Syn af bil
Fra : Bent Jørgensen

Dato : 06-03-05 14:41

Hej gruppe
Jeg har en Saab 900 den skal stille til omsyn bla, grundet at lygte visker
ikke stillede sig i neutral position efter brug.
Er det OK bare at sætte den ud af drift?
jeg mener ikke at lygtevasker er et lovkrav.
Med venlig hilsen
Bent

begin 666 BENT JØRGENSEN.vcf
M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..DK84D=%3E-%3CM"14Y4#0I&
M3CI"14Y4($K84D=%3E-%3@T*14U!24P[4%)%1CM)3E1%4DY%5#IB:F]E0&4M
I8F]X+F1K#0I2158Z,C P-3 S,#94,3,T,#,T6@T*14Y$.E9#05)$#0H`
`
end

Fra : K ö n i g

Dato : 06-03-05 13:54

"Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke stillede sig i neutral position efter brug.
> Er det OK bare at sætte den ud af drift?
> jeg mener ikke at lygtevasker er et lovkrav.

Det er ikke et lovkrav - sæt du bare den ud af drift ! !

MVH Peter König

Fra : hanzen

Dato : 06-03-05 13:58

"K ö n i g" <pommer-konig@email.dk> skrev i en meddelelse

> "Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> skrev i en meddelelse
>

> Det er ikke et lovkrav - sæt du bare den ud af drift ! !

Er der ikke noget med at det udstyr der er på bilen *skal* virke selvom det
ikke er lovbefalet?
--
hilzen
hanzen

Saab 900 - 185 Hk. med kunstigt åndedræt

Fra : K ö n i g

Dato : 06-03-05 14:05

"hanzen" <hanzen@removemailme.dk> skrev i en meddelelse >
> Er der ikke noget med at det udstyr der er på bilen *skal* virke selvom
> det ikke er lovbefalet?

Hvis du kan finde det i bestemmelserne - så giver jeg sgu' en øl

http://www.fstyr.dk/sw22947.asp

http://www.fstyr.dk/sw22949.asp

MVH Peter König

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-03-05 17:46

K ö n i g wrote:

> Hvis du kan finde det i bestemmelserne - så giver jeg sgu' en øl
>
> http://www.fstyr.dk/sw22947.asp
>
> http://www.fstyr.dk/sw22949.asp

Naturligvis findes sådanne ikke i "dertailforeskrifter" så denne på stand
kan du jo naturligvis fremsætte uden risiko, for omkostninger.

Derudover har det til alle tider være sådan at ikke lovbefalet udstyr som
ikke virker, eksempelvis defekte tågelygter enten skal bringes i orden eller
fjernes.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : K ö n i g

Dato : 06-03-05 19:54

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Derudover har det til alle tider være sådan at ikke lovbefalet udstyr som
> ikke virker, eksempelvis defekte tågelygter enten skal bringes i orden

Der er ikke lovkrav tilstede i DK der gør, at synsvirksomheden kan give en
anmærkning for - eksempelvis - lygeviskerne ikke virker !

At så Statens Bilinspektion har praktiseret det i årtier - gør det ikke mere
korrekt . . . .

MVH Peter König

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-03-05 21:21

K ö n i g wrote:

> [...]
> give en anmærkning for - eksempelvis - lygeviskerne ikke virker !
>
> At så Statens Bilinspektion har praktiseret det i årtier - gør det

Fordi noget ikke direkte er nævnt via lovtekst kan det godt f.eks. via
afledte cirkulære være en del af tolkningen af lvotekst.

F.eks. kunne det være afledt af at køretøjet skal være vel vedligholdt, og
klargjort til synet. ikke ordret citeret med meningen er den samme.

Eksempelvis en ikke lovbefalet lygte med dårlig parabol, som fremstilles til
syn, har oplevet en som ikke mente det var noget problem, hvortil svaret var
måske ikke i dag, men - hvorfor er den ikke enten udskiftet eller afmonteret
til synet, som der forskrives ovennævte. Skal dog siges at den blev
"betinget godkendt".

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : K ö n i g

Dato : 07-03-05 16:59

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi noget ikke direkte er nævnt via lovtekst kan det godt f.eks. via
> afledte cirkulære være en del af tolkningen af lvotekst.

Enig !

Man skal bare lige huske at holde for øje hvad det drejer sig om - nemlig et
færdselssikkerhedsmæssigt eftersyn !

MVH Peter König

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 18:05

> Enig !
>
> Man skal bare lige huske at holde for øje hvad det drejer sig om - nemlig
> et færdselssikkerhedsmæssigt eftersyn !

plus miljø-check.
Bare en dråbe olie på bundkarret og en synsmand som har fået det forkerte
ben ud af sengen (skændes med lillemor), eller en udstødning som forurener
for meget ...og man kan stille til omsyn.

--
Tom

Fra : HC

Dato : 06-03-05 15:03

Der må da være mere galt med bilen ?

Dårlige bremser ?
Styretøj ?
Rust ?

Mvh Hans

Fra : Thomas

Dato : 06-03-05 15:50

> Jeg har en Saab 900 den skal stille til omsyn bla, grundet at lygte
> visker ikke stillede sig i neutral position efter brug.
> Er det OK bare at sætte den ud af drift?
> jeg mener ikke at lygtevasker er et lovkrav.

Jeg har lige fået min synet, hvor de er sat ud af drift. Det har ingen
betydning.

--
Thomas Krath

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 06-03-05 18:54

Hej gruppe
tak for svarene.
Jeg er mere rolig nu.
Der var også lidt B-rust i en hjulkasse.
Med venlig hilsen
Bent

Fra : Jesper

Dato : 06-03-05 17:36

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige fået min synet, hvor de er sat ud af drift. Det har ingen
> [...]

Hmmm... Er det nu også rigtigt at det ingen betydning har ??
Jeg kørte til syn med et par eftermonterede tågeforlygter, som ikke var sat
til - Det fik jeg en bemærkning for !
Når de var monterede, skulle de også virke korrekt..

/Jesper

Fra : Thomas

Dato : 06-03-05 19:28

> [...]
> var sat til - Det fik jeg en bemærkning for !
> Når de var monterede, skulle de også virke korrekt..

Han testede mine lygter, sprinkler mv. foran et spejl og sagde intet til
det.

--
Thomas Krath