Hvilken stationcar til under 60.000
Fra : Mads Madsen

Dato : 09-03-05 22:45

Hej NG

Kæresten og jeg har fået afkom og er derfor vokset lidt ud af vores Peugeot
106. Vi leder derfor efter en brugt men god stationcar eller anden rumelig
bil til under 60.000.

Vi går efter at bilen skal være rimelig mht. vedligehold, helst ikke have
kørt ret meget mere end 100.000 km, være pæn og komfortabel, men først og
fremmest praktisk.

Vi har kigget lidt på dba.dk og fundet frem til biler som Opel Astra st.car,
Ford Escort st.car, Fiat Palio st.car, Dawoe Nubira st.car. mm. Men vi ved
ikke så meget om biler og specielt ikke hvilke modeller der er "sikre valg"
når man skal købe brugt.

Vi vil derfor gerne have nogle forslag til valg af mærke, model, årgang, km.
tal. til under 60 kilokroner. Og også gerne tips om hvad vi absolut skal
holde os fra.

På forhånd tak for hjælpen.

/Mads

Fra : Esben Tærsker

Dato : 09-03-05 23:01

Mads Madsen wrote:
> [...]
> tal. til under 60 kilokroner. Og også gerne tips om hvad vi absolut skal

Jeg ville kigge efter noget i denne stil:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=510700038&page=8

....han kan sikkert presses på de sidste 5000,- kr...:)

/Esben

Fra : Mogens

Dato : 09-03-05 23:08

On Wed, 09 Mar 2005 23:00:34 +0100, Esben Tærsker <esben@essers.dk>
wrote:

>Jeg ville kigge efter noget i denne stil:
>http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=510700038&page=8

Har du haft een? -> Det har jeg og fra ny!

Motoren er for lille ift. vognens størrelse, hvorfor man kører med
speederen on/off (næppe gunstigt for forbruget). Dækkene slides
lynhurtigt hæl og tå (næppe over 35.000 km), hvorfor den lyder som en
sporvogn. Min havde heldigvis sportsæder med sidesstøtte, men de var
meget hårde.

Mvh Mogens

Fra : Esben Tærsker

Dato : 09-03-05 23:40

Mogens wrote:

> [...]
> lynhurtigt hæl og tå (næppe over 35.000 km), hvorfor den lyder som en
> sporvogn. Min havde heldigvis sportsæder med sidesstøtte, men de var

Nej, men jeg har for 3-4 uger siden købt en 3-dørs fra '95 med samme
motor, som jeg indtil videre er ganske tilfreds med.
Så vidt jeg kan se vejer stationcar'en kun 50 kg mere, så jeg tror det
er et fedt..
Jeg må dog indrømme, at der ikke er så meget ryk i den som jeg havde
forventet af en 1,8'er, men det er nok til mig.
Til gængæld har den rigeligt med bundtræk. Det mærkes tydeligt når jeg
spænder min kasse-trailer efter den. Den mærkes nemlig stort set ikke...:)

/Esben

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 10-03-05 09:30

Mads Madsen wrote:
> [...]
> kørt ret meget mere end 100.000 km, være pæn og komfortabel, men først og

Hvorfor er det en prioritet at den skal have gået under 100.000? Regner
i med selv at lægge en masse kilometer på den? Hvad så med brændstoføkonomi?

> [...]
> ikke så meget om biler og specielt ikke hvilke modeller der er "sikre valg"

Mange vil nok sige at Escort'en og Astra'en er nogle rustbunker. Det
bliver i hvert fald tit nævnt her i gruppen - jeg ved ikke om det passer
for Astra'en, men jeg har da set Escort'er med rust som man skulle tro
var løgn.

Fra : Mads Madsen

Dato : 10-03-05 21:43

Lars L. Hansen wrote:
> Hvorfor er det en prioritet at den skal have gået under 100.000?
> Regner i med selv at lægge en masse kilometer på den? Hvad så med
> brændstoføkonomi?

Du har ret. Det er en forglemmelse i mit indlæg. Vi kører fra Herfølge til
Kbh, hver dag og har familie i både Århus og Holland, så vi kører nok
omkring 30.000 om året. Brændstoføkonomi og km.tal er derfor også vigtige
parametre.

> [...]
> bliver i hvert fald tit nævnt her i gruppen - jeg ved ikke om det
> passer for Astra'en, men jeg har da set Escort'er med rust som man

Øv da. Det er ellers dem der er flest af til salg. Og til en rimelig pris
oven i købet.

/Mads

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-03-05 09:29

Mads Madsen wrote:

> Øv da. Det er ellers dem der er flest af til salg. Og til en rimelig
> pris oven i købet.

Jeg har set både Escorter og Astraer, som var endog meget rustne, det hele
afhænger i høj grad af hvordan de er blevet anti-rust behandlet gennem
tiden.
Mht Astra, så er de nyeste årgange ikke så slemme til at ruste.
Og hvorfor lige Escorten har det voldsomme rust problem, det ved jeg
faktiskt ikke, f.eks. Mondeo'erne fra samme årgange er jo ikke nær så slemt
angrebet.
Jeg var med til at tjekke en 96'er Escort igennem forleden dag og det var
ganske uhyggeligt at se, hvor meget den var angrebet.
Den skulle have lavet 2 døre, for + bag klap, paneler, bagvanger,
skærmkanter, bagpanel, bagskærme, forskærme, dørstolper, + en hel del i
bundens forskellige samlinger og + alt det "løse".
Bilen havde aldrig været i nærheden af undervognsbehandling og det tror jeg
er der grunden ligger.
Men jeg har også set flere eksempler på Astra'er, som har været totalt
rådnet væk.
Sørg for at tjekke godt efter inden evt. køb, om den er angrebet og om den
er løbende rust-beskyttet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-03-05 12:51

Mads Madsen skrev:
> Fiat Palio st.car

Jeg synes den her virker rigtig fornuftig:
Fiat Palio 1,2 75 st.car 5d

Km: 44.000
År: 1/1998
Pris: kr. 59.900

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=170900146&page=1

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 10-03-05 15:32

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg synes den her virker rigtig fornuftig:
> [...]

Godt nok er der ikke kørt mange km i den, men den er fra januar '98, så den
er jo 7 år og 2 måneder gammel, så mon ikke der kan slås 5.000-6.000 kr af
på den? Synes nemlig det er en lidt høj pris for en bil i den alder og lille
motorstørrelse?

Mvh

Emil

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-03-05 15:34

Emil Jensen [2100] skrev:

> [...]
> 5.000-6.000 kr af på den? Synes nemlig det er en lidt høj pris for en
> bil i den alder og lille motorstørrelse?

Det ved jeg nu ikke.....
Sammenligner man med andre tilsvarende Palio'er, så har de til samme pris
kørt mange flere km....
Så jeg tror prisen er helt ok

Fra : Mads Madsen

Dato : 10-03-05 21:55

Søren C. Fischer wrote:
> Jeg synes den her virker rigtig fornuftig:
> Fiat Palio 1,2 75 st.car 5d
>
> Km: 44.000
> År: 1/1998
> Pris: kr. 59.900

Ja, den havde jeg faktisk også kigget på, men er motoren ikke lige lovlig
lille til den størrelse bil?

Ellers ser den da fin ud.

/Mads

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-03-05 22:59

Mads Madsen skrev:

> Ja, den havde jeg faktisk også kigget på, men er motoren ikke lige
> lovlig lille til den størrelse bil?
>
> Ellers ser den da fin ud.

Det er ingen racer, men 75-maskinen er faktisk en ganske ok maskine

En Palio 100 er helt sikkert mere kraft (samme maskine som Bravo/a og Marea
100). Det er en 1.6 16V med 103hk.
Men de er jo også dyrere....
Jeg ville aldrig købe en Palio st.car, men jeg har også andre behov/lyster

Personligt synes jeg, at det er en ok bil, og kvaliteten ville jeg ikke være
det mindste nervøs ved