/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bremser hænger - løsning?
Fra : Morten


Dato : 08-03-05 21:14

Hej

Jeg har en ældre Fiat Uno som hidtil har kørt meget problemfrit, men her den
sidste tid har den ikke kørt ret godt:

Den er meget svær at få op i fart hvis den ikke har kørt min. 15 min ... den
kan stortset ikke accelrere i 5. gear, så jeg er nød til på motorvejen at
køre meget længe i 4. gear med speederen helt i bund til jeg når op på 110
(normalt ville jeg skifte ved 80) og den accelrere kun når det går ned af
bakke - så kan jeg skifte til 5. og holde den helt i bund for blot at holde
farten.

Jeg tror bremserne hænger, for når jeg stopper for rødt stopper den rimelig
brat op og triller ikke selvom vejen fælder, så jeg giver dette og det kolde
vejr skylden.

Er det med bremserne noget man selv kan lave? - og i givet fald - er der
nogen der kan forklare en nogen lunde hvordan jeg griber det an (jeg har
stort set ingen erfaring med biler) - evt. links til beskrivelser der kan
hjælpe ..

/Morten



 
 
Esben Tærsker (08-03-2005)
Kommentar
Fra : Esben Tærsker


Dato : 08-03-05 21:38

Morten wrote:
> Hej
>
> Jeg har en ældre Fiat Uno som hidtil har kørt meget problemfrit, men her den
> sidste tid har den ikke kørt ret godt:
>
> Den er meget svær at få op i fart hvis den ikke har kørt min. 15 min ... den
> kan stortset ikke accelrere i 5. gear, så jeg er nød til på motorvejen at
> køre meget længe i 4. gear med speederen helt i bund til jeg når op på 110
> (normalt ville jeg skifte ved 80) og den accelrere kun når det går ned af
> bakke - så kan jeg skifte til 5. og holde den helt i bund for blot at holde
> farten.
>
> Jeg tror bremserne hænger, for når jeg stopper for rødt stopper den rimelig
> brat op og triller ikke selvom vejen fælder, så jeg giver dette og det kolde
> vejr skylden.
>
> Er det med bremserne noget man selv kan lave? - og i givet fald - er der
> nogen der kan forklare en nogen lunde hvordan jeg griber det an (jeg har
> stort set ingen erfaring med biler) - evt. links til beskrivelser der kan
> hjælpe ..
>
> /Morten
>
>
Hvis en bremse hænger vil den meget hurtigt blive meget varm. Kør en
tur, og gå så rundt og mærk på dine fælge. Du burde ikke være i tvivl
hvis det er tilfældet.
Har den nogen mislyde? Er den svær at få i gear? Det kunne måske også
være gearkasse/kobling der er ved at give op.

-Blot et gæt fra en elektrikker...:)

/Esben

Morten (08-03-2005)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 08-03-05 22:22

"Esben Tærsker" <esben@essers.dk> skrev i en meddelelse
news:422e0d1e$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvis en bremse hænger vil den meget hurtigt blive meget varm. Kør en
> tur, og gå så rundt og mærk på dine fælge. Du burde ikke være i tvivl
> hvis det er tilfældet.

Det vil jeg prøve næste gang

> Har den nogen mislyde? Er den svær at få i gear? Det kunne måske også
> være gearkasse/kobling der er ved at give op.

Den kan godt finde på at lave pibe (hyle) lyde hvis rattet er drejet meget
lidt - så kan man lige give det et sving til den modsatte side og stoppe
det... det kommer og går ....

Den er ikke svær at få i gear, men den gør nogle gange det i 1. og bak, at
den ikke kan komme i hak - så skal man lige tage den ned igen og løfte
koblingen kort, og så virker den fint ... men sådan har det været længe så
det er ikke kommet sammen med dette...


----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1702 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk



Soren Pedersen (08-03-2005)
Kommentar
Fra : Soren Pedersen


Dato : 08-03-05 22:11


>
> Er det med bremserne noget man selv kan lave? - og i givet fald - er der
> nogen der kan forklare en nogen lunde hvordan jeg griber det an (jeg har
> stort set ingen erfaring med biler) - evt. links til beskrivelser der kan
> hjælpe ..
>

Hvis du ikke har 100% styr på hvad det er du har med at gøre ( og jeg
læser dit indlæg som at det har du ikke ), er bremserne en af de ting du
absolut bør holde dig fra.
De menneskelige konsekvenser af dine fejl kan blive overskuelige.

Min mening ihvertfald.

Mvh
Søren

Morten (08-03-2005)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 08-03-05 22:24

"Soren Pedersen" <smpFJERN@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
news:422e14fb$0$82425$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Hvis du ikke har 100% styr på hvad det er du har med at gøre ( og jeg
> læser dit indlæg som at det har du ikke ), er bremserne en af de ting du
> absolut bør holde dig fra.
> De menneskelige konsekvenser af dine fejl kan blive overskuelige.

Det er rigtigt, og jeg ville aldrig foretage ændringer jeg ikke var sikre
på, jeg havde bare forestillet mig at det måske ikke var andet end en wire
der skulle strammes eller lignende - derfor jeg ville forhøre mig i første
omgang.



Hans Paulin (09-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 09-03-05 00:37

Morten skrev:

> Det er rigtigt, og jeg ville aldrig foretage ændringer jeg ikke var
> sikre på, jeg havde bare forestillet mig at det måske ikke var andet
> end en wire der skulle strammes eller lignende - derfor jeg ville
> forhøre mig i første omgang.

*Hvis* dine bremser hænger (læg som sagt en hånd på) er det ikke noget du
som lægmand selv kan fixe når du ingen erfaring har! :-/
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm



Morten (09-03-2005)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 09-03-05 15:00

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:422e3709$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> *Hvis* dine bremser hænger (læg som sagt en hånd på)

Jeg mærkede i dag efter en køretur og de 2 for-fælge var lidt varme - jeg
ville kalde det "lune".

Bag-fælgene var kolde.

Fortæller dette noget?



Karsten Andersen (09-03-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 09-03-05 15:38

Wed, 9 Mar 2005 15:00:18 +0100, skrev Morten, på 13 linier, i
<RjDXd.919$Mr3.749@news.get2net.dk>, :

>"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
>news:422e3709$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> *Hvis* dine bremser hænger (læg som sagt en hånd på)
>
>Jeg mærkede i dag efter en køretur og de 2 for-fælge var lidt varme - jeg
>ville kalde det "lune".
>
>Bag-fælgene var kolde.
>
>Fortæller dette noget?
>

Ja du bruger dine bremser

løft bilen op og drej rundt på hjulene så mærker du hurtigt hvis et
hænger.


--
MVH Karsten
Horsens

Morten (09-03-2005)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 09-03-05 17:35

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:8f2u211i83c32cefevg8o3b0j3vdne3q8o@4ax.com...
>
> løft bilen op og drej rundt på hjulene så mærker du hurtigt hvis et
> hænger.

Jo, men er det ikke det samme som når jeg holder på en skrå vej og den ikke
triller (det har den altid gjort før i tiden).

Jeg kan i øvrigt tilføje at jeg kan høre en lyd når jeg jeg sætter i gang,
en lyd af at der er "noget" der rær ved en af de dele der drejer rundt...

Og hvis jeg skal lave en u-vending, og drejer helt til den ene side kan jeg
mærke at den er meget svær at trække - lige som hvis jeg lavet svinget med
håndbremsen trukket...



Esben Tærsker (09-03-2005)
Kommentar
Fra : Esben Tærsker


Dato : 09-03-05 22:49

Morten wrote:
> "Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> news:8f2u211i83c32cefevg8o3b0j3vdne3q8o@4ax.com...
>
>>løft bilen op og drej rundt på hjulene så mærker du hurtigt hvis et
>>hænger.
>
>
> Jo, men er det ikke det samme som når jeg holder på en skrå vej og den ikke
> triller (det har den altid gjort før i tiden).
>
> Jeg kan i øvrigt tilføje at jeg kan høre en lyd når jeg jeg sætter i gang,
> en lyd af at der er "noget" der rær ved en af de dele der drejer rundt...
>
> Og hvis jeg skal lave en u-vending, og drejer helt til den ene side kan jeg
> mærke at den er meget svær at trække - lige som hvis jeg lavet svinget med
> håndbremsen trukket...
>
>
Hvis jeg var dig ville jeg køre på værksted hurtigst muligt. Hvis det
bare er en bremse der hænger en fjeder der er knækket - hvad ved jeg -
kan det være hurtig klaret på værkstedet. Men hvis du kører flere dage i
håb om selv at finde fejlen og måske rette den riscikerer du at det
bliver værre. Det kunne måske være et hjulleje der er ved at brænde
sammen. (Det bør du dog kunne høre som en tiltagende hylen efterhånden
som bilen kommer op i fart - men erfaringen viser at man vender sig til
lyden og derfor ikke bemærker den.) Kører man forlænge på et defekt leje
ødelægger det også akselen. Been there - done that...!

/Esben

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste