Automatgear og glatføre
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-03-05 22:22

Nu i dette "dejlige" vinterføre kom jeg til at tænke på en ting ang.
glatføre kørsel.

Min gamle golf (84'er) er udstyret med godt gammeldags 3-gears
automatkasse hvilket jeg egentlig er fint tilfreds med. Men jeg har ikke
rigtigt kunne finde noget information om hvordan en sådan bil skal køres
i rigtig glat føre. Mit glatføre kursus (i 97-98) var i en ganske alm.
Nissan Micra (havde ikke golfen dengang) fik vi pisken med at koblingen
skal i bund i tilfælde af udskridning, bremse og speeder var off-limits
indtil man havde genfundet kontrollen over bilen. Men i min lille bil har
jeg jo ingen koblingspedal, hvad er så den mest korrekte kørsel?

Min umiddelbare erfaring efter at have leget lidt på vejene og lign. er
at speederen skal slippes og rattet drejes så forhjulene genfinder
grippet i vejen, men er det egentlig den rigtige måde? Bilen kobler jo
ikke rigtigt ud, men motorbremser en hvis grad (afhængig af hastigheden,
ellers trækker den sådan set bilen).

En egentlig udkobling sker jo først hvis jeg smækker gearpinden i
Neutral, men jeg kan nu godt lide at have hænderne på rattet hvis der
skal laves kontrastyring mv.

Nogen som har de forgyldte råd? Ved godt at jeg kunne tage et glatføre
kursus med bilen, men indtil videre har der været en anden prioritering.

Thomas

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 01-03-05 23:14

> [...]
> grippet i vejen, men er det egentlig den rigtige måde? Bilen kobler jo
> ikke rigtigt ud, men motorbremser en hvis grad (afhængig af hastigheden,

Jeg har erfaret det samme med min gearkasse - det er godt nok en
semi-automatisk, men der er heller ingen koblingspedal. Nu har jeg også ESP,
så det med udskridning er generelt ikke det store problem, men jeg kan mærke
at det hjælper lidt, hvis man lige slipper speederen en smule.

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 07:24

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

| at speederen skal slippes og rattet drejes så forhjulene genfinder
| grippet i vejen, men er det egentlig den rigtige måde?

Da jeg tog køretek.kursus, hvor jeg var udstyret med en prøjser-slæde med
tomatkasse, Audi,der brugte jeg også bare at slippe speeder, og så ellers
gennemføre manøvren på normal vis.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-03-05 08:20

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> wrote in message

> indtil man havde genfundet kontrollen over bilen. Men i min lille bil har
> jeg jo ingen koblingspedal, hvad er så den mest korrekte kørsel?

Jeg kører også med automatkasse, og det er korrekt, at der sker en
motorbremsning, når man slipper speederen, fordi en automakasse jo ikke
"kobler ud", når man tager gassen. Der sker ligeledes korrekt først hvis man
sætter den i N.

På min bil (merc.) er der efter sigende en form for friløb, så der ikke er
fuld motorbremsning, når jeg tager gassen (netop for at mindske uheld i
forbindelse med glatføre). Men der er ikke fuld friløb, for jeg kan mærke,
at den triller lettere, når jeg sætter den i N og at motoren bremser, når
jeg igen sætter i D.

Jeg har aldrig haft problemer med udskridning på den front, men det er
nærliggende, at automatgear i glatføre er mere usikkert end man. gear. Det
skal man jo så bare være bevidst om, og så lade være med at slippe gassen,
hvis der er optræk til sådanne situationer.

Vh, Lars.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 02-03-05 08:37

"Lars Bonnesen" <none@none.invalid> skrev :

> [...]
>"kobler ud", når man tager gassen. Der sker ligeledes korrekt først hvis man

well - hvis jeg køre f.eks 80, og slipper gassen - ryger min Scorpio
rpm da ned på tomgangshastighed - det ligner da grangiveligt en
udkobling

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-03-05 21:23

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message

> well - hvis jeg køre f.eks 80, og slipper gassen - ryger min Scorpio
> rpm da ned på tomgangshastighed - det ligner da grangiveligt en
> udkobling

Gør den nu også det? Hvis jeg kører 80 i D og slipper speederen, falder
omdrejningen en anelse med det samme, og daler hermed langsomt i takt med
bilens desaccelleration. Men den ryger slet ikke ned på tomgangsniveau før
bilen holder stille. Jeg kan i øvrigt også mærke, at bilen gearer ned i takt
med at bilens hastigehed kommer ned på et tilstrækkeligt lavt niveau.

Så som jeg ser det (med min Mercedes og et antal andre aut. gear, jeg har
kørt med), er der hele tiden træk på hjulene med mindre man sætter i N
(eller P, naturligvis).

Det kan selvfølgelig være at Ford er anderledes.

Vh, Lars.

Fra : Leonard

Dato : 02-03-05 21:34

"Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote:

>Så som jeg ser det (med min Mercedes og et antal andre aut. gear, jeg har
>kørt med), er der hele tiden træk på hjulene med mindre man sætter i N
>(eller P, naturligvis).

Du skal i hvert fald ikke smide den i P
Den låser kardanen i din MB, og udover at blokere baghjulene rykker
det sikkert også noget istykker.

Men ellers svarer dine oplevelser helt til dem jeg har med hhv.
Mercedes og VW med automatgear.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 03-03-05 13:32

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> Du skal i hvert fald ikke smide den i P

Nej nej, den er jeg helt klart med på - ikke mens man triller. Men det jeg
mente var at det vel svarer til at man på en man. gaersbil sætter i frigear
og trækker håndbremsen. Men min forrige posting var vist lidt upræsis.

Vh, Lars.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 02-03-05 22:43

"Lars Bonnesen" <none@invalid> skrev :

>Gør den nu også det?

min gør - om det så er korrekt opførsel, ved jeg faktisk ikke

> [...]
>med at bilens hastigehed kommer ned på et tilstrækkeligt lavt niveau.

se - nu har jeg ikke prøvet det over specielt lang tid, men måden
bilen taber fart på, virker bestemt ikke som nogen form for
motorbremsning er aktiv - den er evigheder om at "løbe farten af"

lidt træls, når man skiftevis køre med pløre og automat og glemmer det
;)

>Det kan selvfølgelig være at Ford er anderledes.

well .....

Fra : Bjarne

Dato : 02-03-05 09:24

In article <m6ra21pc8lmhp367j089qgmffmqn75sd2j@dtext.news.tele.dk>,
   jan@fedtegreven.dk writes:

> well - hvis jeg køre f.eks 80, og slipper gassen - ryger min Scorpio
> rpm da ned på tomgangshastighed - det ligner da grangiveligt en
> udkobling

Det er vist også en benziner, hvor Lars' er en diesel.

På min diesel mercedes (300D, 1994) er der ligeledes motorbremse når jeg slipper speederen.
Kraftigere motorbremse når jeg kører i "3" fremfor i "D".

I min benzin mercer (500, 1980) er der stort set ingen motorbremse når jeg slipper
speederen i "D".

Hvis man vil have koblet helt fra i diesel hakkeren, er der ikke andet at gøre end at sætte
gearvælgeren i "N".
Personligt kunne jeg ikke drømme om at gøre dette. Det vil reducere mine manøvremuligheder.
Jeg har aldrig haft problemer med at køre i glat føre i nogen af mercerne. Hvis den slår med
rumpen, er det bare at lette lidt på speederen, så er man med igen. Større udskridninger klares med
kontrastyring. No sweat.
Igangsætning er piece of cake med automatgear. Alt dette selvfølgelig med baghjulstræk.

Den oprindelige spørger har en forhjulstrukket bil og der er situationen muligvis lidt
anderledes idet den nok vil have tendens til at skride over forhjulene ifbm. motorbremsen (tror jeg).

mvh,
Bjarne

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-03-05 09:27

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> wrote in message

> Det er vist også en benziner, hvor Lars' er en diesel.

Jeps.

> [...]
> Kraftigere motorbremse når jeg kører i "3" fremfor i "D".
>
> I min benzin mercer (500, 1980) er der stort set ingen motorbremse når jeg

Jeg vil også tro, at en diesel i det hele taget har mere motorbremsning end
bensin - højere kompression osv.

Vh, Lars.

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 09:58

"Lars Bonnesen" <none@none.invalid> skrev i en meddelelse

| Jeg vil også tro, at en diesel i det hele taget har mere motorbremsning
end
| bensin - højere kompression osv.

Den Audi jeg kørte i på kt.kursus, var både m. diesel, forhjulstræk,ABS og
auto.gear, tidl. taxa, og der var ingen problemer. Det var faktisk nemmere,
bare kør, slip gassen,brems og styr. Jeg havde kun udskridning på forhjl. 1.
gang, og det var en bevidst udsk. for at lære at "fange" den.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-03-05 20:08

On Wed, 02 Mar 2005 08:23:40 +0000, Bjarne wrote:

> I min benzin mercer (500, 1980) er der stort set ingen motorbremse når jeg slipper
> speederen i "D".

I 'D' er der ikke så meget motorbremse, men hakker jeg den i 2. gear (og
gearkassen allerede er i 3. gear m under 80km/t så vil den helt sikkert
motorbremse hvis ikke jeg gir den en spand kul.

> [...]
> situationen muligvis lidt anderledes idet den nok vil have tendens til
> at skride over forhjulene ifbm. motorbremsen (tror jeg).

Det er korrekt at det er forhjulstrukken og en gammel benziner, men selv
idag fik jeg lige prøvet lidt af og hvis man kommer lidt frisk ind i et
sving og den skrider på forhjulene, så hjælper det at lette gassen samt
dreje lidt kontra, så fanger dækkene igen vejen med mere kontrol til
følje.

Så det ser ud til at jeg gør det rigtigt, har bare undret mig over det
et par gange, da jeg rent instinktivt slipper gassen hvis jeg kan mærke
bilen er på vej ud i noget snavs.

Thomas

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 02-03-05 20:26

> [...]
> sving og den skrider på forhjulene, så hjælper det at lette gassen samt
> dreje lidt kontra, så fanger dækkene igen vejen med mere kontrol til

Med en forhjulstrukken drejer man da ikke kontra. Højest i ligeudstilling
igen indtil hjulene har fat igen, men ofte er det nok bare at slippe/lette
gassen...

Emil

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-03-05 13:03

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in

> Med en forhjulstrukken drejer man da ikke kontra. Højest i
> ligeudstilling igen indtil hjulene har fat igen, men ofte er det nok
> bare at slippe/lette gassen...

Ja naturligvis, det var en lille fortalelse, med dreje kontra mente jeg
dreje tilbage mod ligeudskørsel (medmindre bagenden også kommer pga. et
kastet anker )

Thomas

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 04-03-05 00:01

> Ja naturligvis, det var en lille fortalelse, med dreje kontra mente jeg
> dreje tilbage mod ligeudskørsel (medmindre bagenden også kommer pga. et
> kastet anker )

Jeg havde også på fornemmelsen at det var det du mente, men ville være helt
sikker. Også hvis andre ikke så kyndige bilister nu skulle finde på at
kontrastyre deres forhjulstruke biler...

Mvh

Emil