Vento der ikke starter :(
Fra : CNS

Dato : 25-02-05 10:30

Ja, så kom jeg her til morgen og ville starte min VW Vento ('92 1,8 GL, for
jer der har glemt det ;)), men om den ville...?! Den står bare og
hakker/pludrer i det og kommer ikke i gang, og jeg har efterhånden prøvet
mange gange. jeg har prøvet flg. efter råd fra kollegaer der ville hjælpe
mig ud af min nød uden held...

1. tænd lyset lige et minuts tid for at "forberede" batteriet - lød lidt
mistænksomt, men det skulle da komme an på en prøve.. desværre hjalp det
ikke.. jeg tror desuden ikke det er batteriet den er gal med, siden den jo
langt fra er helt død...

2. tændrør har jeg forsøgt at tørre af udvendigt - skal jeg tage dem ud af
selve motorblokken og tørre dem af også? den lyder her efterfølgende som om
den er nærmere en start end før, den kommer op på et par hundrede
omdrejninger, men dør så igen...

og til sidst - andre idéer?? skal jeg have nye tændrør?

/Christian

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-02-05 10:46

CNS skrev:

> og til sidst - andre idéer??

Kan være dine tændkabler der er fugtige - de skal være tørre og rene og kan
med fordel forsynes med et tyndt lag silicone.

Indtil da kan du måske med fordel anvende dieselstart.

> skal jeg have nye tændrør?

Kun hvis de er slidte.
Hans

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-02-05 10:49

Hans Paulin wrote:

> Kan være dine tændkabler der er fugtige - de skal være tørre og rene og kan
> med fordel forsynes med et tyndt lag silicone.

Det er vel kun hvis de er gamle og sprækkede.

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-02-05 10:58

Roberto Saldo skrev:

> Det er vel kun hvis de er gamle og sprækkede.

Hvis ikke evt. vand perler af dem - men at de derimod "suger".
Hans

Fra : CNS

Dato : 25-02-05 10:53

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> Kan være dine tændkabler der er fugtige - de skal være tørre og rene og
> kan med fordel forsynes med et tyndt lag silicone.

ok - men jeg skal så have dem helt ud at motorblokken, ikke? og hvordan
håndterer jeg det.. men siliconen, kan jeg da bruge siliconefedt?

> Indtil da kan du måske med fordel anvende dieselstart.

dieselstart... hvad er det..?

> Kun hvis de er slidte.

og det burde jeg kunne se med det samme..?

/Christian

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 25-02-05 10:56

"CNS" <cns@FJERNDETTEosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> og det burde jeg kunne se med det samme..?

Hvis den er helt gal kan du se det når du får dem skruet ud. Elektroderne
skal stå pænt med relativt skarpe kanter.

Som udgangspunkt skal tændrør skiftes hver 30.000 km i din bil.

Mvh
Claus

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-02-05 11:07

CNS skrev:

> ok - men jeg skal så have dem helt ud at motorblokken, ikke?

Dét ville være det optimale.

> og
> hvordan håndterer jeg det.

Mærk hvert enkelt kabels placering i strømfordeler og på tændrør op.

Pil evt. også strømfordelerdæksel og rotor af og rens det (varmt vand, sæbe
og en børste i håndvasken).

Tør efterfølgende med en hårtørrer eller på radiatoren natten over inden du
påfører silicone.

>. men siliconen, kan jeg da bruge
> siliconefedt?

Du kan købe ren silicone i en flaske med en pensel i låget på en tankstation
eller et byggemarked - pris 50,- kr. +-.

> dieselstart... hvad er det..?

Det er en spraydåse med æter, mener jeg det er, som man sprøjter ind i
indsugningen inden start.

> og det burde jeg kunne se med det samme..?

Når de er pillet ud kan du se om sideelektroden er firkantet eller slidt
rund - er den rund er tændrørene gamle - men den burde nok kunne starte
alligevel hvis alle andre betingelser er i orden.
Hans

Fra : CNS

Dato : 25-02-05 11:34

Hej tak de mange svar - jeg vil først og fremmest forsøge at rense
tændrørerne - jeg melder status tilbage til gruppen - men det hele er taget
til efterretning, og om nødvendigt, må jeg jo skifte kablerne... heldigvis
har jeg thansen en lille km fra hvor jeg bor, så jeg gå derhen ;)

tak for hjælpen indtil videre, altid en glædelig oplevelse at hænge ud i
denne gruppe! :)

/Christian

Fra : CNS

Dato : 25-02-05 12:15

med risiko for at lyde som en total klaphat i dette forum... så ... hvordan
får jeg de tændrør ud?? jeg går næsten ud fra de skal skrues ud... men så
skal jeg vel også have fat i et topnøglesæt... :) ledningerne ser i øvrigt
tilsyneladende fine ud, ingen revner nogen steder..

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 12:33

> [...]

| skal jeg vel også have fat i et topnøglesæt... :) ledningerne ser i øvrigt
| tilsyneladende fine ud, ingen revner nogen steder..

Ja de skal skrues ud, med enten en "tændrørs-top" el. en tændrørs-nøgle. De
er enten 16 el. 19 mm, der findes ikke andre str., jeg ved ikke hvad str. du
skal bruge- men gætter 16 mm., for min bil m VW-motor bruger 16mm.

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 11:25

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

| Kan være dine tændkabler der er fugtige - de skal være tørre og rene og
kan
| med fordel forsynes med et tyndt lag silicone.

Bingo, Men det er noget §"#¤&! med dig og dit silikone,
kabler,tændrørshætter tørres rene for fedt,fugt og snavs med papir el tør
klud. Silikone efterlader en fedtet overflade, som tiltrækker mere
skidt&fugt = at tisse i bukserne for at få varme, det hjælper her&nu, men
bliver værre senere ;)).
Og nu man er i gang med at RØRE v. kabler og tændrørshætter, kontrolleres at
de IKKE er revnede, for ellers er det "byt til nyt". Det er det eneste som
holder vinteren ud.

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-02-05 11:25

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Silikone efterlader en fedtet overflade, som tiltrækker mere
> skidt&fugt = at tisse i bukserne for at få varme, det hjælper her&nu,
> men bliver værre senere ;)).

Så er det underligt at mine biler altid har kunnet starte de sidste 30 år!?

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 11:42

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

| Så er det underligt at mine biler altid har kunnet starte de sidste 30
år!?

Så er sprgs. om det er på grund el. på trods af dig :)). Mine har klaret
sig lige så længe uden det !#¤§. Det er lige som sygdomme, skal man kurere
dem el. bare tage medicin mod smerterne.

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-02-05 12:42

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Så er sprgs. om det er på grund el. på trods af dig :)).

> Mine har
> klaret sig lige så længe uden det !#¤§. Det er lige som sygdomme,
> skal man kurere dem el. bare tage medicin mod smerterne.

Det' jo dét!
Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-02-05 18:42

Hans Paulin wrote:

> Så er det underligt at mine biler altid har kunnet starte de sidste
> 30 år!?

Uanset hvad dine biler måtte, har jørgen ret. Silikone bruger man i en
nødsituation hvor bil ikke starter, og der hjælper det ganske rigtigt.

Men - som Jørgen siger silikone indeholder fedtstof, hvilket resulterer i at
snavs hænger ved hvor silikone er påført. Når eksempelvis tændrørsledninger
og tændrørsdæksel bliver gammel bliver overfladen snavset (metalholdigt
snavs) og fedtet, har set et tændrørsdæksel og ledninger trække lange
lysspor på overfladen ved høj luftfugtighed, og ja - i sådan en situation
hjælper silikone, men på nye dele har silikone ingen effekt, tværtimod
fedtet samler hurtigere snavs.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-02-05 22:43

Hans L. Jørgensen skrev:

> Uanset hvad dine biler måtte, har jørgen ret. Silikone bruger man i en
> nødsituation hvor bil ikke starter, og der hjælper det ganske rigtigt.

Hvis du snakker om Pronto, så ja.
Hans

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-02-05 08:50

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hvis du snakker om Pronto, så ja.
> --
Hvad er forskellen?, ifht. det silikone jeg bruger og har, er der ingen.
Silikone fedter, fedt tiltrækker skidt, skidt tiltrækker nyt fugt. Så
motorrummet kommer hurtigt til at ligne Pløresødallejren efter skybrud :(.
Det eneste som er rigtigt er rengøring og vedligehold ;). Jeg bruger det kun
på gummilister, dør&pynte, el. andet plast som skal holdes smidigt
el.smøres, inden i stik inden de samles, når der skal trækkes kabler på ikke
megen plads etc.. Og så har jeg den vane med at pensle det på, evt. fordele
vha. en klud, så ikke altmuligandet bliver "sovset ind" i stadset :((. Så
jeg kender, bruger det også, men IKKE PÅ TÆNDINGSSYSTEMET el. andre steder
hvor det efterflg. bliver fyldt m. skidt, fx. har jeg forsøgt at bruge det
som vinyl-makeup i kabinen, ikke nogen succes :(.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 26-02-05 10:36

> [...]
fordele
> vha. en klud, så ikke altmuligandet bliver "sovset ind" i stadset

Hvilken funktion skulle det snask have indeni et stik?

Et stik bør være helt rent og tørt. Pakningen i stikket kan du smørre med
silikone for at holde den smidig og tæt, det er andet er efter min mening
noget snask.

Mvh
Claus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-02-05 11:36

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> Et stik bør være helt rent og tørt. Pakningen i stikket kan du smørre med
> silikone for at holde den smidig og tæt,

Nu findes der forskel. former for "silikone", noget er mere egnet end andet-
slikonefedt skal ikke ind i stikket, men skal som du skriver, bruges på
pakningen. Hvis der vel og mærke er en, og det ikke et af de sædvanlige
billige plasticstik, så bruger jeg noget som hedder CRC 2-26. Det er et
universalmiddel: fugtfortrænger,beskytter,smøre,løsner,flux,bore og
skære-olie i et produkt, det er næsten for godt til at være sandt :).

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-02-05 11:30

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> de IKKE er revnede, for ellers er det "byt til nyt". Det er det eneste som

Skift dem alle hvis i tvivl!
Et nyt sæt koster 239,- hos racer-hansen og sikkert 1200,- hos vw.

<http://www.thansen.dk/product.asp?c=413616791&n=361696781&pn=631440519>

Mvh
Roberto

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-02-05 11:32

Roberto Saldo skrev:

> Skift dem alle hvis i tvivl!
> Et nyt sæt koster 239,- hos racer-hansen og sikkert 1200,- hos vw.
>
> <http://www.thansen.dk/product.asp?c=413616791&n=361696781&pn=631440519>

Og for Guds skyld ikke hos Hoyer - mine kunne ikke holde til en sk*d.
Hans

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-02-05 11:35

Hans Paulin wrote:

> Og for Guds skyld ikke hos Hoyer - mine kunne ikke holde til en sk*d.

Hvad gjorde du med dem?
Nu skal der jo heller ikke en sk*d på dem Hans ;) urin ej heller for den sags skyld!

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 11:58

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
| Nu skal der jo heller ikke en sk*d på dem Hans ;) urin ej heller for den
sags skyld!

Jeg har ellers hørt at det er sådan man tester dem, m. bilen i tomgang
pi**** man på dem, og hvis man selv kan standse den igen, er de OK. ;).

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-02-05 12:41

Roberto Saldo skrev:

> Hvad gjorde du med dem?

For at hive tændrørshætten af hev jeg i kablet hvorefter hætten blev
siddende og jeg stod med kablet i hånden.
Hans

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-02-05 13:08

Hans Paulin wrote:

> For at hive tændrørshætten af hev jeg i kablet hvorefter hætten blev
> siddende og jeg stod med kablet i hånden.

Bras!

Mvh
Roberto

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-02-05 13:11

Roberto Saldo skrev:

> Bras!

Præcis!
Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-02-05 18:46

Hans Paulin wrote:

> For at hive tændrørshætten af hev jeg i kablet hvorefter hætten blev
> siddende og jeg stod med kablet i hånden.

Ikke noget særsyn, har set en VW mekaniker lave det på en ny original
tændrørsledning, af sammegrund trækker jeg aldrig i ledningen, altid fat i
hætten.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-02-05 22:45

Hans L. Jørgensen skrev:

> Ikke noget særsyn, har set en VW mekaniker lave det på en ny original
> tændrørsledning, af sammegrund trækker jeg aldrig i ledningen, altid
> fat i hætten.

På mine originale kabler (model 1987) kunne jeg sagtens - disse hér var så
siliconekabler, hed de vist.
Hans

Fra : CNS

Dato : 25-02-05 14:22

nå... nu fik jeg bilen startet, hvad der helt præcist gjorde udfaldet ved
jeg ikke, men jeg fik tørret selve huset til tandrørene af, men jeg er ret
meget i tvivl omd et er det, der gjorde udfaldet...

men nu har jeg haft den holdende i tomgang... og den har fået en underlig
"tikkelyd", og hvor den helt præcist kommer fra ved jeg ikke, men det kunne
lyde som en ventilator af en eller anden art der går imod noget... ??? Det
lyder ihvertfald ikke helt godt... nogen idéer om hvad der kan være i
vejen - jeg tror det er det, der har foresaget at jeg ikke kan starte her
til morgen... har ikke været ude og køre tur i den endnu, men jeg er lidt
bange for det indtil jeg får hørt om det er noget virkelig skidt der er gang
i...

Fra : CNS

Dato : 25-02-05 17:19

Nå, men nu har jeg fået afprøvet bilen og kørt en tur på en 10 kilometer..
den underlige tikkelyd forsvandt efter athave kørt 2-3 kilometer, og udover
en enkelt gang hvor den ikke ville give rigtigt gas (hvilket er sket et par
gange før) synes jeg ikke det ser ud som om der er noget i vejen...
varmeanlægget fungerer stadig, men jeg lagde mærke til at jeg synes at den
er faldet lidt i omdrejninger når jeg holder i tomgang, hvor den før var på
omkr. 1000, ligger den nu på omkr. 800...

- kan det virkelig passe at det har været strømfordelen (eller hvad den nu
kaldes - den lille runde sorte ting hvor alle ledningerne til tændrørene går
ned i)der bare lige skulle tørres af.. det skal siges at den var ret fugtig
udenpå inden jeg gik igang..

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 25-02-05 19:03

> [...]
går
> ned i)der bare lige skulle tørres af.. det skal siges at den var ret

Tjah det kan da godt være, men hvis det giver tændingsproblemer med fugt
udenpå strømfordelerdækslet er der en utæthed et eller andet sted.

Har du checket at:
- alle tændkabler slutter tæt til strømfordelerdækslet?
- at strømfordelerdækslet ikke er revnet?

Mvh
Claus

Fra : CNS

Dato : 26-02-05 09:43

jeg synes umiddelbart det så fint nok ud, men jeg vil lige undersøge det en
ekstra gang her i weekenden..

/Christian