Er vi ringere bilister?
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-03-05 12:13

Nu vil jeg gerne have panelets vurdering.

I går kørte jeg fra Stockholm til København.

Vejrmæssigt var situationen den samme de sidste ca. 300 km. i Sverige,
sammenlignet med de 45 km. fra Helsingør til København. Det var
snevejr med fygning på tværs af vejen.

Vejtypen er den samme. Motorvej med to spor i hver retning.

Bilerne er stort set de samme.

Den eneste kendte forskel er, at i Sverige er det påbudt med
vinterdæk.

Flow'et i trafikken i Sverige var så højt, at jeg ikke kunne følge
med. D.v.s. hastigheden har ligget over 89 km/t.

På Helsingørmotorvejen var vi på intet tidspunkt over 50 km/t.

En af mine kolleger fortalte mig på walkien at han havde været næsten
3 timer om at køre fra Brøndby til Helsingør!

Er vi virkelig så meget ringere bilister end svenskerne? (Det vil jeg
s'gu nødigt indrømme )

Hvilke årsager kan der ellers være til den store forskel?

Det pågældende område af Sverige har ikke ret meget mere vintervejr
end vi har i DK.

Der er derfor kun to muligheder.

Enten kan vi danskere ikke køre bil, eller også er vinterdæk et must.
*LOL*

Hvad siger panelet?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-03-05 12:16

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> Er vi virkelig så meget ringere bilister end svenskerne? (Det vil jeg
> s'gu nødigt indrømme )

Genrelt, alle over en kam, så er IMO ja.

> Hvilke årsager kan der ellers være til den store forskel?

Vinterdækkene.
Er svenskere bedre til at holde afstand end danskere ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-03-05 12:32

On Wed, 2 Mar 2005 12:16:18 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

> [...]
>
>Genrelt, alle over en kam, så er IMO ja.

>Vinterdækkene.
>Er svenskere bedre til at holde afstand end danskere ?

Det er mit indtryk at de fleste svenskere anstrenger sig meget for at
opføre sig korrekt i trafikken.

Det gælder også det at holde afstand. Jeg har faktisk en kollega der
har fået en bøde for ikke at gøre det.

Det er jo ikke noget politiet i DK beskæftiger sig meget med.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-03-05 12:40

> [...]
> har fået en bøde for ikke at gøre det.
>
> Det er jo ikke noget politiet i DK beskæftiger sig meget med.

Det er også ærgeligt, for det er min holdning at mange, rigtigt mange
ulykker kan undgåes hvis folk holder ordentlig afstand.

--
mvh/rg. Christian

Fra : phk

Dato : 03-03-05 20:02

> Det gælder også det at holde afstand. Jeg har faktisk en kollega der
> har fået en bøde for ikke at gøre det.
>
> Det er jo ikke noget politiet i DK beskæftiger sig meget med.

Nej, det kan vi se på den afstand lastbilerne holder!

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : Paw Jensen

Dato : 02-03-05 12:27

> Hvad siger panelet?

Tror heller ikke Svensk politi fraråder al udkørsel, når der er faldet 2mm
sne.
Vi er efterhånden ved at have udviklet os til en nation af klynkere. Bare
der sker det mindste, bryder vores verden sammen.

Paw

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-03-05 12:38

On Wed, 2 Mar 2005 12:27:11 +0100, "Paw Jensen" <Nospam@nomail.dk>
wrote:

>Tror heller ikke Svensk politi fraråder al udkørsel, når der er faldet 2mm
>sne.

>--

Den terminologi har jeg aldrig hørt svenskerne bruge. De udsender med
jævne mellemrum vejrudsigter, hvor der kort bliver nævnt områder med
"vanskelige køreforhold".

Du har ret i at i Sverige er en snebyge ikke forsidestof.

Det er jeg heller ikke uenig med dig i.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 12:39

| Flow'et i trafikken i Sverige var så højt, at jeg ikke kunne følge
| med. D.v.s. hastigheden har ligget over 89 km/t.

Og det mener du var forsvarligt?, med fygning,dårligt sigt undalles.

| På Helsingørmotorvejen var vi på intet tidspunkt over 50 km/t.
|
| En af mine kolleger fortalte mig på walkien at han havde været næsten

Håndfrit? tsk,tsk ;).

| Hvilke årsager kan der ellers være til den store forskel?
|
| Det pågældende område af Sverige har ikke ret meget mere vintervejr
| end vi har i DK.

Større respekt, uvant med føret etc.

| Enten kan vi danskere ikke køre bil, eller også er vinterdæk et must.

Vinterdæk gør dig ikke bedre til at køre bil, vinterdæk øger bare
sikkerheds-margenen. En dygtig bilist "spænder ikke buen hårdere" end
nødvendigt, men gemmer "margenen" til uforudsete situationer.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-03-05 12:59

On Wed, 2 Mar 2005 12:39:10 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

>Og det mener du var forsvarligt?, med fygning,dårligt sigt undalles.

>--

Ja, det mener jeg det er.

Så længe at hjulene triller frit, er det stort set ligemeget om der er
friktion eller ej. Ved en fornuftig afstand til de forankørende vil
der være tid nok til at undgå de ting der forårsager udskridninger,
nemlig at styre og bremse.

Desuden er det min opfattelse, at hvis ikke man følger flow'et, er man
årsag til en masse unødvendige overhalinger som kan skabe farlige
situationer.

>--

>Håndfrit? tsk,tsk ;).

>--

Hvor farligt tror du selv det er når man holder stille i køen, bare
hver sin vej.

Desuden står der ikke noget om at det er forbudt at bruge
walkie-talkie - kun mobiltelefoner.

Jeg går ud fra at du véd, at en walkie-talkie er en hybrid af et
tusindben og en papegøje?

>--

>Større respekt, uvant med føret etc.

>--

Du bliver nødt til at forklare mig hvorfor det skulle være anderledes
for en svensker end for en dansker.

> [...]

>sikkerheds-margenen. En dygtig bilist "spænder ikke buen hårdere" end
>nødvendigt, men gemmer "margenen" til uforudsete situationer.

Ja, men så længe det ikke er påbudt med vinterdæk, vil den bil med de
halvtrætte sommersutter være den der sætter dagsordenen, og det kan
IMO ikke undgå at give farlige situationer.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 13:21

| Så længe at hjulene triller frit, er det stort set ligemeget om der er
| friktion eller ej.

Det der, er typisk for en som tror naturlovene ophæves, hvis man har
vinterdæk på. DET GØR DE IKKE :(((. Du kan selv komme i skred, men bliver
ikke nødvendigvis ramt af andre.

| Desuden er det min opfattelse, at hvis ikke man følger flow'et, er man
| årsag til en masse unødvendige overhalinger som kan skabe farlige
| situationer.

Det er reelt dem som tror de er verdensmestre, som skaber situationerne.
Hvor mange her i DK. tror du der behersker glat føre?. Jeg tror der er lige
så mange som der er 4x4 der har kørt off-road, ca 2%, resten er
boulevard-racere ;)).

| Du bliver nødt til at forklare mig hvorfor det skulle være anderledes
| for en svensker end for en dansker.

Forholdene er ikke anderledes, men danskere er mere forsigtig, pga. det
uvante. Fornuftigt nok, vil jeg mene, safty first :).

| Ja, men så længe det ikke er påbudt med vinterdæk, vil den bil med de
| halvtrætte sommersutter være den der sætter dagsordenen, og det kan
| IMO ikke undgå at give farlige situationer.

Jvf. det du lige har postuleret vedr. nedsat friktion, betyder dækkene NADA,
bare de ruller ;))).

Fra : C. Caspersen

Dato : 02-03-05 16:25

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det der, er typisk for en som tror naturlovene ophæves, hvis man har
> vinterdæk på. DET GØR DE IKKE :(((. Du kan selv komme i skred, men bliver
> ikke nødvendigvis ramt af andre.

ESP, ABS, vinterdæk etc gør, at mange mener sig usårlige - desværre!

/Caspersen

Fra : Anders Christensen

Dato : 02-03-05 19:12

C. Caspersen wrote:

> "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> ESP, ABS, vinterdæk etc gør, at mange mener sig usårlige - desværre!

Ahh, det forklarer hvorfor jeg endnu ikke er kørt galt, har kun en af
ovenstående, men de er til gengæld også ganske gode

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 03-03-05 09:00

C. Caspersen wrote:

> ESP, ABS, vinterdæk etc gør, at mange mener sig usårlige - desværre!

Eller 4-hjulstræk. Jeg har set folk i (café-)4-hjulstrækkere, der
tilsyneladende troede at deres biler også _bremser_ på dobbelt så mange
hjul som almindelige biler.

Mvh.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-03-05 11:18

On Wed, 2 Mar 2005 13:20:37 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

>--

Enig.

>--

>Jvf. det du lige har postuleret vedr. nedsat friktion, betyder dækkene NADA,
>bare de ruller ;))).

>--

Det gør det jo for fa'en heller ikke. Så længe hjulene triller frit,
og der ikke skal styres, bremses eller skiftes retning, er det da helt
ligegyldigt hvordan dækkene ser ud.

Der skal monteres vinterdæk, fordi der er behov for både accelleration
og nedbremsning, samt desværre af og til også en dobbelt undvige.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-03-05 13:18

Folmer Rasmussen skrev:

> Hvor farligt tror du selv det er når man holder stille i køen, bare
> hver sin vej.

Det er sku da *livsfarligt!*

Hans

Fra : TomCK

Dato : 03-03-05 10:27

> [...]

> friktion eller ej. Ved en fornuftig afstand til de forankørende vil
> der være tid nok til at undgå de ting der forårsager udskridninger,

Jaja, så længe man kører ligeud på række og geled er der ingen problemer.
Men mig bekendt mindsker snevejr ikke risikoen for dyr, tabte genstande,
motorstop med mere. Ydermere er der øget risiko for, at ens medtrafikanter
opfører sig anderledes, eller ligefrem mister kontrollen over køretøjet -
årsagen hertil er sagen uvedkommende. Dermed er det mig komplet
uforståeligt, at man kan finde det forsvarligt at holde hastigheden noget
nær det normale i sådan et vejr. Du siger mere eller mindre direkte, at det
forudsætter at du ikke behøver at styre eller bremse (samtidig), og at
afstanden til forankørende kan holdes stor. Måske findes de betingelser oppe
i Sverige, det skal jeg ikke udtale mig om.

Men jeg kan sige, at jeg de sidste par dage har set utallige spor efter
lastbiler, der var kommet en anelse for langt til højre, og dermed pløjet et
fint spor i sneen. Årsagen til manøvren kan være ligegyldig, men chancerne
for at redde en udskridning falder med hastigheden - at påstå andet er
nonsens. Desværre er det også et faktum, at nogen som oftest mister deres
kære, når der lastvogne med i ulykker. Derfor er det svært at fatte, at du
kan se noget forsvarligt i at fremføre et stort antal tons med høj hastighed
når vejgrebet nærmer sig nul, og der er andre mennesker i nærheden.

Dit oprindelige spørgsmål - hvorfor gik det langsommere i DK - har mange
svar, og du har allerede fået mange bud på det. Tættere trafik, mange
ind/ud-fletninger, blandede trafikarter osv. Men din indgangsvinkel til
spørgsmålet er efter min mening forkert. I stedet burde du have glædet dig
over, at hastigheden faldt i Danmark, i erkendelse af de faktiske forhold.
Det er fejlagtigt at benytte hastigheden som eneste indikation af, hvem der
er gode og dårlige bilister.

Beklager, Folmer. Jeg har med fornøjelse læst dine mange indlæg i debatten,
og det vil jeg sikkert fortsat gøre. Det er altid rart med en beretning fra
førerhuset, også selvom man normalt befinder sig i nav-højde. Men her mener
jeg godt nok du er alvorligt galt på den, og det bli'r jeg ked af.

mvh
TomCK - ikke særlig flittig skribent, men nu kunne jeg ikke styre mig
længere.

Fra : C. Caspersen

Dato : 03-03-05 15:32

"TomCK" <invalid@nospam.dk> skrev i en meddelelse

SNIP en masse fornuftigt.

Hørt !

/Caspersen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-03-05 11:56

On Thu, 3 Mar 2005 10:26:59 +0100, "TomCK" <invalid@nospam.dk> wrote:

> [...]
>afstanden til forankørende kan holdes stor. Måske findes de betingelser oppe
>i Sverige, det skal jeg ikke udtale mig om.

De betingelser findes netop i Sverige. Trafiktætheden er ikke
tilnærmelsesvis på højde med den i Danmark.

Ingen vej i S får motorvejsstatus uden restriktioner hvis den ikke er
udstyret med dyrehegn.

Små dyr der alligevel kan smutte igennem bliver der altså ikke bremset
for, og det gælder sommer som vinter. Beklager.

Ved at holde en tilstrækkelig stor afstand til forankørende, kan det
netop undgås at skulle styre og bremse samtidigt.

Undtagelsen er dog de danske bilister der er blevet hjernevasket af
den junta i dette forum, der til stadighed galper op om, at efter endt
overhaling skal man sporenstregs kaste sit køretøj ind til højre.

Disse stakler ligger i den grad under for egoisternes pres-taktik, at
de af ren og skær angst hellere vil køre venstre forhjørne af et
vogntog, end udsættes for terroren fra ham i BMW'en, Audi'en eller
Alfa'en.

> [...]

>kan se noget forsvarligt i at fremføre et stort antal tons med høj hastighed
>når vejgrebet nærmer sig nul, og der er andre mennesker i nærheden.

Det er altid lidt trist når nogen render rundt i en vildfarelse. Det
må vi prøve at rette op på.

Når du har set lastbilspor længere til højre end de øvrige spor, så
vil jeg gætte på, at det er for at få grip til trækhjulene. Det gælder
selvfølgelig ikke hvis du med snuden i sporet har fulgt dem helt ud på
bondens mark. *LOL*

Med hensyn til den sidste del, véd jeg ikke hvor du har set at jeg
plæderer for at sætte andres liv i fare.

Jeg har oplevet at der i Sverige kan køres stort set som normalt i
vinterføre, hvis man kører med en fornuftig afstand til de
forankørende.

Jeg har efterfølgende ironiseret over, hvorledes jeg følte forskellen
ved at komme "hjem" på Helsingørmotorvejen igen. Folk herinde, som
kender mig, vil vide at der mellem linierne stod, at der var
forfærdende mange ude at køre med sommerdæk, der dårligt nok ville
kunne gå gennem et syn.

> [...]

>førerhuset, også selvom man normalt befinder sig i nav-højde. Men her mener
>jeg godt nok du er alvorligt galt på den, og det bli'r jeg ked af.

Jeg er glad for at du har haft fornøjelse af mine skriblerier, og jeg
er ked af at du mener at jeg er alvorligt ude i noget snavs.

Det mener jeg jo ikke selv er tilfældet, og at du skal gå rundt og
være ked af det på grund af mig, det er nærmest ubærligt.

Jeg har gjort det så godt jeg kunne i de 38 år jeg har kørt for at få
smør på brødet, og det er der ikke nogen der har taget skade af.

Det vil jeg selvfølgelig tilstræbe - også i fremtiden.

Nu er du ikke ked af det mere - vel?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : TomCK

Dato : 07-03-05 10:51

> De betingelser findes netop i Sverige. Trafiktætheden er ikke
> tilnærmelsesvis på højde med den i Danmark.

Det anede mig - jeg har aldrig kørt der, men drømmer om at hægte
campingvognen på krogen og drage ud i de endeløse skove. Manglen på godt øl
har dog indtil videre bremset mig...

> [...]
> de af ren og skær angst hellere vil køre venstre forhjørne af et
> vogntog, end udsættes for terroren fra ham i BMW'en, Audi'en eller

Jeg vidste, vi kunne blive enige om et og andet Og for fuldstændighedens
skyld må jeg tilføje, at jeg i denne henseende tilhører staklerne, omend jeg
arbejder med mit ego for at hæve mig fra dette stadie. Jeg kunne
selvfølgelig også bare købe en Audi, men det vil næsten være for nemt....

> Jeg er glad for at du har haft fornøjelse af mine skriblerier, og jeg
> er ked af at du mener at jeg er alvorligt ude i noget snavs.

Jeg er klar over, at du til en vis grad ironiserede over forskellen S/DK. At
det hele går i kage her til lands, bare der kommer lidt rimfrost, kan vi
ikke blive uenige om. Men løsningen er nok ikke, at vi allesammen sætter
farten op - og det var lidt dét., jeg synes at kunne læse i dit indlæg. Det
var sikkert ment som en godmodig provokation, og jeg kan godt følge dig. Jeg
vil dog fastholde, at glatføre kræver nedsat hastighed uanset ens egne
evner, fordi andre kan være bragt på kanten af deres formåen - teknisk eller
køreteknisk. Her må laveste fællesnævner gælde, uden presseri fra eliten.

> Det mener jeg jo ikke selv er tilfældet, og at du skal gå rundt og
> være ked af det på grund af mig, det er nærmest ubærligt.

Såså, det går jo nok altsammen. Dit indlæg tegnede blot et billede på min
nethinde af et væltet lastvognstog, som med 89 km/t kurede hen mod min kones
bil. Det krævede spontan reaktion fra min side, inden indlægget forsvandt
fra min server - der er ikke tid til at sove på det .

> Jeg har gjort det så godt jeg kunne i de 38 år jeg har kørt for at få
> smør på brødet, og det er der ikke nogen der har taget skade af.

OK - så kan jeg ikke forlange mere. Endvidere er der 1/365 chance for, at du
startede i branchen samme dag, jeg stak i mit første vræl

> Nu er du ikke ked af det mere - vel?

Nej, jeg er ved at komme ovenpå igen. Men jeg har kørt 30-40.000 om året
siden 1985, og synes ikke just tingene har udviklet sig til det bedre. Der
bliver nok dræbt færre, men trafikken er blevet mere ondskabfuld med tiden .
Derfor må vi også respektere dem, der vælger en mere adstadig fremfærd, og
dermed viser at de kender deres egen begrænsning. Men naturligvis bliver jeg
ligeså sur på "søndagsbilister" som alle andre, ingen tvivl om det. Jeg
prøver dog på at undgå at vise det, så jeg ikke bliver den udløsende faktor
for noget slemt.....

Mvh
Tom
Sonata - med vinterdæk

Fra : phk

Dato : 03-03-05 20:07

> Desuden er det min opfattelse, at hvis ikke man følger flow'et, er man
> årsag til en masse unødvendige overhalinger som kan skabe farlige
> situationer.

Og flowet sætter lastbilerne, ikke?

Jeg mener - hvis man kører langsommere end lastbilerne, så skal du bare se
dem forsøge at skramme ens bagkofanger. Også hvis man kører efter
hastighedsbegrænsningerne (med ægte hastighed), f.eks. 80 på motorvejen med
trailer eller 70 på landevejen.

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 12:37

On Wed, 02 Mar 2005 12:13:27 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

<...>

>Enten kan vi danskere ikke køre bil, eller også er vinterdæk et must.
>*LOL*
>
>Hvad siger panelet?

Svenskerne har åbenbart et mere afslappet forhold til at køre i glat
føre - her i DK bliver nogle utroligt forsigtige, andre knap så
forsigtige og så de, der kører som de plejer. Det kombineret med, at
dansk trafik er præget af megen egoisme gør, at det går "galt".
Trafikken på Allegade gik så langsomt her til morgen at det var
hurtigere at stå af bussen og gå, fra Roskildevej til Frb. Rådhus
sparede man 5 min. Bare på grund af lidt sne.
Så svaret er desværre nok ja, svenskerne er bedre til det med glat
føre end vi er - helt generelt. Jeg har oplevet et par stykker, som
ikke burde have været sluppet ud af kravlegården, men dem er der også
en del af med danske skilte.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : phk

Dato : 02-03-05 12:43

> Der er derfor kun to muligheder.
>
> Enten kan vi danskere ikke køre bil, eller også er vinterdæk et must.
> *LOL*
>
> Hvad siger panelet?

Bliver man bedre bilist fordi man kører hurtigt?

Fra : Paw Jensen

Dato : 02-03-05 13:00

> Bliver man bedre bilist fordi man kører hurtigt?

Nej, men man skaber ikke de farlige situationer, hvor folk til sidst "bare"
overhaler, fordi de har kørt 7 km/t længe nok.

Mener ikke advarslen i radioen, fra politiet, burde være "Unødvendig
udkørsel frarådes", med " Folk uden nødvendig køretektik frarådes/forbydes
udkørsel"

Mener tillige, at folk som kører i grøften/fast, og som ikke har ordentlige
dæk på burde straffes "hårdt.

Paw

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-03-05 13:13

On Wed, 2 Mar 2005 12:59:33 +0100, "Paw Jensen" <Nospam@nomail.dk>
wrote:

>Mener tillige, at folk som kører i grøften/fast, og som ikke har ordentlige
>dæk på burde straffes "hårdt.

>--

Det bliver man faktisk i Norge, men uden domstolenes hjælp.

Ring efter en bjærgningsbil i Norge, og oplev at når den kommer frem
bliver dækkene checket, og skønnes det at de er for ringe, kører man
videre med en bemærkning om, at der ligger andre biler i grøften, der
har gjort sig mere fortjent til hjælp.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-03-05 13:19

Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
> bliver dækkene checket, og skønnes det at de er for ringe, kører man
> videre med en bemærkning om, at der ligger andre biler i grøften, der

Hvis jeg havde betalt abonnement til Falck eller lign. ville jeg godt nok
blive
muggen, hvis de kom for at hjælpe og kørte igen uden at udføre arbejdet...

/Jakob

Fra : Martin Bak

Dato : 02-03-05 13:26

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg havde betalt abonnement til Falck eller lign. ville jeg godt nok
> blive
> muggen, hvis de kom for at hjælpe og kørte igen uden at udføre arbejdet...

Mener du dermed, at et Falck-abonnement giver dig ret til, at køre rundt i
udstyr der kan vise sig at være livsfarligt for andre trafikanter? Jeg synes
det er rimeligt som de gør i Norge. Så kommer _den_ bil da ikke ud i
snedriverne igen lige med det samme.

Martin

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-03-05 14:23

Martin Bak wrote:

> Mener du dermed, at et Falck-abonnement giver dig ret til, at køre rundt i
> udstyr der kan vise sig at være livsfarligt for andre trafikanter?

Øhh - hvor er sammenhængen?

2 biler er kørt i grøften - er den ene mindre farlig for andre trafikanter
end
den anden?

Det er naturligvis en antagelse fra min side at bilen er lovlig og der stod
intet
i Folmers indlæg om at andet skulle være tilfældet.

> Jeg synes
> det er rimeligt som de gør i Norge. Så kommer _den_ bil da ikke ud i
> snedriverne igen lige med det samme.

Hvorfor skal falck (eller den norske ditto) have lov at bestemme om din bil
er fornuftig at have på vejen - det forstår jeg altså ikke...
Har jeg betalt for "redningsservice" har de da værsgo at udføre den når jeg
har brug for den! - hvad skulle jeg ellers med abonnementet?

/Jakob

Fra : Paw Jensen

Dato : 02-03-05 14:50

> [...]
jeg
> har brug for den! - hvad skulle jeg ellers med abonnementet?

Hvorfor mon et Falckabonnement koster det som det gør, og hvorfor mon der er
så lang ventetid på Falck ?

Paw

Fra : Martin Bak

Dato : 02-03-05 15:08

> [...]
> jeg
> har brug for den! - hvad skulle jeg ellers med abonnementet?

Jeg forstår såmænd godt dit synspunkt, der. Jeg ved ikke om det er tilfældet
allerede, (jeg har ikke selv abonnement) men jeg kunne sagtens se en
rimelighed i, at Falck eller andre hjælpekorps, forbeholdt sig ret til at
sætte tilfælde, hvor uheldet kan betragtes som delvis selvforskyldt ved grov
tankeløshed/uagtsomhed, bagerst i køen. Det kunne måske afholde nogen fra at
køre ud, hvis de ikke er udstyret til det. Vi kunne også, alternativt bare
have en bestemmelse i færdselsloven om, at man skulle køre på vinterdæk om
vinteren.

Martin

Fra : phk

Dato : 03-03-05 20:19

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Vi kunne også, alternativt bare have en bestemmelse i færdselsloven om, at
> man skulle køre på vinterdæk om vinteren.

Vi kunne også forholde os til realiteterne. Hvor tit er der vinter i DK?
Hvor ofte er vinteren på vejene ikke ovre før man kommer på vejen fordi
saltvognene har været der?

Dengang - for 20-30 år siden var der vintre til der kunne berette
ovenstående. Det er der ikke mere.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-03-05 15:33

Jakob Jeppesen wrote:

> [...]
> Har jeg betalt for "redningsservice" har de da værsgo at udføre den
> når jeg har brug for den! - hvad skulle jeg ellers med abonnementet?

Vendt ethundrede og firs grader. Du kommer til at vente 5-6 timer på falck
hjælp fordi 8-10 andre også var kørt i grøften p.g.a. af ringe dækstand, og
du var vidende herom.

Mon så ikke argumentet havde lydt lidt aderledes!!!! ;)

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-03-05 12:07

On Wed, 2 Mar 2005 14:23:12 +0100, "Jakob Jeppesen"
<for_news_only@hotmail.com> wrote:

> [...]
>intet
>i Folmers indlæg om at andet skulle være tilfældet.

Det må du undskylde, men det er faktisk ikke lovligt.

I den norske færdselslov står der, at bilen til enhver tid skal være
således udstyret, at det er forsvarligt i det vejrlig der måtte være.

Den bilist der bliver afvist vil således typisk være en udlænding med
en indstilling om, at det går nok alligevel.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-03-05 13:24

Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
> bliver dækkene checket, og skønnes det at de er for ringe, kører man
> videre med en bemærkning om, at der ligger andre biler i grøften, der

Lyder yderst rimeligt.

Mvh
Roberto (hellig med vinterhjul)

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-03-05 13:33

Folmer Rasmussen skrev:

> [...]
> bliver dækkene checket, og skønnes det at de er for ringe, kører man
> videre med en bemærkning om, at der ligger andre biler i grøften, der

Læste lige i den lokale ugeavis at formanden for "Dækimportørerne", Lars
Poulsen, mener at politikerne bør overveje indgreb i form af bøder til folk
der "kører på slidte sommerdæk i en snestorm"

Når så mc-importørerne får gennemført at alle skal køre med styrthjelm - og
når cykelimportørerne finder ud af at alle skal køre med cykelklemmer, så
bukserne ikke kommer i klemme i bilen kan vi alle føle os helt trygge
Hans

Fra : J. A. Langdorf-Joerg~

Dato : 02-03-05 13:56

Folmer Rasmussen wrote in <h6bb219gqhnjth71hqp4jtk92sns0mrchd@4ax.com>:

> [...]
> bliver dækkene checket, og skønnes det at de er for ringe, kører man
> videre med en bemærkning om, at der ligger andre biler i grøften, der

Egentlig en rar tanke; en tåbe, der ikke evner at holde sin bil i
forsvarlig stand, skal ikke hjælpes op på vejene og derved gives en
ekstra chance for at slå andre ihjel.

Min norske kæreste har imidlertid aldrig hørt om sligt, og mon ikke NAFs
bjærgningschauffør blot gør hvad han får løn for, og hiver den
forulykkede op fra grøften?

--
Sincerely / Med venlig hilsen
J. A. Langdorf-Joergensen

Fra : JSM

Dato : 03-03-05 09:42

> [...]
> bliver dækkene checket, og skønnes det at de er for ringe, kører man
> videre med en bemærkning om, at der ligger andre biler i grøften, der

Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Men jeg har hørt at hvis du kører galt
i i (vinter-)Norge på sommerdæk får du, ud over en evt. regning fra
bjærgningsselskabet, en bøde. Og du vil automatisk blive gjort ansvarlig for
et evt. uheld du er involveret i, hvis du ikke har vinterdæk på.

mvh
Jesper

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-03-05 15:02

Paw Jensen skrev:

> [...]
> udkørsel"
> Mener tillige, at folk som kører i grøften/fast, og som ikke har ordentlige

Det bør ikke være dækkene der er afgørende for om man får en bøde.

§ 41 siger at man altid skal afpasse farten efter forholdene. Og
bundgrænsen for farten, efter den §, er altså 0 km/t. Så logisk set har
man overtrådt den grænse hvis det går galt og man havner i grøften.

Mange af dem der havner ved siden af har overvurderet deres evner i sne
og/eller på is. Og jeg vil finde det en udemærket lejlighed til at give
dem en økonomisk påmindelse om at tænke sig bedre om næste gang.

Dernæst til dækkene. Man kan faktisk køre i sne med sliks, *hvis man ved
hvad man gør*. Så dækkende sænker bare grænsen for hvilke evner der er
nødvendige for at man klarer sig igennem.

Om vi er ringere til at køre i sne end svenskerne? Ja naturligvis. Vi
har ikke de samme evner til det. Af den enkle grund at vi ikke har sne i
samme omfang som de har.

Personligt kunne jeg aldrig finde på at hævde at jeg skulle kunne følge
en svensk eller norsk lastbil gennem sneen. Men hvad vigtigere er, er at
det ikke kan bringe mit p*s i kog at de kører fra mig.

Jeg kan så blot sidde og bryste mig af at jeg nok er bedre end dem syd
fra.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-03-05 16:04

Finn Guldmann wrote:
> Dernæst til dækkene. Man kan faktisk køre i sne med sliks, *hvis man ved
> hvad man gør*.

Ja, til en vis grænse. Igangsætning op ad bakke kan f.eks. blive vanskligt.

Jeg trak faktisk en BMW sidelæns op fra grøften. Den kørte med sommerdæk
af den der sportsagtige type med ekstremt lidt mønster.

> Så dækkende sænker bare grænsen for hvilke evner der er
> nødvendige for at man klarer sig igennem.

Og hvad der kan lade sig gøre. Du har på en almindelig bil ét dæk at
gøre godt med. Dette dæk rører vel underlaget med ca. 20 cm2 eller noget
i den størrelsesorden.

Så hvis 20 cm2 glat gummi skaber friktion nok kan man. Hvis ikke kan man
ikke...

-dennis

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-03-05 17:00

Dennis Thrysøe skrev:

> [...]
> i den størrelsesorden.
> Så hvis 20 cm2 glat gummi skaber friktion nok kan man. Hvis ikke kan man

For mig vil det at køre efter forholdene også indebære at man sørger for
ikke at komme til at holde stille op af en bakke, hvis man kører på
sommerdæk.

På ren is betyder det jo ikke det store om du kører med sliks eller med
almindelige dæk. Og i sne har det vist lige så stor betydning hvor brede
dækkene er, som hvor meget mønster der er i dem.

De eneste dæk der, imho, gør en forskel på is er dem der er "slicede".
(Ved ikke lige hvad man kalder det, men det går ud på at man, uanset
andet mønster, skærer en række lige snit hele vejen tværs over dækbanen
med 1-2 mm mellem. Så dækoverfladen tilter når den får modstand. Svjv er
det ikke så mange normale dæk der har det.)

Bortset, naturligvis, fra pigdæk. Men medmindre man har et
livsnødvendigt kørselsbehov, og kører 4x4, kan jeg ikke se nogen grund
til at investere i dem, med det vejr vi holder os herhjemme.

Fra : Leonard

Dato : 02-03-05 17:50

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>med 1-2 mm mellem. Så dækoverfladen tilter når den får modstand. Svjv er
>det ikke så mange normale dæk der har det.)

Lameller, det har alle gode vinterdæk.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 19:26

> Lameller, det har alle gode vinterdæk.

hvad skal man med lameller når hastigheden aldrig når over 50

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 02-03-05 19:56

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>hvad skal man med lameller når hastigheden aldrig når over 50

På ren is?
- der tror jeg nok at lameller hjælper godt til allerede ved 0,5 km/t

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 20:01

> På ren is?
> - der tror jeg nok at lameller hjælper godt til allerede ved 0,5 km/t

Her har de da strøet salt på næææsten alle veje

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 02-03-05 20:09

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-03-05 08:53

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Her har de da strøet salt på næææsten alle veje

Hjælper desværre ikke ved -14°C

--
mvh/rg. Christian

Fra : phk

Dato : 03-03-05 20:23

> For mig vil det at køre efter forholdene også indebære at man sørger for
> ikke at komme til at holde stille op af en bakke, hvis man kører på
> sommerdæk.

Hvordan sørger man for det som lastbilchauffør?

> På ren is betyder det jo ikke det store om du kører med sliks eller med
> almindelige dæk. Og i sne har det vist lige så stor betydning hvor brede
> dækkene er, som hvor meget mønster der er i dem.

I Norge og Sverige er der nok så mange der kører med pigdæk at veje med
overflade af is hurtigt får noget at holde fast i.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-03-05 22:19

phk skrev:

> Hvordan sørger man for det som lastbilchauffør?

Blandt andet ved at holde øje med hvad der sker længere fremme end
forenden af ens bil.

Kan man se at der holder en eller anden halvvejs oppe af bakken er der
jo ingen grund til at køre op og holde bag ved.

> I Norge og Sverige er der nok så mange der kører med pigdæk at veje med
> overflade af is hurtigt får noget at holde fast i.

Hvordan forholdene er i Norge og Sverige ved jeg ikke noget om. Jeg har
aldrig været der oppe og køre om vinteren. (Det overlader jeg til
Folmer)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-03-05 13:07

On Wed, 2 Mar 2005 12:42:56 +0100, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>Bliver man bedre bilist fordi man kører hurtigt?

>--

Det tror jeg ikke, men de gør det, og der er ikke belæg for at der
sker flere uheld i Sverige end der gør i DK - hverken sommer eller
vinter.

Jeg forstår dog godt din argumentation, idet jeg véd at du er en
entusiastisk campist, og derfor danner klumper i trafikken året rundt.
*LOL*

Det er ikke meget anderledes at være lastbilchauffør. Vi får nok bare
lidt mere sympati, fordi vi trods alt gør lidt gavn for føden, når vi
kører derude.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 02-03-05 06:37

En helt masse bits fra phk til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Bliver man bedre bilist fordi man kører hurtigt?

Nej men en mere sikker billist.

Følgende er et spørgsmål fra trafikradioen:

"Hvis en billist kører mellem København og Korsør, henholdsvis en og 25 gange,
hvornår er chancen for uheld så størst?"

Og den kloge værts svar var:

"Chancen for uheld er naturligvis størst når han kører de 25 gange - altså når
han er længst tid på vejen. Den umiddelbare konklusion herpå er altså, at jo
kortere tid man opholder sig på vejen, des større er sikkerheden. Det drejer
sig altså om, under alle tænkelige forhold, at køre så hurtigt som muligt."

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Three words: Virgin - for - ever"
-- Alan Ruck as Stuart Bondek in 'Spin City'

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-03-05 15:44

Henrik Bøgh wrote:
> [...]
drejer
> sig altså om, under alle tænkelige forhold, at køre så hurtigt som

Nemlig - og så er der refleksbrikker udformet som en bugger (burger) til
alle kørestolsbrugere og derefter et kursus i at slukke en barnevognsbrand
med en let opvredet nylonstrømpe

/Jakob

Fra : phk

Dato : 03-03-05 20:12

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Nej men en mere sikker billist.

Det er da noget forfærdeligt sludder. Så gælder det jo for alle blot at
holde dampen oppe. Intet er mere forkert.

--
Per, Esbjerg

Fra : C. Caspersen

Dato : 02-03-05 16:26

> Bliver man bedre bilist fordi man kører hurtigt?

Åbenbart

Jeg er enig i din betragtning.

/Caspersen

Fra : Mikael L

Dato : 02-03-05 16:31

> "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Bliver man bedre bilist fordi man kører hurtigt?

Bliver man en bedre bilist af at køre 20-30km/t når der er sne på vejen?

Mikael

Fra : Brian

Dato : 03-03-05 19:32

Hejsa!

Mikael L tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Bliver man en bedre bilist af at køre 20-30km/t når der er sne på
> vejen?

Nææ, men hvis du mister kontrollen over bilen, er sandsynligheden
mindre for at du river andre med i faldet.... hvis den slags da tæller.

/Brian

Fra : Mikael L

Dato : 04-03-05 20:38

"Brian" <briank@besked.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa!

> Nææ, men hvis du mister kontrollen over bilen, er sandsynligheden
> mindre for at du river andre med i faldet.... hvis den slags da tæller.

Hmm...Hvorfor så ha et kørekort, man kan jo bare lave en regel der siger at
folk der ikke har modtaget undervisning ikke må komme over 40km/t, så er
skaden jo ikke så stor når det går galt.

Mikael

Fra : Leonard

Dato : 04-03-05 20:58

"Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> wrote:

>Hmm...Hvorfor så ha et kørekort, man kan jo bare lave en regel der siger at
>folk der ikke har modtaget undervisning ikke må komme over 40km/t, så er
>skaden jo ikke så stor når det går galt.

Hvor er sammenhængen med sne og glatføre der?

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Mikael L

Dato : 04-03-05 21:03

> Hvor er sammenhængen med sne og glatføre der?

Det er åbenbart ikke vigtigt om man har evnerne til at køre i glatføre bare
man kører langsomt nok. Det kan vel så også gælde når vejene er tørre.

Mikael

Fra : Leonard

Dato : 04-03-05 21:35

"Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> wrote:

>Det er åbenbart ikke vigtigt om man har evnerne til at køre i glatføre bare
>man kører langsomt nok. Det kan vel så også gælde når vejene er tørre.

Du skal altid afpasse hastigheden efter forholdene og det indebærer en
lavere hastighed i glatføre. Friktion har ikke noget med dine evner at
gøre, men en hel del med den hastighed der er forsvarlig.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Mikael L

Dato : 05-03-05 13:23

> Du skal altid afpasse hastigheden efter forholdene og det indebærer en
> lavere hastighed i glatføre.

Det er vi ikke uenige om.
Men jeg mener stadig det er forholdsvis sjældent at en man er nødt til at
køre 25km/t, det er der desværre mange der gør under de forhold vi har nu.
Jeg vil bare væk fra den tankegang om at hvis du kører tilstrækkeligt
langsomt, så kan det ikke gå galt. Der er en del andre fakotore der spille
ind, bl.a. vinterdæk, men noget så simpelt som at læse trafikken og kigge
langt frem ville hjælpe en del.

Friktion har ikke noget med dine evner at
> gøre, men en hel del med den hastighed der er forsvarlig.

Nej, men som sagt kan man gøre mange ting andet end at sætte farten ned til
ingenting.
Hvis man virkeligt er bange for at køre i sne, så var det måske en god idé
at finde andre transport måder end en bil, de dage hvor sneen er der.
Man kan jo også tage ud og øve sig på en parkiringsplads, så man lære sine
egne og bilens grænser at kende, og der er rig mulighed for at deltage i
diverse kurser, så man får den grundlæggende køreteknik ind.
Problemet er også tit at folk de aner ikke hvordan de selv og bilen reagere
i en given situation og hvordan de kommer ud af en kritisk situation.
Det er jo ikke nok at købe en 4WDer og så tro at den hellige grav er
velforvaret, for der er stadig nogle naturlov som man ikke kan ophæve.

Mikael

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-03-05 12:17

On Fri, 04 Mar 2005 21:35:11 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>lavere hastighed i glatføre. Friktion har ikke noget med dine evner at
>gøre, men en hel del med den hastighed der er forsvarlig.

Ikke enig.

Det har i høj grad noget med evner at gøre.

På en glat bakke f.eks. er det absolut ikke ligegyldigt hvordan du
griber sagen an. Det er ikke nogen kunst at lave hjulspin på en vej
med nedsat friktion, men det kræver evner at få bilen ovenud af bakken
uden, eller med så lidt hjulspin som muligt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leonard

Dato : 06-03-05 18:53

> [...]

>med nedsat friktion, men det kræver evner at få bilen ovenud af bakken
>uden, eller med så lidt hjulspin som muligt.

Friktionen på bakken er nøjagtig den samme uanset hvilke evner
chaufføreren har.
At det så kræver gode evner at udnytte den lave friktion til at komme
op af bakken med, det har du ret i.
Vender du nu turen om og kører ned af bakken, så er friktionen ligeså
ringe og hvis du har brug for at standse der, så nytter det ikke noget
med evner, hvis din hastighed er for høj.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-03-05 20:48

On Sun, 06 Mar 2005 18:53:04 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Friktionen på bakken er nøjagtig den samme uanset hvilke evner
>chaufføreren har.

>--

Ja ja. Jeg er s'gu så træt af at skulle pinde alting ud i detaljer.

Det er altså ikke det samme at køre op ad en glat bakke med en
personbil, sammenlignet med et vogntog, hvor vægten på hængeren alene
udgør 30 tons. Der er 24 tons forvogn til at trække, og et akseltryk
på ca. 14-18 tons på trækakslen, hvis man løfter boogien.

>--

>At det så kræver gode evner at udnytte den lave friktion til at komme
>op af bakken med, det har du ret i.

>--

Oooohh. Hvad har vi her? En anelse medvind på cykelstien? )

Een takker.

> [...]

>ringe og hvis du har brug for at standse der, så nytter det ikke noget
>med evner, hvis din hastighed er for høj.

Igen. Det er der vel heller ingen der har påstået.

Det er s'gu i orden med mig at være i en branche som helt klart ikke
er særlig populær i den brede befolkning, men at blive regnet for at
være totalt idiot, det er godt nok lige på grænsen.

Hvis der blev kørt som du forestiller dig, ville hele vejnettet
henligge i totalt kaos. Naturligvis kun indtil den sidste registrerede
lastbil havde knust et ukendt antal øvrige trafikanter på vej ned ad
en glat bakke.

Derefter tårner der sig kun ét kæmpeproblem op på flueerotikkens
højborg. Hvilken gruppe trafikanter er den næste vi skal kaste os
frådende over?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 06-03-05 20:50

KLIP

> Derefter tårner der sig kun ét kæmpeproblem op på flueerotikkens
> højborg. Hvilken gruppe trafikanter er den næste vi skal kaste os
> frådende over?

Helt klar dem i dieselpersonbiler.

Sådan nogen kvajpander..

--
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-03-05 21:11

On Sun, 6 Mar 2005 20:49:53 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>KLIP

>Helt klar dem i dieselpersonbiler.
>
>Sådan nogen kvajpander..

>--

Kan du ikke lokkes til at udvide sortimentet til også at omfatte
hundehoveder og socialdemokrater? *LOL*

Så kan vi holde hængerøve i beredskab til, hvis der dukker et eller
andet specielt ondartet op.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 06-03-05 22:07

KLIP

> Kan du ikke lokkes til at udvide sortimentet til også at omfatte
> hundehoveder og socialdemokrater? *LOL*
>
> Så kan vi holde hængerøve i beredskab til, hvis der dukker et eller
> andet specielt ondartet op.

Det er da båre en aftale Folmer..))

--
Bjørn J.

Fra : Leonard

Dato : 06-03-05 21:22

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Oooohh. Hvad har vi her? En anelse medvind på cykelstien? )
>
>Een takker.

Selv tak, men sæt dig lige ned, for der kommer mere herunder:

>Det er s'gu i orden med mig at være i en branche som helt klart ikke
>er særlig populær i den brede befolkning, men at blive regnet for at
>være totalt idiot, det er godt nok lige på grænsen.

Jeg hører ikke til den del af befolkningen, der ikke kan lide din
branche. Tværtimod, jeg kan faktisk finde på at holde tilbage og gøre
plads til dig og dine branchefæller. Jeg synes heller ikke at I alle
kører med hovedet under armen og fuldstændigt uansvarligt, tværtimod,
jeg glædes oftest over den måde de fleste lastbiler fører sig frem i
trafikken på.

> [...]
>henligge i totalt kaos. Naturligvis kun indtil den sidste registrerede
>lastbil havde knust et ukendt antal øvrige trafikanter på vej ned ad

Jeg er ret så overbevist om at vi her snakker totalt forbi hinanden.
Jeg havde ikke indtryk af at denne del af tråden, med evner kontra
hastighed, handlede om lastbiler specielt, men mest om små danske
biler med dårlige dæk kontra svenske biler med vinterdæk og
forskellene på den trafik det giver.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-03-05 22:12

On Sun, 06 Mar 2005 21:21:48 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Selv tak, men sæt dig lige ned, for der kommer mere herunder:

>--

Spænder lige selen også.

> [...]

>kører med hovedet under armen og fuldstændigt uansvarligt, tværtimod,
>jeg glædes oftest over den måde de fleste lastbiler fører sig frem i

Det glæder mig at høre. Jeg er ikke så enøjet, at jeg ikke er klar
over at lastbilchauffører er lige så forskellige som alle andre
mennesker, og at der derfor også er et antal tumber imellem.

Jeg synes ligesom dig at de fleste opfører sig rimeligt fornuftigt, og
jeg kan derfor godt blive noget alternativ hvis jeg føler at folk bare
konsekvent drager den slutning at alt med tvillinghjul er ondt.

>--

>Jeg er ret så overbevist om at vi her snakker totalt forbi hinanden.

>--

Det tror jeg også.

> [...]

>hastighed, handlede om lastbiler specielt, men mest om små danske
>biler med dårlige dæk kontra svenske biler med vinterdæk og

Jeg har lidt svært ved at forstå at man ikke kan begribe, at når der
ikke lovgives om vinterdæk, vil der opstå en kollosal forskel i bl.a.
bilernes evne til at komme i gang ved lyskryds. Det udløser stress og
frustrationer hos dem der holder bagved, og så går den vilde jagt ud
over stepperne.

I Finland har man på alle motorvejene differentieret hastighed.

Sommer = 120 km/t.
Vinter = 100 km/t.
Vinter+glat (finsk skøn ) = 80 km/t.

Det kunne man jo også forsøge sig med her til lands. Det kræver dog
nye tavler langs motorvejene med lys i.

Det ville sikkert også udløse kilometerlange tråde om, hvor åndsvag
han er, ham der sætter hastigheden op og ned. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 04-03-05 22:19

Hejsa!

Mikael L tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Det er åbenbart ikke vigtigt om man har evnerne til at køre i
> glatføre bare man kører langsomt nok.

Var det hvad du fik ud af det jeg skrev ?

> Det kan vel så også gælde når
> vejene er tørre.

Jeps, det er klart.....
To biler der støder sammen med 40Km/t, laver alt andet lige
mindre skade end 2 der kører sammen med 80Km/t

/Brian

Fra : Mikael L

Dato : 05-03-05 13:28

> Hejsa!

> Var det hvad du fik ud af det jeg skrev ?

Det er for at prøve at sætte tingene lidt på spidsen. Se evt. mit svar til
Leonnard

> Jeps, det er klart.....

Men mon ikke der ville blive en del støj, hvis alle satte farten ned til
ingenting fordi de ike lige magtede det at køre bil. Man kan jo bare se
herinde hvor mange der kan blive lettere ophidsede over langsomme
trafikanter.

> To biler der støder sammen med 40Km/t, laver alt andet lige
> mindre skade end 2 der kører sammen med 80Km/t

Ja da.

Mikael

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-03-05 12:48

> Hvad siger panelet?

Danskerne er desværre et meget egoistiskt folkefærd som kører bil efter
devisen "Her kommer jeg, og jeg har mere ret end alle de andre - min
fremfærd er det absolut vigtigste !"
Hvis du synes det er slemt nu, så vent bare til næste generation af
curlingbørn kommer på banen;o(

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mikael L

Dato : 02-03-05 15:38

> Nu vil jeg gerne have panelets vurdering.

Her får du min.

> Er vi virkelig så meget ringere bilister end svenskerne? (Det vil jeg
> s'gu nødigt indrømme )

Ja det er vi. Danskere går jo fuldstændigt i panik når der er hvidt på
vejen.

> Hvilke årsager kan der ellers være til den store forskel?

Manglende rutine i vinterkørsel, mangel på vinterdæk.
"Det er jo alligevel kun et par dage om året det er nødvendigt" Ja, men så
bliv for helvede hjemme de dage hvor I ved der kommer sne.

> [...]
> end vi har i DK.
>
> Der er derfor kun to muligheder.
>
> Enten kan vi danskere ikke køre bil, eller også er vinterdæk et must.

En kombination

> Hvad siger panelet?

Jeg er som regel en gang om året lidt oppe i Sverige, og for 14 dage siden
ca. 1200km. Det er ganske sjovt at se den fart der bliver kørt med deroppe
selv om vejen er dækket af ren is. Der bliver jo holdt den samme fart som
når der er tørt.

I går på vej hjem fra København på Kalvebodbroen var der ikke mindre en 3
biler der tog en snurretur lige for næsen af mig, selvom de kun kørte
50-60km/t. Den første kunne jeg ikke se hvorfor den snurrede, men de to
næste var fordi de gik i panik og kastede bilen ud til siden. Der var da
glat, men jeg kunne da få bremset ned uden brug af ABS og uden at skulle
undvige.
Lidt senere på nedkørselen til Holbækmotorvejen var der en Opel Astra foran
mig som også tog en snurretur, det var da svinget var ved at slutte. Jeg
fatter ikke hvordan folk de bærer sig ad.
Jeg kører selv med baghulstræk og har aldrig haft problemer. Som vejret er i
øjeblikket og hvis der ellers er frit så ligger jeg som regel at kører det
man må, også på motorvejen.

Som jeg lærte på et af mine første vinterkurser. Det gælder om at få fjernet
frygten og bevare respekten, men jeg tror der er rigtig mange danskere der
frygter det at køre i sne.

Mikael

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-03-05 16:10

Mikael L wrote:
> Lidt senere på nedkørselen til Holbækmotorvejen var der en Opel Astra foran
> mig som også tog en snurretur, det var da svinget var ved at slutte. Jeg
> fatter ikke hvordan folk de bærer sig ad.

Accelrationen efter kurven?

> Jeg kører selv med baghulstræk og har aldrig haft problemer. Som vejret er i
> øjeblikket og hvis der ellers er frit så ligger jeg som regel at kører det
> man må, også på motorvejen.

Det kan man også sagtens så længe der er god nok afstand og ingen
uventede sitationer. Men højere fart betyder, udover længere
standselængde, også dårligere mulighed for at styre. Så hvis der skulle
komme en grund til at bremse, eller undvige er mulighederne mindre ved
en høj hastighed.

> Som jeg lærte på et af mine første vinterkurser. Det gælder om at få fjernet
> frygten og bevare respekten, men jeg tror der er rigtig mange danskere der
> frygter det at køre i sne.

Klart. Og bruger derfor bremsen ivrigt.

Grundprincippet er vel bare så svag accelration, deaccelration og
ratpåvirkning som muligt i enhver given situation.

Pånær i dybe snedriver der gælder det modsatte nærmest :) Jeg gad godt
have filmet nogle af mine ture op til gården igår :)

-dennis

Fra : Mikael L

Dato : 02-03-05 16:20

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Accelrationen efter kurven?

Muligvis, men det var i en forhjulstrækker, de plejer jo ikke smide røven
når du give gas.

> [...]
> dårligere mulighed for at styre. Så hvis der skulle komme en grund til at
> bremse, eller undvige er mulighederne mindre ved en høj hastighed.

Det er vi enige om, derfor gælder det jo som altid om at være forudseende og
holde en god afstand

Ja sådan cirka.

Mikael

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 02-03-05 15:48

Andreas M. Hansen wrote:
> Danskerne er desværre et meget egoistiskt folkefærd som kører bil
efter
> devisen "Her kommer jeg, og jeg har mere ret end alle de andre - min
> fremfærd er det absolut vigtigste !"

Så sandt, så sandt. Jeg var ude at køre i Københavnsområdet i går
aftes og det var langt fra alle der evnede at holde afstand.

> Hvis du synes det er slemt nu, så vent bare til næste generation af
> curlingbørn kommer på banen;o(

Med en fejende entré?

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 16:09

> [...]
> 3 timer om at køre fra Brøndby til Helsingør!
>
> Er vi virkelig så meget ringere bilister end svenskerne? (Det vil jeg

Havde 2 kollegaer som også brokkede sig vildt over at man fra Åbenrå til
Sønderborg køre 30-35 Km/t og det ikke var muligt at overhale pga.
mod-trafik.
Begge sagde "folk burde f..... blive hjemme, hvis de ikke tør køre
hurtigere. Bilerne har 4 hjul at stå fast på og vejen er lige"

--
Tom

Fra : claus b. p.

Dato : 02-03-05 16:37

> Begge sagde "folk burde f..... blive hjemme, hvis de ikke tør køre
> hurtigere. Bilerne har 4 hjul at stå fast på og vejen er lige"

Det er så lige nu, at man skal kigge ud ad vinduet, og tænke over om ens
beslutning om ikke at montere vinterdæk ikke medfører, at man burde lade
bilen stå i indkørslen og tage en fridag.
Alternativt køre ned i køen foran AGL.

Jeg er iøvrigt tildels enig med de der mener at det ikke er hensigtsmæssigt
at holde en for lav fart, af hensyn til de "bedre kørende" der så vil
overhale. Har netop mødt nogle danskere i Sverige som man fik svip af at
køre bagved, - men der findes altså endnu en mulighed. Man kan køre ind til
siden med jævne mellemrum, så køen bagved kan komme forbi. På den måde kan
man både holde hastigheden nede hvor det er forsvarligt og man føler sig
tryg, og undgå at de andre bliver pisset af over det. Det er et trick som
campingsvognsfolket også kender, (eller burde kende.^)
/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 17:22

> [...]
> tryg, og undgå at de andre bliver pisset af over det. Det er et trick som
> campingsvognsfolket også kender, (eller burde kende.^)

Det er vist ikke sønderjyderne beskåret at have SÅ meget blodcirkulation i
hovedet

--
Tom

Fra : claus b. p.