Dæks hastighedsbestegnelser ?
Fra : NikonPro.dk

Dato : 23-02-05 20:07

Hvor kan man finde hvad de forskellige bogstaver som angiver
hastighedsbetegnelser for dæk og hvad er reglerne for anvendelse på de
forskellige biler?

--

med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-02-05 20:28

NikonPro.dk" <mail"fjern-dette wrote:
> Hvor kan man finde hvad de forskellige bogstaver som angiver
> hastighedsbetegnelser for dæk og hvad er reglerne for anvendelse på de
> forskellige biler?

Hastighed Hastighed Betyder

ZR > 240
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
F 80
G 90

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : NikonPro.dk

Dato : 23-02-05 20:54

meddelelse news:421cd8f2$0$29285$14726298@news.sunsite.dk...

> Hastighed Hastighed Betyder

> [...]

Hej Morten

Jeg siger tak for denne liste. Hvordan finder man ud af hvilket man skal
bruge, for jeg har i instruktionsbogen for Audi A6 2,6 ledt forgæves

--

med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 21:14

"NikonPro.dk" <mail"fjern-dette"@NikonPro.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg siger tak for denne liste. Hvordan finder man ud af hvilket man skal
> bruge, for jeg har i instruktionsbogen for Audi A6 2,6 ledt forgæves

Du bestemmer vel selv hvor hurtigt du vil køre.
Men fra V og opefter siger dækfolket at der er lagt ekstra afstivning ind i
dækket som gør at det KAN larme mere end dem der ligger længere nede i
rækken

--
Tom

Fra : NikonPro.dk

Dato : 23-02-05 21:25

> [...]
> i dækket som gør at det KAN larme mere end dem der ligger længere nede i

Hej Tom

Ja, det er jo rigtigt nok, men er der ikke noget om at der skal være
overensstemmelse med vognens max. hastighed og dækket?

Jeg er af kollega blevet oplyst om at mine T dæk ikke er gode nok, hvis jeg
bliver stoppet i en kontrol eller til syn.....

--

med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 21:35

> [...]
>
> Jeg er af kollega blevet oplyst om at mine T dæk ikke er gode nok, hvis
> jeg bliver stoppet i en kontrol eller til syn.....

Nej det er ok. Vinterdæk er f.eks sjældent til mere end 190 Km/t og en del
biler kan mere end det.

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-02-05 21:44

Tom wrote:
> Nej det er ok. Vinterdæk er f.eks sjældent til mere end 190 Km/t og
> en del biler kan mere end det.

Jeg er rimelig sikker på at sommerdæk skal kunne klare bilen tophastighed.
Der er en undtagelse til bl.a. vinterdæk og offroaddæk.

Fra : Brian Sørup

Dato : 23-02-05 21:39

> [...]
jeg
> bliver stoppet i en kontrol eller til syn.....

Det plejer ikke at blive bemærket til syn at dine dæk ikke kan *følge_med*
bilens tophastighed.
Hvis du af ren vanvare skulle forvilde dig ind på det Tyske vejnet falder
hammeren hvis dine dæk ikke matcher bilens evner, hvis du eksempelvis har
vinterdæk på, som typisk har en lavere hastighedsmærkning, skal der være en
mærkat på instr.bordet med max. hastighed dækkene kan klare.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St Car

Fra : NikonPro.dk

Dato : 23-02-05 21:44

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en
> mærkat på instr.bordet med max. hastighed dækkene kan klare.

Tak for dette svar. Hvor får man disse mærkater til instrumentbord, for vi
kører tit syd for grænsen for at handle.

--

med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-02-05 21:36

NikonPro.dk" <mail"fjern-dette wrote:
> Jeg siger tak for denne liste. Hvordan finder man ud af hvilket man
> skal bruge, for jeg har i instruktionsbogen for Audi A6 2,6 ledt
> forgæves

Du finder ud af dim tophastighed og findet et dæk, der min. opfyldet
dette...

Fra : NikonPro.dk

Dato : 23-02-05 21:42

meddelelse news:421ce905$0$29277$14726298@news.sunsite.dk...

> Du finder ud af dim tophastighed og findet et dæk, der min. opfyldet
> [...]

Hmmm ja, du siger nøjagtigt som min kollega, men er dermed indirekte uenig
med Tom

Hvad mon min tophastighed er Hvad mon love og diverse bestemmelser
siger ) ?????
Vil prøve at ringe til synshallen og politiet og høre deres svar i morgen.

Deres svar vil jeg give her

--

med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-02-05 21:50

NikonPro.dk" <mail"fjern-dette wrote:
> Hmmm ja, du siger nøjagtigt som min kollega, men er dermed indirekte
> uenig med Tom

3. min, så skal jeg bevise at jeg har ret...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-02-05 22:07

meddelelse news:421cec44$0$29277

> 3. min, så skal jeg bevise at jeg har ret...

Det er hermed gjort, citat fra "detailforskrifter for køretøjer", syns"hans"
kogebog:
8.02.002 DÆK

(1) Dæk:

a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte

akseltryk og være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.

Detailforskrifter for køretøjer 2004 118

b) Skal være af dimension og udformning svarende til fælgen.

c) Skal tydeligt og holdbart være mærket med dimensionsbetegnelse

og fabrikantens og/eller regummieringsfirmaets navn eller

varemærke.

d) Skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/t tydeligt

og holdbart være mærket med bæreevne- og hastighedsangivelse.

Fra : Niels

Dato : 23-02-05 23:59

> [...]
>
> a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte
>
> akseltryk og være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.

Hej

De paragraffer tager man vist ikke så tungt på.

Jeg købte engang en brugt bil monteret med sommer "T-dæk" (190), og havde
den af anden årsag til syn umiddelbart efter.

Bilen havde en opgivet tophastighed på 197 og var af fabrikken specificeret
til H-dæk.

Jeg forsøgte at få bilen kasseret på dækkene for at få forhandleren til at
give mig et sæt nye H-dæk. Synsassistenten oplyste, at det tog man sig ikke
af, dækkene var ok. Han mente, at jeg alligevel ikke ville køre meget mere
end 110, så det var ikke nødvendigt. Om jeg så måske ville køre til Tyskland
med bilen var mit problem.

Så bilen blev ikke kasseret af den grund. Om det så er rimeligt er en ganske
anden sag!

Mvh Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-02-05 21:57

> [...]
> meddelelse news:421ce905$0$29277$14726298@news.sunsite.dk...

> Hmmm ja, du siger nøjagtigt som min kollega, men er dermed indirekte

Citater fra Detailforskrifter for køretøjer

-----

[...]

b) anvendelseskategori:
-
almindeligt dæk (uden »M + S«-mærkning)

-
terræn- og vinterdæk (med »M + S«-mærkning)

-
dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul)

-----
8.02.020 BIL

(1) Bil kan være forsynet med terræn- og vinterdæk, der er beregnet til
mindst 160 km/t (hastighedsmærkning mindst Q), uanset bilens tophastighed
overstiger 160 km/t.

-----

Brug dette link:
http://www.biltorvet.dk/hjulguiden/hjulguiden.asp

Tast din nummerplade og se, hvad din bil er godkendt til...

Er det godt nok...

Fra : NikonPro.dk

Dato : 23-02-05 21:59

meddelelse news:421cedfa$0$29272$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Brug dette link:
> http://www.biltorvet.dk/hjulguiden/hjulguiden.asp
>
> Tast din nummerplade og se, hvad din bil er godkendt til...

Tak Morten

Du har afgjort spørgsmålet, jeg må ud og købe nye dæk, suk

--

med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 22:00

> [...]
>
> (1) Bil kan være forsynet med terræn- og vinterdæk, der er beregnet til
> mindst 160 km/t (hastighedsmærkning mindst Q), uanset bilens tophastighed

Så har jeg ikke mere at skulle have sagt

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-02-05 09:22

Tom wrote:
> Så har jeg ikke mere at skulle have sagt

LOL

Fra : Leonard

Dato : 23-02-05 22:42

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Brug dette link:
>http://www.biltorvet.dk/hjulguiden/hjulguiden.asp
>
>Tast din nummerplade og se, hvad din bil er godkendt til...

Hvor har de oplysningerne om hvilken bil der passer til hvilken
nummerplade fra?
- det er ikke fra CRM, for oplysningerne passer ikke med reg.attesten.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Møller

Dato : 23-02-05 22:00

"NikonPro.dk" <mail"fjern-dette"@NikonPro.dk> wrote in message
> Hvor kan man finde hvad de forskellige bogstaver som angiver
> hastighedsbetegnelser for dæk og hvad er reglerne for anvendelse på de
> forskellige biler?

Du har fået mange svar, men ved at gå til div. link, er du sikker på, at de
altid er opdaterede:
http://www.h-a-d.dk/daek_betegnelser.html
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
http://www.sds.dk/sider/tips.html
http://www.pirellical.com/cal2003/mypirelli/login_eng.jhtml?_requestid=33959#
Så dkulle du være dækket ind .o)

og der er mange flere: google er din ven
--
Møller

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-02-05 00:17

Jeg ville da også gerne vide om bogstavet er at finde et fast sted på
dækket, jeg synes ikke lige jeg i halvmørke kunne finde noget?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-02-05 17:28

> Jeg ville da også gerne vide om bogstavet er at finde et fast sted på
> dækket, jeg synes ikke lige jeg i halvmørke kunne finde noget?
> --
Det skal det gøre, ellers er det jo ikke muligt at kontrollere om du har de
korrekte på :). Du må gribe fat i noget lys og se efter.