Vauxhall - Motorudskiftning + syn
Fra : Lasse Madsen

Dato : 06-03-05 00:23

Hej

Jeg har en lidt skør "drøm" jeg er blevet lidt "besat" af gamle Vauxhall
biler...
Jeg har en Vauxhall 3.3L 6 cylindret motor fra en Vauxhall 14/Cresta (årgang
ukendt men har fået at vide at det kan være en 50'er eller en 60'er) denne
motor kunne jeg godt tænke mig at flytte over i en Vauxhall Viva HC 1976...
der skulle være fint med plads i motorrummet på Viva'en til at huse denne
motor og det skulle være mere eller mindre "plug 'n' play" ud fra hvad jeg
har ladet mig fortælle....

Nu er der jo tale om ældre ikke muskel biler osv... hvis man forsvarligt
kunne installere den motor fra samme fabrikant i Viva'en måske endda med
samme ophæng osv. ville syns hallen mon så gå med til det? ville de være
klar over at sådan en gammel bil ikke er født med en sådan motor ?

Nu er Vauxhall jo ikke det mærke man ser mest til så hvordan mon
mentaliteten er overfor sådan en operation, rent hestekraft messigt tilføjer
man svjv. ikke meget mere end 25HK til bilen.

Hvad siger loven og er der kotume for at se igennem fingre med det når man
udenfor enhver tvivl kan se at der er tale om at "rå tune" bilen men blot
for at få den "6cyl. lyd" ?

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 06-03-05 00:46

"Lasse Madsen" <spam@electrologic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> motor og det skulle være mere eller mindre "plug 'n' play" ud fra hvad jeg

Find en Viva GT istedet for, eller glem projektet..... Der er ingen
reservedele, ingen nåde fra SBI, ingen skæg & ballade i forholdt til en
Mini, og det scorer _slet_ ikke damer at køre i en en Viva fra før '69

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-03-05 10:04

"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> reservedele, ingen nåde fra SBI, ingen skæg & ballade i forholdt til en
> Mini, og det scorer _slet_ ikke damer at køre i en en Viva fra før '69

Hvis det var mig, så ville jeg hellere kigge på en Viva Magnum.
Det var en sjov bil
Godt nok ikke 3,3L, men en 2,3L motor kan også nogle tricks.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Lasse Madsen

Dato : 06-03-05 16:33

> Hvis det var mig, så ville jeg hellere kigge på en Viva Magnum.
> Det var en sjov bil
> Godt nok ikke 3,3L, men en 2,3L motor kan også nogle tricks.

Hej Uffe,

En magnum står også højt på ønskelisten og jeg er medlem i vauxhall klubben,
men jeg har ikke kunne opdrive en magnum ! det er somom de er enten rustet
væk eller gemt væk i folks garager

m.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 06-03-05 22:00

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det var mig, så ville jeg hellere kigge på en Viva Magnum.
> Det var en sjov bil
> Godt nok ikke 3,3L, men en 2,3L motor kan også nogle tricks.

Hvor kom den 2,3 liters motor egentligt fra...... Svjh. er maskinen fra Viva
GT en pinto ?

Til Pintoen findes jo et væld af spændende stumper.....

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-03-05 00:22

> Hvor kom den 2,3 liters motor egentligt fra...... Svjh. er maskinen fra
> Viva
> GT en pinto ?
>
> Til Pintoen findes jo et væld af spændende stumper.....

Pinto?
Er det ikke en amerikansk Ford?

Det tror jeg ikke helt på, at GM lagde en Ford motor i Vauxhall.

Kan blot huske at Magnum var udstyret med 2 monstre af karburatorer
Af en type jeg ikke kan huske at have set på Ford.
Var det SU eller Stromberg?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Lasse Madsen

Dato : 07-03-05 03:08

Så vidt jeg ved er alle Vauxhall Viva versioner lavet med Stromberg
karburatorer.... (any one?)

M.v.h.
Lasse

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 13-03-05 21:17

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Pinto?
> Er det ikke en amerikansk Ford?

"Pinto'en" er en betegnelse for en 4 cylindret 2 liters SOHC fra Ford.
Motoren blev brugt i udenlandske Taunus'er, Escort RS2000 (Mk2), Sierra 2,0,
og blokken blev brugt på Sierra Cosworth.
Den blev også brugt i en Viva GT..... Det er helt sikkert....

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-03-05 10:47

> [...]

> 2,0,
> og blokken blev brugt på Sierra Cosworth.
> Den blev også brugt i en Viva GT..... Det er helt sikkert....

Det slår mig lige pludselig.
Pinto blev i United bluff opboret til 2,3L.
Gad godt vide om det så var et levn fra Magnum.

Forresten, hvorfor siger du: 'Udenlandske Taunus'?
Svjv så var Taunus 2,0L som regel med den motor.
Dog kunne det også være tale om en V6'er.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 17-03-05 09:11

Hej igen Uffe,

> Forresten, hvorfor siger du: 'Udenlandske Taunus'?
> Svjv så var Taunus 2,0L som regel med den motor.
> Dog kunne det også være tale om en V6'er.

Jeg roder lidt rundt...... Det jeg egetnligt ville sige var, at det er min
opfattelse, at det kun var de sidste af Taunus'erne som var med Pinto'en. De
var svjh. opgivet til 97 heste mod V6'erens 90. En bekendt importerede en
Tunus fra Norge (årgang '78), som var med Pinto'en.... Min fars 2,0 V6'er
(Som imponerende nok overlevede at jeg fik kørekort) var fra '77.....

Jeg har ikke søgt på Taunus historie, men bare gravet i hukommelsen.....

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-03-05 12:57

On Sun, 6 Mar 2005 00:22:58 +0100, "Lasse Madsen"
<spam@electrologic.dk> wrote:

> [...]
>udenfor enhver tvivl kan se at der er tale om at "rå tune" bilen men blot

Lidt hjælp til at komme vidre.
Du skal først finde ud af hvor mange HK en orginale Viva motor har og
det samme for den 6 cylindrede.
Instruktionsbøger og salgsbrochurer der omdhandler de 2 bilmodeller er
ganske brugbare, med mindre man kan få fabrikanten til at oplyse
detaljerne.
Dit problem er i første omgang at identificerer den 6 cylindrede
motor.
Lidt hjælp kunne måske søges her http://www.vauxhall-bedford-klub.dk/
(Er dog nede for tiden)

Du må lægge en anden motor i med maks 20% effektforøgelse uden at du
skal svare ny/anden registreringsafgift.

Hvis du kommer til at overskride de 20% er det mere tricky med SBI, du
skal kunne fremlægge dokumentation for at resten af bilen kan klare
den effektforøgelse du opnår med den nye motor.
Denne dokumentation kan komme fra frabikanten eller feks.Teknilogisk
institut. (Gæt selv hvem der skal betale for denne dokumentation)

/Hans

Fra : Lasse Madsen

Dato : 06-03-05 18:37

Hej Hans,

> Lidt hjælp til at komme vidre.
> Du skal først finde ud af hvor mange HK en orginale Viva motor har og
> det samme for den 6 cylindrede.

Den originale motor i den Viva jeg har nu har svjv. omkring 55 HK og den 6
cylindrede motor kan fåes som en 1,7L med 48 HK
jeg kan nok finde salgsbrochurer omkring de to modeller der kan dokumentere
dette.

> Du må lægge en anden motor i med maks 20% effektforøgelse uden at du
> skal svare ny/anden registreringsafgift.

Hvad sker der hvis man forringer motoreffekten ?
er det bare alletiders så?

> [...]
> Denne dokumentation kan komme fra frabikanten eller feks.Teknilogisk
> institut. (Gæt selv hvem der skal betale for denne dokumentation)

Er det nok at man skriver til fabrikanten om de mener at en X motor fra Y
bil vil kunne fungere forsvarligt i min Viva ?

M.v.h.
Lasse Madsen