for mange km til benzin :-(
Fra : taina

Dato : 13-03-05 00:27

Hejsa!

Jeg er den lykkelige indehaver af et nyt job Desværre ligger jobbet et
stykke vej fra hvor jeg bor, og da det er et vikariat foretrækker jeg at
blive boende. Det betyder, at jeg kommer til at køre mindst 1500 km i ugen
(og her taler vi altså kun om det _allermest_ nødvendige)

Nu er sagen, at jeg har en yndig lille polo med 19 somre på bagen - desværre
en benzindyt. Den er på gule plader og løber 12-13 km literen, og jeg tænker
at med så mange km, som jeg skal til at køre, så kan det vel noget bedre
betale sig med en diesel-dyt.

Men øv! Jeg købte potten i november (hvor den også blev synet), og har siden
kastet pænt mange penge i den til reparationer. To gange værksted per måned
har været normen - indtil den sidste halvanden måned, hvor den har kørt
perfekt. Jeg har på fornemmelsen, at den lige er kommet over børnesygdommene
og nu faktisk er en fin-fin bil. Og så har man jo ikke ret meget lyst til at
skifte ud - især ikke når man ikke ved, hvad man så får - om det er samme
omgang igen.

Jeg har forelsket mig ret grundigt i lupoen, men som økonomien vender lige
nu, kommer det nok ikke til at ske. Har ellers overvejet punto, picanto
eller nissan micra i en brugt udgave - til sådan en 30-40.000, men det
skulle jo først være om et år eller to. (Kan de overhovedet fås i
diesel-udgave?)

Lige nu er valget nok en lignende bil - altså til en omkring 15.000 kroner.
Hvad siger de kloge hoveder? Hvordan ser "fortjeneste ved diesel" kontra
"risiko for en masse reparationer" - regnestykket ud? (Må hellere lige sige,
at vikariatet i første omgang er året ud.) Kan det betale sig at gå i banken
og låne gysserne til en lidt dyrere bil?

mvh. tina

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-03-05 08:01

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse
Det betyder, at jeg kommer til at køre mindst 1500 km i ugen
> (og her taler vi altså kun om det _allermest_ nødvendige)

Afh. af omkostningerne til afskrivningen, er reglen at du skal køre 20-25
kKm. pa., for at det økonomisk kan svare sig. Men nu er jeg ikke imponeret
over Polo'ens forbrug, så regn du bare med at den er "hjemme", en af de
nævnte benz-biler kan dog forsvares.

> Men øv! Jeg købte potten i november (hvor den også blev synet), og har
> siden
> kastet pænt mange penge i den til reparationer.

Sådan er det med gl. biler, især hvis man ikke "skruer selv". Det er dyrt at
være fattig :(. Så hvis pengene bruges til en nyere bil, hvor man ikke
sandsynligvis ikke får helt så mange rep, kan et lån nok godt svare sig. Du
bliver jo afh. af den + den køre mange km. og det slider. Prøv at få en med
viden&erfaring til at hjælpe med udvælgelsen og købet, stol ikke på nogen,
det kan blive DYRT, jvf dine erfaringer m. Polo'en.

> Lige nu er valget nok en lignende bil - altså til en omkring 15.000
> kroner.
> Hvad siger de kloge hoveder?

At jeg ville se efter en nyere,bedre lille bil, jvf du bliver afhængig af
den, diesel el ej.

Fra : anders majland

Dato : 14-03-05 11:01

> [...]
> blive boende. Det betyder, at jeg kommer til at køre mindst 1500 km i ugen
> (og her taler vi altså kun om det _allermest_ nødvendige)

Hvorlænge varer vikariatet ?
Lyder "voldsomt" at købe "ny" bil pga det

> Nu er sagen, at jeg har en yndig lille polo med 19 somre på bagen

Nu du har ofret penge på at få den godt kørende tror jeg det billigste er at
køre videre i den - hvis du tror på at den kan holde til de mange km.

> Lige nu er valget nok en lignende bil - altså til en omkring 15.000
> kroner.

Biler i den prisklasse er lotterisedler ... Jeg vil sige køre poloen helt
ned ....

/A

Fra : JK

Dato : 14-03-05 12:57

On Sun, 13 Mar 2005 00:27:08 +0100, "taina"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

> [...]
>at vikariatet i første omgang er året ud.) Kan det betale sig at gå i banken
>og låne gysserne til en lidt dyrere bil?

Det er ren lotteri at købe så billige biler, både 15 og 40 tusinde.

Lupo'en som TDI vil jeg sige du skal holde dig fra. Det er da
skrækkelige historier man har læst om reparationer på over 30.000 kr.
for et turbo havari.

Så kør du hellere videre. Benzinen er ganske vist dyr. Men så tag
toget.

mvh

John

Fra : taina

Dato : 15-03-05 22:43

Tak til jer alle. Jeg tygger lidt videre