1. august ny national festdag
Fra : Leonard

Dato : 04-03-05 16:21

For alle de der har kørt rundt med en streamer:
"Claus Borre ud af Formel 1" vil 1. august fremover være en festdag,
for den dag holder den gamle op hos DR )

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-05 16:28

> For alle de der har kørt rundt med en streamer:
> "Claus Borre ud af Formel 1" vil 1. august fremover være en festdag,
> for den dag holder den gamle op hos DR )

Ja det var et stort og smertelig tab at miste en så kompetent
speaker......han kunne virkelig sin historie med Ronnie Petterson og Niki
Lauda.......det var altid meget relevant at høre de gamle anekdoter

--
Tom

Fra : Thomas

Dato : 04-03-05 16:48

> [...]
> speaker......han kunne virkelig sin historie med Ronnie Petterson og Niki
> Lauda.......det var altid meget relevant at høre de gamle anekdoter

Enig.... vi kommer til at savne hans perler som "HVEEEEM HUSKER IKKE I
1972.............." og "GODDAG OG VELKOMMEN TIL ÅRETS MÅSKE MEST
SPÆNDENDE GRAND PRIX"

for slet ikke at tale om " DE OFFICIELLE TAL SIGER 50.000 TILSKUERE HER PÅ
HOCKENHEIM, MEN UOFFICIELLE FORLYDENDE VIL VIDE AT DER ER SÅ LANGT SOM OP
IMOD 100.000"

(frit efter hukommelsen

Ja vi kommer til at gå en svær tid i møde

Mvh

Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 04-03-05 16:29

> For alle de der har kørt rundt med en streamer:
> "Claus Borre ud af Formel 1" vil 1. august fremover være en festdag,
> for den dag holder den gamle op hos DR )

*Stående bifald.avi*

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 04-03-05 17:20

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message
> [...]
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::

*jubeldans.exe*
*højrøstet_jublen.mp3*

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-05 09:07

Leonard wrote:
> For alle de der har kørt rundt med en streamer:
> "Claus Borre ud af Formel 1" vil 1. august fremover være en festdag,
> for den dag holder den gamle op hos DR )

Jeg synes nu ikke han har været så slem, i hvert fald ikke så han har gjort
sig fortjent til den "Claus Borre ud af Formel 1" hetz der har været kørt.
Uden ham havde vi sikkert ikke haft nær så meget dækning af F1 de seneste
20-25 år på DR, da han jo har været en af drivkrafterne bag netop dét.
Og med hensyn til hans mange forkerte udtalelser og anekdoter, synes i så at
Nick Horup og Jens Winther Jr. (TV2/TV2 Zulu) er bedre ? Jeg synes de
klokker omternt lige så meget i det som gamle Claus.
Jeg er ikke "fan" af Borre, men jeg synes heller ikke rigtigt han har gjort
sig fortjent til denne hetz imod ham.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-05 16:36

> Jeg synes nu ikke han har været så slem, i hvert fald ikke så han har
> gjort sig fortjent til den "Claus Borre ud af Formel 1" hetz der har været
> kørt.

Jeg synes det var fuldt berettiget

> Uden ham havde vi sikkert ikke haft nær så meget dækning af F1 de seneste
> 20-25 år på DR, da han jo har været en af drivkrafterne bag netop dét.

Muligt at han har haft kvaliteter til at få det sat igang på dansk tv, men
han skulle ALDRIG have været kommentator til de sidste års formel 1 løb (dem
hvor han var kommentator).

> Og med hensyn til hans mange forkerte udtalelser og anekdoter, synes i så
> at Nick Horup og Jens Winther Jr. (TV2/TV2 Zulu) er bedre ?

Lidt bedre, men langt fra gode nok til kongeklassen inden for
automobilsport. Det ville være skønt hvis det var VIRKELIG engagerede
journalister som også satte sig ind i teknikken, rygterne, fremtiden,
menneskene bag f1 og talentmassen osv.

> Jeg synes de klokker omternt lige så meget i det som gamle Claus.
> Jeg er ikke "fan" af Borre, men jeg synes heller ikke rigtigt han har
> gjort sig fortjent til denne hetz imod ham.

Problemet var måske at han ikke havde gjort sig "fortjent" til at kommentere
f1. Ikke alle gider høre så overfladisk journalistik som han leverende. Jeg
kan ikke forestille mig det ville være anderledes end hvis man satte en
kommentator til en landskamp som ikke anede hvem Beckham er og i stedet blev
ved med at snakke om Pelé og Johan Kreuff.

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-03-05 17:15

> [...]
> automobilsport. Det ville være skønt hvis det var VIRKELIG engagerede
> journalister som også satte sig ind i teknikken, rygterne, fremtiden,

Jeg har tilfældigvis kendt Nick Horup og kan fortælle, at manden er BIDT af
motorsport, og at han har været det i mange, mange år - måske hele livet.

I øvrigt er der MANGE flere ting, som en sportsjournalist, der laver direkte
reportage, skal kunne end bare at remse altid korrekte navne op i een lang
køre - hvis det alene var dén disciplin, som man gik efter, så ansatte man
en autist.

Sportsjournalisten skal iscenesætte, se den store historie i den lille
begivenhed, formidle dramaet og de faktuelle informationer med udgangspunkt
i et bredt og dybt kendskab til stofområdet - men han skal også kunne
fungere på skærmen, når der sendes direkte, han skal kunne "samle op", når
teknikken svigter, han skal kunne lede et produktionshold, han skal være
"rar" at være i "stue"/fjernsyn med samtidig, han skal være til at arbejde
sammen med - og 200 andre ting.

Sagen er, at der er markant færre personer, der kan magte den opgave, end
folk tror.

Jeg er såmænd ikke sikker på, at han er så skidt endda - i så fald sad der
nok en anden i stolen i stedet...

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-05 17:19

> [...]
> folk tror.
>
> Jeg er såmænd ikke sikker på, at han er så skidt endda - i så fald sad der

Måske er vi nogen der kan se det, fordi på tyske RTL er de så meget bedre.
Har man kun set F1 på dansk TV, så synes man måske det er ok, men går man
fra tysk til dansk, så synes man godt nok det er en tynd kop te

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-03-05 20:05

> Måske er vi nogen der kan se det, fordi på tyske RTL er de så meget bedre.
> Har man kun set F1 på dansk TV, så synes man måske det er ok, men går man
> fra tysk til dansk, så synes man godt nok det er en tynd kop te

Jeg har ikke set det på tysk fjernsyn - men jeg kunne sagtens forestille
mig, at man herfra får kamp til stregen.

Man må ikke glemme, at Tyskland har en befolkning på over 82 millioner
mennesker - og det betyder, at der kan sættes langt kraftigere ind på den
slags produktioner. Alene antallet af seere på en sportsgren, der handler om
biler og hvor "kongen " er tysker, betyder skyhøje reklameindtægter.

Danmark er et miniput-land, der nødvendigvis må transmittere på langt mindre
budgetter - og dette kan godt slå igennem på kvaliteten.

Det samme gør sig gældende for tidsskrifter, hvor man jo internationalt kan
få hamrende gode bøger og tidsskrifter en en brøkdel af prisen for
tilsvarende danske produkter i måske ringere kvalitet.

Oplaget gør forskellen - og selvom Danmark er langt bedre med end for 10 år
siden - så se bare på bilblade..

/Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-05 19:12

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg har tilfældigvis kendt Nick Horup og kan fortælle, at manden er
> BIDT af motorsport, og at han har været det i mange, mange år - måske
> hele livet.

Jamen hvis det er dét, der skal til, så er jeg også kvalificeret
Jeg tror endda at jeg er ældre end Nick, så jeg har sikkert mere "ancinitet"
end ham

> [...]
> produktionshold, han skal være "rar" at være i "stue"/fjernsyn med
> samtidig, han skal være til at arbejde sammen med - og 200 andre ting.

Det er heller ikke så meget det, jeg har så meget imod med NH og JW.jr. det
er mere det med at de ikke kan se hvad/hvem det er, som kører på banen og
hvad der reelt sker.
For at tage et aktuelt eksempel, så lavede de en "brøler" i nat, da der
kørtes qualifying i Australien.
Det var da Villeneuve var ude.
Han lavede en afkørsel, med et efterfølgende spin, på hans start-omgang (dog
uden skader og han kom også videre med det samme) og satte derefter en god
tid.
Bagefter var det Fisichelas tur og han nåede på sin flyvende omgang at
indhente/overhale Villeneuve, som på det tidspunkt kørte meget langsomt
tilbage til pit'en.
Der blev så vist en afkørsel med Villeneuve i replay og det var helt klart
at se, at det var en afkørsel på hans stop-omgang, men både NH og JW jr. var
helt overbeviste om, at det bare var en re-play af Villeneuves tidligere
afkørsel fra start-omgangen.
Afkørslen var på et helt andet sted på banen og foregik på en helt anden
måde (blandt andet uden at spinne).
Jeg kunne med det samme se, at det var en "ny" afkørsel, men det kunne de to
kommentatorer ikke, selvom det var meget tydeligt.
(Jeg ved godt at de begge to sad i Odense og kommenterede og ikke var fysisk
til stede i Melbourne).
Det er dén slags, jeg synes er uheldigt, med de to speakere og det sker
(desværre) næsten hver gang de er på skærmen og nogle gange endda flere
gange under samme transmission.

> Sagen er, at der er markant færre personer, der kan magte den opgave,
> end folk tror.

Du har sikkert ret, jeg tror heller ikke at det er så nemt som det lyder.

> Jeg er såmænd ikke sikker på, at han er så skidt endda - i så fald
> sad der nok en anden i stolen i stedet...

Eller også er det bare i manglen på bedre

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-03-05 20:07

> Det er heller ikke så meget det, jeg har så meget imod med NH og JW.jr.
> det er mere det med at de ikke kan se hvad/hvem det er, som kører på banen
> og hvad der reelt sker.

Ok - jeg har ikke set F1 de seneste år, så jeg skal ikke sige, at du ikke
har ret..

Jeg siger bare, at man skal ikke tro, det er noget, som alle og enhver kunne
gøre bedre - om nogen - for der er mange ting, som man skal kunne - og som
"gør en god kommentator"

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 05-03-05 19:26

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> "rar" at være i "stue"/fjernsyn med samtidig, han skal være til at arbejde

Jeg ville i det store og hele foretrække at sportsjournalisterne
iscenesatte lidt mindre og dramatiserede lidt mindre. De er simpelthen
ikke gode nok til det. Hvis man vil føre sig kunstnerisk frem, så kræver
det (for de fleste) mere tid bag skrivemaskinen end man har når man er
direkte på.
Og så er jeg da bedøvende ligeglad med om de kan være produktionsledere.
Man kan jo bare sætte en producer på i stedet.

> Jeg er såmænd ikke sikker på, at han er så skidt endda - i så fald sad der
> nok en anden i stolen i stedet...

Uden at dette skalopfattes som en kommentar til Nick Horup, så tror jeg
ikke på det. Niveauet på sportsjournalistik i TV er ikke imponerende.
Det virker nogle gange som om det er vigtigere at høre til "slænget",
altså at være rar at være i stue med.

mvh
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-03-05 19:53

> Jeg ville i det store og hele foretrække at sportsjournalisterne
> iscenesatte lidt mindre og dramatiserede lidt mindre.

Tour de France-gutterne har nu gjort det meget godt, synes jeg.

Havde det ikke været for Mader og Leth, tror jeg ikke, Touren havde haft den
brede folkelige interesse, som den har opnået - ej heller selvom løbet fik
hjælp af "Ørnen fra Herning".

> Niveauet på sportsjournalistik i TV er ikke imponerende.

Jeg er helt enig - det er i det hele taget ikke ofte, at der overhovedet
laves egentlig journalistik i dén branche - og simpel resultatformidling med
tilhørende forudsigelige kommentarer flytter ikke nålen ret langt på min
"journalistik-skala".

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 06-03-05 08:31

Jan W Nielsen wrote:

> Tour de France-gutterne har nu gjort det meget godt, synes jeg.

Enig, især i de første år. Senere blev det også mere til gentagelse og
manér.
Men det kræver meget specielle evner at kaste sig ud i dramatisering og
iscenesættelse. Og det er ikke en evne som alle journalister (eller
ingeniører for den sags skyld) besidder.

mvh
Peter

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-05 19:15

Tom wrote:

> Problemet var måske at han ikke havde gjort sig "fortjent" til at
> kommentere f1. Ikke alle gider høre så overfladisk journalistik som
> han leverende.

Jeg er helt enig med dig, at de gerne må gå meget mere i dybden mht F1.
Problemet er bare, at de så ikke rammer særligt bredt i den danske
befolkning og derfor kun vil blive set af de virkelige hardcore fans (som os
to )
Hvis det skete, så er jeg ret sikker på, at F1 hurtigt ville blive taget af
programmet igen, de kan jo sikkert ikke nøjes med 2 seere til hvert løb.

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-05 23:10

> [...]
> Hvis det skete, så er jeg ret sikker på, at F1 hurtigt ville blive taget
> af programmet igen, de kan jo sikkert ikke nøjes med 2 seere til hvert

arh, ham Porre var nu speciel. Han kunne undre sig over at op til hvert
sving blev MS indhentet af Hakinen og når så MS var kommet ud af svinget så
kørte han væk fra Hakinen igen. At han aldrig fattede at det var tiden og
ikke afstanden i meter, er simpelthen utrolig )

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-03-05 11:35

Tom wrote:

Det har skam været en interessant diskusion at se her fra sidelinien.

Har aldrig helt forstået den speciel store anke mod Claus, det beror nok i
høj grad på at jeg ser motorløb og er mindre intereeseret i historiske
aspekter, har altid synes at det faktisk til tider virker forstyrende, når
jeg står motorbanen forstyrres jeg da aldrig af en eller anden for mig
uvedkommende sammenligning.

Til Tom og Per følgende kommentar, når i mener ar være i besiddelse af stor
viden omkring motorløb, hvorfor søger i så ikke pladsen efter Claus.

Er sandheden måske at i ikke tør eller er i bange for at blive taget på
ordet og skal til at bevise jeres fortræffeligheder på det journalistiske
område.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-05 11:54

> Til Tom og Per følgende kommentar, når i mener ar være i besiddelse af
> stor
> viden omkring motorløb, hvorfor søger i så ikke pladsen efter Claus.

Det har vist ALDRIG været på tale for mit vedkommende. Men at Ronni
Petterson m.m. ikke er det mest aktuelle stof, skal man ikke have fulgt
meget med i f1, for at finde ud af.

> Er sandheden måske at i ikke tør eller er i bange for at blive taget på
> ordet og skal til at bevise jeres fortræffeligheder på det journalistiske
> område.

Jeg har overhovedet ingen evner til at kunne kommentere et f1 løb live
(ligesom Porre heller ikke havde det).

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-03-05 13:39

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Er sandheden måske at i ikke tør eller er i bange for at blive taget
> på ordet og skal til at bevise jeres fortræffeligheder på det

For det første:
Det er vel ikke noget krav, at man selv skal være bedre end den man giver
kritik ?
Jeg har aldrig givet udtryk for at jeg selv mener at være bedre til det,
derfor har jeg heller ikke nogen intentioner om at overtage deres arbejde.

For det andet:
Jeg tror at du skal læse alle indlægene i denne tråd endnu engang, så vil du
opdage at jeg har stort set samme mening som dig selv mht Borre og de andre
speakere.
Mit "brok" over Horup og Winther jr. gik da også kun på en sammenligning af
dem og Borre, hvor jeg mener at der ikke er den store forskel.