Ford Escort smider kølervæske
Fra : Jess L Andersen

Dato : 04-03-05 21:09

Hej dk.fritid.bil

Et lille spg. jeg håber I kan hjælpe med.
"Familie" bilen driller.
Det er en ford escort 1,8 stc årgang 1992.
Den er nu begyndt at smide kølervæsken og skal laves men jeg har behov for
et bud på hvad det kan koste at få den fikset..

Lad mig (med mine ringe evner) prøve at beskrive fejlen.
Når motoren er kold står den og drypper med kølervæsken. Tilsyneladende
forsvinder der ikke noget når motoren er varm.
Jeg vovede mig ind under den idag og observede følgende:
når man står foran motoren og kikker ned i venstre side er der ved
generatoren er tre "hjul" hvorpå der sidder en rem. Det ser ud til at
kølervæsken kommer fra det hjul der sidder lige bag generatoren..

Kan det passe ?

Og hvis det passer hvad kan jeg så forvente at vores lokale mekaniker vil
tage for at fikse problemet??

MVH

Jess L Andersen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-03-05 21:18

> [...]
>
> Kan det passe ?
>
> Og hvis det passer hvad kan jeg så forvente at vores lokale mekaniker vil

Monstro ikke det skulle være vandpumpen der er kaput ? - sådan een koster
ikke en bondegård, og en mekaniker kan vel skifte den på en times tid.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jess L Andersen

Dato : 04-03-05 21:47

Hej Andreas

Tak for svaret....

MVH

Jess L Andersen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-05 09:35

Jess L Andersen wrote:
> [...]
> generatoren er tre "hjul" hvorpå der sidder en rem. Det ser ud til at
> kølervæsken kommer fra det hjul der sidder lige bag generatoren..

Det kan det godt.
Det er typsik hvis lejerne i vandpumpen går, så begynder den at lække
kølervæske.
Prøv at tage godt fat i remhjulet (på vandpumpen) og se om du kan "vrikke"
det lidt sideverts.
Hvis du kan det, så er det lejerne der er stået af og pumpen skal skiftes
hurtigst muligt (helst for en time siden )

> Og hvis det passer hvad kan jeg så forvente at vores lokale
> mekaniker vil tage for at fikse problemet??

Da din maskine er en såkaldt Zetec 16V, så skal man både have tandrem og
diverse dæksler af, for at skifte vandpumpen, så der kan hurtigt løbe 2-4
timer på og samtidigt var det måske en god ide at skifte
tandremmen/remstrammeren, når nu det hele er adskilt alligevel.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 05-03-05 10:23

> Det er typsik hvis lejerne i vandpumpen går, så begynder den at lække
> kølervæske.

Egentlig er rækkefølgen vel omvendt!

Først er det simeringen (pakningen) der tætner omkring pumpens aksel som er
blevet utæt. Enten ved slidtage eller ved at rust på akslen har slidt den i
stykker.
Når så utætheden er opstået kommer der kølevand i lejet og det ødelægges.

Mvh
Claus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-05 12:06

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Egentlig er rækkefølgen vel omvendt!

Ikke nødvendigvis.

> [...]
> stykker.
> Når så utætheden er opstået kommer der kølevand i lejet og det ødelægges.

Hvis lejerne går, så kommer der slup i akslen og derved bliver
pakdåsen/shimeringen ødelagt.
Men det kan selvfølgeligt også ske i den rækkefølge som du skriver

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-03-05 14:24

> Hvis lejerne går, så kommer der slup i akslen og derved bliver
> pakdåsen/shimeringen ødelagt.
> Men det kan selvfølgeligt også ske i den rækkefølge som du skriver

Jeg er enig i ovenst., men egentligt tror jeg Jess er ligeglad med hva' der
kom først, hønen el ægget ;).

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-03-05 16:10

> Jeg er enig i ovenst., men egentligt tror jeg Jess er ligeglad med hva'
der
> kom først, hønen el ægget ;).

Du har ret!

Men når nu Jess har fået sit svar så kan vi andre vel godt hyggesludre
videre! Det har i hvert fald altid været denne gruppes særkende i forhold
til de fleste andre grupper på usenet.

Mvh
Claus