Bilinspektionen og min bare r**.......
Fra : Henrik B.

Dato : 25-02-05 14:24

Hej.

Jeg har monteret træk på min karét, og har derfor været til syn her til
morgen.

Jeg var så (u)heldig at rende ind i en yngre krakilsk bilinspektør. Som det
måske er nogle bekendt, har jeg monteret en fuld-alu intercooler og et 3"
rustfrit indsugningsrør. Derudover er vakuumslangerne i motorrummet
udskiftet med blå silikone, når nu de gamle alligevel var møre.

Da hjelmen knappes op, udbryder bilinsp.: "Hva' er dét for noget
Brian-gejl?". Hvortil jeg tænker: "Åååh Gud, en af dén slags - FJOLS!". Jeg
forklarer at vakuumslangerne var møre, så dem har jeg skiftet. Han kigger
videre, på I/C og indsugningsrør. Kalder på en anden ung kollega og de
kigger lidt. "Du skal komme med dokumentation på det sæt!". Hva' for et sæt
svarer jeg. Det er blot udskiftet, da den gamle I/C var revnet i
plastikgavlen. Det er ikke "et sæt". "Jamen, der er ikke
standardtypegodkendelse på I/C'en, det skal der være, for at den opfylder
forureningskravene". Jeg siger til ham, at han vil se, at den opfylder
forureningskravene fint, når han måler dem. Desuden mener jeg ikke at I/C
har nogen som helst indflydelse på, hvad der kommer ud af udstødningen, da
den ikke tager eller tilføjer noget, ud over at sænke indsugningsluftens
temp. "Det er ligemeget, det vil jeg se papirer på, ellers må du montere det
gamle igen". Jeg fortæller at jeg ikke synes at han er rimelig.

Herefter kører hn bilen frem på liften, stiger ud, og kalder på en ældre
kollega fra banen ved siden af. Jeg vil tro at det var synshallens leder.
Han kigger lidt på det, alt imens jeg snakker min sag. Han trækker på
skuldrene og siger: "Hvis bilen er født med I/C, er der ikke noget i det".
Det er den, kommer det fra mig. Han fortæller at det nok står på den tyske
reg-attest.

Bilinspektøren kører nu over for at CO-teste bilen. Han kommer tilbage med
besked om, at jeg skal køre bilen varm, for mit CO-tal er over 10! Jeg
aftaler at smutte hjem efter den tyske attest og så komme tilbage. 10 min.
senere er jeg tilbage med en "god varm" bil. Vi kører igen over til
CO-testeren, som nu viser ok værdier. Forinden rodede jeg dog med
ledningerne til lambda-sonden, da jeg har en mistanke om en dårlig
forbindelse - ny lambda er bestilt idag. Tallene så nu fine ud, og vi kører
tilbage til bygningen. Vi stiger ud af bilen, samtidig med at bilinspektøren
siger: "Jamen vi siger at det er iorden". Inde i synshallen, inden
køreturen, havde han skrevet at der skulle fremvises dokumentation for
intercooler, under bemærkninger. Nu udskriver han synsrapporten, og alt hvad
der står derpå er: Køretøjet er godkendt uden anmærkninger.

Hvorfor fa'n er der altid nogen der skal spille kong gulerod, og demonstrere
at hér er det dem der bestemmer? I stedet for at tænke sig om, og forholde
sig lidt mere til realiteternes verden.

Nå, men nu kan jeg køre 2 år igen, inden næste syn. Jeg er ikke sikker på,
at det bliver i samme synshal.
Nåh ja, og trækket fik han slet ikke kigget på, men det er godkendt, så jeg
regner med at min montering er ok. *lol*

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Brian Oestergaard

Dato : 25-02-05 15:30

> [...]
> Nåh ja, og trækket fik han slet ikke kigget på, men det er godkendt, så
> jeg regner med at min montering er ok. *lol*

Forklaringen er enkel.:
Han har en lille pik og en grim kone, så føler han sig lidt værd når han kan
genere andre.

Glæd dig over at det ikke er dig der har mindreværdskomplekser og et sølle
liv for det har sådan en tumpe som ham sq.

Brian Østergård

Fra : HC

Dato : 25-02-05 16:18

> Nåh ja, og trækket fik han slet ikke kigget på, men det er godkendt, så
> jeg regner med at min montering er ok. *lol*

Har du husket at udfylde en anmeldelseblanket og har din "gode" ven udfyldt
den og stemplet GODKENDT ?

Den skal du så aflevere på motorkontoret - ellers er der ikke træk på din
vogn.

Mvh Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 27-02-05 12:51

"HC" <h@ns.dk> skrev i en meddelelse

> Har du husket at udfylde en anmeldelseblanket og har din "gode" ven
> udfyldt den og stemplet GODKENDT ?
>
> Den skal du så aflevere på motorkontoret - ellers er der ikke træk på din
> vogn.

Jep.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 16:31

> [...]
> Nåh ja, og trækket fik han slet ikke kigget på, men det er godkendt, så
> jeg regner med at min montering er ok. *lol*

hehe, jeg kender dem godt. Sådan nogle har jeg også mødte ved
bilinspektionen med min kassevogn og den første Sierra (før de 2 årige syn).

Tro mig det kan være meget værre end det du har prøvet.
Min bil blev kasseret fordi de bare VILLE finde noget.

Først fik den med spidshammeren så de fuldstændig ødelagde rustbeskyttelsen,
da det ikke lykkedes at finde rusthuller, så kunne han åbenbart ikke lide
min nye RS front med 4 seperate lygter. Der blev målt med lineal mellem
lygterne for nu at se om lygterne ikke sad for tæt på hinanden. Da de heller
ikke fandt noget her, så blev tændingen sat til, forlyset tændt, træde på
bremsen, blinke til højre, starte vindusvisker (på tør rude) og så måtte
lyset i forlygterne ikke ændre styrke.
Det behagede ham ikke at den heller ikke fejlede på denne test, så den fik
den helt store tur på bremsestanden og bagefter udenfor så den faktisk
lugtede af brændt gummi da han kom tilbage.
Da den heller ikke fejlede her (sådan er Sierra bare), så fik han ond i
røven over at jeg havde et Ford RS sportsrat i, så bilen blev kasseret pga.
jeg ikke have en TUV godkendelse af rattet selv om der stod GS numre i det.
Jeg kunne have kvalt manden......sådan en lille fed skaldet mand......tja de
var faktisk to mand om at gennemgå bilen i 40 min. da de bare ville kassere
den.

--
Tom

Fra : Thomas

Dato : 25-02-05 17:54

> [...]
> kvalt manden......sådan en lille fed skaldet mand......tja de var
> faktisk to mand om at gennemgå bilen i 40 min. da de bare ville

Til grin! Hvad sagde de til turboen??

--
Thomas Krath

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 21:36

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Til grin! Hvad sagde de til turboen??

Det var ikke den med turbo men den jeg havde før.
Hvis jeg var troppet op med turbo havde de sikkert ringet til politiet for
at få mig arresteret

--
Tom

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-02-05 09:16

Tom wrote:

> [...]
>
> Tro mig det kan være meget værre end det du har prøvet.
> Min bil blev kasseret fordi de bare VILLE finde noget.

Prøvede det samme med Asconaen, selvom den var blevet gået efter inden blev han ved og
blev tydeligt vred da der intet var efter at han havde banket vanger og bund igennem 200
steder (spild af Dinitrol). Lille tissetrold siger jeg.

Med toyotaen var det ind, alt er godt og ud igen, tak og farvel 5.5minut ialt.

Sikke et indtryk af grundighed de giver - NOT!

Mvh
Roberto

Fra : Thomas

Dato : 25-02-05 17:52

> Hvorfor fa'n er der altid nogen der skal spille kong gulerod, og
> demonstrere at hér er det dem der bestemmer? I stedet for at tænke
> sig om, og forholde sig lidt mere til realiteternes verden.

Jeg har også været til syn idag :)

Bil: 1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

Følgende spørgsmål fra synsmanden i den rækkefølge de kom:
- har du dokumentation på den turbo (svar: er indgravering i ventildækslet
og standard montering ok?)
- har du så dokumentation på 4-hjulstrækket (svar: det er også standard)

Jeg påpeger at bilen har en handelsværdi omkr. 150 tkr. og at der IKKE er
tale om en standard Ford Sierra 2,0 DOHC.

Han kører den så i bremsfeltet. Jeg skynder mig hen til ham og beder ham om
med det samme at køre op, da han ikke skal smadre min nyrenoverede
drivline!! Jeg fortæller ham om en historie m. en anden Cosworth 4x4 ejer,
hvor de kom til at betale for en komplet ny drivline. Resultat, han kører
STRAKS op :)

Iøvrigt siger han ikke noget til mine blå SAMCO slanger som erstatter de
orig. 13 år gamle møre slanger. Heller ikke noget til DV'en, der åbner i
det fri. Det havde jeg faktisk heller ikke forventet han skulle gøre - det
er der ingen grund til OVERHOVEDET!

Han ser bilen igennem og siger alt er flot og uden fejl - som det skal være.

Derefter til CO'en, hvilken jeg var lidt nervøs for. Målingen viser 0,557,
hvilket er 0,057 for meget og han accepterer ikke dette tal. Han beder mig
køre 10 km og komme tilbage - som sagt, så gjort og jeg vender tilbage.
Målingen viser nu 0,005 og bilen godkendes uden fejl.

> Nå, men nu kan jeg køre 2 år igen, inden næste syn. Jeg er ikke
> sikker på, at det bliver i samme synshal.

*LOL* jeg synes det er samme oplevelese hver gang. Selv ved fremvisning til
ToldSkat spurgte de til turbo og 4-hjulstrækket! Til grin!

> Nåh ja, og trækket fik han slet ikke kigget på, men det er godkendt,
> så jeg regner med at min montering er ok. *lol*

*ROFL*

--
Thomas Krath

Fra : Leonard

Dato : 25-02-05 18:05

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote:

>Han kører den så i bremsfeltet. Jeg skynder mig hen til ham og beder ham om
>med det samme at køre op, da han ikke skal smadre min nyrenoverede
>drivline!!

Det er også den jeg er mest spændt på, når min Syncro skal synes om et
år. Der står i instruktionsbogen at den havde testet bagbremserne
baglæns - og det tror jeg sg* ikke den lokale synsmand har prøvet før.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Lars

Dato : 26-02-05 22:24

> [...]
> år. Der står i instruktionsbogen at den havde testet bagbremserne
> baglæns - og det tror jeg sg* ikke den lokale synsmand har prøvet før.

Hmm i den WV Syncro jeg havde tidligere, stod der i instr bog at man skulle
demontere drivakslen til forhjulene når man skulle prøve bremser i bremse
stand hvilket jeg gjorde, så jeg kørte til syn med baghjuls træk ingen
problemer, og bremserne blev godkendt, er du sikker på der står bag
bremserne skal testes baglæns?

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Fra : Verner Johnsen

Dato : 27-02-05 17:28

On Sat, 26 Feb 2005 22:23:37 +0100, "Lars" <Lars@.zz> wrote:

> [...]
>demontere drivakslen til forhjulene når man skulle prøve bremser i bremse
>stand hvilket jeg gjorde, så jeg kørte til syn med baghjuls træk ingen

Det samme gjorde jeg første gang, jeg var til syn med den Syncro jeg
havde.
Synmanden sagde, at det ikke var nødvendigt, de ville bare prøve
bremsen ude på vejen.
Der har overhovedet ikke været problemer ved de efterfølgende syn.

>er du sikker på der står bag
>bremserne skal testes baglæns?

Jeg synes også det lyder mærkeligt, men jeg tror ikke Leonards Syncro
har ret meget med dem, vi har haft, at gøre

--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : Per O.

Dato : 25-02-05 19:45

KLIP
> [...]
> drivline!! Jeg fortæller ham om en historie m. en anden Cosworth 4x4
> ejer, hvor de kom til at betale for en komplet ny drivline. Resultat, han

Jeg er lige en smule nysgerrig. Jeg ved ikke ret meget om Cossie'er, da jeg
bare har en C-Max som trækker sig frem gennem livet ved hjælp af de forreste
hjul alene. Hvad er det der vil ske, når han kører den op på bremsefeltet?

Hilsen,
Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Propellen

Dato : 25-02-05 21:48

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev
<93dcb$421f7214$3e3d9995$10731@nf4.news-service.com> i dk.fritid.bil:

> [...]
>hjul alene. Hvad er det der vil ske, når han kører den op på bremsefeltet?

Det er en 4x4 dvs. trækker på alle 4 hjul. En bremseprøvestand får
hjulene til at rotere vha. en motor af en art, som faktisk er temmelig
kraftig. Og når kun en aksel er i standen, og bilen trækker på 2
aksler. Ja,så kan det sige knas!

--
"if you´re a lame brain, then you´re a lame brain. I can't help that"
- Tori Amos

/Prop

Fra : Adaam Heelms

Dato : 25-02-05 22:04

> [...]
> hjulene til at rotere vha. en motor af en art, som faktisk er temmelig
> kraftig. Og når kun en aksel er i standen, og bilen trækker på 2

Dvs. at bilinspektionen ikke checker bremser på 4 hjulstrækkere?

Mvh

Adam

Fra : Propellen

Dato : 26-02-05 13:54

Adaam Heelms <adamREEMOVE@post4.tele.dk> skrev
<pan.2005.02.25.21.04.25.610485@post4.tele.dk> i dk.fritid.bil:

>Dvs. at bilinspektionen ikke checker bremser på 4 hjulstrækkere?

Nu er der jo forskel på permanent 4x4 (går ud fra Cossie har permanent
4x4)
De flste 4x4 (off-road) har 4x2 men kan laves til 4x4. De seje har
spærring både på langs & på tværs

Fra : Allan / Kolding

Dato : 25-02-05 22:07

"Propellen" <Not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjulene til at rotere vha. en motor af en art, som faktisk er temmelig
> kraftig. Og når kun en aksel er i standen, og bilen trækker på 2

Man siger / dokumentere somregel bare at vognen har permenent 4 hjulstræk,
så bliver de ikke afprøvet i rullefelt.

Det står somregel i bilen og / eller i instruktionsbogen.

De fleste permenente 4X4 har nu ikke noget imod at blive afprøvet i
rullefelt.

Forøvrigt en funny tråd !

En synsmand som passer sit arbejde er et dumt svin.
En synsmand som ikke passer sit arbejde godkender bare bilen.
En synsmand som bare godkender biler med fejl, kommer i BT og Eksrta-Bladet.
En synsmand som har været i avisen på dette grundlag, mister sit arbejde.

Men skide være med det, for " Brian " fik godkendt hans bil,
så han er ligeglad.

Allan / Kolding

Fra : Brian

Dato : 25-02-05 22:14

Hejsa!

Allan / Kolding tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> [...]
> En synsmand som bare godkender biler med fejl, kommer i BT og
> Eksrta-Bladet. En synsmand som har været i avisen på dette grundlag,

Der er forskel på at passe sit arbejde, og være emsig.

> Men skide være med det, for " Brian " fik godkendt hans bil,
> så han er ligeglad.

Kan vi ikke finde på et andet navn end "Brian" ?

/Brian

Fra : Allan / Kolding

Dato : 25-02-05 22:22

"Brian" <briank@besked.com> skrev i en meddelelse

> Der er forskel på at passe sit arbejde, og være emsig.

Detailforskrifter er jo sorte og hvide, så der er somregel ikke noget at
rafle om.

> Kan vi ikke finde på et andet navn end "Brian" ?

He....Jo...Hvem skal det så gå ud over ??

Bare kald ham Allan så.

Sorry...det er ikke ment på netop dig.
Men man bruger jo desværre bl.a. dette navn.

Allan / Kolding

Fra : Henrik B.

Dato : 27-02-05 12:54

"Allan / Kolding" <bruhn.allan@VÆKstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Detailforskrifter er jo sorte og hvide, så der er somregel ikke noget at
> rafle om.

Det er de så netop ikke.

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 22:23

> [...]
> Eksrta-Bladet.
> En synsmand som har været i avisen på dette grundlag, mister sit arbejde.

Jeg tror de fleste ejere kører deres bil til syn i håbet om at den bliver
godkendt og hvis ikke at der syn bliver fundet fejl som har betydning for
sikkerheden. Kravet til den der skal syne bilen er at han har et fornuftigt
syn på hvad sikkerhed er. Verden er ikke kun sort og hvid.
De skal f...... ikke begynde at kassere biler fordi kølerslangen er blå i
stedet for sort

--
Tom

Fra : Holten

Dato : 25-02-05 22:40

> [...]
> fornuftigt syn på hvad sikkerhed er. Verden er ikke kun sort og hvid.
> De skal f...... ikke begynde at kassere biler fordi kølerslangen er blå i

Hørt; og den anden dag var der et indslag på TV-Fyn med de 2 nye private
synshaller i Odense.

Her er det meningen, at kunden skal få en rar oplevelse hvad enten bilen
bliver godkendt eller ej.

Hurra for privatiseringen og væk med det statslige monopol.

Tænk hvis der fandtes private motorkontorer, så man ikke skulle vente 1 time
for at få nummerplader udleveret.

MVH

Holten

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 22:46

"Holten" <virker@desværre.ikke> skrev i en meddelelse

> Hørt; og den anden dag var der et indslag på TV-Fyn med de 2 nye private
> synshaller i Odense.
>
> Her er det meningen, at kunden skal få en rar oplevelse hvad enten bilen
> bliver godkendt eller ej.

Kunne da være en fin idé, hvis de havde et fadølsanlæg og man kunne blive
kørt hjem af en topløs chick.....det ville da være en rar oplevelse

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 25-02-05 22:57

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Kunne da være en fin idé, hvis de havde et fadølsanlæg og man kunne blive
>kørt hjem af en topløs chick.....det ville da være en rar oplevelse

Bare sådan en ekstra service, når de klipper pladerne

Har de private synshaller samme beføjelser til at give en bil
køreforbud?

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Kate

Dato : 26-02-05 14:35

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote in

> Bare sådan en ekstra service, når de klipper pladerne

Klipper de kun pladerne hos mænd og lesbiske, så? ;-D

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Leonard

Dato : 26-02-05 14:51

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

>Klipper de kun pladerne hos mænd og lesbiske, så? ;-D

Næh, men du får lidt nemmere ved at få tilgivelse hos manden når du
kommer hjem på den måde uden bil, hvis ellers han får lov at få en tur
også ...

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Allan / Kolding

Dato : 25-02-05 23:00

"Holten" <virker@desværre.ikke> skrev i en meddelelse

> Tænk hvis der fandtes private motorkontorer, så man ikke skulle vente 1
> time for at få nummerplader udleveret.

Det er faktisk på vej.

Det var med i et forlig i folketinget i efterået.

Men hvornår det går i kraft ved jeg ikke.
Læste forøvrigt et eller andet sted i denne uge, at tanken
var at autoforhandlere m.m. selv kunne omreg. køretøjer
online og dermed selv udlev. nr. plader.

Allan / Kolding

Fra : Olesen

Dato : 25-02-05 22:39

> Jeg tror de fleste ejere kører deres bil til syn i håbet om at den bliver
> godkendt

Jeg fik btw. indkaldelse til syn idag fredag.
Synes (selv) bilen er iorden, ude som inde, og
tænker på bare at køre en go lang tur inden synstidspunktet,
så den er 'rørt' og gennemvarm.

MEN, hvad skal jeg tænke på af småting ?
Dæk er ok.
Støddæmpere er ok.
Slør (mangel på) og styretøj som det skal være.
Håndbremse OK, selvom 3 hak ikke er nok.
Lygter mv. også ok...

-så hvad har jeg evt. glemt ?
-kører jeg på værksted først, er jeg
sikker på, de nok skal finde eet eller andet
at skifte, 'for at være på den sikre side'.

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 22:43

> [...]
> tænker på bare at køre en go lang tur inden synstidspunktet,
> så den er 'rørt' og gennemvarm.
>
> MEN, hvad skal jeg tænke på af småting ?

Står på bagsiden af din indkaldelse

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-02-05 23:29

> MEN, hvad skal jeg tænke på af småting ?

> Lygter mv. også ok...

Husk at tænde nærlys når han beder om det, for at cheke forlygterne.
Kørelys er IKKE nok

> -så hvad har jeg evt. glemt ?
> -kører jeg på værksted først, er jeg
> sikker på, de nok skal finde eet eller andet
> at skifte, 'for at være på den sikre side'.

Bare fortæl dem, at det er jo en Sierra, hvis de ikke kan se det.
Det kan vist medføre alt, fra smil til nervøse trækninger ))

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 23:36

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Bare fortæl dem, at det er jo en Sierra, hvis de ikke kan se det.
> Det kan vist medføre alt, fra smil til nervøse trækninger ))

og at det checker ratstammebøsningen for slør

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-02-05 23:53

> og at det checker ratstammebøsningen for slør

Så blev den bil vist også cheket i hoved og r...
Op til mange gange, det er vist ikke normalt at checke den.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Non-Desperado

Dato : 26-02-05 09:10

> [...]

>Støddæmpere er ok.
>Slør (mangel på) og styretøj som det skal være.
>Håndbremse OK, selvom 3 hak ikke er nok.

Viskerbladene skal være i tip-top stand og så må der ikke være
"leverpostej" på ruderne.
- -
Det ovenstående er skrevet udfra hvad jeg har kunnet læse mig til
rundt om på nettet og herinde, og derfra har jeg så dannet mit eget
syn på sagen.
Hvis der er deciderede fejl i det skrevne, så ret mig gerne.

Fra : Allan / Kolding

Dato : 25-02-05 22:47

> De skal f...... ikke begynde at kassere biler fordi kølerslangen er blå i
> stedet for sort

Der er der da heller ingen som gør, eller har gjort i
denne tråd.

Men har man EKSTRA mont. en InterCooler så har man
tunet sin motor. Og så skal man dokumetere at Emitionsgrænserne er
overholdt.

Og det er jo ikke bare en latterlig CO måling.

Og som jeg har læst det var det vist begyndelsen af tråden.

>Verden er ikke kun sort og hvid.

Jo....på mange af de punkter er den faktisk.
På Færdselstyrelsen hjemmeside kan man faktisk læse
hvad der er omstilling eller ej. Står i ausnit 14.

Eks. 1) Tågelygter eller kørelys er forkert tilsluttet.
Det er en ren omstilling.

Eks. 2) Et hul på 25 mm midt i bunden langt fra nogen form for bærende dele
( skønt gummiproppen lidt længere henne er 40 mm i dia. )
Det er en ren omstilling.

http://www.fstyr.dk/sw22949.asp

Jo......verden ser desværre ud til at være temmelig sort og hvid.

Allan / Kolding

KLIP

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 23:11

> [...]
> overholdt.
>
> Og det er jo ikke bare en latterlig CO måling.

vel vidende at en intercooler kun køler luften og ikke en bjælde andet. Det
giver det samme som at køre bilen på en vinterdag sammenlignet med en
sommerdag.
Det er jo latterligt når der så kommer tusindvis af TDI biler som er
chiptunet som ryger lige igennem fordi deres udstyr slet ikke kan
kontrollere de krav som de rent faktisk stiller til emmision.

> Og som jeg har læst det var det vist begyndelsen af tråden.

> Jo....på mange af de punkter er den faktisk.
> På Færdselstyrelsen hjemmeside kan man faktisk læse
> hvad der er omstilling eller ej. Står i ausnit 14.

Desværre nej. ALT for meget er et "skøn" fordi der ikke er tydelige grænser
for hvad er ok og hvad ikke. Hvornår er der for mange ridser i en forrude
til at den kan godkendes?
En ven fik sin Mercedes afvist for de påstod at motoren ikke var rengjort,
selv om han lige inden havde vasket motoren med højtryksrenser.
De fleste biler er undervognsbehandlede, men rent faktisk må der slet ikke
være noget når den skal synes og de afviser den hvis beskyttelsen ikke er
helt tør.
Der er ingen standard for hvor hårdt man må slå med spidshammeren.....og jeg
skal hilse og sige at den er MEGET spids og der bliver slået ganske hårdt.
Slår man hårdt nok kan den ryge gennem selv helt nye plader.
Jeg har også fået min Hannomag kasseret til syn med pæne flotte paraboler og
glas. Desværre var lyset ikke særlig kraftig fordi det ikke var
hallogen-pærer. Først da jeg klagede ved omsynet over at det ganske simpelt
ikke var muligt at få mere lys ud, så blev den godkendt.
Jeg kunne nævne mange flere gråzoner hvor man bare kan være uheldig fordi at
synsmanden er en syn tvær s....

--
Tom

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 26-02-05 00:02

> Jeg kunne nævne mange flere gråzoner hvor man bare kan være uheldig fordi
> [...]

Det sker jo så også at de er meget flinke !
Jeg har lige været til syn med min G2 89 TD (i) altså med eftermonteret
intercooler, bremseskiver fra en GTI 8v ( Ventilerede ) og jeg havde fået
svejst 4 huller i bunden og den ene tæt på en bagvange. havde givet
grundmaling og tecktyl bagefter for at det ikke skulle ruste igen.
Så det kunne nemt ses !
Eneste kommentar fra den unge synsmand:... nåå du har sat intercooler på
den. Mit svar: Ja men det er vel helt ok ? hans svar : ja, det ser jo fint
ud. ...hmm
angående rust.. han bankede 3 steder .... men jeg vil ikke kalde det at
banke.. og sagde så at han kunne se der var lavet rust et par steder. og
intet andet var at bemærke !

Men ja... vil de dumpe en bil så kan de.

MVH
Lars Bisgaard

Fra : Allan / Kolding

Dato : 26-02-05 00:12

> [...]
> chiptunet som ryger lige igennem fordi deres udstyr slet ikke kan
> kontrollere de krav som de rent faktisk stiller til emmision.

Jeg kan kun give dig ret. Men jeg tror nu også at i nær fremtid
vil man også få tjecket om bilen er tippet.
Dette udstyr står vist rimmelig øverst på synsmedarbejdernes ønskeseddel.
Og så kunne det da godt være det blev lidt kedelig at være TDI ejer.

Intercooleren kan de jo se. Og effekt det giver den. Ingen tvivl om det.
Så jeg ser da ingen grund til at de bare skal overse / lukke øjne,
hvis den er ekstra mont.

> Desværre nej. ALT for meget er et "skøn" fordi der ikke er tydelige
> grænser for hvad er ok og hvad ikke. Hvornår er der for mange ridser i en
> forrude til at den kan godkendes?

Ja....men små ridser og sten slag er nu heller ikke omstillingsfejl.
Dog fik jeg ikke bemærkninger ved den ene af mine biler.
Men valgte selv at udskifte min forrude, da den var træls i regnvejr,
fordi der kun kom streger når viskeren gik.

> En ven fik sin Mercedes afvist for de påstod at motoren ikke var rengjort,
> selv om han lige inden havde vasket motoren med højtryksrenser.

Reg. bek. § 33 er det eneste en synsvirksomhed kan forlange før et syn.
Køretøjet skal være rengjort, i sådan en grad at køretøjet kan kontrolleres
for fejl og mangler.

> De fleste biler er undervognsbehandlede, men rent faktisk må der slet ikke
> være noget når den skal synes og de afviser den hvis beskyttelsen ikke er
> helt tør.

Undervognsbehandling høre med til bilen, så hvis nogen får at
vide, at det skal afrenses, ville jeg anbefalde at føre en klagesag,
mod den pågældende synsvirksomhed.
Dog vil jeg mene at det ikke er særlig samarbejsvillig, at lade den
undervognsbehandle lige før synet. Og forøvrigt meget dumt,
da synsmedarbejderen, i sådan et tilfælde, bliver nødt til
at skrabe det af flere steder, for at sikre sig at div. ting er iorden.
Og det er både synd for bilen og spild af god undervognsbehandling.

> Der er ingen standard for hvor hårdt man må slå med spidshammeren.....og
> jeg skal hilse og sige at den er MEGET spids og der bliver slået ganske
> hårdt. Slår man hårdt nok kan den ryge gennem selv helt nye plader.

Ja...nu skal alle deres små hamre jo være kalibreret.
Om synsvirsomhederne skulle sætte deres ansatte på kursus
i at slå med en hamer, er jo nok et lidt funny spørgsmål.

Men prøv at tage en 1 mm blikplade med ud til syn næste gang,
du kommer der. Jeg kan kun sige, at jeg har tabt en kasse øl,
da jeg engang påstod det samme som dig.
Den lille hammer skal godt nok svinge noget kraftig og en del gange,
før der kommer hul / eller metalet bliver træt.

> [...]
> hallogen-pærer. Først da jeg klagede ved omsynet over at det ganske
> simpelt ikke var muligt at få mere lys ud, så blev den godkendt.

Det er faktisk kun et lille år siden, at for svagt fjernlys var
en ren omstilling. Men du kan da glæde dig over at der var en som
bare lukkede sine øjne overfor daværrende regler.
Idag er det en betinget fejl og medfører ikke omsyn.

> Jeg kunne nævne mange flere gråzoner hvor man bare kan være uheldig fordi
> at synsmanden er en syn tvær s....

Gråzoner vil der altid være. Det er jo mennesker og syn og skøn.
Reglerne bliver lavet af Færdselstyrelsen, og de er rigtig gode til
at ændre på dem.

Allan / Kolding

Fra : Thomas

Dato : 26-02-05 00:23

> Der er der da heller ingen som gør, eller har gjort i
> denne tråd.

Jo det er jo den Henrik skriver at de gør!

> Men har man EKSTRA mont. en InterCooler så har man
> tunet sin motor. Og så skal man dokumetere at Emitionsgrænserne er
> overholdt.

Klart, men når en IC er standard, så skal de ikke brokke sig over at man
erstatter den orig. med en ny, hvis den orig. går i stykker! De skal ikke
spørge om godkendelse på turbo, når bilen er typegodkendt og orig. monteret
med turbo eller for den sags skyld 4-hjulstræk! Nogle af dem aner ikke hvad
de har med at gøre, og det er DET vi brokker os over!!

> Og det er jo ikke bare en latterlig CO måling.

Enig.

> Jo......verden ser desværre ud til at være temmelig sort og hvid.

MEN så skal bilsyn lige læse på lektien før de begynder på sådan beskrevet
som ovenstående!! Er du uenig i det??

--
Thomas Krath

Fra : Allan / Kolding

Dato : 26-02-05 00:51

> MEN så skal bilsyn lige læse på lektien før de begynder på sådan beskrevet
> som ovenstående!! Er du uenig i det??

Ja...!!!!

Det " IC sættet " synsmedarbejderen vil have
dokumentation på. Ikke at de er blå!!!

Sådan forstår jeg det.

Nå..men nok om den sag.
Jeg hopper af tråden nu.

Allan / Kolding

Fra : Thomas

Dato : 26-02-05 01:36

> Det " IC sættet " synsmedarbejderen vil have
> dokumentation på. Ikke at de er blå!!!

Ved du hvad en IC er?? En IC er en forkortelse for en intercooler, en køler
som nedkøler indsugningsluften fra turboladeren. Det sidder standard på
bilen og Henrik har blot sat en ny på fordi den gamle var gået i stykker.
Det er der absolute intet galt i - det svarer til at skifte batteriet fordi
det er fladt!

Det der er blåt er nogle orig. sorte slanger, som blot er udskiftet til nye
slanger, der tilfældigvis er blå. Slangernes farve har, som IC'en, intet
med tuning eller forurening at gøre.

> Sådan forstår jeg det.

Misforstået.

> Nå..men nok om den sag.
> Jeg hopper af tråden nu.

Hvorfor?

--
Thomas Krath

Fra : Allan / Kolding

Dato : 26-02-05 11:38

> [...]
> nye slanger, der tilfældigvis er blå. Slangernes farve har, som IC'en,
> intet med tuning eller forurening at gøre.

Nå nu der kommer en bil ind med nymont.
Intercooler og uorginale slanger m.m. kan det
jo godt se ud som om at det er ekstra mont.
Hvis synsmanden tror det er ekstra mont. vil han
naturligvis bede om dokumentation.

Farven er ligegyldig !!!
Men hvis du mener at en InterCooler ikke har noget
med forurening og tuning at gøre, så er vi langt fra enige.

Alt hvad man mont. ekstra på en bil, som giver effekt forøgelse
( flere hk ) er vel i princippet en tuning.
Efter 1/4-1984 er det faktisk ikke lovligt at gøre, medmindre
man dokumentere at emitiongrænserne er overholdt.
Dette kan naturligvis også gøres med en Typegodkendelse, hvor
motoren med det pågældende udstyr er godkendt.

I Henriks tilfælde havde han blot udskiftet InterCooleren og
de tilhørende slanger. Synsmanden kunne jo have gået i den tro,
at I/C systemmet var ekstra mont. Og ikke havde været der,
da bilen var ny, eller ved forrige syn.

Derfor beder han om dokumentation. At han så bliver i rettesat,
eller ændre holdning, da han finder ud af at bilen er bygget
med InterCooler originalt fra ny, er jo bare fint.

Så lærte han også noget den dag.

> Misforstået.

Nej...Det tror jeg ikke.

> Hvorfor?

Fordi sådanne tråde tit ender i ordkløveri. ( Smiler )

Allan / Kolding

KLIP

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-02-05 13:13

Allan / Kolding wrote:
> [...]

Ja og nej, ved montage af uoriginal intercoller kan der forlanges
dokumentation for at den lovligt kan bruges på pågældende køretøj. Dette er
dog ikke tilfældet med et batteri blot det kan monteres korekt.

> Nå nu der kommer en bil ind med nymont.
> Intercooler og uorginale slanger m.m. kan det
> jo godt se ud som om at det er ekstra mont.
> Hvis synsmanden tror det er ekstra mont. vil han
> naturligvis bede om dokumentation.

Det er synsmanden eget problem at konstatere om køretøjet originalt er født
med IC'en, hvis dette ikke er tilfældet kan han kræve at du som
synsfremstiller fremskaffer dokumentation.

> Alt hvad man mont. ekstra på en bil, som giver effekt forøgelse
> ( flere hk ) er vel i princippet en tuning.

Ret beset, vel først når der er tale om "konstruktive" ændringer.

> [...]

> de tilhørende slanger. Synsmanden kunne jo have gået i den tro,
> at I/C systemmet var ekstra mont. Og ikke havde været der,

Hvis der var foretaget "konstruktive" ændret ved forrige, syn skal det stå i
den tidligere "godkendelse", denne kan han altid finde på PC'en.
Hvis han er i tvivl, er det naturligvis en del af at konstatere bilens
"indentitet" som er en meget betydende del af et syn, derfor er det hans
problem at konstatere om køretøjet er født med IC. Først derefter kan han
stille krav til synsfremstilleren.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jonas R.

Dato : 26-02-05 14:38

Hans L. Jørgensen wrote:
SNIP
> [...]
> dokumentation for at den lovligt kan bruges på pågældende køretøj.
> Dette er dog ikke tilfældet med et batteri blot det kan monteres

Hvorfor skal der det? Hvis du nu sætter nogle uorg. bremsedele på som vejer
mindre eller hvad ved jeg. Så er det en reduktion i kg og dermed tuning?

Altså om du har en org. eller uorg. IC på i samme størrelse giver ikke mere
effekt. Og det bør derfor være helt iorden af skifte IC.

/Jonas R.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-02-05 15:15

Jonas R. wrote:

> Hvorfor skal der det? Hvis du nu sætter nogle uorg. bremsedele på som
> vejer mindre eller hvad ved jeg.

Fordi det skal dokumenteres at fabrikantens specifaktioner overholdes, af
f.eks. Tüv.

> Så er det en reduktion i kg og
> dermed tuning?

men - ikke tale om nogen (konstruktiv) motorændring, og derfor ikke tale om
"tuning".

> Altså om du har en org. eller uorg. IC på i samme størrelse giver
> ikke mere effekt. Og det bør derfor være helt iorden af skifte IC.

Der er skam ikke bare et spørgsmål mere effekt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jonas R.

Dato : 27-02-05 17:54

Hans L. Jørgensen wrote:
SNIP

> Der er skam ikke bare et spørgsmål mere effekt.

Jamen så er det heller ikke en konstruktiv ændring.

Fra : Allan / Kolding

Dato : 26-02-05 14:35

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Nu var det vist Tom som skrev dette tror jeg.

> [...]
> er
> dog ikke tilfældet med et batteri blot det kan monteres korekt.

Korrekt.

> Det er synsmanden eget problem at konstatere om køretøjet originalt er
> født
> med IC'en, hvis dette ikke er tilfældet kan han kræve at du som
> synsfremstiller fremskaffer dokumentation.

NEJ !!! Det er brugerens / ejerens pligt at fortælle det.
Det gør han bl.a. ved at krydse i rubrikken om der er
fortaget konstruktive ændringer eller ej.

Så hvis en ejer / bruger bare kører til syn, hvor der er fortaget
ændringer af motorens oprindelig udførsel, uden at give
synsvirksomheden besked herom, har Ejer / bruger udeladt
information. Og det er i strid med reg. bekentgørelsen
( Hedder vist synsbekentgørelsen idag efter ændringen Juli 2004).

I Henriks tilfælde har bilen været født med InterCooleren.
Så han har jo intet gjort forkert. At Synsmanden vurdere
at der måske er tale om tunning er vel fordi det hele
er flunker nyt. Fair nok.
Og da de så finder ud af at alt er i skønneste orden
er den pot ude.

> Ret beset, vel først når der er tale om "konstruktive" ændringer.

Hvornår er der det ?????
Det er der når motoren er ændret fra sin orig. udførsel.
Herunder en tuning.

> Hvis der var foretaget "konstruktive" ændret ved forrige, syn skal det stå
> den tidligere "godkendelse", denne kan han altid finde på PC'en.

Endvidere skal det stå på hans reg. attest under udstyr.

> [...]
> problem at konstatere om køretøjet er født med IC. Først derefter kan han

Det er jo ikke altid lige let !
Eks. en brugt impoteret bil uden typegodkendelse m.m.
Derfor syntes jeg altid at det er en god idé at have div. dokumenter
med til syn.
Og forøvrigt kan synsvirksomhedderne altid bede om dokumentation
på en pågældende ting.
Det er IKKE synsvirksomheden som skal finde ud af at bilen indentitet er
ukorrekt.
Det er Ejer /Brugers pligt at oplyse.

At så synsvirksomhederne opdager det er jo en helt anden ting

Allan / Kolding

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-02-05 15:09

Allan / Kolding wrote:
> [...]
> Det gør han bl.a. ved at krydse i rubrikken om der er
> fortaget konstruktive ændringer eller ej.

Hva' så når det er periodisk??

> [...]
> information. Og det er i strid med reg. bekentgørelsen
> ( Hedder vist synsbekentgørelsen idag efter ændringen Juli 2004).

Men - i sidste ende er det assistenten, arbejde at konstatere om køretøjet
svarer til "indentiten".

> [...]
> at der måske er tale om tunning er vel fordi det hele
> er flunker nyt. Fair nok.
> Og da de så finder ud af at alt er i skønneste orden

Naturligvis.

> Hvornår er der det ?????
> Det er der når motoren er ændret fra sin orig. udførsel.
> Herunder en tuning.

Er også hvad jeg pointerer, Mangler blot at grænsen på de 20%.

> Endvidere skal det stå på hans reg. attest under udstyr.

Korrekt, men reg. atest. er ikke krævet i forbindelse med periodisk syn.

> Det er jo ikke altid lige let !

Har ingen vist gjort gældende at det skal være.

> Eks. en brugt impoteret bil uden typegodkendelse m.m.

Brugte "importerede" biler har _aldrig_ typegodkendelse.

> Derfor syntes jeg altid at det er en god idé at have div. dokumenter
> med til syn.

Ja..

> Og forøvrigt kan synsvirksomhedderne altid bede om dokumentation
> på en pågældende ting.

Ja, men - som jeg tidligere skrev, først et krav synsfremstilleren skal skal
opfylde, når der er tale om ændringer af konstruktiv art, og med uoriginale
dele

> Det er IKKE synsvirksomheden som skal finde ud af at bilen indentitet
> er ukorrekt.

Jo..

> Det er Ejer /Brugers pligt at oplyse.

Ja hvis han ved det. Eksempelvis - du køber et køretøj som er genopbygget,
sælger oplyser ikke om f.eks. tilladelse til genindhugning af stelnr., først
når assistenten konstaterer at der er foretaget genindhugning af stelnr. har
synsfremstilleren et problem/projekt.

Men under alle omstændigheder er det assistentens pligt at konstatere
"indentiten" af køretøjet er korrekt.

> At så synsvirksomhederne opdager det er jo en helt anden ting

Ikke andet end at det er et fast punkt i synsforløbet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Allan / Kolding

Dato : 26-02-05 16:08

Det er brugerens / ejerens pligt at fortælle det.

> Hva' så når det er periodisk??

Det kan aldrig blive et periodesyn, hvis der er
fortaget konstruktive ændringer. At man klare det hele på en gang er en
anden sag.
Så snart vi snakker om at man udfylder en anmeldelsesblanket,
bliver synet til et Reg. syn.

> Men - i sidste ende er det assistenten, arbejde at konstatere om køretøjet
> svarer til "indentiten".

Hold dig til tråden. Den handler ikke om kontrol af stelnr.
Men om bilen må have en InterCooler eller ej.

> Korrekt, men reg. atest. er ikke krævet i forbindelse med periodisk syn.

Nej..Ikke hos SBI, men ved alle de andre synsvirksomheder er den.
Da de ikke har adgang til CMR.

> Brugte "importerede" biler har _aldrig_ typegodkendelse.

Løgn !!! Hvis fremstilleren har en typegodkendelse med som svare overens
med den pågældende bil kan sagtens have en typegodkendelse.
Men der er ikke krav om det på brugt impoterede personbiler, varebiler,
motorcykler, og små påhængsvogne under 3500 kg,
hvis de kommer fra et EU eller EØS land og har været reg. mere end 3
mdr. der. ( Alle biler som er indført før 1999 har Type- eller
godkendelseserklæring )
Dette er dog irellevant til tråden.

> Jo..

Hvis du snakker stelnr. igen har du ret !!! Men snakker vi om konstruktive
ændringer, her under tunning er det Ejeren / Brugeren som har
pligt til at oplyse om det. Det er derfor at der er en rubrik på
anmeldelsesblanket til dette og Ejer / Bruger skriver under på det.

> Men under alle omstændigheder er det assistentens pligt at konstatere
> "indentiten" af køretøjet er korrekt.

Ja...Kontrol af stelnr. Men det handler tråden ikke om.

> Ikke andet end at det er et fast punkt i synsforløbet.

Også rigtigt.

Tror faktisk vi er rimmelig enige om det hele.

Allan / Kolding

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-02-05 21:08

Allan / Kolding wrote:

> [...]
> en anden sag.
> Så snart vi snakker om at man udfylder en anmeldelsesblanket,

Her taler vi om konstruktive ændringer, men jeg har da ser flere der har
forsøgt sig med at stille til periodisk syn med et køretøj hvor der var
fortaget konstruktive ændringer, uden at bede om at få det foretaget som
reg. syn. Hvad det naturligvis skal være i den situation, men - ikke
destomindre sker det altså.

> Hold dig til tråden. Den handler ikke om kontrol af stelnr.
> Men om bilen må have en InterCooler eller ej.

Når du nu er så klog kan du måske lige fortælle os "uvidende" hvad et syn
handler om, skåret ned til udgangspunktet for syn, altså assistentens basis
udgangspunkt for synet!!

> Nej..Ikke hos SBI, men ved alle de andre synsvirksomheder er den.
> Da de ikke har adgang til CMR.

Dette er dog kun et spørgsmål om tid før "FSTYR" får EDB systemet tilrettet
således at alle synsvirksomher bliver ligestillede med hensyn til
elektronisk godkendelse og samme "begrænsede" mulighed for udtræk fra CRM,
som SBI i dag har adgang til.

> Løgn !!! Hvis fremstilleren har en typegodkendelse med som svare
> overens med den pågældende bil kan sagtens have en typegodkendelse.

Nej nej og atter nej, _ingen_ importeret brugtbil har nogen
"typegodkendelse", det er meget muligt at du kan finde en typegodkendelse
som i store træk svarer til det importerede køretøj, Men - importøren som
anmelder til typegodkendelse, har et udgangspunkt som fremlægges af
fabrikanten (fabrikanterklæring) denne erklæring er unik for de køretøjer
fabrikanten sender til den danske importør, og bilen er tilrettet den danske
lovgivning. Dette er grunden til at du _aldrig_ ser typegodkendelsesnummer
på en importeret bils registreringatest, og ligeledes heller ikke ved
paralelimport.

> [...]
> hvis de kommer fra et EU eller EØS land og har været reg. mere end 3
> mdr. der. ( Alle biler som er indført før 1999 har Type- eller

Tror da lige du skal checke dit kildematriale inden du fremfører sådanne
påstande og kalder folk for løgnere, det er da noget af et udsagn.

Der er rent faktisk gennem importør handlet/solgt nye biler direkte fra
fabrik i Danmark som ikke har typegodkendelse, p.g.a. lille antal importede
køretøjer bl.a. modelvarianter af Opel Kadet. Disse skal alle igennem
registreret syn inden de kan få plader på, uanset de kommer direkte fra
fabrik og gennem importør.

> [...]
> pligt til at oplyse om det. Det er derfor at der er en rubrik på
> anmeldelsesblanket til dette og Ejer / Bruger skriver under på det.

Nu er det jo sådan at det kan være meget svært for lægmand at se om der er
foretaget konstruktive ændringer eller lavet numre med f.eks. stelnr.

Du kan måske fremvise/henvise til domstolsafgørelser hvor nogen er dømt for
at tilbagholde sådanne oplysninger.

Værste og eneste straf bliver ny afgiftsberegning, da det er svært at
fremlægge et holdbar bevis på at fremstiller har handlet "mod bedrevidende".

> Ja...Kontrol af stelnr. Men det handler tråden ikke om.

Jo den gør, for ved "konstruktive" ændringer, ændres bilens indentitet,
hvilket bl.a. kan resulterer i ny afgiftsberegning, alt efter omfanget af de
konstruktive ændringer.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Allan / Kolding

Dato : 26-02-05 22:29

> [...]
> fortaget konstruktive ændringer, uden at bede om at få det foretaget som
> reg. syn. Hvad det naturligvis skal være i den situation, men - ikke

He... ja men en ting er hvad der sker og man hør osv.
En anden ting er hvad der er korrekt

> Når du nu er så klog kan du måske lige fortælle os "uvidende" hvad et syn
> handler om, skåret ned til udgangspunktet for syn, altså assistentens
> basis
> udgangspunkt for synet!!

Uvidende tror jeg ikke du er. Dem har jeg en fornemmelse af at du kender.

> [...]
> således at alle synsvirksomher bliver ligestillede med hensyn til
> elektronisk godkendelse og samme "begrænsede" mulighed for udtræk fra CRM,

Eller at SBI midster dem. Det bliver jo spændende.

> Nej nej og atter nej, _ingen_ importeret brugtbil har nogen
> "typegodkendelse", det er meget muligt at du kan finde en typegodkendelse
> som i store træk svarer til det importerede køretøj,

Det er man ellers tvunget til på alle køretøjer over 3500 kg. !!!!!
Eller får de aldrig nr. plader i Danmark.

> Men - importøren som
> anmelder til typegodkendelse, har et udgangspunkt som fremlægges af
> fabrikanten (fabrikanterklæring)

EF-Overenstemmelseserklæring også kaldet COC dokument.
( En slags dåbsattest )

> [...]

>Dette er grunden til at du _aldrig_ ser typegodkendelsesnummer
> på en importeret bils registreringatest, og ligeledes heller ikke ved

UPS !! Jeg har en varebil som er impoteret i 2001 med typegodkendelsesnr.
Synsmedarbejderen må gerne påføre typegodkendelsesnr,
hvis han er sikker på at den passer på køretøjet. Længere er den ikke.

> Tror da lige du skal checke dit kildematriale inden du fremfører sådanne
> påstande og kalder folk for løgnere, det er da noget af et udsagn.

Vejledningen for syn af køretøjer, kapitel 1402 side 12.
Og du kan selv læse det. Men du kan ikke lave om på det.

> [...]
> køretøjer bl.a. modelvarianter af Opel Kadet. Disse skal alle igennem
> registreret syn inden de kan få plader på, uanset de kommer direkte fra

Ja..men de kommer ind på Dataerklæring idag.
Grunden til at jeg skriver at alle biler ( Incl. brugt impoteret )
fra før 1999 enten har Typegodkendelse eller en godkendelseserklæring er,
at Personbiler og varebiler m.v. havde på daværrende tidspunkt
godkendelsespligt.
Dvs. at køretøjerne skulle have en forudgående godkendelse i form af
en Typegodkendelse eller en Godkendelseserklæring, for at kunne blive reg. i
Danmark.

Det der sker idag med de fleste nye biler er jo at Impotøren underskriver
en " TypeAttest " som henviser til en typegodkendelse og undgår syn.
Dette kan ses på reg.attesten i rubrikken " Godkendelsesdato "
Her vil fremgå bogstaverne " ATT " Dette bliver dog slettet, hvis man får ny
reg.attest senere hen og bilen har været til syn i mellemtiden.

Andre ny personbiler skal ind på en Dataerklæring og skal til syn.

> [...]
> foretaget konstruktive ændringer eller lavet numre med f.eks. stelnr.
> Du kan måske fremvise/henvise til domstolsafgørelser hvor nogen er dømt

Nej det kan jeg ikke. Men hvis du " velvidende " har en bil som har fået
konstruktive
ændringer, og skal til et reg.syn med den. Så skriver du jo under på
anmeldelsen.
Og hvis du her sætter kryds i " NEJ " Om der er foretaget konstruktive
ændringer,
så kan det vel betegnes for dokumentfalskeri ? Eller hvad ???

> Værste og eneste straf bliver ny afgiftsberegning, da det er svært at
> fremlægge et holdbar bevis på at fremstiller har handlet "mod
> bedrevidende".

Ja det er jo Told & Skat som afgør dette, og det er vel bilen som i
princippet får
straffen, og Ejeren eller en NY ejer som betaler.
For hvis bile skal til Told & Skat kan du ikke få reg. køretøjet før der
foreligger et Tolddokument. Og hvem der betaler dette er i princippet
ligegyldigt. Så det er bilen som får staffen.

> Jo den gør, for ved "konstruktive" ændringer, ændres bilens indentitet,
> hvilket bl.a. kan resulterer i ny afgiftsberegning, alt efter omfanget af
> de
> konstruktive ændringer.

Det vil jeg så godt give dig ret i.
Men ved eks. Tunning giver det somregel ikke anledning til ny
afgiftsberegning.
Det er starks værre når du skifter en motor til større model eller andet
brændstofmiddel,
eller bygger bilen om til en anden model osv.
Og det er da kun hvad jeg selv har oplevet.

Nå nok om det.

Allan / Kolding

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-02-05 09:28

Allan / Kolding wrote:

> Det er man ellers tvunget til på alle køretøjer over 3500 kg. !!!!!
> Eller får de aldrig nr. plader i Danmark.

Nu vrøvler du vist mig bekendt er der ikke mange militærkøretøjer som findes
typegodkendelse til, mig bekendt findes der da mange af disse udrangerede,
med cívilplader på.

> UPS !! Jeg har en varebil som er impoteret i 2001 med
> typegodkendelsesnr. Synsmedarbejderen må gerne påføre
> typegodkendelsesnr,

Nej og det er en fejl hvor det er gjort.

> hvis han er sikker på at den passer på køretøjet. Længere er den ikke.

Typegodkendelsen kan aldrig passe til en importbil p.g.a. national
tilpasning fra fabrikanten, også grunden til at en importbil skal vejes i
forbindelse med DK syn.

> Ja..men de kommer ind på Dataerklæring idag.

En registreringsatest fra sidste registreringsland er i dag eneste krav ved
registrering, og kan da på ingen måde sidestilles med en "dataerklæring".

> [...]
> Dvs. at køretøjerne skulle have en forudgående godkendelse i form af
> en Typegodkendelse eller en Godkendelseserklæring, for at kunne blive

Ingen specifikt krav om typegodkendelse, alene en forudsætning for
registrering uden fremstilling til syn.

Godkendelseserklæring er et fænomen jeg ikke kan se i forhold til synet,
ifølge min viden er det dokumentet importørens arbejdsredskab i forbindelse
med opnåelse af "typegodkendelsen".

Derimod kender jeg "Dataerklæring", ofte også betegnet
"fabrikant/produkterklæring", som skal fremlægges i forbindelse med syn af
nyt registreringspligtig køretøj uden "typegodkendelse", eksempelvis
perosnvognstrailer, afhængigt af hvilket land et brugt køretøj importes fra
skal der fremlægges forskellige dokumenter (i EU sidste reg. atest),

> [...]
> ændringer,
> så kan det vel betegnes for dokumentfalskeri ? Eller hvad ???

Hvor underskriver du som synsfremstiller??? Mig bekendt er eneste
underskrift synsmedarbejderens godkendelsesunderskrift med dato, hvis jeg da
ikke husker helt forkert.

Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : K ö n i g

Dato : 27-02-05 10:05

> [...]

> findes
> typegodkendelse til, mig bekendt findes der da mange af disse udrangerede,

Nu snakker du vidst om noget du ikke ved noget om . . .

Alle køretøjer i Forsvaret har en typegodkendelse - også de rigtige gamle.

Der er ansat en bilinspektør i Materielkommandoen som udfærdiger disse på
hvert enkelt køretøj i Forsvaret.

MVH König

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-02-05 10:42

K ö n i g wrote:

> Nu snakker du vidst om noget du ikke ved noget om . . .

Ikke det militære tilsnit, der har du ret.

> Alle køretøjer i Forsvaret har en typegodkendelse - også de rigtige
> gamle.

Men ikke en typegodkendelse som per automatik kan danne grundlag for civil
godkendelse, det ved jeg til gengæld noget om. *G*

> Der er ansat en bilinspektør i Materielkommandoen som udfærdiger
> disse på hvert enkelt køretøj i Forsvaret.

Muligvis, men - deres godkendelseskritierier er meget forskellig i forhold
til civilgodkendelser.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : K ö n i g

Dato : 27-02-05 13:04

> Men ikke en typegodkendelse som per automatik kan danne grundlag for civil
> godkendelse, det ved jeg til gengæld noget om. *G*

Ikke pr. automatik - men alle oplysninger er der !

> Muligvis, men - deres godkendelseskritierier er meget forskellig i forhold
> til civilgodkendelser.

Forkert - Forsvaret følger de civile regler slavisk . . . . medmindre det er
et decideret krigskøretøj - såsom Leopard 2.

MVH König

Fra : Allan / Kolding

Dato : 27-02-05 16:32

"K ö n i g" <pommer-konig@email.dk> skrev i en meddelelse

> Forkert - Forsvaret følger de civile regler slavisk . . . . medmindre det
> er et decideret krigskøretøj - såsom Leopard 2.

Slavisk og slavisk. De har nu nogle særregler.
Eks. bruger militæret nogen koblingstyper som ikke kan bruges
synsfrit i det civile. Men har da set dem godkendt i fast kobination.
Men ellers tror jeg at du har ret.

Kender da et par Synsfolk fra Millitæret og de er ikke
sådan at bide sker over med.
De virker til at være meget dygtige til gældende regler,
og har da også en lign. uddannelse som de Bilsagkyndige
i Bilinspektionen.

Allan / Kolding

Fra : K ö n i g

Dato : 27-02-05 19:13

> [...]

> De virker til at være meget dygtige til gældende regler,
> og har da også en lign. uddannelse som de Bilsagkyndige

Forsvarets Bilinspektører har fuldstændig den samme uddannelse som de civile
Bilinspektører. Bilassistenterne i Forsvaret har en speciel uddannelse som
springer nogle led over i den civile uddannelse til bilassistent. Men efter
endt uddannelse svarer det til bilassistent /civil . . . .

MVH König

Fra : Allan / Kolding

Dato : 27-02-05 19:53

> [...]
> uddannelse som springer nogle led over i den civile uddannelse til
> bilassistent. Men efter endt uddannelse svarer det til bilassistent /civil

Lige nøjagtigt !!

Kender en som hedder Bjarne i Varde, som kom
fra millitæret. Han blev Bilassistent i SBI.
Lidt funny, for jeg mener da at millitæret har reg. af lastbiler
med, og derved er man jo Bilsagkyndig. Men det har man vist
valgt at de ikke er, når de kommer ud fra millitæret.

Allan / Kolding

Fra : Allan / Kolding

Dato : 27-02-05 14:56

> [...]
> findes
> typegodkendelse til, mig bekendt findes der da mange af disse udrangerede,

Du får eks. bare ikke en Lastbil ind i Danmark uden Typegodkendelse.
( Medmindre den er over 35 år, men den er der vist ikke mange af i Danmark )

UPS !! Min gamle Militær Golf har nu stadig en fuld lovlig typegodkendelse.

> Nej og det er en fejl hvor det er gjort.

Det er IKKE nogen fejl. Og det bliver det aldrig.
Men den behøver ikke stå der. Men det gør den.

> Typegodkendelsen kan aldrig passe til en importbil p.g.a. national
> tilpasning fra fabrikanten, også grunden til at en importbil skal vejes i
> forbindelse med DK syn.

Behøver ikke vejes hvis den pågældende synsvirksomhed har kenskab
til den konkrete model. ( Vejledningen for syn af køretøjer Afsnnit 3.01.V01
side 10 )

> En registreringsatest fra sidste registreringsland er i dag eneste krav
> ved
> registrering, og kan da på ingen måde sidestilles med en "dataerklæring".

Her snakker du om brugte biler !! Jeg snakker om nye biler.
Bortset fra det skal du stadig have en Dataerklæring på brugte
biler uden for EU og EØS lande. ( Eks. USA ).
Med mindre den er E-mærket i Typeskiltet. ( Glemte jeg faktisk tidligere )
( EU-godkendte biler )
( Vejledningen for syn af køretøjer Afsnnit 14.02 side 12 )

> Ingen specifikt krav om typegodkendelse, alene en forudsætning for
> registrering uden fremstilling til syn.

Jammen det jo netop fordi de har en for udgående godkendelse i form
af en Typegodkendelse det kan lade sig gøre.

> Godkendelseserklæring er et fænomen jeg ikke kan se i forhold til synet,
> ifølge min viden er det dokumentet importørens arbejdsredskab i
> forbindelse
> med opnåelse af "typegodkendelsen".

En Godkendelses erklæring er en godkendelse på et bestemt
køretøj !! Altså på fuld stelnr. Og kun dette ene køretøj
har dette Godkendelsesnr.
Og det INTET med importørens arbejdsredskab at gøre !!!!!

> [...]
> fra
> skal der fremlægges forskellige dokumenter (i EU sidste reg. atest),

Den hedder KUN Dataerklæring og intet andet.

http://www.fstyr.dk/sw24638.asp

Du får ikke noget godkendt uden den orig. reg.attest fra det pågældende
land.
Og det gælder alle lande hvor bilen evt. kommer fra.
Ellers har man jo ikke nogen dokumentation for første reg dato.
Og den orig. reg. attest er vel også et lille tegn på at køretøjet ikke er
stjålet.

> Hvor underskriver du som synsfremstiller??? Mig bekendt er eneste
> underskrift synsmedarbejderens godkendelsesunderskrift med dato, hvis jeg
> da
> ikke husker helt forkert.

Hent du nu en Anmeldelses ( MO2A )blanket et eller andet sted.

1. felt er forbeholdt motorkotor.
2. felt skal fremstiller /ejer udfylde og UNDERSKRIVE.
3. felt er forbeholdt synsvirksomheder.
4. felt er forbeholdt Omsynsvirksomheder og Synsvirksomheder.
5. felt er forbeholdt motorkontor.

Hans ! Jeg har henvist til flere afsnit i Vejledningen for syn af køretøjer.
Tag nu og læs lidt på det før du svare.
Det kan godt være at der er helt specefike ting som lige netop er
anderledes,
men generalt er det således som jeg skriver.
Det kan også godt være at nogen synsvirksomheder gør noget andet,
og det er deres problem.

Allan / Kolding

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-02-05 17:09

Allan / Kolding wrote:
> [...]
>
> Du får eks. bare ikke en Lastbil ind i Danmark uden Typegodkendelse.
> ( Medmindre den er over 35 år, men den er der vist ikke mange af i

Jo den skal blot godkendes ved et syn, så er der ikke nogen som helst
problemer heri.

> UPS !! Min gamle Militær Golf har nu stadig en fuld lovlig
> typegodkendelse.

Som tidligere skrevet producentens produktoplysninger/dataerklæring danner
grundlag for opnåelse af typegodkendelse både national dansk typegodkendelse
EU anerkendelse/godkendelse, produktoplysninger/dataerklæring kan ligeledes
danne grundlag for selektiv køretøjssyn.

> Det er IKKE nogen fejl. Og det bliver det aldrig.
> Men den behøver ikke stå der. Men det gør den.

Eneste afvigelse er når der er tale om EU godkendelse.

> Behøver ikke vejes hvis den pågældende synsvirksomhed har kenskab
> til den konkrete model. ( Vejledningen for syn af køretøjer Afsnnit
> 3.01.V01 side 10 )

Alle der skal have importbil reg. syn + toldsyn, skal i dag stille med
vejedokument fra annerkendt vejer.

> [...]
> tidligere ) ( EU-godkendte biler )
> ( Vejledningen for syn af køretøjer Afsnnit 14.02 side 12 )

Mener du at disse er dataerklæringer
[kopi start]
Registreringsattesten skal foreligge i original, eller i original genpart.
Alternativt kan foreligge en kopi af registreringsattesten, bekræftet af den
udenlandske

myndighed med stempel og underskrift.

Visse lande udleverer ikke den tidligere registreringsattest, og fra disse
lande

anses følgende dokumentation som tilstrækkelig, såfremt den forelægges i
original:

- fra USA: "Certificate of Title",

- fra Italien: "Certificato cronologico" fra PRA,

- fra Tyskland: "Fahrzeugbrief", og

- fra England: "Certificate of permanent export".

Se også afsnit 15.03, § 18 (vedrørende tre-måneders regel for
typegodkendelsespligtige

køretøjer).

[kopi slut]

> [...]
> Ellers har man jo ikke nogen dokumentation for første reg dato.
> Og den orig. reg. attest er vel også et lille tegn på at køretøjet

Læs indsatte kopi tidligere i dette indlæg.

> Hent du nu en Anmeldelses ( MO2A )blanket et eller andet sted.

Ikke nødvensdigt, omgås dem dagligt i stakkevis.

> 1. felt er forbeholdt motorkotor.
> 2. felt skal fremstiller /ejer udfylde og UNDERSKRIVE.

Felt 2 har ikke nogen retsvirkning før du skal hente nummerplader.

> [...]
>
> Hans ! Jeg har henvist til flere afsnit i Vejledningen for syn af
> køretøjer. Tag nu og læs lidt på det før du svare.

Kender dem udmærket har været en del af mit arbejde længe, sååeeee ;)

> [...]
> men generalt er det således som jeg skriver.
> Det kan også godt være at nogen synsvirksomheder gør noget andet,

Naturligvis er der forskellige opfattelser, jeg har i denne dialog blot
holdt mig til hvad jeg ved fra mit daglige arbejde (indtil 1. jan. 2005
SBI).

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Allan / Kolding

Dato : 27-02-05 19:45

> Jo den skal blot godkendes ved et syn, så er der ikke nogen som helst
> problemer heri.

DVS. du IKKE mener at man skal skrive et Typegodkendelsesnr
på anmeldelsesblanketen ved syn af brugtimpoteret lastbil ?????

Hvis du mener dette, så er vi godtnok uenige !!!!!

> [...]
> EU anerkendelse/godkendelse, produktoplysninger/dataerklæring kan
> ligeledes
> danne grundlag for selektiv køretøjssyn.

STOP !!!
Dataerklæring er et dansk fænomen og kom til verden i 1997 efter,
Medl. 1720, kom til verden. Denne medl. er nu i Vejledningen for syn
køretøjer.

Hvis du tror at Dataerklæringer er med til at danne grundlag
for div. godkendelser, så syntes jeg da du skulle sætte dig ned
og læse Medl. nr 1704. Så tror jeg du ændre din opfattelse.

> Alle der skal have importbil reg. syn + toldsyn, skal i dag stille med
> vejedokument fra annerkendt vejer.

Prøv nu lige at læse overstående i vejledningen for syn af køretøjer igen,
så vil du opdage, synsmanden blot behøver at have kendskab
til den konkrete model, så behøver man ikke vejeseddel.
3.01.V01. side 10.

> Mener du at disse er dataerklæringer

Som tidliger ansat SBI mand må du da vide hvad en Daterklæring er !!

Det er dem jeg henviser til her.
http://www.fstyr.dk/sw24638.asp

> Læs indsatte kopi tidligere i dette indlæg.

Ja..ok. Men den skal nu være Orig. stemplet fra det pågældende land.

> Ikke nødvensdigt, omgås dem dagligt i stakkevis.

Phu-ha det her går galt snart.

> Felt 2 har ikke nogen retsvirkning før du skal hente nummerplader.

Jeg ville være FLOV hvis jeg var dig lige nu !!!
LÆS nu afsnit 14.02.3 med overskriften " Anmeldelsesblanket "

Hans! For mit vedkomne stopper tråden nu.
Jeg syntes dog at det er rystende så uenige vi er på mange punkter.
Og det syntes jeg ikke vi skal diskuteres i dette forum mere.
Denne tråd viser tydeligt den forskel der er på syn forskellige steder.

Har en fornemmelse at du er ved Ole.

MVH. En af din forhenværrende kollegaer

KLIP

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-02-05 20:27

Allan / Kolding wrote:
> [...]
> på anmeldelsesblanketen ved syn af brugtimpoteret lastbil ?????
>
> Hvis du mener dette, så er vi godtnok uenige !!!!!

Men - så er vi altså ikke enige, da eb brugt importeret lastbil ligesom en
personbil ikke har nogen dansk typegodkendelse, måske en EU godkendelse, og
ja - den kan fremlægges, men er ikke automatisk på alle punkter eksakt som
en dansk typegodkendelse.

> STOP !!!
> Dataerklæring er et dansk fænomen og kom til verden i 1997 efter,
> Medl. 1720, kom til verden. Denne medl. er nu i Vejledningen for syn
> køretøjer.

Dataerklæring ja - men pendanten til den findes også i andre lande, da det
er fabirkantens dataerklæring der ligger til grund for EU godkendelse og
dansk typegodkendelse.

> Hvis du tror at Dataerklæringer er med til at danne grundlag
> for div. godkendelser, så syntes jeg da du skulle sætte dig ned
> og læse Medl. nr 1704. Så tror jeg du ændre din opfattelse.

Har jeg skam sat mig ind i, også via cirkulære skrivelse/info, er det måske
det du mangler?

> [...]
> igen, så vil du opdage, synsmanden blot behøver at have kendskab
> til den konkrete model, så behøver man ikke vejeseddel.

Altså jeg afstår fra yderligere, du forholder dig i denne debat som finn
guldmann i debatten om vigepligter.

> [...]
>
> Jeg ville være FLOV hvis jeg var dig lige nu !!!
> LÆS nu afsnit 14.02.3 med overskriften " Anmeldelsesblanket "

Du drømmer, - læs hvad jeg skriver, og forhold dig dertil.

> [...]
> Og det syntes jeg ikke vi skal diskuteres i dette forum mere.
> Denne tråd viser tydeligt den forskel der er på syn forskellige

Ja - havde godt nok på fornemmelsen at du også havde en viden fra
inderkredsen, det du her postulerer viser jo så blot mulighederne for
personlig tolkning.

Kender godt Ole, men derudover ta'r du fejl.

Har dog en klar fornemmelse af at såfremt vi sad over for hinanden ville der
være en del større enighed.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Allan / Kolding

Dato : 27-02-05 20:54

> Har dog en klar fornemmelse af at såfremt vi sad over for hinanden ville
> der
> være en del større enighed.

Det tror jeg også.

Kan du nu have det godt.
Og held & lykke med hvad du nu har gang i.

Allan H. Bruhn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-02-05 22:58

Hans L. Jørgensen skrev:

> Altså jeg afstår fra yderligere, du forholder dig i denne debat som finn
> guldmann i debatten om vigepligter.

Ikke for at blande mig i den igangværende debat. Da det er et emne jeg
ikke aner noget om.

Men ovenstående syntes jeg er et "taber-argument". Med dig som taberen.

Hvis dine argumenter ikke står bedre end de gjorde i den anden debat ved
jeg godt hvilken hest jeg vil satse på.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Jonas R.

Dato : 26-02-05 12:09

Allan / Kolding wrote:
SNIP
> Men har man EKSTRA mont. en InterCooler så har man
> tunet sin motor. Og så skal man dokumetere at Emitionsgrænserne er
> overholdt.

Hvilket der ikke stod nogen steder, der stod at han havde udskiftet sin
gamel IC fordi den anden var gået i stykker.
Så ja det er totalt plat og jeg var faenme også blevet sur.

> [...]
> På Færdselstyrelsen hjemmeside kan man faktisk læse
> hvad der er omstilling eller ej. Står i ausnit 14.

Kom over det, nogen synsmænd er emsige og burde lige slappe af.

/Jonas R.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-02-05 13:00

> [...]

> Men har man EKSTRA mont. en InterCooler så har man
> tunet sin motor. Og så skal man dokumetere at Emitionsgrænserne er

Nu er det sådan at bilen er født med I/C. Den orginale er med plastgavle,
der har det med at flække. Derfor montering af en (lidt tykkere) fuld-alu.

> Og det er jo ikke bare en latterlig CO måling.

Har intet med en CO-måling at gøre - det er helt okay, hvid den er skæv. Jeg
skrev også at en ny lambda var bestilt, og CO var iorden efter en
kortkøretur.

> Jo....på mange af de punkter er den faktisk.

Ikke til syn! For han tjekkede ikke mit stelnummer. Han tjekkede heller ikke
mine lygter! Så deeet...

Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-05 13:40

> [...]
> fornuftigt syn på hvad sikkerhed er. Verden er ikke kun sort og hvid.
> De skal f...... ikke begynde at kassere biler fordi kølerslangen er blå i

Næhh! Men det er jo en alarmklokke om at bilen kan være voldtunet, det er
vel i.o. at spørge ind til noget som ikke er standard i motorrummet.
Man kan nu engang ikke se på en motor hvor meget effekt den har.
I øvrigt undrer det mig at de ikke har mulighed for at måle effekt ved
bilinspektionen, er de i tvivl kan de bare måle.
Har bilen så 293 Hk (og blå luftslanger), og det ikke står mål med 260 mm
uventilerede skiver for og tromler bag, ja så har han i mine øjne gjort
samfundet en tjeneste ved at kassere den.

--
/Claus

Venter spændt på en ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : HC

Dato : 26-02-05 08:03

> En synsmand som har været i avisen på dette grundlag, mister sit arbejde.

Han har fået arbejde igen i en af de nye syns virksomheder

Så der er hå for jeres gamle spande

Mvh Hans

Fra : Per O.

Dato : 26-02-05 18:22

> [...]
> hjulene til at rotere vha. en motor af en art, som faktisk er temmelig
> kraftig. Og når kun en aksel er i standen, og bilen trækker på 2

Tak for svaret. Man kan altid blive klogere. Det er jeg lige blevet her.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Verner Johnsen

Dato : 27-02-05 17:45

On Fri, 25 Feb 2005 21:47:49 +0100, Propellen <Not@Valid.Invalid>
wrote:

> [...]
>hjulene til at rotere vha. en motor af en art, som faktisk er temmelig
>kraftig. Og når kun en aksel er i standen, og bilen trækker på 2

Men det behøv's ikke at gå så galt.

Inden jeg for ca 13 år siden købte en Transporter Syncro, havde FDM
lejlighed til at kigge på den.
Det var god underholdning at se prøveassistentens ansigtsudtryk, da
bilen bare hoppede af bremsestanden, når han satte gang i tromlerne.

Efter 3 forsøg foreslog jeg ham at finde en anden måde at teste
bremserne på.

I de 13 år jeg havde bilen var er aldrig problemer med 4-hjulstrækket.

--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : K ö n i g

Dato : 25-02-05 18:30

> Jeg var så (u)heldig at rende ind i en yngre krakilsk bilinspektør.

Naaj - det er nok snarer en bilprøveassistent.

En bilinspektør er ingeniøruddannet og sidder typisk i hovedsædet - hvis de
ikke lige er ude til et færdselsuheld !

MVH Peter König

Fra : Søren \(9000\)

Dato : 26-02-05 00:06

kom lige i tanke om en go´ historie fra en synshal i Aalborg.

en slem torsk kommer ind med sin ´96 vectra, synsmanden gennemgår bilen.
tilsyneladende ingen fejl, men forreste bremseslanger er møre.

synsmanden siger så at de er modne til udskiftning.
torsken med bilen begynder at diskutere med synsmanden om at de sagtens kan
køre mange kilometer endnu. det er sgu da bare at sige ja ja og så få dem
skiftet. men næh nej, tumpen blir ved med at diskutere.

resultatet bli´r følgende: synsmanden ta´r fat med begge hænder og rykker
slangen midt over og siger til tumpen: "jeg tror din bil er defekt, den kan
ikke køre herfra...du må hellere ringe efter en der kan hente den....."

det kan man sgu kalde go´ værksteds humor....he he

vi har i hvertilfælde grinet af den mange gange.

Søren (9000)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-02-05 00:15

"Søren (9000)" <topfieldFJERNDETTE@OGDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> det kan man sgu kalde go´ værksteds humor....he he
>
> vi har i hvertilfælde grinet af den mange gange.

Øh dem rykker man vist ikke over selvom de er møre, de kan vel kun være
bremseslanger hvis der er metalnet i dem?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan / Kolding

Dato : 26-02-05 00:21

> Øh dem rykker man vist ikke over selvom de er møre, de kan vel kun være
> bremseslanger hvis der er metalnet i dem?

Rykke over og over.
Men lige netop Opel Vectra har gummi uden om bremseslangens
metal krave i den ene ende. Kraven ruster hurtigt, da den er pakket ind i
gummi. Bare det at du vil trække gummiet ned, for at se kraven,
kan man rive slangen af.

Allan / Kolding

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-05 00:26

> [...]
> metal krave i den ene ende. Kraven ruster hurtigt, da den er pakket ind i
> gummi. Bare det at du vil trække gummiet ned, for at se kraven,

man kan bare tage og knække slangen med fingrene så skal den nok blive utæt

--
Tom

Fra : Kito

Dato : 26-02-05 07:53

> Hej.
>
> Jeg har monteret træk på min karét, og har derfor været til syn her til
> morgen.

Hej Henrik Jeg kan genkende historien. Vi havde en ung mand i Aalborg som
kasserede en dengang nysynet bil som jeg lige havde købt.
Samtidig havde FDM gået den igennem uden benmærkninger.
Jeg havde den til syn pga af jeg havde monteret anhængertræk og dengang
skulle de til syn når sådan noget blev monteret.
Den unge mand kasserede bilen poå både styekugler bremser, støddæmper mm.
Han var direkte ubehagelig, indtil jeg sagde til ham at nu skulle han
endelig se ordentlig efter for bilen var som sagt nysynet og FDM havde sagt
god for den.
Ford i Hobro gav mig en garanti, at hvis bilen bliver kasseret til syn
betaler de alle omkostninger.
Dernæst kunne jeg ikke se hans røv for bare skosåler for han havde travlt
med at komme til pulten hvor stemplet som skrev godkendt stod.
Man må da bare håbe han har en mor der elsker ham.

( Af hensyn til dem der elsker at lede efter stavefejl har jeg med vilje
lavet et par stykker.)

vh
Poul