Lys eller ikke lys, er der noget om snakke~
Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-02-05 09:37

Jeg har set 7 biler med defekte lygter igår og idag.

De 2 var hhv en Mondeo mk1 og en Punto, begge med en brændt forlygte.

De 5 var fra VAG, 4 nyere Golfer uden lys i venstre baglygte, den sidste en Polo uden lys
i højre baglygte.

Er det mon et hemmeligt signal fra Golf-klubben?
Hvad betyder dette signal i så fald?

Så hvis du kører i en Golf, så check lige at der er lys i bagperronen :)

God weekend til alle!

Mvh
Roberto

Fra : Tommy S.

Dato : 25-02-05 11:18

On Fri, 25 Feb 2005 09:37:29 +0100, Roberto Saldo <rs@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>
>De 5 var fra VAG, 4 nyere Golfer uden lys i venstre baglygte, den sidste en Polo uden lys

DEN har jeg også observeret. Jeg synes det er meget ofte golf II, III
og IV mangler lys i venstre baglygte.
--
Tommy

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-02-05 11:26

Tommy S. wrote:

> DEN har jeg også observeret. Jeg synes det er meget ofte golf II, III
> og IV mangler lys i venstre baglygte.

Det er noget af en gåde ...

Måske ville de ikke lave den *for* perfekt ;) så de har lige en lille booster indbygget så
venstre baglygte får 16 volt når bilen kører.

Mvh
Roberto (mystificeret)

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-02-05 11:30

Roberto Saldo skrev:

> så de har lige en lille
> booster indbygget så venstre baglygte får 16 volt når bilen kører.

Ikke sært prisen er høj!
Hans

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-02-05 11:34

Hans Paulin wrote:

> Ikke sært prisen er høj!

Hvad koster det mon at få skiftet venstre baglygtepære hos käfer-folkene?

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 11:52

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
så de har lige en lille booster indbygget så
| venstre baglygte får 16 volt når bilen kører.

Du er tæt på, tror jeg. Det hænger nok sådan sammen at ledningen til
venstre lygte er 1.5-2m. kortere, sådan er det på Skodaaen. Dvs. v.lygte
får lidt højere spænding.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-02-05 12:33

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Du er tæt på, tror jeg. Det hænger nok sådan sammen at ledningen til
> venstre lygte er 1.5-2m. kortere, sådan er det på Skodaaen. Dvs. v.lygte
> får lidt højere spænding.

Gad godt vide hvad styring lygterne i sådan en dyt kører med.
Hvis det er +styring, så er det jo nok at forlænge -'en med 2m.
Er det -styring, så er det +'en der skal forlænges.

NB. Forslaget er til fri afbenyttelse
(på eget ansvar, naturligvis)

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Torben Madsen

Dato : 25-02-05 16:43

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis det er +styring, så er det jo nok at forlænge -'en med 2m.
> Er det -styring, så er det +'en der skal forlænges.

Det er netop sådan at kørelyset er lavet på en Golf IV. Der er viklet noget
i stil med 5 meter ekstra ledning ind i ledningsnettet til forsyning af
forlygterne. Vupti - så er spændingen sænket til pærerne, og de holder meget
længere end ved nærlys. Jo jo - det er sgu Hi'tech' løsninger der vil
noget.....

mvh
Torben Madsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-02-05 21:19

"Torben Madsen" <torben@vw-madsen.dk> skrev i en meddelelse

.. Jo jo - det er sgu Hi'tech' løsninger der vil
> noget.....

Der er sgu ingen grund til at lave rocket-science ud af det, hvis det ikke
er nødvendigt. Det har dét med at gå i stykker på de mest ubelejlige
tidspunkter + koste "kassen" at reparere. Jeg lever fint med et par ekstra
m. ledning i mit kørelys, hvis jeg ikke ved det, bemærker jeg det ikke- de
sidder jo ikke ligefrem i vejen nogen steder ;))..

Fra : Torben Madsen

Dato : 25-02-05 21:44

> [...]
> m. ledning i mit kørelys, hvis jeg ikke ved det, bemærker jeg det ikke- de
> sidder jo ikke ligefrem i vejen nogen steder ;))..

Jeg er såmænd også tilfreds med det i min egen - ja, jeg har sgu endda selv
bygget de 5 meter ledning i min, da jeg skiftede ledningsnettet ud med et
fra en Tysker, som ikke havde kørelys. Det er en billig og driftsikker
løsning.

mvh
Torben Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 16:43

> Jeg har set 7 biler med defekte lygter igår og idag.
>
> De 2 var hhv en Mondeo mk1 .....

Det må have været en politibil, det er de enste der kører mondeo som ikke
gider vedligeholde deres biler

--
Tom

Fra : TDN

Dato : 25-02-05 17:40

> [...]
> Hvad betyder dette signal i så fald?
>
> Så hvis du kører i en Golf, så check lige at der er lys i bagperronen :)

Tjaa 50-75 % af de biler jeg møder med defekt pærer foran er nyere biler af
PSA herkomst.... (hvilket forøvrigt er et kendt problem som kan løses ved
køb af en spændingsregulartor dims så de ikke brænder over hele tiden).

Mvh
Thomas