Totaltskadet - gode råd tak!
Fra : Anders

Dato : 08-03-05 15:46

Min gamle Espace (85) blev i november påkørt bagfra, hvilket -
tilsyneladende - gav mindre skader på kofanger og bagklap. Nu har jeg lige
talt med mekanikeren, som fortæller mig at glasfiberdele er så dyre at
prisen på reperationen ville blive 45.000 kr !! Taksator har ikke
overraskende erklæret den totaltskadet (hvilket i sig selv virker som et
stort spild).

Nu venter jeg bare på at taksator ringer og giver mig dommen (checkens
størrelse).

Er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på? Hvad er egentlig mine
muligheder? Andre gode råd iøvrigt?

Anders

Fra : KNT

Dato : 08-03-05 16:02

"Anders" <anders.vedelsboel@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> størrelse).
>
> Er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på? Hvad er egentlig mine

Du skal bare have en klar fornemmelse af, hvad handelsværdien var 1 sekund
før uheldet skete.
Overgår taksatoren det tal siger du bare tak - hvornår kommer checken!
Hvis ikke må du kunne underbygge din pris - find eksempelvsi nogen
tilsvarende på nettet eller i avisen.

Knud

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 08-03-05 16:16

"KNT" <laveskov.sl@et.hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Overgår taksatoren det tal siger du bare tak - hvornår kommer checken!
> Hvis ikke må du kunne underbygge din pris - find eksempelvsi nogen

Nu skal forsikringen jo holde ham skadesfri, så hvis ikke prisen er høj nok,
kan han jo forlange at taksator finder en tilsvarrende i samme stand.

/Morten

Fra : KNT

Dato : 08-03-05 17:00

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nok,
> kan han jo forlange at taksator finder en tilsvarrende i samme stand.

Det kan han da godt - men det er tvivlsom om der kommer noget fornuftigt ud
af det.

Knud

Fra : Brian

Dato : 08-03-05 17:14

Hejsa!

KNT tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Det kan han da godt - men det er tvivlsom om der kommer noget
> fornuftigt ud af det.

Hvorfor skulle der ikke komme noget ud af det ?
Det er da bare at holde på sin ret.....

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 20:00

"Brian" <briank@besked.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa!

> Hvorfor skulle der ikke komme noget ud af det ?
> Det er da bare at holde på sin ret.....

Taksator skal ikke komme med en tilsvarende bil. Han skal bare betale det
beløb som en tilsvarende bil koster. Så man må selv kigge lidt rundt hvad de
koster....og HUSK at få lev. omkostninger m.m. medregnet i
erstatningsbeløbet.

--
Tom

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 09-03-05 08:15

> [...]
de
> koster....og HUSK at få lev. omkostninger m.m. medregnet i

Jo men i sidste ende, hvis man ikke kan blive enige, så må taksator vel
finde en bil som han vurdere til at være i samme stand?

/Morten

Fra : KNT

Dato : 09-03-05 08:50

> de
>
> Jo men i sidste ende, hvis man ikke kan blive enige, så må taksator vel
> finde en bil som han vurdere til at være i samme stand?

Nej - sådan kan du ikke konkludere. Taksator skal finde en værdi som
matcher. Forestil dig bilen var et unika eller kun eksisterer i få
eksemplarer. Hvordan skulle taksator overhovedet kunne opkøbe en sådan?
Derfor vil han næsten altid forsøge at få sat en pris på i kroner og ører,
som begge parter kan være nogenlunde tilfreds med.

Knud

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 09-03-05 09:37

> [...]
> Derfor vil han næsten altid forsøge at få sat en pris på i kroner og ører,
> som begge parter kan være nogenlunde tilfreds med.

Ja selvfølgelig, problemet kommer jo så først når man IKKE er enig...

Jeg vil nu mene at man kan stå på sin ret, og i sidste ende kunne forlange
at bilen bliver lavet, men jeg er ikke 100% sikker.

/Morten

Fra : Deaster

Dato : 09-03-05 12:27

Morten Vinding Nielsen wrote:
> [...]
>
> Jeg vil nu mene at man kan stå på sin ret, og i sidste ende kunne
> forlange at bilen bliver lavet, men jeg er ikke 100% sikker.

Nix, hvis den er skadet for over 75% af værdien skal bilen erklæres
totalskadet, og forsikrigstageren skal have udbetalt værdien af bilen. Så
kan man muligvis vælge at købe bilen, få den genopbygget og betale afgift af
bilen.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching