SMS og rødt lys
Fra : Hans Paulin

Dato : 01-03-05 23:54

Var i dag i Sønderborg på vej hen mod et lyskryds der lige var blevet rødt
og tjekkede - da jeg holdt stille - en SMS jeg just havde fået.

En bil dyttede - og dyttede igen - og da jeg kiggede op igen holdt der en
hvid Mondeo i højresvingsbanen ved siden af mig indeholdende en uniformeret
betjent der stirrede intens på mig.

Da jeg efterhånden forstod at han ville i kontakt med mig rullede jeg
forsøgsvis højre siderude ned hvorefter han med armen vinkende til mig
råbte:

"Du skal ikke lege med mobil!"

Jeg smed apparatet fra mig på passagérsædet og gav ham ret, hvorefter han
kørte - han holdt formentlig for grønt, da der var en der dyttede.

Jeg holdt under hele seancen for rødt og kørte lidt efter ham.

Hmmn - er jeg kriminel?
Hans

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 02-03-05 00:03

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev :

>Hmmn - er jeg kriminel?

Kun hvis du bad ham undersøge temperaturen i havnen ;)
--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 00:00

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> kørte - han holdt formentlig for grønt, da der var en der dyttede.
>
> Jeg holdt under hele seancen for rødt og kørte lidt efter ham.

Ja...og han skulle have åbnet din dør, taget mobilen fra dig og kastet den
ind på en mark...så kan du lære det

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 02-03-05 01:28

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Ja...og han skulle have åbnet din dør, taget mobilen fra dig og kastet den
>ind på en mark...så kan du lære det

Høhø !

Fra : Anders Houmark

Dato : 02-03-05 01:48

Hans Paulin wrote:

> Hmmn - er jeg kriminel?

Jeg ved ikke om det er brud på loven at betjene en mobiltelefon når det
drejer sig om SMS beskeder, men jeg ved dog, at 99,9% af alle SMS beskeder
ikke er så vigtige, at de ikke kan vente til efter køreturen med at blive
læst :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-03-05 02:28

Anders Houmark skrev:

> jeg ved dog, at 99,9% af alle SMS
> beskeder ikke er så vigtige, at de ikke kan vente til efter køreturen
> med at blive læst :)

Mine hører til blandt de 0,1%
Hans

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-03-05 08:37

Anders Houmark wrote:
> [...]
> det drejer sig om SMS beskeder, men jeg ved dog, at 99,9% af alle SMS
> beskeder ikke er så vigtige, at de ikke kan vente til efter køreturen

Det er ulovligt at benytte en telefon. Der står ikke noget om at det kun
gælder snakkeri.. Så det er også forbudt at tænde den, sende/læse SMS osv...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-03-05 10:07

Morten Fruergaard skrev:

> Det er ulovligt at benytte en telefon. Der står ikke noget om at det kun
> gælder snakkeri.. Så det er også forbudt at tænde den, sende/læse SMS osv...

Hvad er definitionen på "kørsel"?

Er det også når man holder stille for rødt lys?

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Henning

Dato : 02-03-05 11:28

On Wed, 02 Mar 2005 10:07:23 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hvad er definitionen på "kørsel"?
>
>Er det også når man holder stille for rødt lys?
Ja, du kan blive taget for spritkørsel, når du sidder bag rattet - så
det er sikkert det samme med en mobiltelefon

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-03-05 15:22

Henning skrev:
> Ja, du kan blive taget for spritkørsel, når du sidder bag rattet - så
> det er sikkert det samme med en mobiltelefon

Der bruger de en anden definition for hvornår man gør noget forkert.
"som fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj"

Den anden er "Førere af køretøjer må *under kørsel* ikke benytte sig af
håndholdte mobiltelefoner." (Min fremhævning)

Og det jeg spørger om er; Er man "under kørsel" når man holder stille
for rødt lys?

Fra : Leonard

Dato : 02-03-05 15:39

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Og det jeg spørger om er; Er man "under kørsel" når man holder stille
>for rødt lys?

Ja, du må ikke standse eller parkere ude i krydset vel?
- altså er du under kørsel.
Forskellen er om det er dig selv eller andet der afgør hvornår du skal
køre igen.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Rander

Dato : 02-03-05 22:41

Wed, 02 Mar 2005 15:21:56 +0100 brugte Finn Guldmann 26 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

> [...]
>håndholdte mobiltelefoner." (Min fremhævning)
>Og det jeg spørger om er; Er man "under kørsel" når man holder stille

Rent teknisk er man vel, idet man med rimelighed må forventes at holde øje
med lyset så man ikke holder unødigt og spærrer når der bliver grønt.

Hvis man kører ind til siden og holder stiller er det en anden sag, for så
er du ikke længere "en del af trafikken", om jeg så må sige...

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Jeg kørte ind i den anden vogn for at undgå sammenstød. (Skadesanmeldelse)

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 15:53

> Ja, du kan blive taget for spritkørsel, når du sidder bag rattet - så
> det er sikkert det samme med en mobiltelefon

Ja for fa'en, det siger da sig selv, at holde tilbage er en del af kørslen.
I UK kan man iøvrigt miste kørekortet for at tage sig en slurk vand mens man
holder for rødt.

--
/Claus

Venter spændt på en ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : MIC

Dato : 02-03-05 20:33

> Ja for fa'en, det siger da sig selv, at holde tilbage er en del af
> kørslen.
> I UK kan man iøvrigt miste kørekortet for at tage sig en slurk vand mens
> man holder for rødt.

Det er sgu skøre de romer, øøøh UK'er. Og så kører de endda i den forkerte
side af vejen....
mvh MIC

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-03-05 11:41

Finn Guldmann wrote:

> Hvad er definitionen på "kørsel"?
>
> Er det også når man holder stille for rødt lys?

Det vil jeg helt sikkert mene, da du er en del af trafikken.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-03-05 15:25

Hans L. Jørgensen skrev:

> Det vil jeg helt sikkert mene, da du er en del af trafikken.

Jeg syntes ellers det ville være et udemærket sted at læse sine sms'er.
I stedet for at skulle finde en eller anden alternativ parkering.

Men den mængde sms'er der sendes ville det jo blive rigtig mange.

Fra : Bjørn

Dato : 02-03-05 14:10

meddelelse news:42256cae$0$29283$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er ulovligt at benytte en telefon. Der står ikke noget om at det kun
> gælder snakkeri.. Så det er også forbudt at tænde den, sende/læse SMS
> osv...

Du får sikkert lyst til at slå nu :)

Men - mig bekendt, må jeg da gerne snakke i telefon, så fremt jeg bruger
håndfri. Mon så også jeg må læse SMS'er hvis jeg har mit håndfrisæt på? :)

--
Mvh Bjørn :)
Opel Vectra A CDX '94 - 2.5i V6 24v

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-03-05 15:29

Bjørn skrev:

> Du får sikkert lyst til at slå nu :)
> Men - mig bekendt, må jeg da gerne snakke i telefon, så fremt jeg bruger
> håndfri. Mon så også jeg må læse SMS'er hvis jeg har mit håndfrisæt på? :)

Mon ikke det kommer an på om din telefon sidder i en holder eller ej?

Er der forøvrigt beskrivelser af hvad en holder er og hvor den
kan/skal/må sidde?

Har en telefon med indbygget håndfri. (Nokia 9110) Og bruger at fæstne
den midt på rattet med velcro-bånd.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-03-05 17:47

On Wed, 02 Mar 2005 15:28:45 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>kan/skal/må sidde?
>
>Har en telefon med indbygget håndfri. (Nokia 9110) Og bruger at fæstne

Bruger personligt bare det medfølgende headset og har politiet tænkt sig
at give mig en bøde for at tale i telefon så har jeg ikke tænkt mig at
æde bøden. Da jeg jo netop ikke betjener telefonen med mine hænder mens
at jeg taler.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 19:45

> Mon ikke det kommer an på om din telefon sidder i en holder eller ej?

Min telefon ligger som regel i askebægeret :) Har trådløs øresnegl..

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-03-05 21:53

Bjørn skrev:

> Min telefon ligger som regel i askebægeret :) Har trådløs øresnegl..

Jeg har også høresæt, men dog med ledning. Den har jeg det så ikke godt
med. Derfor jeg foretrækker at bruger det andet.

Fra : BJ

Dato : 02-03-05 22:04

KLIP

> Er der forøvrigt beskrivelser af hvad en holder er og hvor den kan/skal/må
> sidde?

Delvist.

> Har en telefon med indbygget håndfri. (Nokia 9110) Og bruger at fæstne den
> midt på rattet med velcro-bånd.

Hvis du kan overbevise en dommer om montagen/holderen er specifik lavet til
den telefon, så tror den kan blive accepteret.

http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/mobiltelefon.htm

--
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-03-05 23:19

BJ skrev:

> Delvist.
> Hvis du kan overbevise en dommer om montagen/holderen er specifik lavet til
> den telefon, så tror den kan blive accepteret.

Det kan da godt være jeg skal overveje at bruge mit egen "særlige
monteringssæt" igen.

I påkommende tilfælde tror jeg da nok at jeg ville prøve at overbevise
dommeren om det smartere i at bruge telefonen på min måde end hvis den
sad i en holder, med en generende ledning med øreprop og mikrofon.

Fra : Rander

Dato : 02-03-05 22:49

Wed, 02 Mar 2005 15:28:45 +0100 brugte Finn Guldmann 26 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>Mon ikke det kommer an på om din telefon sidder i en holder eller ej?
>Er der forøvrigt beskrivelser af hvad en holder er og hvor den
>kan/skal/må sidde?

Ja, lidt er der da i "Vejledning om færdselslovens forbud mod anvendelse af
håndholdte mobiltelefoner under kørsel". Bemærk især allersidste punkt,
hvor der faktisk står at du gerne må LÆSE modtagne SMS'er under kørslen,
men du må ikke skrive dem! Lidt hul i hovedet, hvis du spørger mig -
læsningen burde også være forbudt...

4. Hvilke former for monteringsudstyr m.v. er påkrævet/kan lovligt anvendes
under kørsel?

4.1. Et af de væsentligste formål med bestemmelsen i færdselslovens § 55 a
er at sikre, at samtale ikke sker i en mobiltelefon, som holdes i hånden
under kørsel. Det er derfor af betydning at foretage en nærmere afgrænsning
af ordet »håndholdt«, og herunder navnlig fastlægge området for den lovlige
betjening af mobiltelefonen, der kan finde sted under kørsel.

4.2. Det er i bemærkningerne til færdselslovens § 55 a anført, at ejere af
mobiltelefoner skal have mulighed for »at indkøbe og få installeret en
anordning, der muliggør håndfri betjening », såfremt de ønsker at anvende
deres mobiltelefon under kørsel.

4.3. En mobiltelefon skal på denne baggrund i alle tilfælde være placeret i
et særligt monteringssæt for lovligt at kunne anvendes under kørsel.

4.4. Udbudet og karakteren af det monteringsudstyr m.v., der findes på
markedet, ændres til stadighed som følge af tekniske og kommercielle
hensyn, ligesom udviklingen af nye typer mobiltelefoner samtidig medfører
øgede krav til monteringsudstyret eller i mange tilfælde et behov for
udvikling af helt nyt udstyr. Det er på denne baggrund ikke muligt at
opstille en udtømmende liste over det tilgængelige monteringsudstyr, og
dermed heller ikke muligt at stille specifikke krav til de monteringssæt,
som lovligt kan anvendes.

4.5. Monteringssættet skal dog som minimum omfatte en holder, som er
fastmonteret i køretøjet, og hvori mobiltelefonen kan placeres og på
betryggende måde fikseres under kørsel.

4.6. Holderen, hvori mobiltelefonen skal placeres, bør være monteret på
instrumentbrættet tæt ved siden af rattet på en sådan måde, at føreren i
forbindelse med betjening af tastaturet i mindst muligt omfang er nødt til
dels at fjerne den ene hånd fra rattet, dels at fjerne blikket fra
trafikken.

4.7. Der stilles ikke krav om anvendelse af særlige supplerende
indretninger til mobiltelefonen, f.eks. taleaktiverede mobiltelefoner,
mikrofon, separat højtaler, headset, øresnegl m.v. Anvendelse af sådant
supplerende udstyr vil endvidere ikke være i strid med færdselslovens § 55
a. Forudsætter anvendelsen, at føreren holder udstyret i hånden under
kørslen, må dette - under hensyn til formålet med bestemmelsen - antages at
være i strid med § 55 a.

5. Anvendelse af en fastmonteret mobiltelefon under kørsel

5.1. Det vil i alle tilfælde være tilladt at føre en samtale i en
mobiltelefon under kørsel, når denne er fastmonteret i overensstemmelse med
retningslinierne i afsnit 4.

5.2. Det vil endvidere altid være tilladt at foretage almindelig betjening
af en fastmonteret mobiltelefon under kørsel. Det vil således navnlig
omfatte

* at tænde mobiltelefonen,

* at acceptere opkald på mobiltelefonen,

* at foretage opkald fra mobiltelefonen, hvilket omfatter indtastning af
nummer, genindtastning og lignende,

* at afslutte en samtale ved at afbryde eller slukke mobiltelefonen, og

* at modtage meddelelser (skriftlige beskeder, data m.v.) på
mobiltelefonen.

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Ingen er klogere end en tåbe, der holder sin kæft. (Franz V. Sales)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-03-05 23:32

Rander skrev:

> [...]
> hvor der faktisk står at du gerne må LÆSE modtagne SMS'er under kørslen,
> men du må ikke skrive dem! Lidt hul i hovedet, hvis du spørger mig -

Men der står stadig "fastmonteret".

<cut>
> [...]
> af en *fastmonteret* mobiltelefon under kørsel. Det vil således navnlig
<cut>

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-03-05 09:39

Rander skrev:

> Bemærk især
> allersidste punkt, hvor der faktisk står at du gerne må LÆSE modtagne
> SMS'er under kørslen, men du må ikke skrive dem!

Hæ hæ - din "Vejledning..." er printet ud og ligger nu i handskerummet
Hans

Fra : Rander

Dato : 03-03-05 17:24

Thu, 3 Mar 2005 09:38:46 +0100 brugte Hans Paulin 13 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>Hæ hæ - din "Vejledning..." er printet ud og ligger nu i handskerummet

Du fangede selvfølgelig også at telefonen faktisk skal være fastmonteret
mens du læser!?

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Når en pige bliver gift med en mand er alle dem,
der bærer hendes slør, elskerinder. (Anders, 8 år)

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-03-05 09:12

Rander skrev:

> Du fangede selvfølgelig også at telefonen faktisk skal være
> fastmonteret mens du læser!?

Først bagefter!

Kan en plasticstrip gøre det?
Hans

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-03-05 17:03

On Wed, 02 Mar 2005 22:49:17 +0100, Rander <lrNOSPAM@rander.dk> wrote:

> [...]
>a. Forudsætter anvendelsen, at føreren holder udstyret i hånden under
>kørslen, må dette - under hensyn til formålet med bestemmelsen - antages at

Ergo så duer headsets faktisk ikke :(
Flemming Jacobsen

Fra : Rander

Dato : 03-03-05 19:04

Thu, 03 Mar 2005 17:03:07 +0100 brugte "Thunderbird [7100]"
<praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> 28 linier på at fortælle dette til
dk.fritid.bil:

>Ergo så duer headsets faktisk ikke :(

Jo, så længe telefonen sidder fast i en holder, så må du gerne bruge
headset...

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Jeg har mine egne synspunkter - stærke synspunkter - men jeg tror ikke altid selv på dem. (George W. Bush)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-03-05 23:27

On Thu, 03 Mar 2005 19:04:19 +0100, Rander <lrNOSPAM@rander.dk> wrote:

> [...]
>dk.fritid.bil:

>Jo, så længe telefonen sidder fast i en holder, så må du gerne bruge

Gør min så ikke. Den sidder fast i mine bukser med en clips så at jeg
slet ikke kan rører ved tasterne med mindre at jeg tager den frem.
Flemming Jacobsen

Fra : Leonard

Dato : 04-03-05 08:52

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> wrote:

>Gør min så ikke. Den sidder fast i mine bukser med en clips så at jeg
>slet ikke kan rører ved tasterne med mindre at jeg tager den frem.

Og lader vi de 2 linier stå helt alene, så er det op til en selv at
bringe billeder frem af hvad der snakkes om

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-03-05 19:06

On Fri, 04 Mar 2005 08:51:50 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Og lader vi de 2 linier stå helt alene, så er det op til en selv at
>bringe billeder frem af hvad der snakkes om

Den fanger jeg ikke lige :-?
Flemming Jacobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-03-05 20:54

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Den fanger jeg ikke lige :-?

Behøver vi at nævne "legetøj" der blev efterlyst af dig.

)))))

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-03-05 21:05

On Sat, 5 Mar 2005 20:54:26 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

>Behøver vi at nævne "legetøj" der blev efterlyst af dig.
>

>)))))

Somehow i just knew that one was going to come back to haunt me :). Men
nej nu ikke den der er tale om, men min mobiltelefon
Flemming Jacobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-03-05 00:32

> Somehow i just knew that one was going to come back to haunt me :). Men
> nej nu ikke den der er tale om, men min mobiltelefon

Ok, det valgte jeg så at misforstå )))))

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jan Vennike

Dato : 03-03-05 20:16

> [...]
> Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
> bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.

Og ved uheld: Det kan godt være at airbaggen er blød og skal redde dig - men
hvad hjælper det, når du har fået skudt en mobiltelefon ind i sylten ???

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : BJ

Dato : 03-03-05 20:21

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og ved uheld: Det kan godt være at airbaggen er blød og skal redde dig -
> men hvad hjælper det, når du har fået skudt en mobiltelefon ind i sylten
> ???

Så må det da endelig være *ægte* hands free mobiltelefoni..

--
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-03-05 22:35

Jan Vennike skrev:

> Og ved uheld: Det kan godt være at airbaggen er blød og skal redde dig - men
> hvad hjælper det, når du har fået skudt en mobiltelefon ind i sylten ???

Airbags er ikke blevet moderne i lastbiler endnu.

Fra : Jan Vennike

Dato : 04-03-05 19:23

Jan Vennike skrev:

> [...]
>Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
>bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.

Aha

Så er det airbaggen på den bil du kører op i, fordi du liige skulle checke
en SMS

Men det er helt tosset med det SMS. Jeg er begyndt at cykle og cykler i den
her tid om aftenen. Og jeg ser regelmæssigt biler, hvor lyset er tændt
indeni, for at føreren kan se at betjene telefonen mens han/hun SMS'er.

Dvs man kører i mørke, med lys indeni i bilen og koncentrerer sig ikke om
kørslen men om at SMS'e - utroligt at der ikke sker flere uheld.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-03-05 21:28

Jan Vennike skrev:
> Aha
> Så er det airbaggen på den bil du kører op i, fordi du liige skulle checke
> en SMS

I en Mazda fra '86?

> [...]
> Dvs man kører i mørke, med lys indeni i bilen og koncentrerer sig ikke om
> kørslen men om at SMS'e - utroligt at der ikke sker flere uheld.

I personbil gør jeg ikke ret meget for at læse eller skrive sms'er. Snak
bliver det heller ikke til meget af.

Nu er rattet jo placeret lidt anderledes i en lastbil end i en
personbil, så det er kun i lastbilen jeg bruger det.

Fra : Per O.

Dato : 02-03-05 14:10

> [...]
> kørte - han holdt formentlig for grønt, da der var en der dyttede.
>
> Jeg holdt under hele seancen for rødt og kørte lidt efter ham.

Du er en af os som nogen gange mener at vores behov er langt mere vigtige
end landets love. Du må ikke bruge mobiltelefon når du kører bil (det gør du
også når du holder for rødt lys - hastigheden er ikke afgørende). I lovens
forstand har du været lovbryder, og betjenten kunne give dig en bøde, men
var i stedet flink og lod dig 'slippe med skrækken'
Jeg skal ikke være hellig, for jeg bruger selv mobiltelefon under kørsel på
landevej og motorvej, men undgår så vodt muligt at bruge den i byen, da der
er så mange ting jeg skal være opmærksom på, samt at jeg skal dreje og
skifte gear med jævne mellemrum. Men jeg kan objektivt set ikke se at det er
så forskelligt fra de andre situationer som jeg har oplevet på motorvejen på
vej til og fra arbejde. En fyr i en Audi A6 kørte lige så stille i
inderbanen med ca. 100 km/t, hvilket er nærmest suspekt for en bil af den
kaliber. Da jeg rullede forbi, så jeg at det var fordi han havde en stor
burger i den ene hånd, og en cola i den anden hånd. Styringen foregik ved at
håndleddet i 'colasiden' hvilede let på rattet. Jeg formoder han brugte
fartpilot, da han holdt farten helt nøjagtigt. Jeg kan ikke se forskellen på
dette arrangement og at tale i håndholdt mobiltelefon. Jeg ved ikke om en
'reklamevogn' ville have gjort noget ved sagen, men jeg vil bare påpege, at
der er mange andre ting som man måske også burde forbyde, når man nu var i
gang.
Det som suverænt generer mig mest ved folk som taler i mobiltelefon er, når
de helt klart ikke magter at klare det og bilkørselen samtidig, og derfor
nedprioriterer bilkørslen til fordel for mobiltelefonen. Så står jeg på
hornet! Jeg har flere gange været ved at køre ind i folk, som havde så
travlt med at tale i mobiltelefon, at de lige glemte at blinke, eller at
holde for rødt lys! Jeg oplevede en kælling i en Toyota Avensis stationcar,
som drønede lige over for rødt lys medens hun snakkede i mobilen.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-03-05 14:22

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote in message
> [...]

at
> der er mange andre ting som man måske også burde forbyde, når man nu var i

Jeg tror ikke ovenstående vil være lovligt, man skal vel til en hver tid
kunne føre køretøjet på betryggende vis.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 16:02

> Jeg skal ikke være hellig, for jeg bruger selv mobiltelefon under kørsel
> på landevej og motorvej, men undgår så vodt muligt at bruge den i byen,

Sådan har jeg det også.
De få gange pr. år jeg ringer i tlf mens jeg kører bil....tager jeg chancen.
Gider ikke n*sse rundt med håndfri sæt osv.

Om jeg spiser et æble eller snakker i telefon er nok lige farligt (for mit
vedkommende).

Ellers skulle jeg have automatgear da det jo er farligt at flytte den ene
hånd fra rattet til skiftepinden.

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 02-03-05 14:44

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> Var i dag i Sønderborg på vej hen mod et lyskryds der lige var blevet rødt
> og tjekkede - da jeg holdt stille - en SMS jeg just havde fået.

....må man SMS'e hvis man har håndfri installeret?