Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedekritik uge 22
Fra : Jan Jespersen

Dato : 28-05-01 11:06

Hej
Så har Kim Østrup et billede til kritik på:

http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2001&week=22

Ja fuglefotografering er ikke nemt, og jeg er ikke ekspert. Der er er et par
ting som jeg synes kunne have gjort billedet endnu bedre.

Selve motivet er der ikke noget i vejen med. Det er en dramatisk situation,
når måger går til an(d)greb og billedet viser også dette godt. Dog kunne det
have været fint hvis man så lidt af den stakkels and. Som det det er nu, er
man ikke helt klar over hvad mågerne laver.

I toppen af billedet hænger der et par måge-ben og flagre. Dem ville jeg
have fjernet. Jeg har tilladt mig at beskære lidt af billedet. (Dermed ikke
sagt at det bliver bedre, men blot hvordan jeg ville have gjort) Desværre
ryger der så lidt af vingespidserne i toppen. Jeg har lagt mit forslag på:
http://home.worldonline.dk/~jjesp/test/164test.jpg

Mvh
Jan

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 28-05-01 11:24

Jan Jespersen wrote:
> [...]
> ryger der så lidt af vingespidserne i toppen. Jeg har lagt mit forslag på:

Beskæringen følger alle de klassiske regler, men jeg synes det beskårede
billede bliver for roligt, for harmonisk til situationen.
Det oprindelige billede oser af dramatik og action. I den beskårede
udgave bliver det på en eller anden måde for "pænt". Kompositionen
udstråler ro og balance og det gør situationen ikke...

Jeg vil give ret i det oprindelige billede "kun" er 98 % perfekt, men
jeg kan ikke se, hvor ændringen skal være... måske det, at halvdelen af
anden skulle være dukket op... et eller andet er der, men jeg kan ikke
sætte fingreren på det. Måske skulle det være taget et sekund senere....

Det er et fedt billede.

Pia

* Pia Klit Larholm * Per Aspera Ad Astra *
* * http://www.solformoerkelse.dk *
* http://www.starkeys.com * http://www.larholm.dk/pia *
* egne fotoes og malerier * http://www.starkeys.com/bdsm-info *

Fra : kurt k

Dato : 28-05-01 17:01

On Mon, 28 May 2001 12:05:53 +0200, Jan Jespersen wrote:

> Så har Kim Østrup et billede til kritik på:
> http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2001&week=22

Fedt billede Kim! Måske skulle kameraet have peget lidt mere opaf
for at få hele vingen med (og mere lettende måge at fjerne), men
ellers er der ikke meget at forbedre på.

> I toppen af billedet hænger der et par måge-ben og flagre. Dem ville jeg
> have fjernet. Jeg har tilladt mig at beskære lidt af billedet.

Jeg ville nok også have fjernet dem, men med den der clone-brush
istedet (for at undgå at skære i toppen) og så fjerne en smule af
bunden samtidigt. Din beskæring er lidt for meget imho, især
vingemæssigt, og billedet kommer til at se komprimeret ud og lidt
mørkt i bunden.

kurt

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 28-05-01 20:06

Hej

<jjespREMOVE@worldonline.dk> wrote:

>Hej
>Så har Kim Østrup et billede til kritik på:
>
>http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2001&week=22

Jag syntes Kim har fået et ganske godt billede, der er masser af liv i
billedet men for at han nu ikke skal tro det hele er lavkage med
flödeskum vil jeg også kritisere lidt.

Han kalder billedet 3 måger dykker and.

Det er muligt jeg er lidt krävende, men jeg vil i alle tilfälde se
anden når den nu findes med i titlen.

At der så hänger et par löse mågeben i overkanten får man ta med når
det gälder et sådant billede. Naturen lader sig normalt ikke
arrangere.

Så alt som alt er det et ganske godt billede Kim har presteret, det
eneste plump i protokollet jeg hitter er det jeg ikke hitter, nämlig
anden.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige