roadtrain
Fra : Leonard

Dato : 27-02-05 20:29

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 21:31

Fra : Henrik B.

Dato : 27-02-05 23:21

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-02-05 23:27

Leonard skrev:

> Kan man møde et roadtrain som dette:
> http://lam.dk/gallery/pictures/Automotive/trafik/TNT.gif
> i Europa?
> - andre steder i verden?

P.t. i Sverige og i Holland.

Og under visse omstændigheder i Nordjylland.

(Svjv)

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-02-05 23:29

Leonard skrev:

> Kan man møde et roadtrain som dette:
> http://lam.dk/gallery/pictures/Automotive/trafik/TNT.gif
> i Europa?
> - andre steder i verden?

I øvrigt går de under betegnelsen "25,25" fordi de har en totallængde på
25,25 meter.

I Sverige må de veje op til 60 tons.

Men det ved Folmer helt sikkert mere om.

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 09:56

> I øvrigt går de under betegnelsen "25,25" fordi de har en totallængde på
> 25,25 meter.
>
> I Sverige må de veje op til 60 tons.

Men er det ikke i en anden kombination ?
En forvogn med trailer - det er dem jeg ser.
Har endnu ikke set de andre - derfor spørgsmålet.

Mvh. allan

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-02-05 10:45

Allan Møller skrev:
> Men er det ikke i en anden kombination ?
> En forvogn med trailer - det er dem jeg ser.
> Har endnu ikke set de andre - derfor spørgsmålet.

Det er på begge måder.

Fidusen er at man kan sætte tre lastbiler sammen til to.

Du begynder med en forvogn/kærre og to trækker/trailer. Det er, i DK,
tre vogntog med tre trækkende enheder.

Så sætter du kærreren efter den ene trailer, og den anden trailer bag
forvognen (med en dolly). Og så kan du undvære den ene trækker.

Kombinationen med forvogn med dolly og trailer (eller hænger der er
opbygget til samme længde) ses ofte i Sverige. Hvorimod den med
trækker/trailer med kærre vistnok ikke bruges så meget.

Men uanset hvilken det er kræver det et vist kendskab til hvad en
lastbil er, når der skal bakkes til en rampe. Men for dem der ved hvad
de laver kræver det ikke mere tid, blot mere plads.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-03-05 00:06

On Sun, 27 Feb 2005 23:29:08 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>25,25 meter.
>
>I Sverige må de veje op til 60 tons.
>
>Men det ved Folmer helt sikkert mere om.

Ja, det gør jeg.

De kører også i Finland, men ellers har du ret i hvad du skriver.

Jeg har til gengæld hørt, at myndighederne omgås med tanker om at
forbyde den kombination igen. Jeg er ikke helt klar over årsagen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Soren Schimkat

Dato : 28-02-05 08:04

I australien kan du møde nogle ret seriøse roadtrain's:

http://members.tripod.com/kingsley-foreman/Towtruckphotos/id11.html

Fra : Nicklas Teisner

Dato : 28-02-05 17:08

>I australien kan du møde nogle ret seriøse roadtrain's:

Jeg køre engang bag et roadtrain i Aus. med 4 full-size anhængere med BP
benzin bag sig.
Selvom man kørte 100 m. bagude smældede der stadig sten mod bilen.

Fra : Rander

Dato : 28-02-05 18:18

Mon, 28 Feb 2005 08:04:07 +0100 brugte Soren Schimkat 12 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>I australien kan du møde nogle ret seriøse roadtrain's:
>http://members.tripod.com/kingsley-foreman/Towtruckphotos/id11.html

Mmmm... Læste engang at såden et der kom buldrende med 100 km/t havde en
bremselængde på omkring 1000 meter...

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Blodforgiftning i den ene arm begrundet på en rift på Frederiksberg
Hospital. Har konsumeret flere læger. (Skadesanmeldelse)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-03-05 01:37

"Rander" <lrNOSPAM@rander.dk> skrev

> Mmmm... Læste engang at såden et der kom buldrende med 100 km/t havde en
> bremselængde på omkring 1000 meter...

Det er så én af årsagerne til at de i Australien kun må køre uden for byerne
med roadtrains.

Og en af årsagern til at kængurufangeren blev opfundet.

For hulen da, tænk dig at sidde i styrehytten med hele 6 slingrebremser,
uff... nej.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-03-05 22:45

On Tue, 1 Mar 2005 01:37:18 +0100, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

> [...]
>
>Og en af årsagern til at kængurufangeren blev opfundet.
>
>For hulen da, tænk dig at sidde i styrehytten med hele 6 slingrebremser,

Det siges også at være en uskreven regel, at kommer der et Roadtrain, at
så flytte du dig og ikke det.
Flemming Jacobsen

Fra : Nicklas Teisner

Dato : 04-03-05 16:33

>Det siges også at være en uskreven regel, at kommer der et Roadtrain, at
>så flytte du dig og ikke det.

Tro mig - det gør man automatisk!
Husk på, at vejene dernede kun har plads til én bil ad gangen på den
asfalterede del... Gæt hvem, der får den :)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-03-05 22:45

On Mon, 28 Feb 2005 18:17:41 +0100, Rander <lrNOSPAM@rander.dk> wrote:

>Mon, 28 Feb 2005 08:04:07 +0100 brugte Soren Schimkat 12 linier på at
>fortælle dette til dk.fritid.bil:

>Mmmm... Læste engang at såden et der kom buldrende med 100 km/t havde en
>bremselængde på omkring 1000 meter...

Det er nemlig rigtigt, eller så er der risiko for at de begynder at
slingre og smide lasten.
Flemming Jacobsen

Fra : Rander

Dato : 02-03-05 23:08

Tue, 01 Mar 2005 22:44:44 +0100 brugte "Thunderbird [7100]"
<praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> 16 linier på at fortælle dette til
dk.fritid.bil:

>Det er nemlig rigtigt, eller så er der risiko for at de begynder at
>slingre og smide lasten.

Heh - og eftersom lasten i mange tilfælde er levende får kan det jo hurtig
blive en ulden affære...

(Damn, jeg må være overtræt)

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Jeg holdt op med at tro på Julemanden i en alder af seks, da min mor tog mig med
ind for at se ham i en forretning, og han bad om min autograf. (Shirley Temple)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-03-05 17:29

On Wed, 02 Mar 2005 23:07:41 +0100, Rander <lrNOSPAM@rander.dk> wrote:

> [...]
>dk.fritid.bil:

>Heh - og eftersom lasten i mange tilfælde er levende får kan det jo hurtig

Og blodig affære når at chaufføren af læsset må ud og skyde det halvde
af lasten. Af selv samme grund anses de som vejens konger, og flytter du
dig ikke down under når der kommer en joredende, så skal de nok flytte
dig.
Flemming Jacobsen