Xenon og Bi-xenon ??? mondeo ???
Fra : Gaffa

Dato : 08-03-05 06:14

hvad er forskellingen på "Xenon" og "bi-xenon" lygter, og hvad er det for en
type som Mondeoen kan leveres med ?

fordele og ulemper ved de to typer ???

hilsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-05 08:09

"Gaffa" <plwSLET@privat.dk> skrev i en meddelelse
> hvad er forskellingen på "Xenon" og "bi-xenon" lygter, og hvad er det for
> en type som Mondeoen kan leveres med ?

Xenon = Xenon på nærlyset
Bi-Xenon = Xenon på både nær- og langlys.

> fordele og ulemper ved de to typer ???

Fordelen ved Xenon er, at det giver op til 40% mere lys end alm. pærer.
Ulempen ved Bi-Xenon er, at langlyset ikke er så godt som konventionelt
langlys. Derfor er der også flere bilmærker som både har Bi-Xenon + alm.
langlys.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : phk

Dato : 08-03-05 10:56

> [...]
> Ulempen ved Bi-Xenon er, at langlyset ikke er så godt som konventionelt
> langlys. Derfor er der også flere bilmærker som både har Bi-Xenon + alm.

Hvorfor giver det ikke godt fjernlys når der er 40% mere lys i det?

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-05 11:22

> Hvorfor giver det ikke godt fjernlys når der er 40% mere lys i det?

Det er i nærlyset at det giver mere. På distancen er det mindre godt. Mener
at det er p.g.a. at det ikke er så fokuseret som en alm. pære.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 08-03-05 16:06

> Det er i nærlyset at det giver mere. På distancen er det mindre godt.
Mener
> at det er p.g.a. at det ikke er så fokuseret som en alm. pære.

En Bi-xenon pære (H4) er baseret på et skjold der glider frem og tilbage,
måske derfor forkus ikke er så god?

Der er også enkelte der montere xenon i det lange lys på dobbelt forlygter
(seperart nær- og fjern), men det er en rigtigt dårlig løsning da man så
ikke kan blinke med fjernlygterne, pga. opstartstiden på en
gas-udladnings-lampe som xenon er. Desuden har sådanne pærere ikke godt af
at blive tænd og slukket for tit.

/Morten

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 08-03-05 16:23

klip:

> Det er i nærlyset at det giver mere. På distancen er det mindre godt.
> Mener at det er p.g.a. at det ikke er så fokuseret som en alm. pære.
>
> --

Som jeg har lovet for et stykke tid siden, har jeg nu fået taget nogle
billeder af min Carina E med bi-zenon monteret. Billederne kan ses her:
http://www.dioder.dk/h4xenon_vs_halogen2.jpg
Som Henrik B. skriver, så bliver fjernlyset ikke ret meget bedre end
standard, men nærlyset bliver meget bedre. Især lyser det længere ud i
vejsiden. Det kan godt være en fordel ved kørsel på små kringlede veje.
Hilsen Matthias