Har du en Opel Astra fra omkring 2001, så ~
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 02-03-05 14:58

Jeg har netop købt en brugt Opel Astra Wag BUSS Line 1.6 8V 5SP (Z16SE) fra
12/2001.

Den er jeg sådan set indtil nu ganske godt tilfreds med, men der er 2 ting
som jeg ikke kan finde svar på via servicebogen og håber derfor, at nogen
her kan hjælpe.

1. En ting der irriterer mig, men som jeg ikke kan se om er en fejl eller om
det er meningen, at det skal være sådan. Der er indbygget kørelysrele, så
man ikke kommer til at køre uden lys. Det er jo fint nok, men releet slår
ikke belysningen i instrumentpanelet (omdrejningstæller, speedometer m.v.)
til. Det tænder først, når man drejer lyskontakten over på nær- eller
fjernlys. Er det virkelig meningen eller er det en fejl i min bil, som kan
udbedres?

Det er nemlig klart lettere at se instrumentpanelet med belysning, så jeg
tænder altid lyset, hvilket jo overflødiggør kørelysreleet.

2. Der henvises til et Car Pass flere steder, men sådan et har jeg ikke - er
det kun til biler med indbygget tyverrialarm - det er der nemlig ikke i min?

Jeg håber meget, at I kan svare mig på disse spørgsmål som jeg trods ihærdig
gennemlæsing af instruktionsbogen ikke har kunne finde svar på.

VH

Jakob

Fra : JG

Dato : 02-03-05 15:13

On 2 Mar 2005 14:58:21 +0100, "Jakob Aagaard Harder"
<jharder@mailme.dk> wrote:

> [...]
>til. Det tænder først, når man drejer lyskontakten over på nær- eller
>fjernlys. Er det virkelig meningen eller er det en fejl i min bil, som kan

Det er meget normalt, tror faktisk det mere er reglen end undtagelsen
at det forholder sig sådan.

Fra : Basil

Dato : 02-03-05 16:07

JG wrote:

fra

> Det er meget normalt, tror faktisk det mere er reglen end undtagelsen
> at det forholder sig sådan.

Jeg fik forhandleren til at ændre dette, ellers købte jeg ikke bilen (Suzuki
Liana)
Kai

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 02-03-05 15:14

Hej Jackob

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> m.v.) til. Det tænder først, når man drejer lyskontakten over på nær-
> eller fjernlys. Er det virkelig meningen eller er det en fejl i min bil,

Sådan var det på min gamle Astra fra 1997, og er det på den nuværende fra
2002. Så det er vist meget normalt på Opel.

> 2. Der henvises til et Car Pass flere steder, men sådan et har jeg ikke -
> er det kun til biler med indbygget tyverrialarm - det er der nemlig ikke i
> min?

Har ikke lige papirerne ved hånden, men mener, at det er et plastickort, der
altid følger med en ny Opel. Indeholder diverse oplysninger om bilen.
Vistnok stelnummer, farve m.v.

Hilsen
Peter

Fra : L

Dato : 02-03-05 16:11

Hej
Tillykke med købet....

Vedr. Instrument-belysningen, så er det korrekt at det skal virke på den
måde.
Car-pass er et plastickort som din Opel forhandler udleverer sammen med
bilen. Der står bl.a.:

Vin (stelnummer)
en sikkerhedskode
Motor type og motor nummer
Nøglenummer
Radiokode (hvis din radio blinker, så er koden aktiveret på radioen, dermed
hvis strømmen tages fra/tyveri skal koden indtastes.
Changer kode

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-03-05 09:56

Jakob Aagaard Harder skrev:

> [...]
> drejer lyskontakten over på nær- eller fjernlys. Er det virkelig
> meningen eller er det en fejl i min bil, som kan udbedres?

Det er formentlig et spørgsmål om at trække en enkelt ledning - ændrede selv
mit eget kørelys (på min Kadett) på dét område
Hans

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 03-03-05 11:59

"Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote in message
> Det er formentlig et spørgsmål om at trække en enkelt ledning - ændrede
> selv mit eget kørelys (på min Kadett) på dét område
> --
Kan du evt. uddybe lidt. Hvor skal jeg lede efter "den rigtige ledning"? Er
det i.f.m. kørelysreleet eller bag instrumentpanelet?

Jeg havde tænkt mig at få bestilt Haynes instruktionsbogen til bilen - burde
jeg kunne se det herudfra?

VH
Jakob

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-03-05 14:14

Jakob Aagaard Harder skrev:

> Kan du evt. uddybe lidt.

Det var en generel betragtning

> Hvor skal jeg lede efter "den rigtige
> ledning"? Er det i.f.m. kørelysreleet eller bag instrumentpanelet?

På min egen skilte jeg op- og nedblændingskontakten på rattet ad, satte en
multi-tester på og regnede ud hvilke stik der var "til hvad"

Et traditionelt kørelys-system sender 12V ud til forlygterne, so to speak -
jeg sendte bare strømmen op i op- og nedblændingskontakten (så kan jeg osse
køre med langt lys via kørelys-systemet) - svarende til at jeg havde tændt
for lyskontakten.

Jeg ved ikke om du vil lave det selv eller få fx. Kettner til det.

> Jeg havde tænkt mig at få bestilt Haynes instruktionsbogen til bilen
> - burde jeg kunne se det herudfra?

Jeg ville ikke kunne gøre det.

Hvis det kun er at få lys i instrumenterne er det "bare" at se hvorhenne de
får strøm fra og så koble det til kørelyset - vil du som jeg ha langt lys
med skal man grave en smule dybere

Held og lykke!
Hans

Fra : Carsten Madsen

Dato : 03-03-05 15:30

<jharder@mailme.dk> wrote:

> [...]
>
>Det er nemlig klart lettere at se instrumentpanelet med belysning, så jeg
>tænder altid lyset, hvilket jo overflødiggør kørelysreleet.

Hej Jakob.

Jeg har selv haft en Astra dog fra 1994 hvor instument belysningen var
tændt hele tiden. Det betød så at pærerne sprang hele tiden til stor
irritation. Så jeg tror de gik fra det pga. de problemer det gav.

Mvh Carsten