Irriterende DUG!
Fra : Lasse Rønlev

Dato : 13-03-05 00:23

Hej NG!

Jeg har en '95 Fiat Punto! Den kører som en drøm, men et problem er pisse
irriterende: Den dugger en hel del på ruderne.

Det lugter slet af kølevand i kabinen, og den bruger heller ikke vand, hvad
jeg lige umiddelbart kan måle i hvert fald, så det kan vel ikke være fordi
der er en utæt slange/radiator? Kan der samle sig andet vand / kondens, som
forårsager det?

- Eller kan det bare være en vintervåd bil, der trænger til sommer? Jeg har
nemlig kun haft den siden nytår, såeh...

Jeg synes jo bare, at varm luft fra en blæser må være varm luft... og dermed
fjerne duggen... Imidlertid går det MEGET langsomt i min bil.... Og den
holder slet ikke sideruderne fri... hvilket også er drønirriterende...

Så bud modtages gerne!
Lasse

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-03-05 00:39

> [...]
> den holder slet ikke sideruderne fri... hvilket også er drønirriterende...

Det er såmænd såre simpelt - og remediet er udluftning, udluftning og så
atter udluftning
Jeg plejer altid at åbne et par vinduer natten over, men det er jo nok kun
et brugbart råd når du har bilen holdende i din egen garage
Ellers gælder det om at køre et par gode lange ture, varme godt op i
kabinen, og så åbne vinduerne og lufte ud.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-03-05 08:08

> Det er såmænd såre simpelt - og remediet er udluftning, udluftning og så
> atter udluftning

Det kræver den er "tør", at fx. måtterne er tørre. Så hvis der står et
"fuglebad" i bunden af bilen, skal det væk først, læs: Er den tæt, så der
ikke kommer vand ind ved fx. døre el. vinduer?.

Fra : K ö n i g

Dato : 13-03-05 08:52

"Lasse Rønlev" <spamlasse@roenlev.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den holder slet ikke sideruderne fri... hvilket også er drønirriterende...

Det lyder som at dit luft/varmesystem står på "recirkulation" . . . . . .
når den gør det - så får du akkurat disse symptomer !

MVH Peter König

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 13-03-05 12:22

Det har jeg også tænkt - Altså at symptomerne tyder på det... Men nej... Det
står rigtigt nok...
Desværre...

Lasse

Fra : Kim Olsen

Dato : 13-03-05 12:59

Jeg oplever det samme om vinteren i min Kia Clarus, men det er vist desværre
kun fugtige måtter og et ikke alt for godt blæsersystem der er årsagen.
I frostvejr og om sommeren er der ingen problemer.
Løsningen her er dog enkel - jeg tænder for airconditionen i 5-10 minutter,
og bilen er 100% afdugget.

Kim Olsen

Fra : S.B.

Dato : 13-03-05 20:50

> [...]
> den holder slet ikke sideruderne fri... hvilket også er drønirriterende...

kan du holde hænderne over luften når bilen har drifttemperatur uden det
føles meget varmt?
konen havde samme problem i hendes, det var termostaten der var stået af, så
den stod konstant åben og der kom stort set ikke varm luft ind i kabinen

Steen