Bremser "hvæser" i Fabia
Fra : Thomas Henriksen

Dato : 26-02-05 22:27

Hej allesammen.

Jeg var ude at køre i min fabia idag og havde ikke min radio tændt så der
var jo helt stille men jeg lagde mærke til at mine bremser lavede en
"hvæse" lyd når jeg bremsede.. som om at der var skidt på bremseskiverne
dette blev dog efter et stykke tid mindre tydeligt men jeg fik straks
"chills" (huskede da jeg en gang havde slidt bremseklodserne op på min
fars gamle vogn og bare kørte metal mod metal... ik´sååå fedt igen for
skiverne).

Problemet er at jeg faktisk ikke aner om de skal lyde sådan eller der er
skidt i lortet eller noget er slidt op, men hvis det sidste er tilfældet
burde der vel komme en advarsel om nedslidte klodser i en så moderne bil ?

Nogen der har forstand på dette ?

Venligst

Thomas H

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-05 23:07

> [...]
> burde der vel komme en advarsel om nedslidte klodser i en så moderne bil ?

Næ egentligt ikke men jeg oplever det samme - fordi "man" sjældent
bremser med sådan en kraft at skiver og klodser bliver renset af for
rust og snavs.

Mvh. Allan

Fra : Kent Glerup

Dato : 27-02-05 08:30

> [...]
> burde der vel komme en advarsel om nedslidte klodser i en så moderne bil ?

tjohh..

Hvis din også er med skiver bagpå, kan du kæmpe med det hele vinteren...

Ved normal afdæmpet kørsel er det næsten umuligt at holde de bagerste skiver
rene. Hvis vores virkelig begynder at larme, er der ikke andet for end
grundig "massage" med håndbremsen ud af en øde vej! Det virker til gengæld
:)

MVH
Kent Glerup

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 28-02-05 13:22

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:cvrsq2$4t9$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> rene. Hvis vores virkelig begynder at larme, er der ikke andet for end
> grundig "massage" med håndbremsen ud af en øde vej! Det virker til gengæld

Hvorfor har VAG så store problemer med skivebremser bagpå?
På min gamle Vectra sidder der også skiver bagpå, og de har aldrig givet
nogen problemer, og der kan man enda ikke engang "masere" dem med
håndbremsen, da den bruger tromle...

/Morten
Vectra A 2,0i GLS '94
Peugeot 406 2,0i ST st.car '00 (men ikke længe endnu!)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-02-05 13:31

> På min gamle Vectra sidder der også skiver bagpå, og de har aldrig givet
> nogen problemer

Heller ikke min - det kører bare.

> Vectra A 2,0i GLS '94
> Peugeot 406 2,0i ST st.car '00 (men ikke længe endnu!)

Hvad nu - er du sur på din pegøj..?

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 28-02-05 14:38

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Heller ikke min - det kører bare.

Dejlig bil

> Hvad nu - er du sur på din pegøj..?

Ja det er vist mildt sagt.
Knækket gearskifterkabel, går ud i tomgang, blinker "Break fluid low" (ja
jeg ved godt det er håndbremsekontakten), og nu har den toppet med en defekt
airbag computer

Næh nu skal den bare laves og skydes af.
Så har jeg lavet en aftale med mine forældre der har en Opel Corsa 1.2
comfort '00 med 45kkm på klokken, som de vil have 85kkr for.
Tja det er jo noget af en omvældning, men da min kærste kører ca. 100km om
dagen, og hun syntes det er en fin bil, så sparrer vi gerne de penge.
Corsaen kører 15,9km/l mens pegøj'en ligger omkring 12km/l.

Egentlig var det jo meningen at vi skulle af med Vectra'en og 406'eren
skulle erstatte den, men efter alle de problemer den har voldt, og efter
Vectra'en gik igennem syn _uden_ anmærkninger overhovedet (og uden der har
været lavet noget på den i et halvt års tid), så har vi besluttet os for at
beholde den.

Sjovt: før hadede hun Opel fordi de ruster, nu næsten forguder hun dem, og
skal ihvertefald aldrig igen have "sådan noget fransk bras"

/Morten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-02-05 16:38

> Knækket gearskifterkabel, går ud i tomgang, blinker "Break fluid low" (ja
> jeg ved godt det er håndbremsekontakten), og nu har den toppet med en
> defekt
> airbag computer

Øv..

> Sjovt: før hadede hun Opel fordi de ruster, nu næsten forguder hun dem, og
> skal ihvertefald aldrig igen have "sådan noget fransk bras"

Jeg har også nogle gange overvejet at købe en 406´er (efter faceliftet),
blandt andet fordi, bilen ikke ruster - men jeg hører desværre mange af de
der skræmmende historier.

Min kammerat har dog en årgang 2004, der nu har kørt 35K, og den har der
aldrig været problemer med..

Det er vist lidt som at spille i Lotto..

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 01-03-05 01:45

> Øv..

Ja lidt, men det er nu ikke så slemt som det lydder, en ny koster godt
1000kr plus programering og montering.

> Jeg har også nogle gange overvejet at købe en 406´er (efter faceliftet),
> blandt andet fordi, bilen ikke ruster - men jeg hører desværre mange af de
> der skræmmende historier.

Ja jeg har også hørt dem, men troede at siden 406'eren var blevet så populær
havde den ikke de problemer....

> Min kammerat har dog en årgang 2004, der nu har kørt 35K, og den har der
> aldrig været problemer med..

Tja min har så kørt 150.000km nu, men begge mine Vectra rundede da 200kkm
(270kkm for den gamle enda) uden problemer der nærmer sig 406'erens.

> Det er vist lidt som at spille i Lotto..

Ser det desværre ud til ja. Ikke noget jeg plejer at gøre, så den næste
bliver altså en Opel

/Morten

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-03-05 01:05

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev

> Næh nu skal den bare laves og skydes af.
> Så har jeg lavet en aftale med mine forældre der har en Opel Corsa 1.2
> comfort '00 med 45kkm på klokken, som de vil have 85kkr for.

Corsaen er en sød lille bil, dejlig på rigtig mange punkter, og jeg ville da
geren have ejet en, hvis bare jeg havde været 15% mindre i højden.

Find lige ud af om du kan være i den, jeg bliver selv så krøllet af at køre
i min mors/kollegas/venners Corsaer.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 01-03-05 01:53

> [...]
> geren have ejet en, hvis bare jeg havde været 15% mindre i højden.
>
> Find lige ud af om du kan være i den, jeg bliver selv så krøllet af at

Jeg har kørt den ved flere lejligheder, og jeg kan sagtens være i den, på
trods af mine 1,80-stykker.
Men jeg må sige at det nok ikke var en bil jeg selv gad køre i til hverdag,
der er ufatteligt meget støj i den, og alt plastik er af en umådelig dårlig
kvalitet. Køreegenskaberne er ringere end min Vectra med 200.000km gamle
støddæmpere, men hvad, kærsten syntes den er "nuttet" og hvis den kan bringe
hende til og fra arbejde for en billig penge (nu tænker jeg især
vedligeholdelse), så er den vel et meget passende køb til os.

Heldigvis har mine forældre (som er Opeloholicer) valgt at købe en Astra
denne gang, da den gamle model kun kostede 10kkr mere end en 5-dørs Corsa
(som jo også næsten er den gamle model).

/Morten
Vectra 2,0i GLS
406 2,0i ST st.car

Fra : Deaster

Dato : 28-02-05 13:36

Morten Vinding Nielsen wrote:

> [...]
> givet nogen problemer, og der kan man enda ikke engang "masere" dem
> med håndbremsen, da den bruger tromle...

Det er bestemt heller ikke alle VAG produkter som har problemet, vores Golf
4 havde/har ihvertfald ingen problemer.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-02-05 13:48

> [...]
> På min gamle Vectra sidder der også skiver bagpå, og de har aldrig givet
> nogen problemer, og der kan man enda ikke engang "masere" dem med

Seperat tromle til hb?

Jeg ville egentlig gerne have haft skiver bagpå da vi kiggede på bil sidst, men der er så
meget bøvl med dem generelt at jeg egentlig ikke savner dem når det kommer til stykket.
Specielt ikke her i saltlagesæsonen :(
Vi bor på en bakke så håndbremsen bruges daglig.

Mvh
Roberto

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 28-02-05 14:42

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Seperat tromle til hb?

Ja det er sådan en kombineret tromle (til håndbremsen) og skive. Lidt
kompliceret, men fungere rigtigt godt.

> [...]
til stykket.
> Specielt ikke her i saltlagesæsonen :(
> Vi bor på en bakke så håndbremsen bruges daglig.

Tja nu er du vist til japanske biler, men Opels virker altså ellers rigtigt
godt.
Har en kamerat der havde en 626'er med skiver bag, der var heller aldrig
andet end problemer, det endte med at han helt holdt op med at bruge
håndbremsen...

/Morten

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-02-05 15:24

Morten Vinding Nielsen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ja det er sådan en kombineret tromle (til håndbremsen) og skive. Lidt
> kompliceret, men fungere rigtigt godt.

Snedigt.

> Tja nu er du vist til japanske biler, men Opels virker altså ellers rigtigt
> godt.

Jeg ville have haft en 98 5 dørs Vectra med en 2.0 16v motor, men der var ikke nogen pæne
til salg da jeg skulle købe. Den Carina-E vi har nu er måske lidt tilbageholdende at se på
men har ikke skuffet endnu og går 0-100 på 9.5sek.

> Har en kamerat der havde en 626'er med skiver bag, der var heller aldrig
> andet end problemer, det endte med at han helt holdt op med at bruge
> håndbremsen...

Det ville ikke du hos os.

Mvh
Roberto

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 28-02-05 16:03

> [...]
tilbageholdende at se på
> men har ikke skuffet endnu og går 0-100 på 9.5sek.

Tjo Vectra A'en er da heller ikke den den frækkeste bil i gaden, men den
kører godt, vist lidt i modsætning Vectra B så vidt jeg kan forstå (tandrem
osv.)

> Det ville ikke du hos os.

Problemet var vist noget med at hvis den gled lidt tilbage med håndbremsen
trukket, så spændte den sig selv så meget at den ikke ville slippe igen.

/Morten

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-02-05 16:09

> [...]
> kører godt, vist lidt i modsætning Vectra B så vidt jeg kan forstå (tandrem

Vi havde en Ascona før, den savner jeg sq, men det var en traktor sammenlignet med Carinaen :)

> Problemet var vist noget med at hvis den gled lidt tilbage med håndbremsen
> trukket, så spændte den sig selv så meget at den ikke ville slippe igen.

Ævs!

Mvh
Roberto