/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kunsten at få en Corsa til at køre langt p~
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 28-02-05 15:00

Hej Gruppe,

Jeg står over for at skulle købe en lille Opel Corsa 1,2 fra '00 (som jeg
også har skrevet andet steds).

Da benzin økonomien er meget esentielt i dette bil køb, vil jeg lige høre om
der er nogen her inde der har nogen ideer til hvordan man kan få den til at
køre ekstra langt på literen?
Iflg. www.opel.dk kan man til den nye model (lettere facelifted) få en Eco
pakke:
-----------------
Eco-pakken
Eco-pakken kan vælges som ekstraudstyr til en 1.0 Essentia og 1.0 Enjoy.

Easytronic® gearkasse - et system med både automatiske og manuelle
funktioner
Dæk i størrelsen 175/65 R14 med optimeret rullemodstand og heldækkende
hjulkapsler
Karosseriet er sænket 10 mm
Aerodynamisk hækspoiler
Sidepaneler
Minimalt brændstofforbrug
-----------------

Da jeg ikke formoder at det sidste kan købes alene er mit spørgsmål nu,
hvormeget burde jeg kunne forvente mig af de enkelte ting i eco pakken?

Gearkassen er nok ikke realistisk, og vil nok heller ikke gøre den
storeforskel da de fleste kilometer bliver på motorvej.
Men dæk, er der noget at hente her? Bestemte modeller der er gode? Vil andre
fælge evt. være en fordel? Det ser ud til at den måske kan passe Lupo 3L
fælgene...
En sænkning vil måske også være interesant, men kan den hente sig selv hjem?
Og kan man købe sænkningssæt på 10mm andre steder end hos Opel?
Hækspoiler og sidepaneler vil næppe kunne tjene sig hjem iforhold til hvad
Opel sikkert skal have for dem.

Andre forslag?

/Morten
Vectra 2,0i GLS '94
Og snart: Corsa 1,2i Comfort '00



 
 
ct (28-02-2005)
Kommentar
Fra : ct


Dato : 28-02-05 15:25

ville det ikke være billigere at finde en corsa med de omtalte ting
monteret?

eller en 1.0 Eco, sådan én har konen, og den ruller da rimeligt langt på
literen

Claus



Morten Vinding Niels~ (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 28-02-05 15:39

"ct" <claus@fjerndette-kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
news:422329a0$0$1015$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> ville det ikke være billigere at finde en corsa med de omtalte ting
> monteret?
>
> eller en 1.0 Eco, sådan én har konen, og den ruller da rimeligt langt på
> literen

Nu er det et specielt tilbud jeg har fået fra mine forældre, så den er både
billig og jeg ved hvordan den har været kørt og holdt...

Eco'en tror jeg aligevel vi ville blive trætte af, 16sek 0-100km/t det er
altså lige i overkanten... (selv om 20,4km/l er ret pænt)

Jeg kan se at jeg har skrevet forkert, det er den nye model, altså en 01'er.

/Morten
Vectra 2,0i GLS '94
og snart Corsa 1,2i Comfort '01



Roberto Saldo (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 28-02-05 15:27

Morten Vinding Nielsen wrote:
> Hej Gruppe,
>
> Jeg står over for at skulle købe en lille Opel Corsa 1,2 fra '00 (som jeg
> også har skrevet andet steds).
>
> Da benzin økonomien er meget esentielt i dette bil køb, vil jeg lige høre om
> der er nogen her inde der har nogen ideer til hvordan man kan få den til at
> køre ekstra langt på literen?
> Iflg. www.opel.dk kan man til den nye model (lettere facelifted) få en Eco
> pakke:
> -----------------
> Eco-pakken
> Eco-pakken kan vælges som ekstraudstyr til en 1.0 Essentia og 1.0 Enjoy.

1.0 eco er en 3-cylindret sag så du skal lige hive en af propperne op ;)

Spøg til side, vælg smalle dæk og sørg for at der er luft nok i dem, +0.1-0.2bar.
Undlad at ha' bilen fuld af skrald eller 'trunk-junk'

Mvh
Roberto

Matthias H Matthiess~ (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 28-02-05 16:23


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cvv9cf$p3k$2@news.net.uni-c.dk...
> Morten Vinding Nielsen wrote:
>> Hej Gruppe,
>>
>> Jeg står over for at skulle købe en lille Opel Corsa 1,2 fra '00 (som jeg
>> også har skrevet andet steds).
>>
>> Da benzin økonomien er meget esentielt i dette bil køb, vil jeg lige høre
>> om
>> der er nogen her inde der har nogen ideer til hvordan man kan få den til
>> at
>> køre ekstra langt på literen?
>> Iflg. www.opel.dk kan man til den nye model (lettere facelifted) få en
>> Eco
>> pakke:
>> -----------------
>> Eco-pakken
>> Eco-pakken kan vælges som ekstraudstyr til en 1.0 Essentia og 1.0 Enjoy.
>
> 1.0 eco er en 3-cylindret sag så du skal lige hive en af propperne op ;)
>
> Spøg til side, vælg smalle dæk og sørg for at der er luft nok i dem,
> +0.1-0.2bar.
> Undlad at ha' bilen fuld af skrald eller 'trunk-junk'
>
> Mvh
> Roberto


Glem alt om at investere i dele for at køre mere økonomisk. Besparelsen skal
findes bag rattet. Du kender sikkert en del af fiduserne i forvejen, såsom
at lade bilen motorbremse hen til lyskrydset. Og korrekt dæktryk som Roberto
også skriver.
Hilsen Matthias



Morten Vinding Niels~ (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 28-02-05 16:29

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
news:42233761$0$48653$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Glem alt om at investere i dele for at køre mere økonomisk. Besparelsen
skal
> findes bag rattet. Du kender sikkert en del af fiduserne i forvejen, såsom
> at lade bilen motorbremse hen til lyskrydset. Og korrekt dæktryk som
Roberto
> også skriver.

Jep tro mig, min kærste kender alle fiduserne! Hun sidder med øjene klistret
til kørecomputeren i pegøjen

Apropro kørecomputer/boardcomputer: er der nogen der ved om en sådan kan
eftermonteres i sådan en corsa? Og til hvormeget evt?
Den har vel displayet i forvejen, så det er vel bare lidt leg med en
computer og nogen knapper?

Har Eco'en boardcomputer?

/Morten



Emil Jensen [2100] (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Emil Jensen [2100]


Dato : 28-02-05 17:11

> Glem alt om at investere i dele for at køre mere økonomisk. Besparelsen
> skal findes bag rattet. Du kender sikkert en del af fiduserne i forvejen,
> såsom at lade bilen motorbremse hen til lyskrydset.

Motorbremse, er det mest økonomisk? Hvad med bare at koble ud og bremse på
normal vis?

Emil



Jakob Jeppesen (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 28-02-05 17:22


"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse news:42234292$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Glem alt om at investere i dele for at køre mere økonomisk. Besparelsen skal findes bag rattet. Du kender sikkert en del af
>> fiduserne i forvejen, såsom at lade bilen motorbremse hen til lyskrydset.
>
> Motorbremse, er det mest økonomisk? Hvad med bare at koble ud og bremse på normal vis?
>

Diskusionen var her i gruppen for et par uger siden og konklusionen er,
at brændstoftilførslen afbrydes ved motorbremsning, da "hjulene trækker
motoren", mens tomgang kræver tilførsel af brændstof for at holde motoren
kørende.

/Jakob



Emil Jensen [2100] (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Emil Jensen [2100]


Dato : 28-02-05 18:25

>>> Glem alt om at investere i dele for at køre mere økonomisk. Besparelsen
>>> skal findes bag rattet. Du kender sikkert en del af fiduserne i
>>> forvejen, såsom at lade bilen motorbremse hen til lyskrydset.
>>
>> Motorbremse, er det mest økonomisk? Hvad med bare at koble ud og bremse
>> på normal vis?
>>
>
> Diskusionen var her i gruppen for et par uger siden og konklusionen er,
> at brændstoftilførslen afbrydes ved motorbremsning, da "hjulene trækker
> motoren", mens tomgang kræver tilførsel af brændstof for at holde motoren
> kørende.

Aha, tak for info... Så er man vist også ovre i småtings afdelingen, hvis
man vil spare penge ved at motorbremse frem for bare at koble ud? Så burde
man vist slet ikke have bil, hvis man ville spare de håndører?

Mvh

Emil



Anders Thorup (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 28-02-05 22:25

Emil Jensen [2100] wrote:
> Aha, tak for info... Så er man vist også ovre i småtings afdelingen,
> hvis man vil spare penge ved at motorbremse frem for bare at koble
> ud? Så burde man vist slet ikke have bil, hvis man ville spare de
> håndører?

Nu er det ikke kun brændstof man spare ved at motorbremse, men også dine
bremser, da motoren jo tager en del af farten.
Så de håndøre du snakker om, kan bliver til flere penge end man umiddelbart
tror i det lange løb.

--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
Ex. Honda VFR750F ejer
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup



Kim Kristensen (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 28-02-05 22:52


"Anders Thorup" <anders@danbonet.dk> skrev i en meddelelse
news:5a070$42238c20$3e3d96db$12758@nf4.news-service.com...
> Emil Jensen [2100] wrote:
> > Aha, tak for info... Så er man vist også ovre i småtings afdelingen,
> > hvis man vil spare penge ved at motorbremse frem for bare at koble
> > ud? Så burde man vist slet ikke have bil, hvis man ville spare de
> > håndører?
>
> Nu er det ikke kun brændstof man spare ved at motorbremse, men også dine
> bremser, da motoren jo tager en del af farten.
> Så de håndøre du snakker om, kan bliver til flere penge end man
umiddelbart
> tror i det lange løb.
>
> --
> --
> MVH / Best Regards
> Anders Thorup
> Ex. Honda VFR750F ejer
> Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup
>
>
Selv om man bare lader den rende kan man jo sagtens motorbremse nå det
bliver nødvendigt, den taktik benytter jeg mig selv af (nå jeg kører i bil).

Med venlig hilsen Kim



Emil Jensen [2100] (01-03-2005)
Kommentar
Fra : Emil Jensen [2100]


Dato : 01-03-05 01:55

>> Aha, tak for info... Så er man vist også ovre i småtings afdelingen,
>> hvis man vil spare penge ved at motorbremse frem for bare at koble
>> ud? Så burde man vist slet ikke have bil, hvis man ville spare de
>> håndører?
>
> Nu er det ikke kun brændstof man spare ved at motorbremse, men også dine
> bremser, da motoren jo tager en del af farten.
> Så de håndøre du snakker om, kan bliver til flere penge end man
> umiddelbart tror i det lange løb.

Slider det ikke mere på motoren at motorbremse? Men okay, det betyder nok
ikke alverden for en robust konstruktion som en motor i forhold til bremser?

Mvh

Emil



Roberto Saldo (01-03-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 01-03-05 09:18

Emil Jensen [2100] wrote:
>>>Aha, tak for info... Så er man vist også ovre i småtings afdelingen,
>>>hvis man vil spare penge ved at motorbremse frem for bare at koble
>>>ud? Så burde man vist slet ikke have bil, hvis man ville spare de
>>>håndører?
>>
>>Nu er det ikke kun brændstof man spare ved at motorbremse, men også dine
>>bremser, da motoren jo tager en del af farten.
>>Så de håndøre du snakker om, kan bliver til flere penge end man
>>umiddelbart tror i det lange løb.
>
>
> Slider det ikke mere på motoren at motorbremse? Men okay, det betyder nok
> ikke alverden for en robust konstruktion som en motor i forhold til bremser?

Ikke på samme måde.

Når motoren er varm er den jo designet til at køre rundt, smurt i olie osv og hvis den
ellers er i alm god stand er sliddet ganske forsvindende.
Motorbremsningen er jo pumpetabet i komprimeringen af indsugningsluften, ikke metal mod
metal. Bremserne virker ved alm simpel friktion.

Mvh
Roberto

Morten Vinding Svend~ (01-03-2005)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Svend~


Dato : 01-03-05 23:48

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
news:d0184f$78b$2@news.net.uni-c.dk...
>
> Ikke på samme måde.
>
> Når motoren er varm er den jo designet til at køre rundt, smurt i olie osv
> og hvis den ellers er i alm god stand er sliddet ganske forsvindende.
> Motorbremsningen er jo pumpetabet i komprimeringen af indsugningsluften,
> ikke metal mod metal. Bremserne virker ved alm simpel friktion.

Nemlig.

Desuden må sliddet på en motor da også være væsentligt større når der bliver
tilføjet brændstof, så er der jo eksplosioner osv. mens at den ved
motorbremsning blot bliver drejet rundt...
Dette gælder selvfølgelig ikke for en 2-takter, der er afhængig af smøreolie
fra brændstoffet.

/Morten



Claus (01-03-2005)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 01-03-05 19:15


"Anders Thorup" <anders@danbonet.dk> skrev i en meddelelse
news:5a070$42238c20$3e3d96db$12758@nf4.news-service.com...
> Nu er det ikke kun brændstof man spare ved at motorbremse, men også dine
> bremser, da motoren jo tager en del af farten.
> Så de håndøre du snakker om, kan bliver til flere penge end man
umiddelbart
> tror i det lange løb.

Jeg kan huske en anden tråd som var oppe at vende for et stykke tid siden.
Det var noget med at visse TDi motorer ikke fik smurt dieselpumpen når man
motorbremsede. Så det kan altså osse blive dyrt hvis man overdriver det. Søg
efter "servicechef dieselproducent" på google/dk.teknik.bil.

Det er sgutte nemt at være sparsommelig bilejer...

Vh. Claus



Roberto Saldo (01-03-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 01-03-05 08:44

Emil Jensen [2100] wrote:
>>>>Glem alt om at investere i dele for at køre mere økonomisk. Besparelsen
>>>>skal findes bag rattet. Du kender sikkert en del af fiduserne i
>>>>forvejen, såsom at lade bilen motorbremse hen til lyskrydset.
>>>
>>>Motorbremse, er det mest økonomisk? Hvad med bare at koble ud og bremse
>>>på normal vis?
>>>
>>
>>Diskusionen var her i gruppen for et par uger siden og konklusionen er,
>>at brændstoftilførslen afbrydes ved motorbremsning, da "hjulene trækker
>>motoren", mens tomgang kræver tilførsel af brændstof for at holde motoren
>>kørende.
>
>
> Aha, tak for info... Så er man vist også ovre i småtings afdelingen, hvis
> man vil spare penge ved at motorbremse frem for bare at koble ud? Så burde
> man vist slet ikke have bil, hvis man ville spare de håndører?

Hmmm mange bække små osv osv.
Spørgsmålet var at optimere driften.

Personlig mener jeg at har man ikke råd til vinterdæk har man ikke råd til bil.

Mvh
Roberto

Morten Vinding Svend~ (01-03-2005)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Svend~


Dato : 01-03-05 23:53

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
news:d0166b$6r6$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Hmmm mange bække små osv osv.
> Spørgsmålet var at optimere driften.

Ja så længe det ikke går ud over sikkerheden eller slidet, så kan man da
lige så godt spare der hvor man kan.

>
> Personlig mener jeg at har man ikke råd til vinterdæk har man ikke råd til
> bil.

Enig! Dæk er bare et sted hvor man _aldrig_ skal sparre!
Glem airbag, seleforstrammere, ABS osv. alt det er til intet at regne i
forhold til et godt vejgreb, der måske kan forhindre at der overhovedet sker
en ulykke.

/Morten



phk (28-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 28-02-05 19:55


"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4223452c$0$29278$14726298@news.sunsite.dk...

> Diskusionen var her i gruppen for et par uger siden og konklusionen er,
> at brændstoftilførslen afbrydes ved motorbremsning, da "hjulene trækker
> motoren", mens tomgang kræver tilførsel af brændstof for at holde motoren
> kørende.

Min konklusion var nu at det er billigst at lade den løbe farten af sig -
især hvis det går ned ad.


--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



Jakob Jeppesen (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 28-02-05 22:38

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:422368c5$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4223452c$0$29278$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Diskusionen var her i gruppen for et par uger siden og konklusionen er,
>> at brændstoftilførslen afbrydes ved motorbremsning, da "hjulene trækker
>> motoren", mens tomgang kræver tilførsel af brændstof for at holde motoren
>> kørende.
>
> Min konklusion var nu at det er billigst at lade den løbe farten af sig - især hvis det går ned ad.
>

Det er muligt - jeg så vist aldrig slutningen af den gamle tråd....

/Jakob



Kim Kristensen (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 28-02-05 17:58


"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
news:42234292$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Glem alt om at investere i dele for at køre mere økonomisk. Besparelsen
> > skal findes bag rattet. Du kender sikkert en del af fiduserne i
forvejen,
> > såsom at lade bilen motorbremse hen til lyskrydset.
>
> Motorbremse, er det mest økonomisk? Hvad med bare at koble ud og bremse på
> normal vis?
>
> Emil
>
>
Du triller jo sjældent så langt med motorbremse som i tomgang (frigear), så
det er ikke sikkert at resultatet er besparelse hver gang ved at
motorbremse. Mærket jeg kører skulle ifølge en motorjournalist ikke cutte
brændstoffet ved motorbremsning, men langt de fleste gør (skrev han).

Med venlig hilsen Kim



Morten Vinding Niels~ (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 28-02-05 16:26

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cvv9cf$p3k$2@news.net.uni-c.dk...
>
> 1.0 eco er en 3-cylindret sag så du skal lige hive en af propperne op ;)

Ja jeg ved det. Men jeg tænkte at en del af Eco udstyret også burde kunne
passe på en 1,2'er.

>
> Spøg til side, vælg smalle dæk og sørg for at der er luft nok i dem,
+0.1-0.2bar.
> Undlad at ha' bilen fuld af skrald eller 'trunk-junk'

Selvfølgelig.
Men jeg må vel ikke montere smalere dæk en det bilen er typegodkendt med?

/Morten



Nicklas Teisner (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Nicklas Teisner


Dato : 28-02-05 16:59

>Gearkassen er nok ikke realistisk, og vil nok heller ikke gøre den
>storeforskel da de fleste kilometer bliver på motorvej.

Easytronic er SÅ langsom. Gå langt udenom den, for man får spat af den efter
meget få km.



Kim Kristensen (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 28-02-05 17:54


"Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse
news:cvv85a$j8g$1@postednews.klen.dk...
> Hej Gruppe,
>
> Jeg står over for at skulle købe en lille Opel Corsa 1,2 fra '00 (som jeg
> også har skrevet andet steds).
>
> Da benzin økonomien er meget esentielt i dette bil køb, vil jeg lige høre
om
> der er nogen her inde der har nogen ideer til hvordan man kan få den til
at
> køre ekstra langt på literen?
> Iflg. www.opel.dk kan man til den nye model (lettere facelifted) få en Eco
> pakke:
> -----------------
> Eco-pakken
> Eco-pakken kan vælges som ekstraudstyr til en 1.0 Essentia og 1.0 Enjoy.
>
> Easytronic® gearkasse - et system med både automatiske og manuelle
> funktioner
> Dæk i størrelsen 175/65 R14 med optimeret rullemodstand og heldækkende
> hjulkapsler
> Karosseriet er sænket 10 mm
> Aerodynamisk hækspoiler
> Sidepaneler
> Minimalt brændstofforbrug
> -----------------
>
> Da jeg ikke formoder at det sidste kan købes alene er mit spørgsmål
nu,
> hvormeget burde jeg kunne forvente mig af de enkelte ting i eco pakken?
>
> Gearkassen er nok ikke realistisk, og vil nok heller ikke gøre den
> storeforskel da de fleste kilometer bliver på motorvej.
> Men dæk, er der noget at hente her? Bestemte modeller der er gode? Vil
andre
> fælge evt. være en fordel? Det ser ud til at den måske kan passe Lupo 3L
> fælgene...
> En sænkning vil måske også være interesant, men kan den hente sig selv
hjem?
> Og kan man købe sænkningssæt på 10mm andre steder end hos Opel?
> Hækspoiler og sidepaneler vil næppe kunne tjene sig hjem iforhold til hvad
> Opel sikkert skal have for dem.
>
> Andre forslag?
>
> /Morten
> Vectra 2,0i GLS '94
> Og snart: Corsa 1,2i Comfort '00
>
>
Som de andre vil jeg mene at du ikke kan spare så meget i udgiften til
brændstof som det besparende udstyr vil koste, ellers skal du kører meget
langt. Som før nævnt er det en velfungerende og vedligeholdt bil med det
rigtige dæktryk du kan vinde på, og så naturligvis omtanke bag rattet
hvilket er helt gratis. Jeg ville da se på de mulige dæks rullemodstand nå
de alligevel skal skiftes på et tidspunkt, det vil også kunne spare lidt men
ikke nok til at smide et sæt gode og lovlige dæk ud.

Med venlig hilsen Kim



phk (28-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 28-02-05 19:57


"Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse
news:cvv85a$j8g$1@postednews.klen.dk...

> Da benzin økonomien er meget esentielt i dette bil køb, vil jeg lige høre
> om
> der er nogen her inde der har nogen ideer til hvordan man kan få den til
> at
> køre ekstra langt på literen?

Nej - men så lave omdrejninger som muligt i så højt et gear som muligt er
vejen frem. Og så de andre råd andre har givet her i tråden.


--
Per, Esbjerg
Tagbøjle med cykelholdere til 4 cykler til Mondeo sælges kr. 500



Kasper Hansen [8270] (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 28-02-05 21:04

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> wrote in message
news:cvv85a$j8g$1@postednews.klen.dk...
> Da benzin økonomien er meget esentielt i dette bil køb, vil jeg lige høre
om
> der er nogen her inde der har nogen ideer til hvordan man kan få den til
at
> køre ekstra langt på literen?

Må jeg spørge hvorfor benzinøkonomien er så essentiel? Jeg mener, hvis du
kører 60.000 km årligt (som jeg), og regner på hvad du sparer ved at køre 20
km/l kontra 18 km/l, så snakker vi under 3.000 kr på årsbasis - altså ca.
240 kr pr. md.
Ikke at jeg skal blande mig, men personligt foretrækker jeg at køre som jeg
har lyst til, og så bruge de par kroner ekstra - vi snakker jo om to
McDonalds besøg :)
Du mp ikke misforstå mig - jeg kører selv i en 1,4 HDi, og prøver da for så
vidt muligt også at spare lidt - men når man ser på det i det store hele,
kan det næsten ikke betale sig...

/Kasper Hansen



Morten Vinding Svend~ (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Svend~


Dato : 28-02-05 23:53

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message
news:42237936$0$222$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Må jeg spørge hvorfor benzinøkonomien er så essentiel? Jeg mener, hvis du
> kører 60.000 km årligt (som jeg), og regner på hvad du sparer ved at køre
> 20
> km/l kontra 18 km/l, så snakker vi under 3.000 kr på årsbasis - altså ca.
> 240 kr pr. md.
> Ikke at jeg skal blande mig, men personligt foretrækker jeg at køre som
> jeg
> har lyst til, og så bruge de par kroner ekstra - vi snakker jo om to
> McDonalds besøg :)
> Du mp ikke misforstå mig - jeg kører selv i en 1,4 HDi, og prøver da for
> så
> vidt muligt også at spare lidt - men når man ser på det i det store hele,
> kan det næsten ikke betale sig...

Nej nej jeg skal nok lade være med at misforstå dig

Nu er det jo, som jeg skriver, ikke mig der skal køre i den, for så havde
situationen nok været en anden
Min kærste (well kone er det egentligt, men det lydder så formelt ser
det som en sport at få bilen til at køre så lang på literen som muligt, og
når hun har det sådan, så for mig ingen alarm. Jeg overvejede da også en
diesel sidst jeg købte pegøjen, men blev enig med mig selv om at risikoen
for de ekstra udgifter ved den noget dyrre reperation af en HDi'er, samt den
højere pris, ikke var det værd i forhold til glæden ved en benzin.

En lupo 3L har da også været inde i billedet, men igen kunne jeg hurtigt se
at vedligeholdelsen (især på den!) hurtigt kunne udkonkurere den økonomiske
fordel i forhold til en benzin.

Men i skal have tak for jeres svar allesammen, jeg tror løsningen bliver at
montere lavenergi dæk ved næste skift, som ikke kan ligge langt væk da de
nuværende dæk har kørt 45.000km.
Evt. kunne jeg kombinere det med nogen lette fælge fx. fra en 3L'er (billige
brugt), da jeg bestem har intentioner om at købe vinterdæk til den også.
Måske også en fartpilot senere, den er vist ikke så dyr, for jeg kunne ikke
finde nogen speederkabler i motorrummet (drive by wire)

Nogen der har nogen forslag til letløbsdæk, med lavt støjnivau? På Vectra'en
fik jeg monteret Conti. Premium contact, og mener det er det bedste siden
varmt vand, men er de letløbs?

/Morten
Vectra 2,0i GLS '94
pegøj 406 2,0i ST st.car '00 D9 (føj)



Kim Kristensen (01-03-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 01-03-05 00:18


"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjern.mikro.dk> skrev i en meddelelse
news:d007bp$gle$1@postednews.klen.dk...
> "Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message
> news:42237936$0$222$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > Må jeg spørge hvorfor benzinøkonomien er så essentiel? Jeg mener, hvis
du
> > kører 60.000 km årligt (som jeg), og regner på hvad du sparer ved at
køre
> > 20
> > km/l kontra 18 km/l, så snakker vi under 3.000 kr på årsbasis - altså
ca.
> > 240 kr pr. md.
> > Ikke at jeg skal blande mig, men personligt foretrækker jeg at køre som
> > jeg
> > har lyst til, og så bruge de par kroner ekstra - vi snakker jo om to
> > McDonalds besøg :)
> > Du mp ikke misforstå mig - jeg kører selv i en 1,4 HDi, og prøver da for
> > så
> > vidt muligt også at spare lidt - men når man ser på det i det store
hele,
> > kan det næsten ikke betale sig...
>
> Nej nej jeg skal nok lade være med at misforstå dig
>
> Nu er det jo, som jeg skriver, ikke mig der skal køre i den, for så havde
> situationen nok været en anden
> Min kærste (well kone er det egentligt, men det lydder så formelt ser
> det som en sport at få bilen til at køre så lang på literen som muligt, og
> når hun har det sådan, så for mig ingen alarm. Jeg overvejede da også en
> diesel sidst jeg købte pegøjen, men blev enig med mig selv om at risikoen
> for de ekstra udgifter ved den noget dyrre reperation af en HDi'er, samt
den
> højere pris, ikke var det værd i forhold til glæden ved en benzin.
>
> En lupo 3L har da også været inde i billedet, men igen kunne jeg hurtigt
se
> at vedligeholdelsen (især på den!) hurtigt kunne udkonkurere den
økonomiske
> fordel i forhold til en benzin.
>
> Men i skal have tak for jeres svar allesammen, jeg tror løsningen bliver
at
> montere lavenergi dæk ved næste skift, som ikke kan ligge langt væk da de
> nuværende dæk har kørt 45.000km.
> Evt. kunne jeg kombinere det med nogen lette fælge fx. fra en 3L'er
(billige
> brugt), da jeg bestem har intentioner om at købe vinterdæk til den også.
> Måske også en fartpilot senere, den er vist ikke så dyr, for jeg kunne
ikke
> finde nogen speederkabler i motorrummet (drive by wire)
>
> Nogen der har nogen forslag til letløbsdæk, med lavt støjnivau? På
Vectra'en
> fik jeg monteret Conti. Premium contact, og mener det er det bedste siden
> varmt vand, men er de letløbs?
>
> /Morten
> Vectra 2,0i GLS '94
> pegøj 406 2,0i ST st.car '00 D9 (føj)
>
>
Du kan i de fleste dæktests finde en eller anden "måling" af
rullemodstanden, i denne http://www.fdm.dk/motor/pdf/04-2004/34-38.pdf er
det illustreret med stjerner og farver. Men husk at sætte den egenskab til
sidst i rækken, de fleste hvis ikke alle andre egenskaber er vigtigere.

Med venlig hilsen Kim



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408633
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste