Høje omdrejninger v. tomgang?
Fra : Dennis Meng

Dato : 23-02-05 21:07

Hejsa,

Er det normalt, at en bil der er kold, ligger på op mod 2.500 omdrejninger i
minuttet, de første 3-4 minutter?
Somme tider ligger den "kun" på 17-1800 omd./min.

Jeg synes det virker voldsomt, og gør det lidt "underligt" at køre bilen de
første minutters tid

Mvh Dennis

Fra : Nicolaj C.

Dato : 23-02-05 21:45

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message
> [...]
> Somme tider ligger den "kun" på 17-1800 omd./min.
>
> Jeg synes det virker voldsomt, og gør det lidt "underligt" at køre bilen

Nu skriver du ikke, hvilken bil der drejer sig om.
har bilen manuel choker ?
På min gamle Daihatsu Charade havde det sidste "hak" forbindelse til
speederen.
Det lød ret voldsomt - specielt for en kold motor. Men så gik den da ikke i
stå. Men jeg brugte det nu sjældent. Så hellere selv pedalere lidt.

Fra : Dennis Meng

Dato : 23-02-05 21:54

> [...]
> Det lød ret voldsomt - specielt for en kold motor. Men så gik den da ikke
> stå. Men jeg brugte det nu sjældent. Så hellere selv pedalere lidt.

Det er en 12/97 mazda 626.... der er ikke noget manuel choker deri.
Netop pga. den ikke er ældre, synes jeg det virker sært
Men jeg tager måske fejl?!?!

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-02-05 09:50

Dennis Meng wrote:
> Hejsa,
>
> Er det normalt, at en bil der er kold, ligger på op mod 2.500 omdrejninger i
> minuttet, de første 3-4 minutter?

Det lyder af meget, min Toyota er sjældent over 1500 (måske 2000 peak i .5 sekund) lige
efter start i kulden.

> Somme tider ligger den "kun" på 17-1800 omd./min.
>
> Jeg synes det virker voldsomt, og gør det lidt "underligt" at køre bilen de
> første minutters tid

Minutter er for meget.
Men på den anden side, jeg lader hende gladeligt løbe op til 2/3000 inden jeg skifter op i
gear når den er kold :)

Mvh
Roberto