/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Privatisering af Statens bilinspektion
Fra : Jens Andersen


Dato : 05-03-05 09:17

Det viser sig at privatisering er godt. Efter privatisering af statens
bilinspektion er der pludselig ingen ventetid på tidsbestilt syn. Statens
bilinsp. i Nørresundby er gået så vidt at de laver drive in bilsyn og lover
næsten ingen ventetid, helt utroligt, hvem havde regnet med det for bare få
måneder siden.

Jens



 
 
Æske (05-03-2005)
Kommentar
Fra : Æske


Dato : 05-03-05 09:23

> Det viser sig at privatisering er godt. Efter privatisering af statens
> bilinspektion er der pludselig ingen ventetid på tidsbestilt syn.
> Statens bilinsp. i Nørresundby er gået så vidt at de laver drive in
> bilsyn og lover næsten ingen ventetid, helt utroligt, hvem havde
> regnet med det for bare få måneder siden.

Når nu der kommer øget konkurrence, hvad så med kvaliteten?



Jens Andersen (05-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Andersen


Dato : 05-03-05 10:04


"Æske" <m_bach_f@FJERNEDETTEhotmai.com> skrev i en meddelelse
news:8c9b4$42296c65$3e3d85ed$4525@nf4.news-service.com...
> > Det viser sig at privatisering er godt. Efter privatisering af statens
> > bilinspektion er der pludselig ingen ventetid på tidsbestilt syn.
> > Statens bilinsp. i Nørresundby er gået så vidt at de laver drive in
> > bilsyn og lover næsten ingen ventetid, helt utroligt, hvem havde
> > regnet med det for bare få måneder siden.
>
> Når nu der kommer øget konkurrence, hvad så med kvaliteten?

Kvalitet? Det vil vel være som i andre typer private virksomheder
feks. murer, tømrer, tandlæger,
privatskoler og hvad er der.

Statens bilinspektion har kun været en stat i staten i mange år uden nogen
politikere hodt øje med dem som de feks. gør med politiet der er nær
beslægtet.

En nysynet bil vil nok stadig være en der kan få nummerplader på eller
beholde dem i 2 år til. Det er vist stadig det polistiske korrekte.

Jens



TDN (05-03-2005)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 05-03-05 10:18


"Æske" <m_bach_f@FJERNEDETTEhotmai.com> skrev i en meddelelse
news:8c9b4$42296c65$3e3d85ed$4525@nf4.news-service.com...
>> Det viser sig at privatisering er godt. Efter privatisering af statens
>> bilinspektion er der pludselig ingen ventetid på tidsbestilt syn.
>> Statens bilinsp. i Nørresundby er gået så vidt at de laver drive in
>> bilsyn og lover næsten ingen ventetid, helt utroligt, hvem havde
>> regnet med det for bare få måneder siden.
>
> Når nu der kommer øget konkurrence, hvad så med kvaliteten?
>
>

Ja kan frygte for kvaliteten, men her i starten laves der stikprøver på
synene. Der vælges biler ud hvor synsfolkene skal faxe synrapporten ind
hvorefter den gennemgåes og der har allerede resulteret i at nogle biler er
blevet genindkaldt/dumpet trods de i første omgang var blevet synet.

Mvh
Thomas



Æske (05-03-2005)
Kommentar
Fra : Æske


Dato : 05-03-05 13:41

> Ja kan frygte for kvaliteten, men her i starten laves der stikprøver
> på synene. Der vælges biler ud hvor synsfolkene skal faxe
> synrapporten ind hvorefter den gennemgåes og der har allerede
> resulteret i at nogle biler er blevet genindkaldt/dumpet trods de i
> første omgang var blevet synet.

Ja, det var lige det jeg tænkte på :)

Så er vi tilbage ved ved citatet:

>>> Det viser sig at privatisering er godt.

Som sjældent holder. Derfor ser jeg ingen fordel ved privatiseringen på
dette område.



Preben Riis Sørensen (05-03-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 05-03-05 14:09


"Æske" <m_bach_f@FJERNEDETTEhotmai.com> skrev>
> >>> Det viser sig at privatisering er godt.
>
> Som sjældent holder. Derfor ser jeg ingen fordel ved privatiseringen på
> dette område.

Udover det smarte med konkurrence, så er man helt klart gået for vidt. Man
kan ikke være Stat og så give statsopgaver videre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Ukendt (05-03-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-03-05 14:48


>> >>> Det viser sig at privatisering er godt.
>>
>> Som sjældent holder. Derfor ser jeg ingen fordel ved privatiseringen på
>> dette område.
>
> Udover det smarte med konkurrence, så er man helt klart gået for vidt. Man
> kan ikke være Stat og så give statsopgaver videre.

Det kan jeg ikke se noget problem i overhovedet, der er vel love og regler
på området som blot skal overholdes.
Det er vel nødvendigvis ikke en statsopgave.

Vi behøves jo heller ikke alle være offentlige ansatte for at køre på
vejene, vi kan (som regel) godt finde ud af at overholde reglerne.
Ellers kommer snupperne jo efter os .) Det samme gælder nok statens
bilinspektion.

Jeg ser dog et problem i navnet "Statens Bil Inspektion", det bør de snarest
få fixet.
Et evt. forslag til nyt navn kunne værre: "Statens Bil Inspektion's
eftefølgere" :)


--
/Claus

Venter spændt på en ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk




Hans L. Jørgensen (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 06-03-05 11:00

Claus Petersen wrote:
>
> Det kan jeg ikke se noget problem i overhovedet, der er vel love og
> regler på området som blot skal overholdes.
> Det er vel nødvendigvis ikke en statsopgave.
>
På toppen af pyramiden sidder Færdselsstyrelsen, under disse står f.eks. Tüv
Nord et nyopført selskab, som kan fungere som kvalitetskontrolinstans for
synsvirksomheder, denne kontrol er et krav i tilladelserne til at drive
synsvirksomhed.

> Vi behøves jo heller ikke alle være offentlige ansatte for at køre på
> vejene, vi kan (som regel) godt finde ud af at overholde reglerne.
> Ellers kommer snupperne jo efter os .) Det samme gælder nok statens
> bilinspektion.
>
Ja - og derudover skal synsvirksomhederne indsende dokumentationsmatrialer.

> Jeg ser dog et problem i navnet "Statens Bil Inspektion", det bør de
> snarest få fixet.

Det vil jo være at det sker i forbindelse med forretningsoverdragelsen til
den spanske koncern, men det jo ikke er sket endnu.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Æske (05-03-2005)
Kommentar
Fra : Æske


Dato : 05-03-05 18:25

>>>>> Det viser sig at privatisering er godt.
>>
>> Som sjældent holder. Derfor ser jeg ingen fordel ved privatiseringen
>> på dette område.
>
> Udover det smarte med konkurrence, så er man helt klart gået for
> vidt. Man kan ikke være Stat og så give statsopgaver videre.

Hvad plejer øget konkurrence at betyde: lavere priser. Hvordan får man
lavere priser: ved at skubbe flere biler igennem end konkurrenten. Ergo:
mindre tid til hver bil og dermed et dårligere syn.



Kim (05-03-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 05-03-05 21:20


>
> Hvad plejer øget konkurrence at betyde: lavere priser. Hvordan får man
> lavere priser: ved at skubbe flere biler igennem end konkurrenten. Ergo:
> mindre tid til hver bil og dermed et dårligere syn.
>
>Nå med de 400 kr. de tog for 15 min. syn skal der vel nok være plads til
>lavere priser og der er førhen kørt mange dårlige biler gennem syn , det
>tror jeg ikke bliver værre.
Mvh. Kim



Henrik Bøgh (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 06-03-05 09:06

En helt masse bits fra TDN til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Ja kan frygte for kvaliteten, men her i starten laves der stikprøver på
> synene. Der vælges biler ud hvor synsfolkene skal faxe synrapporten ind
> hvorefter den gennemgåes og der har allerede resulteret i at nogle biler er
> blevet genindkaldt/dumpet trods de i første omgang var blevet synet.

Finten er bare, at ovenstående ikke siger en bjælde om hvordan kvaliten var
før kontra efter, idet der næppe er foretaget tilsvarende kontroller inden
SBI blev privatiseret.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I'm allergic to alcohol and drugs. The symptoms are handcuffs"
-- Robert Downey Jr.


Allan / Kolding (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Allan / Kolding


Dato : 06-03-05 09:56

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:1446253.HLLBMpuVm8@henrik.lan.lagengymnastik.dk...

> Finten er bare, at ovenstående ikke siger en bjælde om hvordan kvaliten
> var
> før kontra efter, idet der næppe er foretaget tilsvarende kontroller inden
> SBI blev privatiseret.

Jo...der var der også kontrol. Det kom da Staten Bilinspektion
skulle ISO 9000 godkendes 2002.


Allan



Hans L. Jørgensen (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 06-03-05 11:08

Allan / Kolding wrote:
>
> Jo...der var der også kontrol. Det kom da Staten Bilinspektion
> skulle ISO 9000 godkendes 2002.
>

ISO 9000 siger ikke noget specielt om kvaliteten af de fortagne syn, men
derimod er arbejdsgang og rutiner fastlagt ved arbejdet i SBI.

Kontrollen i forbindelse med syn har jo hidtil i realiteten været noget a la
at lade ræven vogte gæs. Dette er ved privatiseringen overflyttet til
Færdselsstyrelsen.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Allan / Kolding (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Allan / Kolding


Dato : 06-03-05 16:13

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:5AAWd.118$_o.77@news.get2net.dk...

> ISO 9000 siger ikke noget specielt om kvaliteten af de fortagne syn, men
> derimod er arbejdsgang og rutiner fastlagt ved arbejdet i SBI.
>
> Kontrollen i forbindelse med syn har jo hidtil i realiteten været noget a
> la
> at lade ræven vogte gæs. Dette er ved privatiseringen overflyttet til
> Færdselsstyrelsen.

Færdselstyrelsen har altid skulle kontrollere SBI.
Men det er bare aldrig rigtigt sket, før nu, som
du omtaler.

Jeg syntes dog stadigvæk at ensartet heden er en form for kvalitet.
Lige ringe eller lige god.


Allan



Henrik Bøgh (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 06-03-05 15:33

En helt masse bits fra Allan / Kolding til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Jo...der var der også kontrol. Det kom da Staten Bilinspektion
> skulle ISO 9000 godkendes 2002.

Bwuahahahaaaaaa - det tror du ikke selv på vel?

ISO 9000 siger _intet_ om kvaliteten af produktet, men _udelukkende_ noget om
ensartetheden.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Thought your liver was still a virgin...."
-- Wayne Rogers as Captain McIntyre in M*A*S*H (series)


Allan / Kolding (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Allan / Kolding


Dato : 06-03-05 16:08

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:2045359.6TxcAG1Ep7@henrik.lan.lagengymnastik.dk...
> ISO 9000 siger _intet_ om kvaliteten af produktet, men _udelukkende_ noget
> om
> ensartetheden.

Ja...man prøver at gøre det ens alle steder.

Kald det bare lige god eller lige dårlig kvalitet,
det er sådan set også ligegyldigt.
Bare foretningsgangene er ens i syd, nord , vest og øst.

At dette så nogen gange ikke er en realitet er så noget helt andet.


Allan




Henrik Bøgh (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 06-03-05 18:39

En helt masse bits fra Allan / Kolding til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Kald det bare lige god eller lige dårlig kvalitet,
> det er sådan set også ligegyldigt.

Sgu'da ikke når debatten, aktuelt, gik meget specifikt på at kvaliteten, var
faldende som følge af at SBI var blevet privatiseret.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Nobody looks good bent over. Especially to pick up a cheque"
-- Frank Zappa


Hans L. Jørgensen (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 06-03-05 21:04

Henrik Bøgh wrote:
>
> Sgu'da ikke når debatten, aktuelt, gik meget specifikt på at
> kvaliteten, var faldende som følge af at SBI var blevet privatiseret.
>

Nu er jeg, - og har aldrig været, nervøs for at kvaliteten af bilsyn ville
blive forringet ved privatiseringen.

Du har formentlig i fremtiden samme kvalitetsyn som før 1. januar 2005. da
man jo kan miste tilladelsen til at syne, vil det jo i sig selv være noget
de synsansvarlige nødvendigvis er tvunget til at forholde sig til. Ligeledes
er der jo også et krav til virksomherne som foreskriver at de skal være
tilknyttet en uvildig kontrolinstans som f.eks. Tüw Nord, som svjh skal
indsende raport 2 gange om året til færdselsstyrelsen.

Men i modsætning til før privatiseringen, kommer kundernes oplevelse af
synet nu til at fungere på en ny og formentlig for kunderne mere positiv
måde, med andre ord nu kommer du som kunde også med i overvejelserne om
hvordan man kan betjene dig bedst muligt, således at du får lyst til at
komme tilbage til samme synssted ved næste syn.

Vi kan jo allerede nu se at nogle af de nye synssteder lokker med mere
information, tilbud om venteværelse med kaffe, aviser, internetadgang
o.s.v..



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Uffe Bærentsen (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 06-03-05 17:10


"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:QOeWd.96$Ah2.10@news.get2net.dk...

>> Når nu der kommer øget konkurrence, hvad så med kvaliteten?
>>
>>
>
> Ja kan frygte for kvaliteten, men her i starten laves der stikprøver på
> synene. Der vælges biler ud hvor synsfolkene skal faxe synrapporten ind
> hvorefter den gennemgåes og der har allerede resulteret i at nogle biler
> er blevet genindkaldt/dumpet trods de i første omgang var blevet synet.

Gad godt vide om det modsatte kunne ske.
En bil der var dumpet, men blev godkendt i anden omgang.
Jeg tror ikke vi kommer til at høre om det.



--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Hans L. Jørgensen (06-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 06-03-05 11:12

Æske wrote:
>
> Når nu der kommer øget konkurrence, hvad så med kvaliteten?

Vil formentlig være på niveau med resten af EU, vi er/var jo det sidste land
som blev privatiseret på dette område.

Tror ikke kvaliteten bliver meget anderledes ved privatisering.

BT sagen synliggør jo glimrende hvad der også har kunnet forekomme som
statsinstituation.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste