ALTO forbrug 140 km/t
Fra : Olesen

Dato : 14-03-05 19:01

Den løb 14.5 km/ltr ved 140 km/t (ca. 96% max pedal).

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-03-05 19:06

Mon, 14 Mar 2005 19:00:38 +0100, skrev Olesen, på 3 linier, i
<4235d14d$0$58972$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :

>Den løb 14.5 km/ltr ved 140 km/t (ca. 96% max pedal).

Som min gamle 1,8 Vectra.
Altså over de 140 kan en alto ikke følge med,
den kan bare jo ikke køre stærkere

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-03-05 19:21

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> <4235d14d$0$58972$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :

> Som min gamle 1,8 Vectra.
> Altså over de 140 kan en alto ikke følge med,

Til gengæld er der ikke så mange andre benzin-biler (om nogen), der render
14,5 km/l for "fuld rabalder".

Med venlig hilsen Kim

Fra : phk

Dato : 14-03-05 19:41

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Til gengæld er der ikke så mange andre benzin-biler (om nogen), der render
> 14,5 km/l for "fuld rabalder".

Så små motorer laves vel efterhånden ikke mere ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-03-05 20:01

Mon, 14 Mar 2005 19:41:24 +0100, skrev phk, på 14 linier, i
<4235dad8$0$58910$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :

>"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>Så små motorer laves vel efterhånden ikke mere ;)
Rotfl

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-03-05 20:19

> [...]
meddelelse

> Så små motorer laves vel efterhånden ikke mere ;)

Nej der bliver længere og længere i mellem, men bilerne bliver jo også
tungere og tungere.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-03-05 09:47

Kim Kristensen wrote:
> "Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Til gengæld er der ikke så mange andre benzin-biler (om nogen), der render
> 14,5 km/l for "fuld rabalder".

Det var da det min Ascona C 1.6 gik både igennem Tyskland midt om sommeren (1000km per
dag) og Århus tur/retur i foråret (2x300km).
Jeg savner den sq, men jeg kan ikke svejse så jeg solgte hende til en der ku'.
Den fik smæk hele vejen og nød det.

Mvh
Roberto

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-03-05 11:49

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dag) og Århus tur/retur i foråret (2x300km).
> Jeg savner den sq, men jeg kan ikke svejse så jeg solgte hende til en der

Så var da der en, var det med eller uden aldersrelateret vægtreduktion?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-03-05 11:56

Kim Kristensen wrote:

> Så var da der en, var det med eller uden aldersrelateret vægtreduktion?

Kun lidt reduktion lige bag venstre forhjul :) den var ikke så slem.

Den fik nye bremser (calipre, klodser, skiver og vædske) inden turen til middelhavet, jeg
tager ingen chancer med med stoppeevnen.

Mvh
Roberto

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-03-05 16:46

> Kun lidt reduktion lige bag venstre forhjul :) den var ikke så slem.

Det kan jo resultere i en højere luftmodstand, men nok ikke noget alvorligt

> [...]
middelhavet, jeg
> tager ingen chancer med med stoppeevnen.

Nej den er sgu' heller ikke til at spøge med.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 19:57

> Den løb 14.5 km/ltr ved 140 km/t (ca. 96% max pedal).

og larmer som en blikspand med rustne søm, når den kommer over 100 Km/t

--
Tom

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-03-05 20:54

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
>
> og larmer som en blikspand med rustne søm, når den kommer over 100 Km/t
>
> --
> Tom

Så er følelsen af at køre stærkt jo også meget større, da jeg kørte Mini
kørte jeg sgu' altid stærkt uanset hastigheden (eller sådan føltes det i
hvert fald).

Med venlig hilsen Kim

Fra : Olesen

Dato : 14-03-05 21:39

> Så er følelsen af at køre stærkt jo også meget større, da jeg kørte Mini
> kørte jeg sgu' altid stærkt uanset hastigheden (eller sådan føltes det i
> hvert fald).

Må også lige sige, at sådan en Alto faktisk ikke lader sig påvirke
synderligt af hverken sidevind eller store modkørende vogntog.

Fra : Brian

Dato : 14-03-05 23:13

Hejsa!

Olesen tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Må også lige sige, at sådan en Alto faktisk ikke lader sig påvirke
> synderligt af hverken sidevind eller store modkørende vogntog.

Det må da være fordi du er vant til en endnu mere sidenvindsfølsom
Sierra. Da jeg var ude at prøve sådan en potte med min bedstefar, synes
selv han at den var lidt "løs" i det....

/Brian

Fra : Olesen

Dato : 15-03-05 17:41

"Brian" <briank@besked.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa!

> Det må da være fordi du er vant til en endnu mere sidenvindsfølsom
> Sierra. Da jeg var ude at prøve sådan en potte med min bedstefar, synes
> selv han at den var lidt "løs" i det....

Nu var jeg blot medpassagêr, og udsagnet
kom fra een, som normalt kører Honda Civic...(Alto er bil nr. 2),
så helt tosset har den ikke været på lang-turen, som foregik
i flere timer med 140 km/t.

Fra : Ninja Rider

Dato : 19-03-05 12:23

Hejsa

Brian wrote:
> Det må da være fordi du er vant til en endnu mere sidenvindsfølsom
> Sierra. Da jeg var ude at prøve sådan en potte med min bedstefar, synes
> selv han at den var lidt "løs" i det....

Her må jeg være ening med Brian!
Jeg har kørt i en ALTO flere gange, og har da aldrig oplevet en bil der
var så "Slå på en olie tønne agtig bil". Der udover var den
sidevindsfølsom som bare fanden! Tilgængæld kan den uden de helt store
problemer rende klokken ud... ;) (jeg mener jeg havde den ope på omkring
160-165km/t) Men den var sQ ikke sjov der ope i de hastigheder.
Jeg vil sige at det føles mere som når man køre 270km/t på min MC! ;)

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
My Bike Is Like A Rocket!

Fra : Olesen

Dato : 19-03-05 17:12

"Ninja Rider" <Gundersen@Tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der udover var den
> sidevindsfølsom som bare fanden!

Der er jeg så ikke enig, slet ikke.

> Tilgængæld kan den uden de helt store
> problemer rende klokken ud... ;) (jeg mener jeg havde den ope på omkring
> 160-165km/t)

Max speed vi fik 'vores' op på efter et par timer
på autobahn var 155 stykker. Passer godt på
det forhandleren opgiver i 'skiltet i vinduet'.

> Men den var sQ ikke sjov der ope i de hastigheder.

Ved 140 km/t er den retningsstabil, ikke vindfølsom
eller 'nervøs' ved overhalinger af lastvognstog eller
hurtigpasserende mercere, bimmere mv. på rejsen sydover.

> Jeg vil sige at det føles mere som når man køre 270km/t på min MC! ;)

Pga. regn og slud megen af tiden, ville turen være krop umulig at gennemføre
på MC.. -og nå rimelig frisk hjem efter 11-1200 km.

Fra : Brian

Dato : 19-03-05 20:42

Hejsa!

> Der er jeg så ikke enig, slet ikke.

Fik du selv lov at sidde lidt ved roret, Olesen ?

Hvis du gjorde, og stadig finder den stabil, vil jeg mene det er
grundet din Sierra er lidt løs i kødet.

/Brian

Fra : John Sahl

Dato : 19-03-05 20:45

Brian wrote:
> Fik du selv lov at sidde lidt ved roret, Olesen ?
>
> Hvis du gjorde, og stadig finder den stabil, vil jeg mene det er
> grundet din Sierra er lidt løs i kødet.

Kan det nu passe, sådan en Sierra har da ingen som helst
tendens til at blive løs i kødet

Spørg til side, er man vant til at køre Sierra, er alt andet at
betragte som stabilt og ufølsomt overfor sidevind.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Brian

Dato : 19-03-05 21:22

Hejsa!

John Sahl tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Spørg til side, er man vant til at køre Sierra, er alt andet at
> betragte som stabilt og ufølsomt overfor sidevind.

Det er dét, jeg gerne vil have Olesen til at indse

Jeg ved godt at hans Sierra er en racer-rød special edition, men en
Alto kan man altså ikke kalde for stabil.

/Brian

Fra : Olesen

Dato : 19-03-05 21:43

> Hejsa!

> Det er dét, jeg gerne vil have Olesen til at indse

Det jeg vil ha' folk til at indse er, at man kan få
meget fornuftig bil til de små 100.000,- som
sådan en vogn koster.
Jeg er oven i købet ret sikker på, at støjniveauet
i Alto'en ved 140 er mindre end hvad den måtte
være i hvilken som helst Uno )

> Jeg ved godt at hans Sierra er en racer-rød special edition, men en
> Alto kan man altså ikke kalde for stabil.

Hvad sammenligner du egentlig med ?
Jeg gad vide hvilken bil du har i hovedet
når du sammenholder en Alto med, ja
hvad der ellers måtte være i klassen til dên pris...

Fra : Brian

Dato : 19-03-05 22:05

Hejsa!

Olesen tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Det jeg vil ha' folk til at indse er, at man kan få
> meget fornuftig bil til de små 100.000,- som
> sådan en vogn koster.

Det er der ingen tvivl om.

> Jeg er oven i købet ret sikker på, at støjniveauet
> i Alto'en ved 140 er mindre end hvad den måtte
> være i hvilken som helst Uno )

+10 år i Suzuki's favør, skulle også gerne kunne mærkes.

> Hvad sammenligner du egentlig med ?

Foruden Alto, var vi ude at prøve, en Ka, Getz og en Matiz.
Min bedstefar følte sig bedst tilpas i Getz'en, så den smed han lidt
af hans formue efter. Desuden ville de give den højeste pris for hans gamle
Opel Kadett - noget han gik meget op i

Jeg var også virkelig overrasket over Getz'en. Den var bovlam som ind i
helvede, men den føles ikke anstrengt på samme måde som Matiz/Alto gør.

Ka'en var egentlig de andre overlegne, men min bedstefar kunne ikke finde
sig tilpas
i den - og så mente han forøvrigt det var en bil for gamle bredrøvede koner.

> Jeg gad vide hvilken bil du har i hovedet
> når du sammenholder en Alto med, ja
> hvad der ellers måtte være i klassen til dên pris...

Der er da efterhånden en del under 125K. Med lidt handlen, kan de fleste
presses i pris,
så de matcher f.eks en Alto prismæssigt.

/Brian

Fra : Olesen

Dato : 19-03-05 22:21

> Jeg var også virkelig overrasket over Getz'en. Den var bovlam som ind i
> helvede, men den føles ikke anstrengt på samme måde som Matiz/Alto gør.

Getz er også designet i Europa til europæer og ser betydlig
mere helstøbt ud sådan finish mæssigt, ingen tvivl, men hvad
var prisen ?

> Der er da efterhånden en del under 125K. Med lidt handlen, kan de fleste
> presses i pris,
> så de matcher f.eks en Alto prismæssigt.

fra 125 k til 105 k ?

HVOR handler DU ? *S*

Fra : Brian

Dato : 19-03-05 22:37

Hejsa!

Olesen tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Getz er også designet i Europa til europæer og ser betydlig
> mere helstøbt ud sådan finish mæssigt, ingen tvivl, men hvad
> var prisen ?

94.000 + hans gamle Kadett som han fik 11.000 for i byttehandel.
Bilen stod så vidt jeg husker til cirka 115.000 i svageste motorversion

> fra 125 k til 105 k ?

Well... min bedstefar fik som sagt 10.000 slået af prisen, samt en yderst
fornuftigt byttepris for hans gamle. Han kunne uden videre problemer
få 8.000 af prisen ved Ford - hvilket han ikke kunne ved Suzuki/Daewoo.

Overfor Ford/Hyundai brugte han forøvrigt Suzuki's priser som argument

Desuden tror jeg ikke de fleste er så nøje regnende med, når de alligevel
køber
ny bil, om den koster 105.000 eller 115.000. Hvis man skal låne i banken,
betyder
det intet.

> HVOR handler DU ? *S*

SuperBrugsen s'føli

/Brian

Fra : John Sahl

Dato : 19-03-05 22:02

Olesen wrote:
> Jeg er oven i købet ret sikker på, at støjniveauet
> i Alto'en ved 140 er mindre end hvad den måtte
> være i hvilken som helst Uno )

Olesen, jeg lover dig at du nok skal få en tur i min Uno når
den er klar en gang til sommer

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Olesen

Dato : 19-03-05 22:19

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Olesen, jeg lover dig at du nok skal få en tur i min Uno når
> den er klar en gang til sommer

Jeg vil hellere ha' nogle rå tal på bordet..sådan noget
som overhaling fra 80-120 i højeste gear mv..

Men din Uno blir' sikkert en fin lille vogn.:

Fra : Henrik B.

Dato : 21-03-05 10:40

> Det jeg vil ha' folk til at indse er, at man kan få
> meget fornuftig bil til de små 100.000,- som
> sådan en vogn koster.

Og til de samme penge, får du endnu mere (bedre) bil i en Kia Picanto.

> Jeg er oven i købet ret sikker på, at støjniveauet
> i Alto'en ved 140 er mindre end hvad den måtte
> være i hvilken som helst Uno )

Og i en Picanto er det endnu mindre.¨

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Olesen

Dato : 19-03-05 21:46

> Spørg til side, er man vant til at køre Sierra, er alt andet at
> betragte som stabilt og ufølsomt overfor sidevind.

Men føreren af Alto'en kører normalt Civic, og hvordan
den er sidevindsmæssigt i forhold til en Sierra har jeg
ingen anelse om.

Fra : Olesen

Dato : 19-03-05 21:40

> Fik du selv lov at sidde lidt ved roret, Olesen ?

Nej, var medpassagêr.
Men chaufføren var også overrasket over
dens stablitet fra skridtgang til vollgazz..,o)

> Hvis du gjorde, og stadig finder den stabil, vil jeg mene det er
> grundet din Sierra er lidt løs i kødet.

Det er den helt sikkert, men jeg har samtidig
været passager i flere biler, og på intet tidspunkt
var sidevinden eller andre forhold i Alto'en noget som
bemærkedes eller var et naturligt emne til debat
under turen.

Alto'en kører glimrende, og blir' ikke
mere ustabil/kræver mere opmærksomhed
på rattet uanset hastighed. Men hvis
man leger med den og hiver frækt i rattet
mv., så er jeg da klar over, den næppe
kører som en Focus, men ved alm.
kørsel er der altså ikke noget specielt
at udsætte på hverken stabilitet eller
sidevindsfølsomhed.

Hvis den var skør i knoglerne, så var
det noget man ville lægge mærke til
på sådan en tur med dên hastighed
i sådan en lille vogn. Det eneste som blev
påtalt var manglen på brugbar acceleration
når man sku' trække ud ved overhaling
af lastvogne og farten igen sku' øges
til nær tophastighed.

Så Alto'en er til prisen en ret
velkørende mini.

"Motoren er med 16 ventiler og yder 63 Hk ved 6.000 o/min - det noget
spinkle moment på blot 85 Nm. ydes ved 3.200 o/min. Bilen vejer i sig selv
775 kg, så de 63 Hk skal ikke flytte så meget vægt, hvilket resulterer i at
bilen føles ganske kvik og oplagt ved bykørsel. På den anden side er
motorvejskørsel ikke Alto'ens livret. Alt over 120 km/t føles ikke
behageligt, og speederen vil jævnligt være plan med gulvet for at holde
hastigheden, hvis det går lidt op af bakke. På landevejen kører bilen ganske
fornuftigt. Støjniveauet er tilpas lavt og retningsstabiliteten i orden."

Fra : Olesen

Dato : 14-03-05 21:38

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
>
> og larmer som en blikspand med rustne søm, når den kommer over 100 Km/t

Alt er relativt, men jeg vil absolut ikke
kalde det larm, størrelsen af bilen
og hastigheden taget i betragtning.

Som sagt, ved 100 km/t går den 3000 omdr,
og det er ikke meget for 1100 kubik og 63HK.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 23:53

> Alt er relativt, men jeg vil absolut ikke
> kalde det larm, størrelsen af bilen
> og hastigheden taget i betragtning.
>
> Som sagt, ved 100 km/t går den 3000 omdr,
> og det er ikke meget for 1100 kubik og 63HK.

Efter den prøvetur jeg var ude i, så blev bilen skyndsomt afleveret igen da
jeg lige havde den oppe på 100. Den er utålelig at køre i på motorvejen.

Det må Suzuki da kunne gøre bedre med støjdæmpningen

--
Tom

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-03-05 08:48

> [...]
> jeg lige havde den oppe på 100. Den er utålelig at køre i på motorvejen.
>
> Det må Suzuki da kunne gøre bedre med støjdæmpningen

Det er vel et spørgsmål om pris og kvalitet hænger sammen - er den ikke ret
billig i indkøb sådan en Alto ?
- Der er vel ikke noget at sige til at man kan mærke forskel på en Altoen og
så en bil som koster det dobbelte ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-05 11:58

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> motorvejen.
>
> Det må Suzuki da kunne gøre bedre med støjdæmpningen

Der er godt nok meget delte meninger om den bil, hva'? Nogen siger den
larmer, andre siger den ikke gør (alt er relativt), men bare pudsigt som man
kan have så forskellige opfattelser af en bil.

Det må være hvad man er vant til at køre i.

Den undersøgelse jeg har set på et svensk site af 'småbiler' indeholdt
desværre ikke Altoen, så ingen testresultater på støjniveauet fra den kontra
de andre småbiler. Jeg kan ikke lige huske, om det var C3 der var bedst, men
der var vist ikke den store forskel pånær et par af de vist nok 10 biler,
der blev testet.

/Kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-05 18:30

> Der er godt nok meget delte meninger om den bil, hva'? Nogen siger den
> larmer, andre siger den ikke gør (alt er relativt), men bare pudsigt som
> man kan have så forskellige opfattelser af en bil.

Under 100 er den ganske ok mht. støjniveau, men derover er den ikke rar at
køre i. Jeg kan sige det samme for fruens yaris 1.0, her er grænsen bare 110
Km/t

> Det må være hvad man er vant til at køre i.

Ja......men jeg har prøvekørt RIGTIG mange forskellige biler i miniklassen
før det blev yaris.

> [...]
> bedst, men der var vist ikke den store forskel pånær et par af de vist nok

Støj skal man også selv opleve. Noget kan virke mere irriterende end andet
alt efter om det hele går i resonans.

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 15-03-05 18:42

> Støj skal man også selv opleve. Noget kan virke mere irriterende end andet
> alt efter om det hele går i resonans.

Sålænge et testpanel er nogenlunde enige i,
at forskellen i støjniveau ikke er særlig stor
i de testede biler i småbils-klassen,
så kan en Alto næppe falde helt udenfor,
og være desideret larmende, hvilket hverken
jeg eller chaufføren noterede os.

Men ja, støj opleves forskelligt.

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-05 18:49

> [...]
> i de testede biler i småbils-klassen,
> så kan en Alto næppe falde helt udenfor,
> og være desideret larmende, hvilket hverken

Det ændrer ikke på at den er sur at køre i på motorvej

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 16-03-05 18:18

> Det ændrer ikke på at den er sur at køre i på motorvej

Det ændrer ikke ved, at du synes den er sur at køre i på motorvej.
Jeg synes den gled eminent af sin størrelse at være, og til dên pris.
Man må ikke sammenligne komfort med større og dyrere biler,
men man kan prøve at bedømme ud fra den vare, den trods
alle ods formår at levere.

Fra : Olesen

Dato : 15-03-05 17:44

> Efter den prøvetur jeg var ude i, så blev bilen skyndsomt afleveret igen
da
> jeg lige havde den oppe på 100. Den er utålelig at køre i på motorvejen.

Relativt, men det rimelig omdr. tal på 3000 ved 100 km/t (som 120 HK Alfa
146)
er ikke voldsomt, og støjniveauet er behersket og 'ørevenlig' modsat
mange andre, og, bevares lidt ældre og større biler.

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-05 18:47

> [...]
> er ikke voldsomt, og støjniveauet er behersket og 'ørevenlig' modsat
> mange andre, og, bevares lidt ældre og større biler.

Jeg har også kørt 145 Km/t gennem tyskland i min gamle Fiesta 1.1.....men
det giver altså hovedpine og det er slet ikke behageligt. Det samme vil jeg
sige om Alto, den er ikke egent til motorvejskørsel i mere end max 15 min.
så bliver det belastende

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-05 11:40

> [...]
> det giver altså hovedpine og det er slet ikke behageligt. Det samme vil
> jeg sige om Alto, den er ikke egent til motorvejskørsel i mere end max 15

ER det ikke i sidste ende et spørgsmål om, hvad man er vant til? Så vidt jeg
husker har du en ganske fin førsteøse, som sikkert er mere a la UFO (min
betegnelse om fx mine forældres Mondeo, hvor man jo knap kan høre, om man
virkelig kører bil eller svæver lydløst gennem landskabet :).

Jeg havde for ½ år siden en Mascot - og det bliver vel ikke værre med støjen
end i sådan en :) Jeg skal heller ikke køre så meget på motorvej, men når
det endelig er skal jeg fra Kbh til hhv Fyn og Aalborg, så det er et par
lange ture (i min målestok) og man skal gerne kunne snakke sammen (var ikke
muligt i Mascotten)

/Kenneth

Fra : anders majland

Dato : 16-03-05 20:33

> [...]
> (min betegnelse om fx mine forældres Mondeo, hvor man jo knap kan høre, om
> man virkelig kører bil eller svæver lydløst gennem landskabet :).

Hvad årgang er det ?
For et par år siden kørte jeg et godt stykke ned i tyskland i en mondeo
st.car 1,8 og den fandt jeg ikke spor bedre end min egen mazda st.car 2,2
årgang 1990

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-05 20:58

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:42388a06$0$29273$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvad årgang er det ?
> For et par år siden kørte jeg et godt stykke ned i tyskland i en mondeo
> st.car 1,8 og den fandt jeg ikke spor bedre end min egen mazda st.car 2,2
> årgang 1990

Bummelum - 2003 tror jeg.

/Kenneth

Fra : Olesen

Dato : 16-03-05 18:16

> [...]
jeg
> sige om Alto, den er ikke egent til motorvejskørsel i mere end max 15 min.

Tror ikke man kan sammenligne sådan en ældgammel Fiesta
med en ny Alto med 63 HK og kun 4000 ved 140 km/t.

Fiesta'en må ha' gået med flere omdr. i sit 4. gear.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 15-03-05 05:51

Mon, 14 Mar 2005 21:37:47 +0100, skrev Olesen, på 19 linier, i
<4235f623$0$58919$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :

> [...]
>og hastigheden taget i betragtning.
>
>Som sagt, ved 100 km/t går den 3000 omdr,
>og det er ikke meget for 1100 kubik og 63HK.

Ja min gamle fiat havde 4200 omdr for de 100 km/t
Men den nappede også de 8000 i 4 gear.
Det kunne da høres

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-03-05 09:53

Olesen wrote:

> Alt er relativt, men jeg vil absolut ikke
> kalde det larm, størrelsen af bilen
> og hastigheden taget i betragtning.
>
> Som sagt, ved 100 km/t går den 3000 omdr,
> og det er ikke meget for 1100 kubik og 63HK.

Det må så være i overdrive.
Min Yoda går 120 ved 3000 i 5. og kan oven i købet overhale (den trækker 170Nm ved 3000o/min).
Den går 8L/100km i snit året rundt, det er jeg godt tilfreds med i betragtning af min
kørestil og den mængde skubbetrafik vi omkring Kbh.

Mvh
Roberto

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-03-05 11:53

> [...]
betragtning af min
> kørestil og den mængde skubbetrafik vi omkring Kbh.

Bil Revyen 2005 siger Alto køre 33,6 km/t på største remskive ved 1000
omdrejninger, så 3000 omdrejninger = 100,8 km/t.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-03-05 11:58

Kim Kristensen wrote:
> [...]
>

> Bil Revyen 2005 siger Alto køre 33,6 km/t på største remskive ved 1000
> omdrejninger, så 3000 omdrejninger = 100,8 km/t.

Jeg tror det skam, men mange biler med mindre motorer er ikke så overhalingsvillige i det
højeste gear :) Faktisk er der mange der ikke kan opnå topfarten i højeste gear, derfor
kaldte jeg det for 'overdrive'.

Mvh
Roberto

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-03-05 16:51

> [...]
overhalingsvillige i det
> højeste gear :) Faktisk er der mange der ikke kan opnå topfarten i højeste

Det "lød" bare som om du ikke troede på det, men du har ret der er mange der
ikke kan trække den af producenten lovede topfart i højeste gear. Den høje
gearing skulle så gerne give lidt igen på komfort og brændstoføkonomi.

Med venlig hilsen Kim

Fra : phk

Dato : 15-03-05 17:41

> [...]

> ikke kan trække den af producenten lovede topfart i højeste gear. Den høje
> gearing skulle så gerne give lidt igen på komfort og brændstoføkonomi.

Det er _meget_ svært at se hvad det er du svarer på - kan du ikke lige skære
det væk som du ikke svarer på, lige som der står på www.usenet.dk/netikette
(der står også en del andet godt, så brug bare en del tid der før du skriver
igen ;))
--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-03-05 18:55

> Det er _meget_ svært at se hvad det er du svarer på - kan du ikke lige
skære
> det væk som du ikke svarer på

Det er let nok at se hvor jeg sidder, her er der sådanne tegn ude i siden >.
Nyeste tekst har ingen, forrige gang en enkelt og gangen før det to osv. I
øvrigt er det en fejl hvis jeg ikke har placeret mit svar nederst hvilket
typisk er under det der bliver svaret på, men ingen alarm for min skyld.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Olesen

Dato : 15-03-05 17:51

> [...]

> ikke kan trække den af producenten lovede topfart i højeste gear. Den høje
> gearing skulle så gerne give lidt igen på komfort og brændstoføkonomi.

-og støjniveauet.
To'yoda lavede et stunt for mange år siden med deres Starlet 1.3S
som havde så højt et 5.gear, at motor og gearkasse sled sig
selv ihjel.

Fra : Olesen

Dato : 15-03-05 17:50

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror det skam, men mange biler med mindre motorer er ikke så
overhalingsvillige i det
> højeste gear :)

Det gælder vel også de blot får år, men i Alto-sammenhæng
væsentlig større biler.
Min fatters 120 HK Alfa 146 (dejlig at sammenligne med),
magter helle ikke alverden i 5. gear fra 80..men opfører sig
vildt når den får 3. og klampen i bund, hvilket også er nødvendigt
hvis den skal flytte sig

> Faktisk er der mange der ikke kan opnå topfarten i højeste gear, derfor
> kaldte jeg det for 'overdrive'.

Forskellen på 4. og 5. gear i en Alto er 500 omdr.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 15-03-05 18:21

Tue, 15 Mar 2005 17:49:36 +0100, skrev Olesen, på 22 linier, i
<42371259$0$58918$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :

>Forskellen på 4. og 5. gear i en Alto er 500 omdr.

JA det er det også i alle biler hvis man finder den rigtige fart

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Olesen

Dato : 15-03-05 18:32

> Tue, 15 Mar 2005 17:49:36 +0100, skrev Olesen, på 22 linier

> JA det er det også i alle biler hvis man finder den rigtige fart

Dvs. udvekslingen ændrer sig i takt med hastigheden eller ?
Nej vel ?

Fra : Karsten Andersen

Dato : 15-03-05 19:12

Tue, 15 Mar 2005 18:32:12 +0100, skrev Olesen, på 15 linier, i
<42371c28$0$58950$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :

>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse

>Dvs. udvekslingen ændrer sig i takt med hastigheden eller ?
>Nej vel ?

Næ men ved 0 km/t er der 0 omdr forskel på 4 og 5 gear.
Enten vil man bare ikke forstå eller .....

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Torben E

Dato : 15-03-05 20:56

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> Dvs. udvekslingen ændrer sig i takt med hastigheden eller ?
> Nej vel ?

Næ, men forskellen gør.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-05 18:33

> højeste gear :) Faktisk er der mange der ikke kan opnå topfarten i højeste
> gear, derfor kaldte jeg det for 'overdrive'.

Hvad er det for biler der ikke kan opnå topfarten i højeste gear?
Jeg kan ikke mindes nogen af dem jeg har kørt i, hvor det har været 4. gear
i stedet for 5.

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 15-03-05 18:44

> Hvad er det for biler der ikke kan opnå topfarten i højeste gear?
> Jeg kan ikke mindes nogen af dem jeg har kørt i, hvor det har været 4.
gear
> i stedet for 5.

Var dên debat ikke også mest for 5-10 år siden ?
Altså dêt, at omdr. begrænseren kunne nåes i 4. gear,
hvilket ikke altid lod sig gøre i det sejere 5. gear.

Mange biler evnede ikke at trække igennem i 5. gearet,
og skulle ha' ekstra vindinger i 4. gearet, og dermed kunne
hives lidt højere op på hastighedsskalaen ?

Fra : Karsten Andersen

Dato : 15-03-05 19:10

Tue, 15 Mar 2005 18:32:41 +0100, skrev "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com>, på 13 linier, i
<42371c40$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

>Hvad er det for biler der ikke kan opnå topfarten i højeste gear?
>Jeg kan ikke mindes nogen af dem jeg har kørt i, hvor det har været 4. gear
>i stedet for 5.

Mener Ford i den gamle M4 eskort opgav topfarten i 4 gear på 1,6
udgaven.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-03-05 09:02

Tom wrote:

> Hvad er det for biler der ikke kan opnå topfarten i højeste gear?
> Jeg kan ikke mindes nogen af dem jeg har kørt i, hvor det har været 4. gear
> i stedet for 5.

Jeg tror ikke at fex en Astra F 1.2 kan i 5.

Måske skal vi skelne imellem 'nominel topfart' og 'køre højeste gear ud'.

Mvh
Roberto

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-03-05 09:03

Tom wrote:

> Hvad er det for biler der ikke kan opnå topfarten i højeste gear?
> Jeg kan ikke mindes nogen af dem jeg har kørt i, hvor det har været 4. gear
> i stedet for 5.

Alle med 'overdrive' gear :)

Idag er 5. ikke så meget et overdrive gear som i 'gamle dage'.

Mvh
Roberto

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-03-05 10:02

> Hvad er det for biler der ikke kan opnå topfarten i højeste gear?

Min Opel Vectra 2,0i - den løber teoretisk set over 270 km/t i 5. gear - og
220 km/t i 4. gear. Derfor er omdrejningerne på motoren simpelthen for lave
i 5. gear, til at bilen kan nå sin absolutte topspeed.

Bevares - der er ikke den store forskel - men den er der.

> Jeg kan ikke mindes nogen af dem jeg har kørt i, hvor det har været 4.
> gear i stedet for 5.

Ok.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-05 12:57

> Min Opel Vectra 2,0i - den løber teoretisk set over 270 km/t i 5. gear -
> og 220 km/t i 4. gear. Derfor er omdrejningerne på motoren simpelthen for
> lave i 5. gear, til at bilen kan nå sin absolutte topspeed.

Vrøvl Jan. Du mener selvfølgelig at dit moment er for lille.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-03-05 15:30

Wed, 16 Mar 2005 12:56:34 +0100, skrev Henrik B., på 15 linier, i
<42381ee8$0$292$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

>"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse

>Vrøvl Jan. Du mener selvfølgelig at dit moment er for lille.

Skal vi tage den igen

Næ han har bare ikke HK nok under de 4K omdr.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-03-05 17:02

> Vrøvl Jan. Du mener selvfølgelig at dit moment er for lille.

Korrekt - du og Karsten har begge ret - det ville være rart med et par
hundrede heste mere..

/Jan W Nielsen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 17-03-05 08:36

Wed, 16 Mar 2005 17:01:57 +0100, skrev Jan W Nielsen, på 8 linier, i
<423857d1$0$247$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

>Korrekt - du og Karsten har begge ret - det ville være rart med et par
>hundrede heste mere..

Bare det ikke er dem med 4 ben.
Jeg har sgu ikke plads til dem.

200 Hk mere med 6 ben vil være rart.