VW Golf 5 1.6 eller 1.6 FSI?
Fra : Ukendt

Dato : 20-03-05 08:54

Jeg har kigget på en ny VW Golf 5 og er itvivl om jeg skal vælge den alm.
1.6 eller en 1.6 FSI.

Jeg har hørt nogle sige godt om det ene og dårligt om det andet og omvendt,
så jeg er meget i tvivl???

Fra : Mogens

Dato : 20-03-05 18:19

On Sun, 20 Mar 2005 08:54:09 +0100, "Mikkel" <-> wrote:

> [...]
>1.6 eller en 1.6 FSI.
>Jeg har hørt nogle sige godt om det ene og dårligt om det andet og omvendt,

Her er en sammenlignende test af 3 muligheder: Golf 1.6, 1.6 FSi og
2.0 -> www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=1974

Resultat: 1.6 er den harmoniske af de 2 Golf 1,6'er - FSI lønner sig
ikke!

Der FSI steht erst am Anfang seiner Entwicklung und hat gewiss noch
Potenzial. Löblich auch, dass VW damit in die Großserie geht. Ihn
heute aber schon zu kaufen lohnt nicht. Und ob er jemals den gleichen
Verbrauchssprung schafft wie sein Diesel-Bruder TDI, steht in den
Sternen. Der Golf mit 105 PS bietet momentan mehr für weniger Geld. Er
ist das harmonischere Auto, das nur noch vom Zweiliter übertroffen
wird.

Mvh...

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 09:22

> [...]
> 2.0 -> www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=1974
>
> Resultat: 1.6 er den harmoniske af de 2 Golf 1,6'er - FSI lønner sig

Du henviser her til en test af Golf 4 med 1. generations FSI motoren
(110Hk).
I golf 5 er 2. generations motoren (115 Hk), der skulle være sket en
væsentlig forbedring.
Den har bl.a nu alublok, kædetrukne knastaksler, højere bensintryk m.m.
Så der er ikke bare tale om en opdatering af den gamle motor, men en helt ny
motor.
Jeg er desværre ikke helt i detaljer med motoren - da 1,6 motorer ikke har
min store interesse :)

Så den linkede test kan ikke bruges til ret meget i dette tilfælde.

/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens

Dato : 24-03-05 10:50

On Thu, 24 Mar 2005 09:21:48 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Så den linkede test kan ikke bruges til ret meget i dette tilfælde.

Beklager at jeg ikke så det inden posting...

Mvh...

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 09:05

"Mikkel" <-> skrev i en meddelelse
> Jeg har kigget på en ny VW Golf 5 og er itvivl om jeg skal vælge den alm.
> 1.6 eller en 1.6 FSI.
>
> Jeg har hørt nogle sige godt om det ene og dårligt om det andet og
> omvendt, så jeg er meget i tvivl???
Ulempen ved FSI'en er at den er "optimeret" til 98 oktan bensin, som jo ikke
er specielt tilgængeligt her i danmark.
Man kan godt kører på 95, men så yder den ikke de opgivede 115 hk, men
ganske sikkert mere end de 102 i den alm 1,6.

Der har tidliger været tale om at økonomien ikke levede op til det lovede på
FSI motoren pga. for højt svovlindhold i dansk bensin.
Dette skulle ikke længere være tilfældet da vi pr. 1/1 gik over til
svovlfattigt bensin (svjv).
Men igen er der problemet med at 98 oktan er svært tilgængeligt i danmark,
Gute fahrt har testet økonomien på 95 hhv 98 oktan,
og det gav hhv 14,7 og 15,6 km/l så 98 oktan giver altså bedst økonomi, men
det skulle være generelt for de fleste biler uanset hvad.

Oven i hatten for de 14000 kr. merpris for FSI'en får man så 6 gear.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Claus

Dato : 25-03-05 12:56

> [...]
alm.
> 1.6 eller en 1.6 FSI.
>
> Jeg har hørt nogle sige godt om det ene og dårligt om det andet og

Min holdning: Drop FSI'en og køb den alm. 1,6. En 1,6 motor i en Golf 5
gør
den aldrig til en racerbil, direkte indsprøjtning eller ej. De, i bedste
fald, 10-15 heste ekstra tvivler jeg stærkt på kan mærkes i daglig brug.
Og
så er der argumentet med den bedre økonomi, tja, den største faktor for om
en bil er økonomisk eller ej sidder for enden af højre fod og ikke i
indsprøjningsdysernes placering.

Mine udsagn bygger jeg på at VAG's alm. 1,6 faktisk gør det rigtigt godt
samt tests jeg har læst i Motor, Bilmagasinet, Autobild, Auto Motor und
Sport, Autozeitung, m.fl.

For 2 Euro kan du her downloade en "kaufberatung" som måske kan hjælpe
dig.
http://www.auto-motor-und-sport.de/d/68330/d_ams_downloads_detail

Vh. Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-05 00:07

Mikkel skriver:

> Jeg har kigget på en ny VW Golf 5 og er itvivl om jeg skal vælge den alm.
> 1.6 eller en 1.6 FSI.

Det kan jeg godt forstå. Hvilken bil (og med hvilken motor) har du nu ?

Jeg har nu en golf 3 og har tidligere haft en 2er, begge med 1,8l/90Hk.
Den gamle motor har bare "drive", den er ike så omdrejningsvillig, men
den slæber som et ondt ord, uanset, hvilket gear du sætter den i.

Da jeg købte min nuværende ville jeg egenlit have haft en 4er, men i
starten af 1998 var forsyningerne stadigt knappe på dem og det blev til
en 3er med 5000 km på klokken.

Nyvognsforhandleren lokkede mig til en tur i en A3 med den der
1,6l/105Hk motor, jeg var _så_ skuffet, den motor skal have omdrejninger
for at kunne noget som helst og den er lavt gearet. 5.gear på en 4er
svarede til 4. på min 2 er. Så jeg vadede over i brugtvognsafdelingen i
stedet, da 2 literen (4.er) var for dyr og larmende.

Nu vil jeg gerne have en ny, emn de der benzinmotorer og alle deres
omdrejninger driver mig til vandvi, så det bliver sku nok en
"dieseltramper", de er de eneste der opfører sig som min gode gamle
"en-otter". Jeg var en tur ude at rulle i en 1,9TDI/115hk, den lyder
anderledes end min 1,8..... og den A4 2,0 jeg var ude i har et _helt_
andet brøl, når man træder på pedalen

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe