Hvordan snyder man myndighederne mest?
Fra : phk

Dato : 16-03-05 15:18

Et lille regnestykke til dem der har tallene jeg mangler :)

En lastbilchauffør skal have testet sit speedometer til max 90 (89?) km/t.
Han monterer dæk slidt ned til 2 mm.

Da han kommer hjem monterer han nye dæk.

Hvor mange mm er der på de nye dæk? Vi snakker almindelige
langturslastbildæk.

Hvor meget hurtigere kan han køre end de 90 (89) når han har monteret de nye
dæk?

Folmer? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-03-05 17:08

On Wed, 16 Mar 2005 15:18:11 +0100, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>langturslastbildæk.
>
>Hvor meget hurtigere kan han køre end de 90 (89) når han har monteret de nye

Det hjælper lige så meget (intet - eller næsten intet) som et
KN-filter.

Boksen bliver jo kodet til at slå brændstofpumpen fra ved en bestemt
hastighed, så det virker kun når det går så meget ned ad bakke, at den
begynder at køre "frihjul".

Det giver iøvrigt i praksis det forbløffende resultat, at når vi kører
med to helt ens biler, den ene som tom forvogn, og den anden som fuldt
læsset 25.25 meter, ja så kommer den tunge først til f.eks. Stockholm.

Uanset dækkene.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 16-03-05 19:00

Folmer Rasmussen wrote:

> Boksen bliver jo kodet til at slå brændstofpumpen fra ved en bestemt
> hastighed, så det virker kun når det går så meget ned ad bakke, at den
> begynder at køre "frihjul".

Jojo, men tanken er vel at kalibreringen med nedslidte dæk, giver
mulighed for at køre hurtigere med nye dæk, eftersom boksen vel regner
hastigheden ud, efter hvor hurtigt hjulene roterer.
Med nye dæk vil hjulets radius, og derfor omkreds, være større, og det
vil derfor rotere langsommere end det nedslidte, ved samme hastighed.
Derfor vil boksen (måske) tillade en større hastighed. Men det er jo
marginalt, hvis overhovedet.

Mvh.

Fra : Torben E

Dato : 16-03-05 19:20

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message
> Derfor vil boksen (måske) tillade en større hastighed. Men det er jo
> marginalt, hvis overhovedet.
> Mvh.

Jeg mener at huske 89 med nedslidte dæk, 92 med nye, efter
GPS, er dog ikke 100 % sikker, men målbart hurtigere kørte den.

Torben E

Fra : Jan Vennike

Dato : 16-03-05 20:12

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message
>
> Jeg mener at huske 89 med nedslidte dæk, 92 med nye, efter
> GPS, er dog ikke 100 % sikker, men målbart hurtigere kørte den.
>
> Torben E

Og det er nøjagtigt med den hastighedsforskel der overhales på motorvejen

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-03-05 19:50

phk wrote:

> [...]
> langturslastbildæk.
>
> Hvor meget hurtigere kan han køre end de 90 (89) når han har monteret de nye

Jeg har heller ikke tallene, men jeg kan da lave et overslag til
dig.

Et alm. lastbilhjul er vel ca. 1 meter højt. Hvis nu et nyt dæk
har 10 mm dybt mønster og det slidte kun 2 mm, så er det en samlet
højdeforskel på 16 mm. Hvis et nyt dæk er 1000 mm højt, og det
slidte er 984 mm højt, så vil det nye dæk køre 1,6% længere pr.
omgang end det slidte.

1,6% længere pr. omgang giver 1,6% højere hastighed hvis hjulene
snurrer det samme antal omgange pr. time, dvs. lastbilen kører
91,5 km/t i stedet for de 90 km/t.

Hvis du vil have det nøjagtigt, så må du ud med tommestokken og
måle på lastbilers hjul..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 16-03-05 20:21

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Hvis du vil have det nøjagtigt, så må du ud med tommestokken og
>måle på lastbilers hjul..

du glemmer bare at jo mere gummi, jo større deformation ;)

så regnestykket bliver alligevel nærmest umuligt

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-03-05 19:57

jan@fedtegreven.dk wrote:

> du glemmer bare at jo mere gummi, jo større deformation ;)

Er du helt sikker på det, det er jo sværere at krølle en våddragt
end det er at krølle en badedragt, hvis du kan følge hvad jeg
mener..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-03-05 21:26

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Er du helt sikker på det, det er jo sværere at krølle en våddragt
>end det er at krølle en badedragt, hvis du kan følge hvad jeg
>mener..

jeg skulle lige til at sige noget med at indholdet måtte betyde noget
.... men det lader jeg være med

tag 2 stk viskelæder et helt, og et der er klippet halvt, stil den på
højkant

det lange gi'r sig mere ved påvirkning

det var noget i den stil, jeg søgte at illustrere

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-03-05 10:49

jan@fedtegreven.dk wrote:

> jeg skulle lige til at sige noget med at indholdet måtte betyde noget
> ... men det lader jeg være med

Indholdet har kun betydning for hvad der er sjovest at krølle,
eller øhh...

> tag 2 stk viskelæder et helt, og et der er klippet halvt, stil den på
> højkant
>
> det lange gi'r sig mere ved påvirkning
>
> det var noget i den stil, jeg søgte at illustrere

Det kan jeg godt følge, men tror du ikke den deformation er tæt på
proportional med længden når det er relativt korte gummiklodser vi
snakker om?

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-03-05 12:13

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Det kan jeg godt følge, men tror du ikke den deformation er tæt på
>proportional med længden når det er relativt korte gummiklodser vi
>snakker om?

ganske tænkeligt.

Fra : T. Hartung

Dato : 16-03-05 20:30

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 1,6% længere pr. omgang giver 1,6% højere hastighed hvis hjulene
> snurrer det samme antal omgange pr. time, dvs. lastbilen kører

helt korrekt Thomas - eller regnet på en anden måde med formlen O=2*pi*R vil
hjulet med slitte dæk skulle dreje 29.113,71 omdr. for at køre 90 km. med de
nye dæk bliver 29.113,71 omdr * pi = 91,46 km.

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Karsten Andersen

Dato : 17-03-05 08:46

Wed, 16 Mar 2005 19:49:54 +0100, skrev Thomas Strandtoft, på 36
linier, i <42387FD2.FD03C3DF@carftp.com>, :

> [...]
>højdeforskel på 16 mm. Hvis et nyt dæk er 1000 mm højt, og det
>slidte er 984 mm højt, så vil det nye dæk køre 1,6% længere pr.

Før i tiden kunne man skære nye riller i dækkene og der ved lave 10 mm
mere mønster når dækkene var slidt ned.
Så målet der vil jo blive 1000 og 964mm

Hvilket giver lidt over 3 km mere.

3,7% mere

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : John T.

Dato : 17-03-05 00:42

> [...]
> langturslastbildæk.
>Hvor meget hurtigere kan han køre end de 90 (89) når han har monteret de

Hvis fartmåleren registrerer hastigheden samme sted som speedometeret,
siger det sig selv, større omkreds på hjul, større hastighed, men jeg
tvivler på at mønster på dæk giver mere end ca. 1 km/t
John

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-03-05 02:01

phk wrote:
> [...]
> langturslastbildæk.
> Hvor meget hurtigere kan han køre end de 90 (89) når han har monteret de nye

Hvor meget mønster der er på dækkene når fartskriveren skal justeres
betyder ikke det store.

Som en naturlig del af justeringen kontrolleres der hvor meget mønster
der er. Herudfra finder man i tabellerne hvor meget der skal ligges til
eller trækkes fra for at det passer til 50%.

--
MVH Finn

Fra : phk

Dato : 17-03-05 12:52

I mangler en væsentlig information i jeres udregninger:

> Hvor mange mm er der på de nye dæk? Vi snakker almindelige
> langturslastbildæk.

Jeg har hørt at den er minimum 22 mm på et nyt lastvognsdæk.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-05 13:02

> Jeg har hørt at den er minimum 22 mm på et nyt lastvognsdæk.

Det lyder meget rigtigt. Min erfaring er også at det giver 3 - 4 km/t.

M.v.h.

Fra : Jacklin

Dato : 17-03-05 17:42

Kan man ikke lege lidt med dæktrykket. Extra højt tryk gir jo større
diameter og det modsat...ja det skal man jo køre til kalibrering med.
kombineret med slidte dæk. tja!!
Bare en strøgtanke, har ikke noget med lastbiler at gøre til daglig.

Henrik

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-03-05 22:11

Jacklin wrote:
> [...]
> kombineret med slidte dæk. tja!!
> Bare en strøgtanke, har ikke noget med lastbiler at gøre til daglig.

Dur ikke. Den bliver også kontrolleret.

En metode jeg har tænkt på ville være at flytte lidt rundt på de
markører de bruger til at udmåle 'vejdrejtallet' med.

Et eller andet sted omkring det værksted der kontrollerer urene har de
en strækning på, typisk, 100 meter opsat et par markører. Lastbilen
køres, langsomt, forbi disse to mærker med noget udstyr monteret som kan
"se" dem. Dette bruges til at måle 'vejdrejtallet'.

Tanken var at flytte det ene af disse mærker på en måde så det ikke blev
opdaget.

--
MVH Finn

Fra : Karsten Andersen

Dato : 18-03-05 02:07

Thu, 17 Mar 2005 17:41:45 +0100, skrev Jacklin, på 8 linier, i
<4239b2f5$0$58898$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :

> [...]
>kombineret med slidte dæk. tja!!
>Bare en strøgtanke, har ikke noget med lastbiler at gøre til daglig.

Og af hvilken grund de må jo afligevel ikke køre mere end de 80 på
Motorvej. og max 70 andre steder.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-05 10:04

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> wrote in message
> Thu, 17 Mar 2005 17:41:45 +0100, skrev Jacklin, på 8 linier, i
> <4239b2f5$0$58898$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :

> Og af hvilken grund de må jo afligevel ikke køre mere end de 80 på
> Motorvej. og max 70 andre steder.

Og personliber må heller ikke køre mere en 110 / 130, men hvor mange
overholder specielt de 110 ?

--
mvh / regards Christian - Denne ugen lille gættekonkurrence,
(alt for nem med google) vinderen får tilsendt mp3 med sangen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 18-03-05 16:57

Fri, 18 Mar 2005 10:04:00 +0100, skrev Christian B. Andresen, på 28
linier, i <423a9981$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :

>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> wrote in message

>Og personliber må heller ikke køre mere en 110 / 130, men hvor mange
>overholder specielt de 110 ?
Efter speedometeret eller Ægte 110 km/t

Af de Ægte 110 km/t er der mange der over holder.
Og af de ægte 130 km/t er der ikke mange der køre over.
Ikke så meget de vil få en bøde.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-05 14:43

> [...]
> Efter speedometeret eller Ægte 110 km/t
>
> Af de Ægte 110 km/t er der mange der over holder.
> Og af de ægte 130 km/t er der ikke mange der køre over.

Det er nok rigtigt.

--
mvh / regards

Christian