anbefalinger ?

Fra : anders majland

Dato : 21-03-05 09:34

> 68Hk:

Har en 2004 st.car med 64hk. Ved 130km/t løber motoren med halvt mange
omdrejninger og selvfølgelig opdager man om det går op eller ned ad bakke.
Det er ikke nogen "racer" men motoren går fint og der er ikke det store
støjnivau. Men det er heller ikke sådan at man føler man sinker trafikken.

Vi valgte en ny med få heste istdedet for en brugt med flere ...

/A

Fra : André T.

Dato : 22-03-05 13:57

> Vi valgte en ny med få heste istdedet for en brugt med flere ...

Vi valgte en en ny Fabia TDI 101hk Combi, i stedet for en gammel med 68hk
~

Jeg kørte hele sommerferien i en forhandlerens demo Fabia - 68hk Combi, og
den kører faktisk godt må jeg sige, men hvis pengene er til det, ville jeg
opgradere motoren til hver en tid.

Skoda Fabia TDI Combi 101HK (nu med 130HK og 290NM) ;-D

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 22-03-05 14:14

Takker for svarene allesammen. Tror jeg vil gå efter en brugt Skoda med
101Hk, men skal lige have solgt vores Suzuki Alto først :). Forhandleren vil
simpelthen ikke give nok....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-03-05 14:29

> Takker for svarene allesammen. Tror jeg vil gå efter en brugt Skoda med
> 101Hk, men skal lige have solgt vores Suzuki Alto først :). Forhandleren
> vil
> simpelthen ikke give nok....

Vær opmærksom på, at der har været en del vrøvl med gearkasserne i den 100
hestes 1,4´er.

Huset er lavet af magnesium, og der er rapporter og flækkede gearkasser..

/Jan W Nielsen

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-03-05 09:02

Okay, det vidste jeg ikke. Nogen måde man kan finde ud af om man har fået en
af de "uheldige" biler ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-03-05 10:03

> Okay, det vidste jeg ikke. Nogen måde man kan finde ud af om man har fået
> en
> af de "uheldige" biler ?

Jeg ved ikke, om der er lavet nogle forbedringer, der gør risikoen endnu
mindre for en flækket gearkasse.

Hvis jeg overvejede en Fabia 1,4 16V, ville jeg nok ringe til FDM, og høre
dem - eller høre, hvor man kunne finde info - eller også ringe til
http://www.semler.dk/, der står bag Folkevognsprodukterne i Danmark......jeg
ville dog ikke tillægge Semler nogen stor troværdighed i deres generelle
beskrivelse af problemet, da de jo lever af, at du køber bilen..

Men ellers er bilen helt kanon....

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-05 14:28

> [...]
> Takker for svarene allesammen. Tror jeg vil gå efter en brugt Skoda med
> 101Hk, men skal lige have solgt vores Suzuki Alto først :). Forhandleren

Er der problemer med Altoen eller skal den bare skiftes ud?

Og er den så svær at komme af med til en 'fornuftig' pris?

/Kenneth

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-03-05 09:01

Der er ingen problemer med Alto'en, den er bare blevet lidt for lille til
mig og min kæreste. Desuden kunne jeg godt tænke mig en lidt mere
sikker/lækker bil.

Den er årgang 97 med 79kkm på bagen. Har sat den til salg på Bilbasen for
33k (så er der også lidt at forhandle om).

Har ikke rigtigt fået nogen bud fra interesserede købere endnu.. :(

Fra : anders majland

Dato : 22-03-05 16:22

>men hvis pengene er til det, ville jeg
> opgradere motoren til hver en tid.

I listepriser er det en forskel på 20kkr fra den lille benziner til en
100hk's og yderligere 20kkr op til 100 dieselheste. Desuden er den billigst
i ejerafgift.

Hvis udgangspunktet er totaløkonomien tror jeg stadig den 64hk benziner er
billigst (op til ~25000km/år) - men man kan også vende den om. Har man
"forelsket" sig i den 100hk diesel er fabia'en den billigste bil at få den i

/A

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-03-05 19:15

"tom(a)brondsted.dk" <"tom(a)brondsted.dk"> skrev i en meddelelse

Jeg *tror* nok at
> Fabia først fra og med årg. 2000 er galvaniseret (se tråden "Skoda
> galvaniseret siden?" ovenfor),

Jeg ved ikke hvor du har den tro fra?, for alle nye Skoda modeller er
galvaniseret. Dog er jeg i tvivl om Octi. II. er fuldgalvaniseret, som
forgængeren, for mig bekendt er Audi overgået til kun at galvanisere
"udsatte dele".