Vintersol
Fra : Martin Bak

Dato : 28-02-05 09:02

Det er da fantastisk, som solen har en evne til, altid at stå lige der, hvor
solskærmene ikke dækker rundt om bakspejlet. I øjeblikket kører jeg mod øst
om morgenen, og får således solen smækket lige i øjnene, så jeg næsten intet
kan se. Af aftenen er problemet det samme, for da kører jeg naturligvis den
anden vej.
Er der nogen, der har fundet en smart måde at løse problemet med "hullerne"
omkring spejlet på? Er det mon tilladt, helt at tildække ruden på det lille
område rundt om spejlet? Man har jo ikke det store behov for at kunne se op
i luften lige der. Eller der er måske snedigere løsningsforslag?

--
Martin

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-02-05 10:04

Martin Bak wrote:
> [...]
> område rundt om spejlet? Man har jo ikke det store behov for at kunne se op
> i luften lige der. Eller der er måske snedigere løsningsforslag?

Kender godt problemet, får min kvinde til at dække ;)

Nej spøg til side, køb noget klæbevinyl og smæk sådan en lap på ruden.
Så skal den selvf. fjernes til syn.

Ellers find noget du kan fastgøre på solskærmene.

Under alle omstændigheder kommer det til at ligne noget gøjl.

Hvad med en kæmpe stor bamse på spejlet?
Måske en sugekop-Garfield?

Mvh
Roberto

Fra : Lars

Dato : 28-02-05 11:18

Hej Martin,

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> på det lille område rundt om spejlet? Man har jo ikke det store behov for
> at kunne se op i luften lige der. Eller der er måske snedigere

En løsning kunne være at flytte så du kører med solen i ryggen

** Lars

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 28-02-05 11:47

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på det lille område rundt om spejlet? Man har jo ikke det store behov for
> at kunne se op i luften lige der. Eller der er måske snedigere

Jeg købte engang sådan et lille "rullegardin" som var beregnet til formålet.
2 sugekopper, en med rullen og en til at holde det udstrakt. Så kunne man
rulle det for og fra efter behov. Dog kan løsningen ikke bruges når
bakspejlet sidder på ruden, hvilket også var grunden til mit røg ud efter
køb af anden bil.

Fra : Peter R. Christianse~

Dato : 28-02-05 14:15

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der har fundet en smart måde at løse problemet med
> "hullerne" omkring spejlet på?

Jeps, Mercedes har! I hullet mellem de to solskygger, sidder en tredie
mini-solskygge som dækker perfekt. Jeg har altid undret mig over, hvorfor
der ikke er flere mærker som kører med lignende løsning. Jeg synes det er
guld værd - netop fordi, som du selv nævner, solen har en fabelagtig evne
til at lige netop at finde vej, dér ved bakspejlet.

Sååå, næste gang du skal købe bil - så sigt efter stjernerne

--
Mvh.
- Peter R. Christiansen

Fra : Preben Andersen

Dato : 28-02-05 14:28

"Peter R. Christiansen" <hegnet7cFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> til at lige netop at finde vej, dér ved bakspejlet.
>
> Sååå, næste gang du skal købe bil - så sigt efter stjernerne

Ja, eller lidt lavere: Skoda Octavia. Den har også en lille solskærm ved
spejlet.

mvh
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 18:05

> Ja, eller lidt lavere: Skoda Octavia. Den har også en lille solskærm ved
> spejlet.

Tjahh VW har også en lille ekstra solksærm lige over spejlet.

--
/Claus

Venter spændt på en ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Christabel & Anders

Dato : 28-02-05 22:13

SJOVT nok så har alle VW´s produkter denne udmærkede lille gimick - Skoda er
jo en del af VW for dem der ikke skulle vide det!!!!
Mvh Anders

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 28-02-05 14:29

> [...]
op
> i luften lige der. Eller der er måske snedigere løsningsforslag?

En 2-farvet forrude med film i toppen?
Du kører vist ikke Opel (har det som standard)

/Morten
Vectra 2,0i GLS '94

Fra : Basil

Dato : 28-02-05 20:56

Morten Vinding Nielsen wrote:
> [...]
>

> En 2-farvet forrude med film i toppen?
> Du kører vist ikke Opel (har det som standard)

Saxo og Liana har det også.
Jeg gætter på at Martin kører rundt i en gammel spand, for det er vist
næsten standard på alle nyere biler.
Kai

Fra : Martin Bak

Dato : 28-02-05 23:46

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> øst
> Saxo og Liana har det også.
> Jeg gætter på at Martin kører rundt i en gammel spand, for det er vist

Godt gættet Mazda 626 2.0i st.car 1992 200000 km. Dejlig vogn, bortset fra
solskærmene

Martin

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 01-03-05 00:04

> Godt gættet Mazda 626 2.0i st.car 1992 200000 km. Dejlig vogn, bortset fra
> solskærmene

Bestemt, Mazda er gode biler.

Nogen der ved om man må male eller sætte film op i den øverste del af
forruden?
Hvis ikke, hvad så hvis man køber en rude med toning i (altså i toppen), er
den så lovlig?

/Morten

Fra : Mikael L

Dato : 01-03-05 00:56

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjern.mikro.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der ved om man må male eller sætte film op i den øverste del af
> forruden?
> Hvis ikke, hvad så hvis man køber en rude med toning i (altså i toppen),
> er den så lovlig?

Det må du gerne.Dette er klippet fra synsvejledningen

Forrude og forreste sideruder i motordrevet køretøj må ikke være forsynet
med

solfilter i form af påsprøjtede eller påklæbede film, der helt eller delvis
dækker

ruden.

Bestemmelsen gælder dog ikke forrude ved det indvendige førerspejl i et

område fra rudeåbningens øverste kant og højst 0,10 m ned og i en bredde,
der

ikke overstiger det indvendige førerspejls bredde med mere end 20 mm i hver

side.

Mikael

Fra : Martin Bak

Dato : 01-03-05 08:54

"Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der ikke overstiger det indvendige førerspejls bredde med mere end 20 mm i

Det var noget i den retning jeg tænkte. Så skal jeg ud og måle og se om det
er nok til at dække ordentligt. Jeg har vel tid til det, for nu har vi sørme
fået snestorm igen. busser og skoler er aflyst, og snefaldet vil vare mindst
til onsdag middag. Det skulle ellers være forår nu, iflg. kalenderen...

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 09:25

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Det skulle ellers være forår nu, iflg. kalenderen...

Jeps, så vi iføre os sommerhat + sandaler, og går ud for at skovle sne ;))).

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 01-03-05 23:44

Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> wrote in message

> [...]
> der
> ikke overstiger det indvendige førerspejls bredde med mere end 20 mm i

Okay, det er jo meget rart at vide.
Men hvad så med forruder hvor hele den øverste kant er tonet (lige som i min
Vectra)?
Da Vectraen er solgt sådan må det jo være lovligt, men hvad med biler der
ikke har det som standard?

/Morten

Fra : Mikael L

Dato : 01-03-05 23:55

> [...]
> min Vectra)?
> Da Vectraen er solgt sådan må det jo være lovligt, men hvad med biler der

Det er fuldt lovligt, hvis det bare ikke går for langt ned, der er nogle
klare regler for hvor meget det felt må fylde og hvor meget det må være
tonet, jeg orker bare ikke lige at finde det nu, sengen kalder.

Mikael

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 02-03-05 00:48

> [...]
> klare regler for hvor meget det felt må fylde og hvor meget det må være
> tonet, jeg orker bare ikke lige at finde det nu, sengen kalder.

Fair nok.
Men det må vel betyde at en E mærket forrude med toning er lovlig så.

Sov godt

/Morten

Fra : Mikael L

Dato : 02-03-05 16:03

> "Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> wrote in message

> Fair nok.
> Men det må vel betyde at en E mærket forrude med toning er lovlig så.

Ja. Jeg har klippet lidt i synsvejledningen
Forrude og forreste siderude (180° synsfelt) i motordrevet køretøj skal have

mindst 70% lysgennemgang inden for det normale synsfelt.

(American

Standard).

På rude med kraftigt farvet felt foroven må 70% grænsen, jf. figuren
nedenfor,

ingen steder have en større afstand fra den monterede rudes overkant end
afstanden

mellem punkt A og overkanten.

Punkt A er skæringspunktet mellem rudens overflade og en vandret linie
gennem

et punkt 0,70 m over det ubelastede førersædes midtlinie og 0,27 m bag

sædets forkant.

Ved målingen skal førersædet være anbragt i midtstilling i såvel vandret som

lodret retning.

Mikael

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-03-05 00:57

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev

> Godt gættet Mazda 626 2.0i st.car 1992 200000 km. Dejlig vogn, bortset fra
> solskærmene

Jeps, vi kender Martin som en selvskruer, og en selvskruer kører normalt
ikke i alt for nye biler.

--

Mvh. Uffe Ravn
Selvskruer i

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-03-05 01:01

Hej!

Uffe Ravn wrote:

> Jeps, vi kender Martin som en selvskruer, og en selvskruer kører normalt
> ikke i alt for nye biler.

Fyfassen nej da! Vi skal jo også bruge vores evner

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-03-05 01:10

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev

> Fyfassen nej da! Vi skal jo også bruge vores evner

Og så er vi godt "rustede" hvad angår evner til at reparere biler

Nå det kunne der jo skriver A-stolpe op og ned om

Nej Kim, jeg kunne ikke lade være

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-03-05 01:25

Hej!

Uffe Ravn wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev
>
> Og så er vi godt "rustede" hvad angår evner til at reparere biler
>
> Nå det kunne der jo skriver A-stolpe op og ned om

Nu stopper du - det er ikke sjovt længere <vræææææl.avi>

> Nej Kim, jeg kunne ikke lade være

Nej, det kunne du tydeligvis ikke.... :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 01-03-05 00:02

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> wrote in message

> Saxo og Liana har det også.
> Jeg gætter på at Martin kører rundt i en gammel spand, for det er vist
> næsten standard på alle nyere biler.

Tjo mine to Vectra'er havde det begge som standard, en 90'er og en 94'er,
mens min 626'er fra 97 og min 406'er fra 12/00 ikke havde, men det kommer
vel an på hvad en nyere bil er...

Jeg syntes nu stadig det virker som om at tyskerne er gladere for det end
japanerne og franskmændene (de er måske vandt til at solen står højere?)

/Morten