Hoppende Mondeo mm.
Fra : Søren Poulsen

Dato : 18-03-05 18:40

Jeg har for to uger siden købt en '94 Mondeo 1,8. Dejlig bil, men den er i
løbet af den sidste uge (efter at sneen er begyndt at smelte og dermed give
høj luftfugtighed?) begyndt at køre lidt kænguru-agtigt ved lavere
hastigheder, lidt ligesom en karburatorbil uden sprit i denne kolde tid.

Har i dag skiftet tændkablerne. Andre forslag til, hvad det kan være?

Endvidere: Den lille røde lysdiode i uret, der skulle slukke efter 5sek,
lyser i 20sek. Ifølge instruktionsbogen kan dette skyldes fejl i alarm (ikke
org installeret) eller i dobbeltlåsesystemet. Dobbeltlåsesystemet virker i
denne bil kun med fjerbetjeningen, og vil ikke aktiveres med den mekaniske
nøgle.
Inden jeg begynder at splitte bilen ad, er der så nogen, der har et bud på,
om den lysende diode kan indikere andre fejl?

Mvh.
-Søren

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 18-03-05 21:59

"Søren Poulsen" <soren"@"colours.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
på,
> om den lysende diode kan indikere andre fejl?

Hej Søren

Jeg var, indtil for et par år siden, også den lykkelige ejer af en sådan
Mondeo. Skøn touring-karet....
Desværre begyndte min også på det lille kænguru-trick, og efter næsten en
måned sammenlagt på fire forskellige Ford værksteder valgte jeg at opgive og
solgte den så.
Mine forældre har også sådan en karet som begyndte på det samme for et par
år siden. En tilfældig snak med en lastvognsmekaniker over et par pilsner
gav løsningen.
Han fik to minutter med de gamles bil og fejlen var væk....... Og har ikke
vist sig siden.
Under luftfiltret finder du to meget små metal-tråde der er spændt ud over
indsugningen. De er lidt svære at se.
Men når du har fundet dem fugter du en lille klud med sprit og med en pincet
renser du de to tråde grundigt....
Fejlen er væk, og du har igen en rigtig behagelig bil at køre i.
Efterfølgende har jeg, for sjov, forelagt dette for en Ford-mekaniker som
siger "Det kan på ingen måde løse fejlen".....
Jeg har nu fået flere personer til at gøre det på deres Mondeo, og alle med
samme resultat: Kænguruen er stukekt af....

Med venlig hilsen
Lars Øland Hansen

Fra : Søren Poulsen

Dato : 22-03-05 18:28

> [...]
pincet
> renser du de to tråde grundigt....
> Fejlen er væk, og du har igen en rigtig behagelig bil at køre i.

Takker mange gange for svaret!
En rensning viste sig desværre ikke helt at være nok. Nu er der kommet en ny
luftmængdemåler i, og bilen spinner igen som en mis.

-Søren