leveringsomkostninger....
Fra : Robert Andersen

Dato : 04-03-05 22:12

Nu kan det godt være at jeg ikke har forstået noget helt grundlæggende i
bilkøb/salgs verdenen, men der er noget jeg har spekuleret over:
Hvad er det med de der "leveringsomkostninger" ?
Et eksempel: en der bor på vores vej har for nylig købt ny bil og givet
den gamle i bytte (han fik 70) hans gamle bil står nu til 104.900 +
levering. Hvilke leverings omkostninger er der på en bil som var i tip
top stand da han fik den ind og som han samtidig tjener næsten 35k på ?
ja han skal give garanti, og det er muligt at den skal en tur i
vaskehallen, men hvorfor de ekstra "leveringsomkostninger" forhandleren
scorer jo i forvejen 35k ?
I brugsen koster en liter mælk jo 6,50 kr og ikke 6,50 + levering ?
Og hvad med på en sprit ny bil ? hvorfor koster den ikke bare prisen ?
hvorfor skal der plastres ekstra avance i form af levering på ?

Det kan godt være at det er mig der fatter minus, er der så en der kan
give mig et svar så jeg forstår det ?

pft.

/Robert
- inkl. levering

Fra : Per O.

Dato : 04-03-05 23:29

"Robert Andersen" <rowand@fjerndetteget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvorfor skal der plastres ekstra avance i form af levering på ?
>
> Det kan godt være at det er mig der fatter minus, er der så en der kan

Leveringsomkostninger er en skjult fortjeneste, bortset fra udgiften til
nummerplader. Jeg har haft held til helt at undgå et betale
leveringsomkostninger på min seneste bil. Det er ikke noget forhandleren
SKAL tage sig betalt for, så det er op til dine egne forhandlingsevner at få
det forhandlet ned eller helt væk.

Per O.

Fra : Ricky

Dato : 05-03-05 07:17

Robert Andersen wrote:
> [...]
> hvorfor skal der plastres ekstra avance i form af levering på ?
>
> Det kan godt være at det er mig der fatter minus, er der så en der kan

Leveringsomk. er for nr.plade og indregistrering og så løn for den tid
dette må tage at få ordnet.

Men når bilen nu står til 104.900 + levering er der jo lagt op til
forhandling. Det skriger jo efter 100.000 lige ud inkl. levering.

Så tror køberen han har gjort en god handel og forhandleren ved, at han
har gjort en god handel. Alle vinder.

Just my 2 cents.....

Mvh
Ricky

Fra : Henning

Dato : 05-03-05 14:50

>Leveringsomk. er for nr.plade og indregistrering og så løn for den tid
>dette må tage at få ordnet.

Som sjovt nok er det samme hos alle forhandlere
Skjult fortjeneste op lige fod med metallak. Hvorfor skal det koste
~5.000-10.000,- ekstra fordi en bil er malet med metallak? I dag er
95% af alle biler malet med metallak og sjovt nok er Danmark et af de
får lander der stadig kører med tillæg for metallak.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-03-05 19:03

On Sat, 05 Mar 2005 07:17:26 +0100, Ricky <sletrni@dettevricky.dk>
wrote:

>Leveringsomk. er for nr.plade og indregistrering og så løn for den tid
>dette må tage at få ordnet.

Så tropper man da bare selv op med nummerpladen og indregisterer selv
bilen. Vupti 3-4000 sparet på en 0,5-1 times arbejde
Flemming Jacobsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-03-05 08:30

"Robert Andersen" <rowand@fjerndetteget2net.dk> skrev i en meddelelse

> ja han skal give garanti, og det er muligt at den skal en tur i
> vaskehallen, men hvorfor de ekstra "leveringsomkostninger" forhandleren

Skjult fortjeneste. Han er IKKE tvunget til at give garanti, fx. alle fejl
rettes i en periode, uden omkostninger for køber. Kun reklamationsret= ret
til at brokke sig over §"#¤! går i stykker. Og hvis han kan tørre det af på
"alm. slitage ifht bilens alder,km." behøves han ikke tage hænderne op ad
lommen, men kan nøjes med at sige ærgerligt-ærgerligt-ærgerligt.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-05 08:59

Robert Andersen wrote:
> Nu kan det godt være at jeg ikke har forstået noget helt
> grundlæggende i bilkøb/salgs verdenen, men der er noget jeg har
> spekuleret over: Hvad er det med de der "leveringsomkostninger" ?

Levering "plejer" at dække over papirarbejde, køb af nummerplader samt
montering af samme, rengøring/klargøring af bil osv.
Og så skal der vist ikke svares det samme skat ud af leveringen, som der
skal af selve "fortjenesten", måske endnu en grund til at det er splittet
op.

> [...]
> skal en tur i vaskehallen, men hvorfor de ekstra
> "leveringsomkostninger" forhandleren scorer jo i forvejen 35k ?

Forhandleren skal jo både sørge for at dække sig ind mht evt. reklamationer
og samtidigt skal han jo også svare skat af fortjenesten.
Endvidere er der jo husleje, lønninger osv der også skal betales, så de 35k
svinder jo ganske godt ind til sidst.

> I brugsen koster en liter mælk jo 6,50 kr og ikke 6,50 + levering ?

Får du indregistreret din mælk ?

> Og hvad med på en sprit ny bil ? hvorfor koster den ikke bare prisen ?
> hvorfor skal der plastres ekstra avance i form af levering på ?

Leveringsomkpstningerne på en ny bil er (lige som på en brugt) også en slags
"fortjeneste uden skat", men her kommer det dog også køberen til gode.
Tænk hvis leveringen "bare" var lagt oven i prisen på bilen, så skulle du jo
betale ca. 180% i afgift af beløbet og så var det jo pludselig noget andet
end de 3-4k som det er nu.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-03-05 09:26

Per Beer Hansen wrote:

> Og så skal der vist ikke svares det samme skat ud af leveringen, som
> der skal af selve "fortjenesten", måske endnu en grund til at det er
> splittet op.

Der skal betales skat alene af firmaets overskud, beskatningsprocenten er
den samme uanset hvorfra det hidrører, samt etiketten på måden det hentes
på.

> Får du indregistreret din mælk ?

Da mælken ikke er registreringpligtig har det vel ikke den store relevans ;)

Du betaler da ikke særskilt for mælkeembalagen.

> [...]
> skulle du jo betale ca. 180% i afgift af beløbet og så var det jo
> pludselig noget andet end de 3-4k som det er nu.

Her har det pludselig relevans da det kan holdes særskilt/adskilt i forhold
registreringsafgiften, og derfor ikke bliver en del af køretøjets grundpris.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-05 09:45

Hans L. Jørgensen wrote:

> Der skal betales skat alene af firmaets overskud,
> beskatningsprocenten er den samme uanset hvorfra det hidrører, samt
> etiketten på måden det hentes på.

OK, mente bare at jeg havde "hørt" noget om det fra gamle dage.

> Da mælken ikke er registreringpligtig har det vel ikke den store
> relevans ;)
>
> Du betaler da ikke særskilt for mælkeembalagen.

Nej, det er jo netop derfor at man ikke betaler leveringsomkostninger på
mælken

Fra : Basil

Dato : 05-03-05 18:34

Per Beer Hansen wrote:

> Leveringsomkpstningerne på en ny bil er (lige som på en brugt) også en
slags
> "fortjeneste uden skat", men her kommer det dog også køberen til gode.

Det tror jeg egenligt også er forklaringen, i hvert fald på nye biler.

Hvorfor betaler man særskilt pant på flasker ?
Kan man få øllet, og kun øllet med, hvis man selv har en beholder med ?
Hvis ikke, så burde det da også være indeholdt i den opgivne pris.
Kai