HVORFOR!
Fra : Jyden

Dato : 19-03-05 12:41

Jeg stod og manglede en strømfordelerdæksel og rotor til min SUZUKI SWIFT
1.3. Den lokale suzuki forhandler og Thansen var 2 muligheder for at købe
det.

Forhandler: 511,46 kr
Thansen: 98,00 kr
_________
Forskel: 413,46 kr

421 %

Det tangerer tyveri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fra : Per O.

Dato : 19-03-05 12:47

"Jyden" <jyden@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Forskel: 413,46 kr
>
> 421 %
>
> Det tangerer tyveri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvorfor tror du forskellen er der???

Suzuki sælger billige biler i den gode gamle japaner stil, og så tager de
Jer i røven når I skal have reservedele til de biler I har købt åååhhh så
billigt.
Men reklamer sælger jo åbenbart biler .. i hvert fald ifølge TV2's egen
reklame for salg af tv reklamer.
Jeg håber da du købte hos THansen. Selv om den skulle være mindre holdbar
end den originale, så kan du købe nogle stykker for den samme pris

Per O.
www.skaldepande.dk
Ford Focus C-Max

Fra : John T.

Dato : 19-03-05 13:27

> [...]
> Jer i røven når I skal have reservedele til de biler I har købt åååhhh så

Helt enig!!!
Gud ved hvornår folk fatter det!!
Det lyder jo meget besnærende at du kan få en "Of-roader" til 130.000
men der er sku da noget galt, og særlig når man tager vores afgifter
i betragtning.
John

Fra : Olesen

Dato : 19-03-05 17:13

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> Suzuki sælger billige biler i den gode gamle japaner stil, og så tager de
> Jer i røven når I skal have reservedele til de biler I har købt åååhhh så
> billigt.

Men så er der Åhhh så mange flere penge at købe nye dele for.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-03-05 21:11

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev....

> Suzuki sælger billige biler i den gode gamle japaner stil, og så
> tager de Jer i røven når I skal have reservedele til de biler I
> har købt åååhhh så billigt.

For en hel del år siden(10 tror jeg), indkøbte det tyske bilblad Auto
Motor und Sport en komplet Honda Civic og en komplet VW Golf i
reservedele. Golfen kostede 1,5x en ny Golf, mens Hondaen løb op i 5x
nypris! Det er vist blevet bedre siden, men tendensen er stadig den
samme.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-03-05 00:16

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> reservedele. Golfen kostede 1,5x en ny Golf, mens Hondaen løb op i 5x
> nypris! Det er vist blevet bedre siden, men tendensen er stadig den

Er det sidste noget du har hørt, eller er det noget du ved?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-03-05 00:28

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev....

> Er det sidste noget du har hørt, eller er det noget du ved?

De reservepris index jeg har set det seneste år viser stadig at
japanske biler generelt er dyrere i reservedele end tilsvarende
tyske.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-03-05 01:29

> [...]
>
> De reservepris index jeg har set det seneste år viser stadig at
> japanske biler generelt er dyrere i reservedele end tilsvarende

Sidst jeg havde en bilbog hvor det fremgik hvilke dele der indgik i det
indeks (mange år siden) var mange af delene ikke lige relevante, jeg ved
ikke om det stadig er de samme dele det er sammensat af. Samtidig giver en
sammenligning del til den sjældent et reelt billede af den faktiske udgift,
så det er svært rigtigt at bruge dette indeks til at finde ud af hvilken bil
der er billigst eller dyrest i længden.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-03-05 08:51

> [...]

> faktiske udgift, så det er svært rigtigt at bruge dette indeks
> til at finde ud af hvilken bil der er billigst eller dyrest i

Øhhh en sammenligning del til del giver vel netop det mest reelle
billede?

F.eks. Bilmagasinet bruger prisen på de 11 "mest almindelige"
reservedele til deres index. Hvilke dele det specifikt er har jeg
ikke umiddelbart kunnet finde.

At et index aldrig kan blive den skinbarlige sandhed er vi vel enige
om alene fordi en bils reservedelsforbrug jo svinger med ejeren.

Præcis som en bils brændstofforbrugsdata. Men derfor kan man da godt
bruge begge dele til at få et fingerpeg om 2 forskellige bilers
indbyrdes placering?

En bil med index 85 er højst sandsynlig billigere i reservedele end
en bil med index 110.

Og husk så at indexet jo på ingen måde tager højde for
serviceintervaller, mekanikerlønninger eller bilens generelle tendens
til forbrug af reservedele. Hvis delene er halvt så billige men
slides dobbelt så hurtigt, ja så er der ingenting vundet. Tværtimod
;)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-03-05 11:16

> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev....
>

> Øhhh en sammenligning del til del giver vel netop det >mest reelle
billede?

Du har selv skrevet svaret til sidst, hvis det kun omhandlede sliddele kunne
det bruges til lidt.

> F.eks. Bilmagasinet bruger prisen på de 11 "mest >almindelige" reservedele
til deres index. Hvilke dele det >specifikt er har jeg ikke umiddelbart
kunnet finde.

Nu er jeg ikke sikker på hvad de mener de reservedele skulle være, indholdet
af det indeks jeg har set er der ting som blandt andet forrude, forlygte og
kofanger med. Det er dele som forhåbentlig sjældent skal bruges, og som i
mange tilfælde skal betales af egen eller en modparts forsikring. Samtidig
er det dele hvor en forrude til en bil sagtens kan koste det dobbelte af
prisen til en anden, i det gamle indeks kunne du på nogle biler pille ruden
fra og få to biler til at bytte plads.

> At et index aldrig kan blive den skinbarlige sandhed er >vi vel enige om
alene fordi en bils reservedelsforbrug jo >svinger med ejeren.

Ja brugsmønster, vedligeholdelse og mærke/model har en del at sige.

> Præcis som en bils brændstofforbrugsdata. Men derfor >kan man da godt
bruge begge dele til at få et fingerpeg >om 2 forskellige bilers indbyrdes
placering?

Ja for der er de målt efter samme metode, og de målte biler afviger ved
normal kørsel ikke voldsom fra det ved normal kørsel. At sammenligne bruge
indekset på samme måde er som at sammenligne benzin og dieselpris for at se
hvad der er mest økonomisk, man kan jo ikke se ud af brændstoffets pris at
den store 4x4 på diesel ikke er så økonomisk som en bette Punto.

> En bil med index 85 er højst sandsynlig billigere i >reservedele end en
bil med index 110.

Ja hvis du på samme tid skal bruge de samme dele, ellers både ja og nej.

> [...]
forbrug af reservedele. Hvis delene >er halvt så billige men slides dobbelt
så hurtigt, ja så er >der ingenting vundet. Tværtimod ;)

Præcis.

Hvis du kigger i den svenske maskinskaderapport (søg efter navnet i Google),
kan du se at VW går i stykker ca. 5 gange så meget som en Honda (pr. 100 bil
indtil 10 år og/eller 100.000 km). Tager vi de gamle tal du startede med og
regner med at begge biler dengang kostede 100K i tyskland fra nye, så
kostede en komplet Golf 150K i stumper og en Civic 500K i stumper. Hver gang
du har brugt 5x "stumper" til Golfen har du brugt 1x "stumper" til Civicen,
eller nå du har brugt 1500 kr. gange 5 på Golfen har du i samme periode
brugt 5000 gange 1 på Civicen. Så har Golfen kostet 7500 kr. og Civicen 5000
kr. så selv om delene til Civicen var 3,33 gange så dyre var Golfen stadig
den dyreste I dele.

Man kan i øvrigt se i den rapport at en gennemsnitlig reparationspris på VW
er højere end på Honda (autoriseret værksted), det gælder også selv om man
piller arbejdslønnen fra. På www.reliabilityindex.co.uk (indtil 12 år
og/eller 160.000 km), kan du se at de i gennemsnitlig må bruge 261,68 GBP på
reparation af en Golf og 222,87 GBP på reparation af en Civic.

Der er i øvrigt lavet en nu undersøgelse af reservedele af Auto Motor og
Sport i 1999 på 48 forskellige dele, af dem der lige var i samme gruppe lå
de sådan:

VW Golf 44.968
Renault 19 49.751
Honda Civic 49.822
Ford Escort 49.914
Mazda 323 56.073
Opel Astra 56.357
Mitsubishi Colt 58.656
Toyota Corolla 62.329
Nissan Sunny 68.186

Hele listen kan ses her http://www.aftonbladet.se/bil/9911/18/dyr.html

Med venlig hilsen Kim

Fra : Deaster

Dato : 20-03-05 10:27

Kent Oldhøj wrote:

> [...]
>
> De reservepris index jeg har set det seneste år viser stadig at
> japanske biler generelt er dyrere i reservedele end tilsvarende

Det er muligt det gælder for service dele til bilerne, men det gælder
ikke for skadesdele mere, eks. kofangere, skærme og lign. der er nogle
af dyreste at reparare på europæiske.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Nygaard

Dato : 20-03-05 02:27

> Suzuki sælger billige biler i den gode gamle japaner stil, og så tager de
> Jer i røven når I skal have reservedele til de biler I har købt åååhhh så
> billigt.

Når nu suzuki er så dyre... Hvad koster et originalt strømfordelerdæksel til
andre bilmærker???

/Nygaard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 21-03-05 08:10

Per O. wrote:
> [...]
> Jer i røven når I skal have reservedele til de biler I har købt åååhhh så

Og det mener du ikke Ford gør :))

Fra : Christian

Dato : 19-03-05 15:13

"Jyden" <jyden@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Forskel: 413,46 kr
>
> 421 %
>
> Det tangerer tyveri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sjovt for T-Hansen var ca 100% dyrer med reservele....end hvis jeg købte
orginalt til Fiat..

Fra : jes rokkjær

Dato : 19-03-05 15:25

Hej
Luftfilter til transporter T2 1,6 TD ved forhandler 250,00 kr
ved Thansen 124,00 kr
126,00
kr sparet
Mvh. Jes

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 15:26

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Jyden" <jyden@mail.dk> wrote in message

> sjovt for T-Hansen var ca 100% dyrer med reservele....end hvis jeg købte
> orginalt til Fiat..

??? det kræver vist en forklaring

--
Tom

Fra : Christian

Dato : 19-03-05 18:42

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

>>> 1.3. Den lokale suzuki forhandler og Thansen var 2 muligheder for at
>>> købe

> ??? det kræver vist en forklaring
>
> --

sjovt nok er det på enkelte reservedele at jeg har oplevet dette.

det var bundkarret,-thansen på forespørgelse skulle have ca kr 900,-
krogslund.dk har det til kr 450,-

Fiat koster det ca kr 900,- men var villig til gå ned i pris, men ikke under
indkøbspris (ca kr 550)...alle andre dele matchede de prisen på en
uorginale..så jeg købte orginale dele!

så på et par enkelte udvalgte reservedele er der stor forskel...det samme
har jeg hørt feks på en toppakning til Toyota hvor orginal delen var en del
billiger end uorginal!.

Fra : Claus Smith

Dato : 19-03-05 19:32

oplevede præcis det samme forhold i min Fiat Uno tid....Krogslund var
billigere med en del af tingene.

Claus