Intro til Forgotten Realms ?
Fra : H

Dato : 28-05-01 13:13

Mjallo!

Det er nu definitivt. Woc vil ikke udvikle yderligere produkter til
DragonLance (hulk!). Derfor må man jo overveje, at udbrede sit kendskab til
en verden som der fortsat bliver udviklet til.

Derfor vil jeg høre om der er nogen i gruppen der kan fortælle mig, om der
findes nogle "must read" noveller til Forgotten Realms (som eksempelvis
Krønniker og Legender i DragonLance), der giver en god introduktion til the
Realms?

------------------------
Kujon: En som i farens stund tænker med benene.

Fra : Morten \"Simbul\" Es~

Dato : 28-05-01 13:54

> [...]
> findes nogle "must read" noveller til Forgotten Realms (som eksempelvis
> Krønniker og Legender i DragonLance), der giver en god introduktion til

Nogle bøger der giver en god intro til en stor historie i Faerûn er
Shadowdale, Tantras og Waterdeep (kan findes på dansk på næsten alle bib.)
med den serie får man en god intro til verden, for at udbygge den til den
timeline der er skal man læse Cruncible: Trial og Cyric the Mad. For at vise
samme begivenhed fra en anden side kan man læse Shadows of Avatars
Triologien.

Hvis man ellers skal til at fokucere på andre steder i Faerûn, så kommer der
andre bøger der fortæller en del om det, f.eks. hele Moonshae Serien (6
bøger på engelsk, de 3 første kan også findes på dansk på bib.) fortæller om
øerne Moonshae, hvis man vil fokucere på den nordlige del af Faerûn så er
Icewind Dale triologien god og gå igang med, den giver også et godt indblik
på de forskellige racer der er, og kulture der er rundt omkring.

Hvis man vil koncentere sig om racer, så er Legacy og the Drow en MEGET god
indgangsvinkel på hvordan Drow-elf's opføre sig (normal), og man kommer på
samme tid til at se en af de større helte i Faerûn på glat is. Evermeet -
Island og Elves fortæller en meget god historie om Elver i Faerûn, fra de
ankom første gang og til nu.

Bogen Elfshadow giver en god beskrivelse af den største by i Faerûn
Waterdeep, og nogle enkelte personer i byen
Red Magic giver et billede af hvordan landet Thay er ledet og styret.

Det var et lille udklip af de bøger jeg mener vil kunne være gode og læse,
og hvis du har spørgsmål kan du bare skrive, da jeg har næsten alle bøger
der er udgivet i forbindelse med Forgotten Realms.

Morten "Simbul" Espensen
Simbul@post8.tele.dk

Du skulle vel ikke være interesseret i at sælge det Dragonlance du har? :)

Fra : Peter Damgaard

Dato : 29-05-01 00:56

> [...]
> og hvis du har spørgsmål kan du bare skrive, da jeg har næsten alle bøger
> der er udgivet i forbindelse med Forgotten Realms.

Problemet er med de fleste andre rollespilsprodukter at langt størstedelen
er noget lort. De fleste forgotten realms-bøger er, i lighed med
Krynn-bøgerne, en tynd kop te, metervarer, simpelthen. Så selv om de måske
handler om bestemte steder i FR er de langt fra alle gode til at videregive
FR's 'sjæl' på den måde som Krøniker og Legender gør det for Krynn.
Af ovenstående kan jeg tilslutte mig Icewind Dale Trilogy, der nok er den be
dste all round intro til FR. Hvis du kun læser en serie bør det være den. Et
'problem' er, at opfølgerne, Drow-serien, er ganske elendige (efter min
mening) - trivial-fantasy af den værste skuffe. Derudover er Spellfire
rigtig god - en enkelt stående roman og tilmed skrevet af FR's fader, Ed
Greenwood. Start med dem, og læs derefter Avatar-trilogy (Shadowdale,
Tantras og Waterdeep) som fortæller lidt om hvorfor FR er det som det er
p.t.
Tja, derefter er det lidt hip som hap. Ja, Elfshadow er også god, og Ring of
Winter er udmærket, Finder's Stone Trilogy starter rigtig godt, men bliver
lidt dårligere...materialet i campaignsættet er altså rigtig godt og bedre
end langt de fleste af romanerne.
Men hvorfor ikke bare springe ud i det ?
Som det ses, er oplevelsen af romanerne alligevel stærkt subjektiv, så du
vil naturligvis få divergerende råd - så start med de bøger der er enighed
om...
Hvis dine spillere heller ikke kender FR er der vel ingen problemer -
snarere tværtimod, den slags spil kan være sjovere end med garvede kendere
("Hey! Durnan! Kom nu med den øl, din gamle nar"...)
Venligst
Peter

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-05-01 09:08

Fra : Morten \"Simbul\" Es~

Dato : 09-06-01 09:17

fortæller om

> Jeg har da ellers haft lånt alle 6 på biblioteket. Man skal muligvis ind
> på børnebiblioteket for at finde dem.

Det er fordi (hvis min hukommelse ikke helt svigter mig) fordi én bog på
engelsk er oversat til to bøger på dansk. Jeg har aldrig set bøgerne der
foregår 20 år efter krigen på dansk, men jeg kan jo have overset dem.

Morten

Fra : Jan Ozimek

Dato : 28-05-01 13:52

Jeg har desværre ikke selv læst den, men serien "Avatar" fortæller en masse
om hvad der skete under "the times of trouble".
Det er ret væsentligt for den "nuværende" situation i forgotten realms hvad
der skete i den periode, så denne serie kan anbefales.

mvh. Jan Ozimek

Fra : Jan Ozimek

Dato : 30-05-01 10:34

Som du måske ved, er der en newsgroup kaldet

rec.games.frp.dnd

Der kører lige for tiden en tråd som hedder:

Forgotten Realms Primer Novels

Der kan du sikkert finde en masse svar på dit spørgsmål. (På engelsk)

mvh. Jan Ozimek