Optimal Gearskift?
Fra : Thomas Henriksen

Dato : 28-02-05 23:45

Hejsa

Jeg og en ven sad og snakkede om ved hvilken hastighed det var bedst at
skifte til 5 gear... vi snakker ren benzin øko her...

Jeg har en ide om at 50-60 er fint for 5 gear. Det er bare en lille 3 cyl
1.2 l motor han har.

Generelt mener jeg at jo før man kan komme i højere gear jo bedre.

Hilsen

LArs / Johan

Fra : Jim

Dato : 01-03-05 00:23

"Thomas Henriksen" <stivan@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cyl 1.2 l motor han har.
>
> Generelt mener jeg at jo før man kan komme i højere gear jo bedre.

Nu er jeg ikke ekspert, men dog alligevel en del erfaring, hvad
bilkørsel angår.
Når jeg har kørt dieselbil, ser jeg ikke så meget på hastigheden som jeg
ser på antal omdrejninger.
Ved ca. 90km/t i 5 gear, går motoren omtrend 1800-1900 rpm.
Det er behagelig motorgang. Men jeg kan skifte til 5. gear ved blot
60km/t, hvis vejen går lige ud, altså hvis det ikke går opad.
4. gear kan jeg køre i helt ned til 45km/t, men så heller ikke mindre.
Dette er i en 1,8 l. diesel.

Hvis du kan køre i 5. gear med kun 50-60km/t, så er det fordi motoren
har de rette omdrejninger.
Hvilken bil kører du?

J.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 01-03-05 08:53

Jim wrote:

> Når jeg har kørt dieselbil, ser jeg ikke så meget på hastigheden som jeg
> ser på antal omdrejninger.
> Ved ca. 90km/t i 5 gear, går motoren omtrend 1800-1900 rpm.

Min benzin-Toyota kører 80 ved 2000 i 5. gear :)

> Det er behagelig motorgang. Men jeg kan skifte til 5. gear ved blot
> 60km/t, hvis vejen går lige ud, altså hvis det ikke går opad.

Samme her.

> 4. gear kan jeg køre i helt ned til 45km/t, men så heller ikke mindre.
> Dette er i en 1,8 l. diesel.

Det er heller ikke en stor dieselmotor.

> Hvis du kan køre i 5. gear med kun 50-60km/t, så er det fordi motoren
> har de rette omdrejninger.
> Hvilken bil kører du?

Mvh
Roberto

Fra : FJ

Dato : 01-03-05 06:41

> [...]
> 1.2 l motor han har.
>
> Generelt mener jeg at jo før man kan komme i højere gear jo bedre.

Hej
Det afhænger vel fuldstændig af bil & motorstørrelse. Jeg kan f.eks.
starte fra 0 km/t i andet gear og køre direkte i femte gear allerede ved 30
km/t uden problemer.
Så det er vel svært at give et entydigt svar på, men må vel mærkes/føles på
den enkelte bil.

Mvh:
Frank

Mazda 626 GT 2,5i V6

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 01-03-05 07:54

"FJ" <mazda-V6@mail.dk> wrote in message

> [...]
> 30 km/t uden problemer.
> Så det er vel svært at give et entydigt svar på, men må vel mærkes/føles

Jeg startede da pegøjen i 4ere, men det var mere af nød, da gearkablet var
sprunget.
Stoppede motoren, ud i motorrummet og skubbe den over i 4ere, og så ellers
file kobling på nedkørslen til motorvejen, der lugtede fælt af brændt
kobling, men jeg kom da ind til min mekaniker

/Morten

Fra : phk

Dato : 01-03-05 08:25

"FJ" <mazda-V6@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 30 km/t uden problemer.

> Så det er vel svært at give et entydigt svar på, men må vel mærkes/føles

Hvor hurtig kører din Mazda ved 1.000 omdrejninger? Hvor hurtigt kører den i
tomgang?

--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Fra : FJ

Dato : 01-03-05 09:13

> [...]
>

> --
> Per, Esbjerg
> Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500

Øh i hvilket Gear ??

FJ

Fra : phk

Dato : 01-03-05 08:29

> [...]

> skifte til 5 gear... vi snakker ren benzin øko her...
>
> Jeg har en ide om at 50-60 er fint for 5 gear. Det er bare en lille 3 cyl

Uanset hvad for en bil det er - så tidligt som muligt.

> Generelt mener jeg at jo før man kan komme i højere gear jo bedre.

Right.