støddæmper - sænkning - ABS
Fra : Thomas G

Dato : 14-03-05 20:23

Hej Alle

Lidt besværlig forklaring men jeg håber i kan hjælpe.

Indikator 1)

Når jeg køre over et "skarpt" bump i vejen oplever jeg ind i mellem når jeg
samtidig bremser let ... at pedalen slår lidt igen (og ind i mellem kommer
der en rasle lyd fra fronten). Det sker langt fra altid men jeg kender
steder hvor jeg kan fremprovokerer lyden og pedalens tilbageslag (det
bremsepedalen gør svare lidt til når ABS'en arbejder).

Indikator 2)

Kort efter jeg havde købt bilen skulle ABS'en selv afprøves så jeg vidste
hvordan bilen ville opfører sig ved en katastrofe opbremsning, så op til 110
på landevejen og stå på bremsen. Her oplevede jeg at den blokerede på
forhjulene i små hak (umiddelbart mere end min tidligere bil havde gjort ...
en Toyota Yaris). Om det var for meget eller ej ved jeg ikke.

Ovenstående sammenholdt med en meget kort artikel jeg lige har læst, hvor
det blev beskrevet at slidte støddæmpere øger bremse længden, blandt andet
fordi det snyder ABS'en at der ikke er kontakt med jorden (grundet de
dårlige støddæmpere), så hjulet blokeres mere end nødvendigt (= øget
bremselængde).

Kan jeg af indikator 1 og 2 udlede at mine støddæmpere ikke fungerer korrekt
/ optimalt ?

Det skal bemærkes at bilen (en Toyota Corolla fra 2004) er sænket 30 mm
(udført af Toyota før jeg fik bilen)

mvh Thomas G

p.s. håber i svarer hurtigt da jeg skal en tur forbi værkstedet med mine
bekymringer ... og det er altid godt at være forberedt