Ford Sierra spær?
Fra : Jack Frandsen

Dato : 12-03-05 23:36

Davs, har forgæves forsøgt og finde noget info på bagtøj til sierra mht spær
på de forskellige modeller...
Ville gerne vide om der er forskel på en alm 2.0, xr4i og cossi(både spær og
gearing)

Mvh JackF

Fra : Basil

Dato : 13-03-05 07:15

Jack Frandsen wrote:
> [...]
> på de forskellige modeller...
> Ville gerne vide om der er forskel på en alm 2.0, xr4i og cossi(både spær

En nem løsning ville være at finde et alm. bagtøj hos en hugger, og lave
ESAB spær på det.
Kai

Fra : Jens Andersen

Dato : 13-03-05 13:07

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse
> spær
> og

> En nem løsning ville være at finde et alm. bagtøj hos en hugger, og lave
> ESAB spær på det.
> Kai

Der er da også mulighed for at lave et "Bøhlerspær"

Bagtøj og bagtøjsgearing er ens på de 3 omtalte Sierramodeller. Cosworth dog
kun hvis det er fra en 4x4 Det er kun Cosworthbagtøjet der har et svagt spær
som std.

Hilsen Jens

Fra : Jack Frandsen

Dato : 13-03-05 14:07

> En nem løsning ville være at finde et alm. bagtøj hos en hugger, og lave
> ESAB spær på det.

??? og det er? og hvad er Bøhlerspær? Har en kammerat med en corolla gt
coupe, hvor han siger den er godt med spær på(standard, ved ikke hvor meget)
men skal love for det er noget anderledes og stå fx sidelæns med. Så ville
være fedt hvis jeg kunne finde et bagtøj med mere spær end standard til min
sierra(dohc)

Fra : Jens Andersen

Dato : 13-03-05 14:25

"Jack Frandsen" <jf@bryllemafia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være fedt hvis jeg kunne finde et bagtøj med mere spær end standard til

Esab og Bøhler er svejseelektroder (hehe) så disse typer spær må
være 100%

Fra : alexbo

Dato : 13-03-05 14:46

"Jack Frandsen" skrev

> Så ville være fedt hvis jeg kunne finde et bagtøj med mere spær end
standard til min sierra(dohc)

Som standard er der ikke spær hverken på din eller din kammerats bil.
Man kan få en mistanke om at du ikke helt har styr på det med spær.
Spær betyder at man begrænser mulighederne for at lade de 2 udgangsaksler
køre med forskellig hastighed.

Ingen spær gør at det ene trækkende hjul kan stå stille mens det andet kører
rundt, det er det der gør at man kan sidde fast i sne/is, selv om det ene
hjul står tørt.
100% spær betyder at de altid kører med samme hastighed, det vanskeligt at
køre om hjørner med, der skal det ene hjul jo kunne køre hurtigere end det
andet.

Almindeligt spær ligger der i mellem, om det er mere eller mindre betyder
ikke ret meget, det modvirker hjulspin på det ene hjul, og spærrer ikke så
meget at man ikke kan køre om hjørner.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jack Frandsen

Dato : 13-03-05 16:55

> Som standard er der ikke spær hverken på din eller din kammerats bil.
> Man kan få en mistanke om at du ikke helt har styr på det med spær.
Tak'er for forklaringen! Men hvis vi så siger fx, hvis vi begge køre
rundt i en rund kørsel og pludselig giver fuld gas, begge hans baghjul
begynder og spinde, og han står siddelæns, men min letter nærmest bare det
inderste hjul og det snure rundt, og det anden triller bare med rundt med
normal fart... Snakker vi her mere om undervogn så? Altså grunden til
forskellen mellem de 2 bilers reaktion?

Fra : alexbo

Dato : 13-03-05 17:16

"Jack Frandsen" skrev

> [...]
> inderste hjul og det snure rundt, og det anden triller bare med rundt med
> normal fart... Snakker vi her mere om undervogn så? Altså grunden til

Ja, hvis du kunne holde hjulene på vejen kunne du også spinne med begge
hjul.
Et spær får ikke dine hjul til at blive på vejen.
Hvis du vil vide om Corrollaen har spær, så løft det ene trækkende hjul, og
se om bilen kan køre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ham Selv

Dato : 14-03-05 20:48

> [...]
> inderste hjul og det snure rundt, og det anden triller bare med rundt med
> normal fart... Snakker vi her mere om undervogn så? Altså grunden til

Hårdere undervogn og flere HK .....

OZ3BTO

Fra : Esben Zimmermann

Dato : 13-03-05 18:36

"alexbo" skrev > "Jack Frandsen" skrev
> Som standard er der ikke spær hverken på din eller din kammerats bil.

Hej Alexbo!

En corolla GT AE 86 er fra 86-88 standardmonteret med spær!

mvh
Esben

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : alexbo

Dato : 13-03-05 19:14

"Esben Zimmermann" skrev

> En corolla GT AE 86 er fra 86-88 standardmonteret med spær!

Du har ret, det havde jeg glemt.

Men man får nu alligevel ikke en Sierra til at køre som en Corrolla GT, ved
at montere spær.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 13-03-05 19:25

Hejsa!

alexbo tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Men man får nu alligevel ikke en Sierra til at køre som en Corrolla
> GT, ved at montere spær.

Håret tilbage, armen ud af vinduet og sige som en motor med munden, kan
nu hjælpe en hel del

/Brian

Fra : Basil

Dato : 13-03-05 16:46

Jack Frandsen wrote:

> [...]
> være fedt hvis jeg kunne finde et bagtøj med mere spær end standard til

ESAB-spær kaldte man det i gamle dage, da folk kørte rally med billige og
alm. biler.
De fik lavet spær ved at svejse diff'et sammen, derfra navnet ESAB-spær.
Jeg tror ikke det er egnet til biler der skal bruges til transport.
Kai