Orienterende køreprøve, hvordan er det nu ~
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-05 09:39

Hvis nu man bliver taget for at køre for hurtigt og man derefter skal til
orienterende køreprøve, hvordan foregår det så lige ?
Skal man også til teoriprøve ?
Skal man have både teori og køre undervisning ?
Andet som jeg har overset ?
Nogen som evt. har prøvet det og som vil dele ud af sine erfaringer ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Henning

Dato : 12-03-05 09:54

On Sat, 12 Mar 2005 09:38:37 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

> [...]
>Andet som jeg har overset ?
>Nogen som evt. har prøvet det og som vil dele ud af sine erfaringer ?

Rent hypotetisk kan du ringe til den lokale politistation og bestille
tid til både teori- og køreprøve. Men sandsynligheden for at du dumper
i een af prøverne er meget stor, og du skal så aflevere kortet til du
består.
I praksis tilmelder du dig en køreskole, får nogle timers teori og
køreundervisning (så du kommer af med alle de dårlige vaner man pr.
automatisk opbygger gennem årene Derefter består du uden problemer
både teoretisk og praktisk prøve.
Alternativt kan du udvide dit nuværende kort med stor hænger, lastbil
eller motorcykel. Fordelen ved dette er, at du får noget mere for
pengene, og vigtigst, dumper du til en af disse prøver skal du ikke
aflevere dit nuværende b-kort.Du skal blot være opmærksom på, at du
skal påbegynde denne undervisning inden der afsiges dom i den
oprindelige sag.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-03-05 10:14

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

Du skal blot være opmærksom på, at du
> skal påbegynde denne undervisning inden der afsiges dom i den
> oprindelige sag.

"Inden" og "dom"??, skal man idømmes "orienterende k.prøve". Er det ikke
bare et krav man modtager, dvs = en bøde, bare skærpet?.. .

Fra : Henning

Dato : 12-03-05 10:22

On Sat, 12 Mar 2005 10:13:53 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>>
>"Inden" og "dom"??, skal man idømmes "orienterende k.prøve". Er det ikke
>bare et krav man modtager, dvs = en bøde, bare skærpet?.. .

I forbindelse med overskridelse af hastighedsgrænsen med mere end 60%
skal du møde op i retten og modtage din dom på betinget frakendelse af
førerbeviset. Så det er ikke bare et brev

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : blue

Dato : 12-03-05 10:55

> I forbindelse med overskridelse af hastighedsgrænsen med mere end 60%
> skal du møde op i retten og modtage din dom på betinget frakendelse af
> førerbeviset. Så det er ikke bare et brev

Det er ikke korrekt. Såfremt sigtede erkender forholdet, betaler bøden og
vedtager den betingede frakendelse, kan det klares udenretslig.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-05 10:11

Henning wrote:

> Alternativt kan du udvide dit nuværende kort med stor hænger, lastbil
> eller motorcykel.

Jeg har både lastvogn, bus og hænger kort, men mangler MC.
Vil det sige at jeg "bare" kan tage et MC kort og så er den skid slået ?

OK.

Fra : Henning

Dato : 12-03-05 10:24

On Sat, 12 Mar 2005 10:10:35 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Jeg har både lastvogn, bus og hænger kort, men mangler MC.
>Vil det sige at jeg "bare" kan tage et MC kort og så er den skid slået ?

Ja, når du møder op i retten forklarer du dommeren at du enten lige
har taget motorcykelkort eller er i gang med det. Det noteres i
papirerne, og når kørekortet foreligger har du opfyldt kravene mht.
ny, orienterende kørepeøve.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : blue

Dato : 12-03-05 11:01

> Ja, når du møder op i retten forklarer du dommeren at du enten lige
> har taget motorcykelkort eller er i gang med det.

Det er dommeren sådan set ligeglad med. Dommeren skal blot erklære om
tiltalte er skyldig eller uskyldig og afsige dommen. Hvordan tiltalte klarer
den kontrollerende køreprøve, er for dommeren irrelevant.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-03-05 09:56

> [...]
> orienterende køreprøve, hvordan foregår det så lige ?
> Skal man også til teoriprøve ?
> Skal man have både teori og køre undervisning ?

JA!

Enten var fotovognen eller skiltningen overset

> Nogen som evt. har prøvet det og som vil dele ud af sine erfaringer ?

Kan jeg (desværre) ikke sige noget om, da oplevelsen mangler.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-05 10:12

Uffe Bærentsen wrote:

> JA!
>
> Enten var fotovognen eller skiltningen overset

Der var ikke nogen fotovogn og skiltningen havde jeg set.
Problemet er bare det, at jeg selv er 100% sikker på, at Politiet har målt
forkert med deres radar/laser og lagt 20 km oven i den reele hastighed, men
det kan jeg jo nok ikke gøre noget ved desværre

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-03-05 10:41

> [...]
> forkert med deres radar/laser og lagt 20 km oven i den reele hastighed,
> men det kan jeg jo nok ikke gøre noget ved desværre

Spørg efter en kalibreringsrapport på deres udstyr.
Deres udstyr SKAL kontrolleres med forskrevne intervaller.
Bliver det ikke gjort, så er målingen værdiløs, da udstyret kan vise
forkert.

Bed om en redegørelse for hvordan målingen bliver foretaget.

Kort sagt, forsøg alt hvad du kan, at så tvivl om rigtigheden af deres
måling.

Alt dette skal du naturligvis kun gøre hvis du er 110% sikker.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-03-05 21:37

Uffe Bærentsen wrote:

> [...]
> måling.
>
> Alt dette skal du naturligvis kun gøre hvis du er 110% sikker.

Jeg er faktisk 112% sikker, men jeg tvivler på at det nytter noget, da der
var ca. 15-20 aspiranter fra Politiskolen som vidner + de 2-3 betjente i
uniform.
Jeg må bare prøve at forklare dommeren, at jeg lå bag en lastvogn, som så
blinkede til venstre og bremsede, hvorefter jeg trak uden om og netop da jeg
var på siden af den, der skulle jeg have kørt de 89 km/t.
Det er jo fysisk umuligt, hvis vi antager at lastvognen kørte omkring de 50
km/t.
Ydermere kørte der en Transit foran lastvognen og den kørte hurtigere end
mig, men den blev ikke stoppet og da jeg spurgte betjenten hvordan det ku'
være, så sagde han "Nu var det jo dig, vi målte, vi kan jo ikke stoppe
alle".
Men lad os nu se, jeg tror at jeg går i gang med at spare op til lidt
teori/køre prøve

Fra : Torben E

Dato : 12-03-05 10:04

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message
> Hvis nu man bliver taget for at køre for hurtigt og man derefter skal til
> orienterende køreprøve, hvordan foregår det så lige ?
> Skal man også til teoriprøve ?

Ja

> Skal man have både teori og køre undervisning ?

Ikke nødvendigvis, men det er nok en god ide.

> Andet som jeg har overset ?

Tror jeg ikke.

> Nogen som evt. har prøvet det og som vil dele ud af sine erfaringer ?

Ja da :-/

Torben E

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-05 10:13

Torben E wrote:

> Ja da :-/

Vi er i samme båd

Fra : Torben E

Dato : 12-03-05 15:55

> Vi er i samme båd

Må jeg spørge om hvor hurtigt, og i hvlken zone ?

Torben E

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-05 17:20

Torben E wrote:

> Må jeg spørge om hvor hurtigt, og i hvlken zone ?

Det må du såmænd gerne.
Jeg blev, ifølge betjenten, målt til 89 km/t og vil blive noteret for 89 - 6
= 83 km/t.
Jeg selv er 100% sikker på, at jeg ikke kørte over 70 km/t, men der er
desværre nok ikke så meget at gøre ved det
Du kan evt. læse lidt mere om det her:
i news:dk.videnskab.jura

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-03-05 18:53

> Det må du såmænd gerne.
> Jeg blev, ifølge betjenten, målt til 89 km/t og vil blive noteret for 89 -
> 6 = 83 km/t.

Øh, mener ellers det kun er 3 km/t som fratrækkes det målte?
Det afhænger måske af hvad du blev "fanget" med? Laser, foto andet?

Mvh

Emil

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-03-05 21:38

Emil Jensen [2100] wrote:

> Øh, mener ellers det kun er 3 km/t som fratrækkes det målte?

Betjenten sagde 89 - 6 = 83 km/t og det var det han ville skrive.

> Det afhænger måske af hvad du blev "fanget" med? Laser, foto andet?

Jeg tror at det var enten en laser eller en radar.

Fra : blue

Dato : 12-03-05 10:16

> Hvis nu man bliver taget for at køre for hurtigt og man derefter skal til
> orienterende køreprøve, hvordan foregår det så lige ?

En *kontrollerende* køreprøve består af både en praktisk og en teoretisk
prøve.

Består man ikke prøven første gang, eller undlader man at gå op til prøven,
vil førerretten blive inddraget. Da prøven består af en teoretisk og en
praktisk prøve, vil førerretten således blive inddraget såfremt man ikke
består teoriprøven eller den praktiske prøve.

Hvis man 3 gange har aflagt kontrollerende køreprøve uden at bestå, eller
der forløber 3 år eller mere, før prøven bestås, skal eventuelle yderligere
prøver bestås til alle de kategorier, som man ønsker at generhverve kørekort
til.

Hvis man i prøvetiden begår endnu en forseelse, som i sig selv ville have
givet en betinget frakendelse, bliver førerretten frakendt ubetinget.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-03-05 15:50

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message

> Nogen som evt. har prøvet det og som vil dele ud af sine erfaringer ?

Da jeg skulle til en orient. tog jeg kontakt til den lokale køreskole for at
få generhvevelse.
Det var et teori kursus på en weekend til 2k og 3kørertimer lige til at få
de værste uvaner væk som MIB ville se sig gale på.

Jeg vil anbefale teorikurset da man ikke kan huske en knolderhat af teorien
og den specielle måde de spørger på skal man lige ind i igen.
Det kursus jeg tog var ikke som man kender det fra man tog pappet - det
eneste formål dette kursus havde var at tæske teorien igennem så vi kunne
bestå det - altså ikke terpe en masse skilte el. andet.

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-05 17:23

Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> det eneste formål dette kursus havde var at tæske teorien igennem så
> vi kunne bestå det - altså ikke terpe en masse skilte el. andet.

OK, jeg tog hænger kort til lastvogn/bus for ca. 5 år siden og det havde jeg
ingen problemer med, hverken teori eller kørsel.
Men det er nok ikke nogen skade til, at få det frisket lidt op inden

Fra : Mogens

Dato : 20-03-05 18:02

On Sat, 12 Mar 2005 09:38:37 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Andet som jeg har overset ?

Man må håbe, de når at behandle din sag
(klip i kørekortet)

Mvh...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-03-05 18:57

Mogens wrote:

> Man må håbe, de når at behandle din sag
> (klip i kørekortet)

Mon ikke de gør, det var vist først omkring september, at de ville indføre
klippekortet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 6 GB video online

Fra : blue

Dato : 20-03-05 21:40

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Man må håbe, de når at behandle din sag
> (klip i kørekortet)

Pers sag vil ikke være omfattet af klippekortsystemet, idet hans
overtrædelse i sig selv er til en betinget frakendelse.